Jätätkö Suomessa tippiä ravintoloissa?
Onko teillä tapana jättää tippiä jos olette Suomessa ravintoloissa syömässä? Onko suomalainen ravintolakulttuuri muuttumassa? Odotetaanko nykyisin, että henkilökunnalle pitäisi jättää aina vähän (ja mielellään vähän enemmän) extraa?
Pari päivää sitten olimme mieheni kanssa juhlimassa viidettä hääpäiväämme. Säästimme ja jemmasimme rahoja, ja menimme omalla mittapuullamme ihan hienoon ravintolaan pk-seudulla.
Kaikki sujui ihan kivasti kunnes tuli aika maksaa. Laskua oli kertynyt noin 300 euroa (joka on minun mittapuullani kallis lasku kahden henkilön ravintolaruokailusta). Mies maksoi kortilla, eikä jättänyt tippiä, vaikka kortin varmennuksen yhteydessä sitä konekin vielä erikseen kysyy. Emme saaneet edes kiitosta tai hyvästelyjä lähtiessämme. Tuli toisaalta todella huono omatunto ja toisaalta myös petetty/pettynyt olo.
Olisiko meidän pitänyt jättää menemättä koko ravintolaan ja jättää se 300 euroakin "tuomatta"?
Kommentit (123)
Parissa ketjuravintolassa työskennelleenä... Tipit tilitetään firmalla, jos laitat omaan taskuun on se varastamista josta saa potkut. Että sillain.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 21:31"]
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 21:23"][quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 21:15"] Tippaamisen voi jättää niille asiakkaille, jotka oikeesti haluaa muistaa sitä tarjoilijaa joka onnistui tekemään siitä illasta onnistuneen ja yleensä just tuonut jotain speciaalia siihen palveluun esimerkiksi juttelemalla, muistamalla asiakkaat esim. Mitä viiniä juonut aikaisemmin tai mikä on ns. Vakioruoka tai olemalla vaan hymyilevä ja ystävällinen ja hoitanut hommansa hyvin. [/quote] Tarjoilijan työ on asiakaspalvelua. Miksi pitäisi erikseen maksaa siitä lisää että tarjoilija tekee työnsä kuten kuuluukin? Onko oletus että tarjoilija on tumpelo kusipää ja se että joku onnistuukin toimimaan normaalin, kohteliaan ihmisen tavoin ansaitsee jotain ekstrakehuja ja muistamisia? Miksei vaikka päiväkodin henkilökunnalle makseta tippeinä pimeästi lisää siitä että he hymyilevät ja juttelevat lapsille (ja jopa lasten vanhemmille!) sen lisäksi että he pitävät huolta siitä että lapset saavat ruokaa ja huolehtivat uloslähtiessä että on sopivasti vaatetta päällä? [/quote] Pointti olikin jos tarjoilija on tuonut sitä jotain extraa siihen asiakaspalveluun. Tiedän monta kampaajaakin jotka saavat tippiä, ihan yhtälailla tuomalla siihen asiakaspalvelutilanteeseen jotain omaa, mistä asiakas haluaa muistaa. Ja en edes vaivaudu vastaamaan tuohon lastentarha kommentiin, sillä tippaaminen ei missään maassa ole koettu normiksi päiväkodissa.
[/quote]
Tuo jotain ekstraa "olemalla hymyilevä, ystävällinen ja hoitanut hommansa hyvin". Ekstraa? Todellako tuo on mielestäsi ekstraa, jotain mitä normaalisti ei kuulu tapahtua?
73, koska se ei ole tapana missään muussakaan maassa.
Osaa oikeasti olla katkeria ihmisiä kun jaksaa kadehtia joitain tarjoilijoiden tippirahoja. Ja vaikka tippailu yleistyisikin, teidän vinkujien ei todellakaan OLE PAKKO jättää sitä tippiä.
