Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ne on ne itsetehdyt lahjat? Krääsää?

Vierailija
13.12.2012 |

Mitä "ne parhaimmat lahjat ovat itsetehtyjä"-ihmiset sitten oikein lahjaksi teette? Kartonkiaskarteluja? Huopa-askarteluja?

En ymmärrä, miten kukaan uskaltaa askarrella oman maun mukaisen "lahjan" toiselle ihmiselle riesaksi(ko).

Kommentit (93)

Vierailija
41/93 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on oman maun mukaan käsityönä tehdyt pellavaiset tekstiilit jo valmiiksi. Enempää en tarvitse enkä halua muuten kuin oman makuni mukaan. Joulukrääsää en halua, koska kaikki terpeellinen on jo olemassa. Joulurasiat ja -kellot (mikä ikinä onkaan) menisi suoraan roskiin. Lapasia, sukkia ja huiveja on tarpeeksi, oman maun mukaan tehtyjä.

et kuulu lahjalistalleni. Toivottavasti saat niitä "oman maun mukaisia" lahjoja - ikävä ajatella, että roskiin menee lahjat, joilla sinua on haluttu muistaa. Kai olet kertonut, mitä sinulle ei saa antaa?

Vierailija
42/93 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mummoille ja vaareille kolvilla koristellut puiset henkarit. Luulis, että käyttöä löytyy.

Kaikki henkarit ovat samanlaisia ja niin pitääkin.

Olet siis sitä mieltä, että jos sinulle antaa lahjan, pitää sen osua niin nappiin, että toisen on periaatteessa tunnettava sinut läpikotaisin. Ei kukaan sinut hyvin tunteva osta sinulle lahjoja. Huonosti tuntevat taas ehkä oikeasti yrittävät ilahduttaa, kun kuvittelevat, että olet normaali tallaaja, joka tajuaa, että tärkeämpää kuin se lahja, on pyrkimys ilahduttamiseen. Se lahja on vain väline siihen.

Minusta kuuluu hyviin tapoihin osata arvostaa toisen ihmisen vaivannäköä. Sain joululahjaksi esim. sytykeruusuja enkä ole malttanut niitä käyttää. Tajuan, mikä vaiva niiden tekemisessä on ollut. En mieti heti lahjan saadessani, että sopiiko se värimaailmaani tai sisustukseeni, puuttuuko tuote minulta vai onko siitä ylipäätään hyötyä. Metsään voi mennä, mutta olen iloinen ja hyvillä mielin, kun joku on yrittänyt minua muistaa ja erityisesti arvostan, jos on yrittänyt vieläpä tehdä jotain itse.

En ostaisi kaltaisillesi lahjoja. Et osaa niitä arvostaa, koska et arvosta etkä kunnioita muita ihmisiä. En usko, että olet kovin hauskaa seuraa, ja jos sinulla on laaja ystäväpiiri, johtuu se varmaan siitä, että he haluavat hyötyä sinusta jotenkin.

Olet esimerkki nykyajan omanapaisesta ihmisestä, jonka oma maku, oma tapa, oma elämä on se oikea ja muiden väärä. Joka ottaa mutta ei anna. Joka valittaa ja vaatii, ei arvosta eikä ilahduta. Uskon, että luet tätäkin tekstiä pieni ivahymy kasvoillasi ja säälittelet, miten väärässä olenkaan. Et kykene näkemään mitään väärää elämässäsi.

Arvostan ihmisiä, mutta en tavaraa. On varmaan materialistin vaikea sitä ymmärtää. Yritän elää niin minimalistisesti kuin voin, ja pyrin siihen että sekin tavara jota minulla on, olisi käytännöllistä. Esimerkiksi keittiössä minulla ei ole valkospipulipuristinta ja sipulisilppuria vaan hyvä veitsi.

Harmi että koet noin kovaa tarvetta ilkeillä, mutta se kertoo enemmän sinusta kuin minusta. - Joko minulla ei ole ystäviä tai jos on, eivät ole oikeita. Niin tai sitten emme vain koe tarpeelliseksi hamstrata tavaraa ja lahjoa toisiamme.

En ota enkä vaadi, päinvastoin. Ei minua harmita se, ettei minulle osta lahjoja, olen siitä iloinen. Ja niin on luontokin näinä törsäämisen aikoina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/93 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on oman maun mukaan käsityönä tehdyt pellavaiset tekstiilit jo valmiiksi. Enempää en tarvitse enkä halua muuten kuin oman makuni mukaan. Joulukrääsää en halua, koska kaikki terpeellinen on jo olemassa. Joulurasiat ja -kellot (mikä ikinä onkaan) menisi suoraan roskiin. Lapasia, sukkia ja huiveja on tarpeeksi, oman maun mukaan tehtyjä.

et kuulu lahjalistalleni. Toivottavasti saat niitä "oman maun mukaisia" lahjoja - ikävä ajatella, että roskiin menee lahjat, joilla sinua on haluttu muistaa. Kai olet kertonut, mitä sinulle ei saa antaa?

