Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ne on ne itsetehdyt lahjat? Krääsää?

Vierailija
13.12.2012 |

Mitä "ne parhaimmat lahjat ovat itsetehtyjä"-ihmiset sitten oikein lahjaksi teette? Kartonkiaskarteluja? Huopa-askarteluja?

En ymmärrä, miten kukaan uskaltaa askarrella oman maun mukaisen "lahjan" toiselle ihmiselle riesaksi(ko).

Kommentit (93)

Vierailija
61/93 |
14.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei se tarkoita, etteikö suomalaiset osaisi tehdä käsitöitä:

neuleita,

tuohi/päretöitä,

ompelutöitä,

puu/metallitöitä,

kynttilöitä,

yms.

askartelut ovat askarteluita ja käsityöt ovat käsitöitä; laadukkaampia kuin kaupan krääsä!

Vierailija
62/93 |
14.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joululahja on unisukat mummilta (eli itsetehdyt villasukat)

Joku ihmetteli tuota hygieniaa - useimmat ruuat on kuumennettuja joten pöpöjä ei taatusti ole:) Tarhan "räkäpulliakin" tuli syötyä 27 vuotta ilman sairastumista:)

Meillä itsetehtyjä lahjoja annetaan ystäväperheille ja sukulaisille

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/93 |
14.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

googlaa jos et tiedä. Jotkut pitää niitä koristeena ja kun kyllästyvät niin käyttävät sytykkeenä. Tietty lahjan saajalla on hyvä olla takka, puuhella tms.

Vierailija
64/93 |
14.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai aikuiset ihmiset mitään kartonkiaskarteluja tee, paitsi ehkä lastensa kanssa isovanhemmille, kummeille ja lapsikavereille.

Mutta siitä se omin käsin tekeminen alkaa. Sitten isompana voi valmistaa vaikka puusta keinuhevosen, tai villasukkia ja muita vaatteita.

Ovatko ne aloittajan mielestä krääsää?

Vierailija
65/93 |
14.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä oon esim. virkannut isoja huiveja. Olen huolellinen joten eivät ole mitään ala-astetasoisia kyhäelmiä vaan ihan laadukasta käsityötä vaikken mikään "käsityöläinen" olekaan. Lapasia olen myös tehnyt joskus lahjaksi. Osittain "itse tehtyjä" lahjoja on esim. valokuvista teetetyt kalenterit.

Voi hyvää päivää tätä kotiäitiyttä:D

Vierailija
66/93 |
14.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lahjan voi kierrättää eteenpäin tai tuunata. ;)

Esim. jos saa kirsikkahilloa jota ei itse avaa niin voi sen antaa lahjana vaikka mummolleen? Tai vie tupaantuliaisena tai vieraaksi mennessä.

Minusta sille lahjalle voi hyvinkin löytää käyttäjän: yhden roska on toisen aarre! Ei minua haittaa jos tekemäni sukat löytyykin Martan jaloista. Pointti kuitenkin on että saaja olisi tyytyväinen ja niitä käyttää.

Alkuperäinenkin saaja saattaa antaa vaikka hyväntekeväisyytenä lahjan jollekin joka sukkaa tarvitsee!

Samoin tavaranvaihtoa jotkut kuulemma harjoittaa joissain porukoissa. Ja taas on tyytyväinen sukankäyttäjä löytynyt!

Minä en ymmärrä miksi aikuiset ihmiset tässä istuu ja solvaa jonkun käsityötä. Ei tietenkään aina osu lankavalinta oikein saajan makuun mutta joku siitä voisi tykätä. Jokainen meistä kuitenkin lahjaakin valitessa tekee jo päätöksen minkä esineen ottaa ja silloin voi valita väärin koska se lahjan saava ottaisi juuri sen toisen..

Tai voisi tuunata lahjapaidan tekemällä muutoksia tai muuttaa tyynyksi?

Harmittaa ihmisien ehdottomuus. Kai te siitä kasvatte joskus ulos, tuo on ikävä ominaisuus. Minusta on mukava antaa lahjoja rakkailleni ja tuntuu kurjalta että joku on tuollainen. Olisitte tyytyväisiä että teillä on joku joka ajattelee ja välittää kuin ettei se paita nyt ole oikean värinen..

Vierailija
67/93 |
14.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että eikö niitä keksejä, hilloja ja makeisia voi syödä? Itse kyllä arvostan noita itsetehtyjä lahjoja sinällään, mutta elintarvikkeiden kohdalla aika usein en kyllä uskalla syödä - etenkin jos on lasten kanssa tehty vaikka jotain karkkeja. Jos olen epävarma valmistusprosessin hygieniasta niin en ota sitä riskiä. En myöskään koskaan osta myyjäisistä mitään syötävää.