Sitäpaitsi, itse annan tippiä jos on erikoisen hyvää palvelua. Ei tarjoilijan työhön kuulu olla iloinen ja hymyilevä. Työhön kuuluu palvella asiakasta kohteliaasti. Jos tarjoilija jaksaa olla ilonen, hymyilevä ja ymmärtävä, todellakin jätän muutaman taskussa pyörivän kolikon koska oma maailmani ei siihen kaadu. Osan tämän keskustelun ihmisistä näköjään kaatuu.
Jos tarjoilija on ollut mun mielestä erityisen hyvä (yleensä sellainen aidosti työstään nauttivan oloinen) jätän hiukan tippiä ja kirjoitan kuitin tms. taakse jonkun pienen kiitoksen. Mun mielestä työstään pitävät ja sitä hyvin tekevät ihmiset ansaitsee positiivista palautetta ja tarjoilijoiden kohdalla lisään siihen sitten sen tipin. Toivottavasti se ainakin yhden päivän ajaksi saa työn tuntumaan entistä mielekkäämmältä. Mä olen tosin myös laittanut sähköpostia yhdelle kauppiaalle, kun sillä oli aivan älyttömän kiva ja avulias työntekijä ruokakaupassa yms. :) Mun mielestä hyvästä asiakaspalvelusta saa ihan yhtä lailla antaa palautetta, kuin huonosta. Jotenkin ravintolassa se tippi tuntuu sille luonnolliselta jatkeelta. Mutta ei sellaisia tarjoilijoita ihan joka kerta tule vastaan.
Kyllä suomalaiset on ankeita kun valitetaan ja valitetaan kun saavat huonoa palvelua mutta ikinä ei kiitetä jos saadaan hyvää palvelua. Enkä meinaa tipin jättämistä. Pelkkä kehu tarjoilijalle voi saada aikaiseksi hyvän mielen.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 21:13"][quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 21:10"]
Te ketkä sanotte, että tarjoilijan kuukausipalkka on vallan riittävä ja kilpailukykyinen niin paljonko te luulette tarjoilijan tienaavan kuukaudessa? Oletteko ajatelleet, että tällä alalla ei tosiaankaan ole kokoaikaisia työsoppareita tarjolla juuri ollenkaan vaan työsopimukset on 0-90h/3vko. Itselläni on osa-aikaisena jäänyt verojen jälkeen käteen hiljaisena kuukautena just ja just se tonni ja sillä pitää sitten kuukausi elää.
[/quote]
On ammattiyhdistysten asia hoitaa palkka-asiat kuntoon. Tippamista ei ole tarkoitettu Suomessa huonojen työehtojen paikkaamiseksi.
[/quote]
Monet tätä liittoasiaa eivät vain tajua vaan kuuluvat johonkin loimaan kassaan.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 21:40"]
73, koska se ei ole tapana missään muussakaan maassa. Osaa oikeasti olla katkeria ihmisiä kun jaksaa kadehtia joitain tarjoilijoiden tippirahoja. Ja vaikka tippailu yleistyisikin, teidän vinkujien ei todellakaan OLE PAKKO jättää sitä tippiä. Sitäpaitsi, itse annan tippiä jos on erikoisen hyvää palvelua. Ei tarjoilijan työhön kuulu olla iloinen ja hymyilevä. Työhön kuuluu palvella asiakasta kohteliaasti. Jos tarjoilija jaksaa olla ilonen, hymyilevä ja ymmärtävä, todellakin jätän muutaman taskussa pyörivän kolikon koska oma maailmani ei siihen kaadu. Osan tämän keskustelun ihmisistä näköjään kaatuu.