En missään tapauksessa halua kuulua kenenkäään lahjalistalle.

Vierailija
44/93 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka teen niitä patalappuja, esiliinoja yms., niin tarkoin kyllä tiedän ja tunnen saajien tyylin ja värimieltymykset. En kai ala tehdä suuritöisiä käsitöitä ihmiselle, joka ei niitä arvosta! Yleensäkin annan lahjoja vain harvoille ja valituille, mutta sitäkin tarkemmin mietittyjä.

Vierailija
45/93 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tykkäisin esim villasukista tai jostain sellaisesta, mutta sisustusesineitä en todellakaan yleensä halua, mikäli ne eivät sovi kotiini. Ikävä kyllä joillain ei vain ole samanlainen maku kuin minulla ja hel ostelevat esim tauluja ja maljakoita, joita kertyy nurkkiin, kun en halua niitä esillekään pistää. Vituttaisivat vain.

Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, ettenkö arvostaisi lahjaa tai sen antajaa. Usein minusta on ikävää jos lahja on joku sellainen josta en pidä, koska todellakin haluaisin käyttää/laittaa esille saamani jutut! Onnistunut lahja on ihan mielettömän kiva asia. Ne ovat kuitenkin harvassa ja koska minulle visuaalisuus on tärkeää ja minulla on tarkka maku, niin usein kaikki tavaralahjat menevät mönkään.

Itseasiassa vastustan paljolti aikuisten lahjanantamisia. Mieluiten otan vastaan juuri jotain syötävää tai kukkia. Varsinkin joiltakin puolitutuilta saa aina jotain ei yhtään oman näköistä lahjaksi. En tietenkäänitse osaisi heille ostaa varmaankaan sen parempaa! Jokaisella on nykpäivänä niin hirveät määrät tavaraa, että oikeastaan lahjojenannosta voitaisiin luopua.

Vierailija
46/93 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tsetehtyjä kauniisti pakattuja konvehteja, keksejä tms. leivonnaisia, hilloja, pussitettuja kalligrafia-etiketein varustettuja kuivattuja yrttejä(itse kesällä kerättyjä), yrtti-kylpysuola-pakkauksia, lahjakortteja lastenhoitoon tai siivoukseen. Miesväki taituroi puusta leluja, lintulautoja, leikkuulautoja, tarjottimia ja ihan mitä vaan.

Neuleet ovat aina mieluisia, mutta en halua keksejä, hilloja, yrttejä enkä varsinkaan jotain lintulautaa tai tarjotinta, joille minulla ei ole mitään käyttöä.

En ole kiittämätön, mutta en vaan halua lahjaksi tavaraa joka tungetaan velvollisuudentunnosta kaappiin ja heitetään sitten jossain vaiheessa pois,

Vierailija
47/93 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tsetehtyjä kauniisti pakattuja konvehteja, keksejä tms. leivonnaisia, hilloja, pussitettuja kalligrafia-etiketein varustettuja kuivattuja yrttejä(itse kesällä kerättyjä), yrtti-kylpysuola-pakkauksia, lahjakortteja lastenhoitoon tai siivoukseen. Miesväki taituroi puusta leluja, lintulautoja, leikkuulautoja, tarjottimia ja ihan mitä vaan.

Neuleet ovat aina mieluisia, mutta en halua keksejä, hilloja, yrttejä enkä varsinkaan jotain lintulautaa tai tarjotinta, joille minulla ei ole mitään käyttöä.

En ole kiittämätön, mutta en vaan halua lahjaksi tavaraa joka tungetaan velvollisuudentunnosta kaappiin ja heitetään sitten jossain vaiheessa pois,

eikö keksejä tai hilloja voi syödä?

Vierailija
48/93 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja miten yrititkin lentää roskiin? Etkö käytä mausteita? Mä kuivaan itse jonkin verran yrttejä omalta maalta, ja kyllä niissä on huimasti enemmän makua kuin kaupan mausteissa, vaikka kuivaankin ihan nipussa ikkunalaudalla, en edes missään kuivurissa...

Vierailija
49/93 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasta tässä vaiheessa sanon mielipiteeni asiasta, eikä paljon tarvitse itse runoilla, koska 47 kiteytti minunkin ajatukseni niin hyvin.

Olen sopinut kaikkien kanssa jo aikoja sitten, etten halua mitään aineellisia lahjoja. Joululahjojen vaihtoa ei ole tuntemieni aikuisten kesken. Kortti, kukat, jokin syötävä tai muuten nopeasti kuluva asia, jos jotakin välttämättä haluaa antaa. Sama pätee myös toisin päin. En anna ihmisille säilyviä/säilytettäviä lahjoja.

Vierailija
50/93 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

[

en vaan juurikaan pidä makeasta ja itsetehtyjen hillojen kohdalla tulee lisäksi usein mieleen, että mitenköhän paljon niissä on homeitiöitä eli onkohan purkit putsattu/kuumennettu kunnolla ja valmis hillo säilytetty oikein...

Vierailija
51/93 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole vuosiin syönyt kumpaakaan, eli ei kylä tule syötyä.