Kiitän kuitenkin kohteliaasti lahjoista enkä tosiaan kerro lahjan antajalle jos jotkut vähän epäilyttävän näköiset joulupullat eivät päädykään syötäviksi asti. Ajatus on tärkein.

jokainen tietysti tekee tavallaan, ja pääasia on että olet kohtelias...mutta oikeastiko et uskalla syödä kotitekoista hilloa tai makeisia??

Ei tämä maailma oikeasti ihan niin vaarallinen paikka ole.

Vierailija
68/93 |
14.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on vaikea ostaa aikuisille lahjoja, mutta kyllä musta oikeasti on jotenkin surkeaa, jos ei mitään osteta. Itsetehdyistä lahjoista jotkut villasukat tai syötävät jutut on varmimpia. Raha-arpojakin on vaihdeltu. Mutta mitään jonninjoutavaa koristetta en halua. Kovin hienot paketit ja pussukat aiheuttavat ahdistusta: ei raaskisi heittää pois, muttei kaikkea voi säilyttää. Eli käyttöön tarkoitettuja lahjoja kiitos tai sitten syötäviä ja sitä kautta katoavia... Appivanhempani olivat työvuosinaan ala-asteen opettajia ja voi sitä roinan määrää joulun alla... Vuodesta toiseen kun saa kaksi kertaa vuodessa isot kasat kynttilöitä, niin kyllä niistä aika roihun jo saisi ;)

Vierailija
69/93 |
14.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kötöstykset vain pilaa sisustukseni.

Heivasin vaarinkin pois kuvioista kun se vanhuuttaan lihoi ja tukka tuli harmaaksi. Ei se sopinut pellavaiseen sisustukseeni ja järjestykseen.

Ymmärrätte varmaan, että lapsenlapsia en halua tavata kun poika otti neekerivaimon ja lapsenlapsien väri on väärä pellavaiseen sisustukseen.

Hyh hyh, miten vylgääriä

t. akateemikko ja tyylitajuinen palstamamma, joka ei krääsään koske

mummoille ja vaareille kolvilla koristellut puiset henkarit. Luulis, että käyttöä löytyy.

Kaikki henkarit ovat samanlaisia ja niin pitääkin.

Vierailija
70/93 |
14.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitään lahjaa antamassakaan :D

Hassu tyyppi kun hokee koko ajan, ettei halua sitä tai tätä. Ihan kuule usko vain, ettei me kukaan sulle ollakaan laittamassa mitään yrttejä tai muuta :)

Tää kahjohan käyttäytyy, aivan kuin koko aavee olisi jonossa kantamassa hänelle mauttomia paralappuja ja kirsikkahilloa ja huiveja ja villasukkia :D

Ole ihan rauhassa, ei sinua kukaan ole jouluna häiritsemässä ja sun hienoa kotias ja tuomassa sinne mitään krääsää. Rauhoitu jo ja ala miettiä jouluntunnelmaa.

Jotenkin hassu tyyppi vänkäämisineen. Aivan kuin joku nyt hänelle olisi väkisin jotain tunkemassa.

että tuo ihminen, joka antaa esim. noita neuleita ja kirsikkahilloa, ei tunne ollenkaan niitä ihmisiä, joille lahjoja antaa, tai kuvitteletko, että nuo lahjat on tulossa sulle?

Miten joku ostettu lahja on yhtään sen parempi kuin itse tehty, jos senkään kohdalla ei ollenkaan ajattele, sopiiko lahja vastaanottajalle vai ei?

Missään tapauksessa ostettu ei ole parempi vaan pahempi. Tässä nyt on vain ollut vääntöä juuri siitä että ei arvosteta itse tehtyä yrttipussukkaa tai patalappua.

Vierailija
71/93 |
14.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mistälie langoista tehdyt jutut, tai "maailman paras sinappi". :D Niin varmaan.

Tässä nyt vaan huomaa, että toiset ihmiset ovat tällaisia Ihanaa -tyyppejä ja toisia ei voisi vähempää kiinnostaa jonkun näpertelyt. Ei edes ne hemmetin yrtit.

Vierailija
72/93 |
14.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on turha pelätä saavansa lahjoja. Minä tuon teille aattona vain risuja ja saatanpa bonukseksi hivellä niillä teidän hienoja takamuksianne.

terveisin, Joulupukki

Vierailija
73/93 |
14.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mistälie langoista tehdyt jutut, tai "maailman paras sinappi". :D Niin varmaan.

Tässä nyt vaan huomaa, että toiset ihmiset ovat tällaisia Ihanaa -tyyppejä ja toisia ei voisi vähempää kiinnostaa jonkun näpertelyt. Ei edes ne hemmetin yrtit.