[/quote]
Taas tuli kahdetimiskortti. Jos ei hyväksy harmaata taloutta, sen täytyy olla kateutta harmaan talouden harjoittajaa kohtaan. :)
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 21:18"]
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 21:15"]
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 20:55"][quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 20:51"] On aina yllättävää huomata että etenkin nuoremmat ovat omaksuneet tippikulttuurin, joten uskon että tippikulttuuri vähitellen rantautuu tännekin. Ja itse en ainakaan nää sitä mitenkää huonona asiana as long as ei tuu ns. pakollista tippikulttuuria. T. Tarjoilija [/quote] Toivon totisesti, että ei rantaudu. Se vaan ei kuulu Suomeen. Ei muillekaan ammattiryhmille anneta extraa siitä hyvästä, että tekevät sen, mitä heidät on palkattu tekemään. Oletus on, että palvelu ja ruoka on hyvää. Ei siitä tarvitse maksaa ylimääräistä. [/quote] Oletus, että palvelu ja ruoka on hyvää on myös ulkomailla, mutta silti siellä tämä tippikulttuuri on ja en ymmärrä miten se hankaloittaisi esim. sun elämää jos kerran ei ole PAKKO jättää sitä tippiä. Tippaamisen voi jättää niille asiakkaille, jotka oikeesti haluaa muistaa sitä tarjoilijaa joka onnistui tekemään siitä illasta onnistuneen ja yleensä just tuonut jotain speciaalia siihen palveluun esimerkiksi juttelemalla, muistamalla asiakkaat esim. Mitä viiniä juonut aikaisemmin tai mikä on ns. Vakioruoka tai olemalla vaan hymyilevä ja ystävällinen ja hoitanut hommansa hyvin. Kuitenkin tarjoilijat on usein osana muöhemmin muistettavia hetkiä esimerkiksi moni saattaa muistaa tarjoilijan ensitreffeiltä, syntymäpäivälliseltä yms. Ja jos se tarjoilija on edesauttanut että se hetki on onnistunut ja tuonut siihen sitä jotain niin kyllä musta on kiva että täällä saa antaa tippiä. Tommoinen lähestymistapa että "se ei vaan kuulu Suomeen" on typerä ja ruokkii tällaista valivalivali sääntö-Suomi kielletään kaikki- kulttuuria.
[/quote]
Esim. USA:ssa tippiä ei annetakaan hyvästä ruoasta ja palvelusta, vaan tippi on osa tarjoilijan palkkaa. Suomessa tarjoilija saa koko palkan suoraan työntantajalta, joten tippiä ei kuulu maksaa.
[/quote] Kylla vaan tippia annetaan palvelusta USAssa, huonosta ei tarvitse jattaa mitaan ja sen voi jopa selittaa tarjoilijalle, 10% on juuri ja juuri hyvaksyttavasta tarjoilusta 18-20% normaali maara, mina jatan yleensa 25% varsinkin jos annostani on vahan raataloity sopivammaksi tms.
Hyvat tarjoilijat myos tunnetaan paikkakunnalla ja he vetavat ravintolaan paljon asiakkaita, saavat myos jatkuvasti houkuttelevia tyotarjouksia.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 21:16"]
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 21:13"]
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 21:10"]
Te ketkä sanotte, että tarjoilijan kuukausipalkka on vallan riittävä ja kilpailukykyinen niin paljonko te luulette tarjoilijan tienaavan kuukaudessa? Oletteko ajatelleet, että tällä alalla ei tosiaankaan ole kokoaikaisia työsoppareita tarjolla juuri ollenkaan vaan työsopimukset on 0-90h/3vko. Itselläni on osa-aikaisena jäänyt verojen jälkeen käteen hiljaisena kuukautena just ja just se tonni ja sillä pitää sitten kuukausi elää.
[/quote]
On ammattiyhdistysten asia hoitaa palkka-asiat kuntoon. Tippamista ei ole tarkoitettu Suomessa huonojen työehtojen paikkaamiseksi.
[/quote]
Aivan. Nollasopimuksia ja vähiä työtunteja on monilla aloilla, eikä kukaan oleta, että asiakkaat alkaisivat paikkaamaan matalaksi jäävää tulotasoa pimeällä ekstrarahalla.
[/quote]
Jos luit viestini kokonaan niin käsittääkseni kirjoitin sinne, että ei tipit sitä elantoa tuokaan eikä se ole tarkoituskaan. Ja kirjoitin myös, että pyydän teitä kenen mielestä tarjoilijan palkan olevan kilpailukykyinen, ymmärtämään sen, että tällä alalla tehdään suurimmaksi osaksi pelkkiä osa-aikaisia työsopimuksia. Todella harva pääsee kuukausipalkasta nauttimaan.