Vierailija
52/93 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vikaa niissä on?

Vierailija
53/93 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja miten yrititkin lentää roskiin? Etkö käytä mausteita? Mä kuivaan itse jonkin verran yrttejä omalta maalta, ja kyllä niissä on huimasti enemmän makua kuin kaupan mausteissa, vaikka kuivaankin ihan nipussa ikkunalaudalla, en edes missään kuivurissa...

mutta pääsääntöisesti vain tuoreita. En myöskään halua maustekaappiini mitään epämääräisiä pussukoita, kaappitilaa kun on muutenkin vähän.

Vierailija
54/93 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa kuvattiin että annetaan yrttejä kalligrafialla koristelluissa pussukoissa. Minulla on lasipurkeissa itse kasvatettuja ja kuivattuja yrttejä maustekaappi täynnä. Jotkut pussukat siis ovat vain ärsyttäviä.

Vierailija
55/93 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta pääsääntöisesti vain tuoreita. En myöskään halua maustekaappiini mitään epämääräisiä pussukoita, kaappitilaa kun on muutenkin vähän.

kuivattua basilikaa, oreganoa, rosmariiniä ym? (Mä en muuten usko, että kukaan säilöö itse kerättyjä yrttejä pussukoissa, kyllä ne aromit purkissa kestää kauemmin.)

Vierailija
56/93 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasta tässä vaiheessa sanon mielipiteeni asiasta, eikä paljon tarvitse itse runoilla, koska 47 kiteytti minunkin ajatukseni niin hyvin.

Olen sopinut kaikkien kanssa jo aikoja sitten, etten halua mitään aineellisia lahjoja. Joululahjojen vaihtoa ei ole tuntemieni aikuisten kesken. Kortti, kukat, jokin syötävä tai muuten nopeasti kuluva asia, jos jotakin välttämättä haluaa antaa. Sama pätee myös toisin päin. En anna ihmisille säilyviä/säilytettäviä lahjoja.

Pahemmin vielä näin kertakäyttöisinä kuin se kestävä ja ostettu korulahja, joka kulkee suvusta sukuun

Vierailija
57/93 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

käyttäisin esim. kuivattua oreganoa tai rosmariinia kun kaupasta saa tuoretta ympäri vuoden?

Ja juu, voi olla että jotkut säilövät niitä yrttejään lasipurkeissa - nyt olikin kyse nimenomaan niistä muovipussukoista, joita joku lahjaksi antaa.

kuivattua basilikaa, oreganoa, rosmariiniä ym? (Mä en muuten usko, että kukaan säilöö itse kerättyjä yrttejä pussukoissa, kyllä ne aromit purkissa kestää kauemmin.)

Vierailija
58/93 |
14.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmetyttää eniten se, että kelle te noita itsetehtyjä lahjoja oikein annatte?

Meillä lahjoja annetaan oman ydinperheen lisäksi ainoastaan isovanhemmille ja sisarusten lapsille - ja kun lahjansaajat ovat näin läheisiä, ovat maku-, väri- yms. mieltymykset kaikkien tiedossa.

Kelle te niitä yrttipussukoita, lintulautoja ja hillopurkkeja annatte...?

että itsetehtyjä lahjoja annetaan vain semmoisille ihmisille vai mitä tää sun viestis oikein tarkoittaa? Luuletko, että jos sinä et tykkää hilloista, lintulaudoista tai yrteistä, kukaan muukaan ei tykkää?

Mä saan parilta sukulaiselta itse tehtyjä lahjoja (käsitöitä), ja ne on ne parhaimmat. Mä taas annan hilloja parille kaverille, jotka niitä toivoo. Kun on tottunut itse tehtyihin hilloihin, kaupan hillot maistuu kamalilta.

Vierailija
59/93 |
14.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että eikö niitä keksejä, hilloja ja makeisia voi syödä? Itse kyllä arvostan noita itsetehtyjä lahjoja sinällään, mutta elintarvikkeiden kohdalla aika usein en kyllä uskalla syödä - etenkin jos on lasten kanssa tehty vaikka jotain karkkeja. Jos olen epävarma valmistusprosessin hygieniasta niin en ota sitä riskiä. En myöskään koskaan osta myyjäisistä mitään syötävää.

Kiitän kuitenkin kohteliaasti lahjoista enkä tosiaan kerro lahjan antajalle jos jotkut vähän epäilyttävän näköiset joulupullat eivät päädykään syötäviksi asti. Ajatus on tärkein.

Vierailija
60/93 |
14.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jota voi vaikka pakastaa jos ei joulunpyhinä mene:

- saaristolaisleipä

- maailman parasta sinappia

- kuivakakut

- käsintehdyt suklaakonvehdit tai muut makeiset

- itsetehty juustohillo (tänävuonna omena-pihlajanmarja-calvados)

- itsetehty kotijuusto

- rasiallinen pikkuleipiä (ei joulupipareita)

Aina on kelvanneet ja itsekin tykkään saada ruokalahjoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kuusi