Hei, makuasioista ei voi kiistellä!

t. Maailman paras sinappi:)

Vierailija
74/93 |
14.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsetehdyillä lahjoja ( yleensäkin lahjoja) tuntuu tyhmältä edes vastaanottaa , kun en niitä kuitenkaan käytä/tarvitse. Miten ilmoitat lahjan antajalle; joka hyvää hyvyyttään tuo jonkun itsetekemänsä ( käyttäny aikaa paljon lahjan tekemiseen)etten sitä tarvitse vaan viepä se jollekin toiselle. Veikkaampa, että kaikki loukkantuisivat. Vaikka yrität etukäteen sanoa että toivot lahjatonta joulua; harva sen uskoo. Heitä sitten tuote roskiin; kun et voi noin persoonallista lahjaa edes poiskaan antaa; koska lahjan tekijä sen tunnistaisi; jos näkisi ja loukkaantuoso tästäkin. Kokemuksia?

Vierailija
75/93 |
14.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mut näihnän se on lasjan ajntaja ja saaja eivät aina kohtaa. Missähän olisi " joulupuu " keräsy aikuiselle, suht hyvin toiimeentulevalle, mutta jonka lähipiirissä ei oe taitavia käsityöihmisiä :)

Vierailija
76/93 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aloittajan kanssa samaa mieltä, että itse tehdyt lahjat ovat turhaa krääsää. Tulee halpa olo kun saa sellaisen paketista.

Vierailija
77/93 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tehnyt savesta saajien maun mukaisia kulhoja. Niitä on arvostettu ja käytetty.

Vierailija
78/93 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

käyttäisin esim. kuivattua oreganoa tai rosmariinia kun kaupasta saa tuoretta ympäri vuoden?

Ja juu, voi olla että jotkut säilövät niitä yrttejään lasipurkeissa - nyt olikin kyse nimenomaan niistä muovipussukoista, joita joku lahjaksi antaa.

Ja miten yrititkin lentää roskiin? Etkö käytä mausteita? Mä kuivaan itse jonkin verran yrttejä omalta maalta, ja kyllä niissä on huimasti enemmän makua kuin kaupan mausteissa, vaikka kuivaankin ihan nipussa ikkunalaudalla, en edes missään kuivurissa...

mutta pääsääntöisesti vain tuoreita. En myöskään halua maustekaappiini mitään epämääräisiä pussukoita, kaappitilaa kun on muutenkin vähän.

kuivattua basilikaa, oreganoa, rosmariiniä ym? (Mä en muuten usko, että kukaan säilöö itse kerättyjä yrttejä pussukoissa, kyllä ne aromit purkissa kestää kauemmin.)

tuoreet yrtit ei kestä niin hyvin haudutusta, vaan nuutuu. (Toiseksi olen ehkä itse niin ekologisen ajattelun läpilyömä, etten aina muista, että muut ei ajattele niin.)

Vierailija
79/93 |
14.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, miten kukaan uskaltaa askarrella oman maun mukaisen "lahjan" toiselle ihmiselle riesaksi(ko).

Kun annan omatekoisen lahjan, olen sen tarkkaan harkinnut niin, että se toivottavasti on myös lahjan saajan maun mukainen. Valmistamani käsityöt ovat sitä tasoa, että niitä voisin hyvällä omallatunnolla myydä (ja olen myynytkin) vieraillekin.

Jos minulta saa itse tehdyn lahjan, se on esim. jotain tällaista:

- pitsineulehuivi tai pitsineulotut kämmekkäät

- kirjoneulesukat tai -lapaset

- koruja (joita teen helmistä, napeista jne. - näiden kohdalla harkitsen erityisen tarkasti, kenelle annan, koska tiedän, ettei kaikkia kiinnosta)

- oman puutarhan sadosta valmistettuja luomuherkkuja yhdistettynä niihin sopiviin hallista ostettuihin tuotteisiin (esim. kirsikkahillo ja hyvää juustoa), omien kanojen munia tai leipomaani, erityisen hyvää leipää

- itse tehtyjä konvehteja

Neuleet valmistan erityisen hyvistä ja kaunissävyisistä langoista, joita olen tuonut lähinnä ulkomailta. Seiskaveikasta tms. peruslangasta teen lähinnä arkikäyttöön omalle perheelle.

Todella toivoisin, että jos tekemisiäni ei arvosteta, se jotenkin kauniisti ilmaistaisiin, sillä erityisesti pitsi- ja kirjoneuleisiin saa menemään paljon aikaa. Ja jos luovun kirsikkahillopurkista, arvostan lahjan saajaa kovasti, koska mieluiten söisin oman puun vähistä marjoista tehdyn superhyvän hilloin itse.

Vierailija
80/93 |
14.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuoreet yrtit ei kestä niin hyvin haudutusta, vaan nuutuu.

kestäkään, siksi niitä ei ole pääsääntöisesti tarkoituskaan hauduttaa vaan lisätä ruokaan vasta myöhemmin. Toisten yrttien maku tosin toki vain vahvistuu haudutettaessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kolme