Ja kysyn vielä, että mitä ammattiyhdistys voi tehdä sille faktalle, että tarjoilijalle on töitä silloin kun on asiakkaita? Ei työntekijöitä pidetä pyörittelemässä peukaloita, aikoina jolloin on hiljaista tai sesonki hiljaisimmillaan. Kyse ei ole siitä, että itse tuntipalkka olisi huono vaan siitä, että työ on kausiluonteista ja sille ei liitto voi tehdä mitään.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 21:37"]
Parissa ketjuravintolassa työskennelleenä... Tipit tilitetään firmalla, jos laitat omaan taskuun on se varastamista josta saa potkut. Että sillain.
[/quote]
10 vuotta ravintola-alalla olen työskennellyt ja kymmenissä eri paikoissa eikä tippejä ole IKINÄ missään tilitetty mihinkään, aina on saatu rahat pitää itse.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 21:50"]
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 21:37"]
[/quote]
10 vuotta ravintola-alalla olen työskennellyt ja kymmenissä eri paikoissa eikä tippejä ole IKINÄ missään tilitetty mihinkään, aina on saatu rahat pitää itse.
[/quote]
Ja olet toki ilmoitanut verottajalle ja maksanut kiltisti verot tipeistä?
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 21:13"][quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 21:10"]
[/quote]
[/quote]
Hei, tuo oli joskus vuonna Demarit.
[quote author="Vierailija" time="14.12.2012 klo 13:45"]
Suomessa kaikkia kohdellaan tasavertaisesti. Jos kiinnostaa korruptio niin menkää muualle. Olen ollut tiskin toisellakin puolella, enkä olisi halunnut, että joku antaa vähän ylimääräistä ja luulee sitten, että minä huomioin häntä enemmän kuin muita asiakkaita.
Ja tippamisesta on etuakin ollut, huomaa että palvelu pelaa paremmin (kysyttään useammin onko kaikki ok) saa aina hyvän pöydän ravintolassa ja esimerkiksi isomman annoksen jälkiruokaa ilman lisäveloitusta etc.
Tippihän annetasan palvelun jälkeen. Miten tarjoilija sen takia tietää palvella paremmin? Luulen, että etuisuuksia on saanut siksi, että on vakituinen kävijä.
Olen aina antanut tippiä. Ei se mikään uusi juttu ole. Kunnon tipit silloin, kun palvelu on oikeasti parempaa kuin normaalihyvä. Oletan saavani aina hyvää palvelua. Tarjoilijalla on suuri merkitys illan onnistumiseen.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 21:11"]
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 21:06"]
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 21:05"]
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 20:45"]
USA:ssa suosin pikaruokaloita ihan sen vuoksi, että jatkuva tippien ruinaaminen ärsyttää. Pikaruokaloissa siis ei anneta tippejä USA:ssakaan.
[/quote] Ei USAssa tarjoilijat "ruinaa" tippia.
[/quote]
Kyllä ruinaavat.
[/quote]
Yksi tyypillinen ruinaustapa on se, että maksaessa kysyvät voimakkaasti vihjaten, että tarvitsetko vaihtorahaa... eli olettaa saavansa se koko tasarahan, eikä siihen sitten kehtää sanoa, että tarvitsen, vaikka olisikin itse halunnut päättää sen tipin määrän.
[/quote] Ei ihme kun nakee sinun olevan turisti joka ei maan tapoja tunne. Vahan nudge,nudge.
En. Ever! Hitto mä syön itseni muutenkin vararikkoon rafloissa koska en jaksa kotikokata.Eli siis päivittäin! Jos mä rupean tippaamaan 10% jokaikistä lafkaa missä syön nousisi ruokakustannukset viikossa yli 100e ja 400e kuussa. 400e pelkkään tarjoilijoiden voiteluun. Jos tippikulttuurista tulee pakollinen, lopetan rafloissa syönnin. Saa ravintsoloija itse päättää haluaako se pitää hyvän asiakkaansa vai sotkea homman tipeillä.
Laskin viimelomalla Kreikassa kuluttaneeni viikossa n.300e tippeihin. Ihan paska systeemi!
Tippaajat: Annattehan tippiä myös kaupan kassalle (jos antaa oikein rahasta takisin), postimiehelle (jos jakaa kirjeen oikeen osoitteeseen), kampaajalle (jos leikkaa, kuten toivoit), tarhatädille (jos lapsi on yhtenä kappaleena) jne jne.
Jos ette anna, miksi ette?
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 21:58"]
Tippaajat: Annattehan tippiä myös kaupan kassalle (jos antaa oikein rahasta takisin), postimiehelle (jos jakaa kirjeen oikeen osoitteeseen), kampaajalle (jos leikkaa, kuten toivoit), tarhatädille (jos lapsi on yhtenä kappaleena) jne jne.
[/quote]
Koska tippauskulttuuri on ravintola-alaan liittyvä juttu enemmän kuin näihin muihin mainitsemiisi aloihin liittyvä. Ei kai se sinulta ole pois jos joku jättää euron tippiä tarjoilijalle? Oletteko muutenkin elämässänne tuommoisia ilonpilaajia, jotka ajattelevat, että toisten ihmisten muistaminen ja ilahduttaminen on turhaa?
En. Ever! Hitto mä syön itseni muutenkin vararikkoon rafloissa koska en jaksa kotikokata.Eli siis päivittäin! Jos mä rupean tippaamaan 10% jokaikistä lafkaa missä syön nousisi ruokakustannukset viikossa yli 100e ja 400e kuussa. 400e pelkkään tarjoilijoiden voiteluun. Jos tippikulttuurista tulee pakollinen, lopetan rafloissa syönnin. Saa ravintsoloija itse päättää haluaako se pitää hyvän asiakkaansa vai sotkea homman tipeillä. Laskin viimelomalla Kreikassa kuluttaneeni viikossa n.300e tippeihin. Ihan paska systeemi!
[/quote]
Kuka sanoi, että tipin tulee olla 10%? Kyllä minä ilahdun siitä, että saan vaikka 50 senttiä tippiä. Tai jos olet saamassa vaihtorahaa jonkun 5 senttiä takaisin niin, anteeksi vaan, en ymmärrä ihmisiä jotka sitä yhtä 5 senttistä odottavat käsiojossa kuin jotai isompaakin rahaa, sen sijaan että sanoisivat, että anna olla ei tarvii sitä 5 senttistä käydä hakemassa..
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 22:03"]
[/quote]
Koska tippauskulttuuri on ravintola-alaan liittyvä juttu enemmän kuin näihin muihin mainitsemiisi aloihin liittyvä. Ei kai se sinulta ole pois jos joku jättää euron tippiä tarjoilijalle? Oletteko muutenkin elämässänne tuommoisia ilonpilaajia, jotka ajattelevat, että toisten ihmisten muistaminen ja ilahduttaminen on turhaa?
[/quote]
Mutta Suomessa se ei ole ravintola-alaankaan liittyvä juttu.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 21:23"]
Väitätkö tosissaan että tarjoilijoiden tipit on se asia, joka edistää harmaata taloutta Suomessa? :D On se jännä miten jotkut ihmiset rinnastavat tipit rikolliseen toimintaan. Ei voi muuta kuin ihmetellä ihmisten ajatuksenkulkua. Ja uudestaan, jos ei halua jättää tippiä niin ole jättämättä. En tajua mitä se on sulta pois, jos joku toinen kokee että tippi kuuluu antaa hyvästä palvelusta ja ruoasta. Ei lähde sun tai kenenkään muun tippiä vastustavan lompakosta.
[/quote]
Mitä se sitten on jos ei harmaata taloutta, kun saa vuodessa lähemmäs 2000 euroa pimeästi käteen ohi verotuksen? Ja se mitä se on minulta pois on kerrottu tuossa ylempänä esim. viestissä 75. Loppupeleissä se voi olla pois myös niltä tarjoilijoilta jos tippejä kärttävä ravintola menettää asiakkaansa.