Miten suomalainen ylempi keskiluokka pukeutuu? Lapset ja aikuiset
Kommentit (62)
Mitä "akateemisempi", sen vähemmän on merkeillä väliä.... me, lääkäri-tutkijaperhe, pidämme typeryytenä todella kalliiden merkkien ostamista lapsille (tai aikuisillekaan...).
Kuitenkin joitakin "sääntöjä" milläkin on vaatteiden suhteen: suosimme hyvää laatua ja klassisia värejä (niitä, mitkä sitten itse kullekin sopivat), ei printtipaitoja tai armeija yms. kuoseja, ei pinkkiä, tyttärellä ei napapaitoja, kimalteita tms. Suosimme kyllä joitakin merkkejä, niitä emme näkyvästi esittele. Ja ne ovat enemmänkin klassisia sellaisia. Ostamme myös melko paljon käytettynä (ebay).
ostan vaatteet monesti Josabank (USA) putiikista, edullista ja laadukasta miehille sekä Dillardsilta, suomessa Stokka ja Halonen , ei tekokuitua ja laadukasta, en kaipaa merkkituotteita. siistit, kestävät ja mukavat vaatteet. Smart casual.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2013 klo 10:35"]
Moni ei taida ymmärtää, että merkkivaatteita voi ostaa laadun ja hyvän istuvuuden vuoksi, ei "vaatteilla koreilun" takia. Mieluummin laadukas vaikkakin kallis vuosia kestävä cashmere- tai merinovillaneule kuin halpa mutta nyppyyntyvä akryylineule. Mieluummin vuosia kestävät ja omaan jalkaan mukautuvat laadukkaat nahkakengät kuin halvat muovikengät jotka kuluvat pilalle muutamassa kuukaudessa.
[/quote]
Toisaalta hyvää laatua löytyy keskihintaisista "merkittömistä" edullisemmin kuin varsinaisista merkkivaatteista. Minä suosin juuri sellaisia tuotteita. En maksaisi esimerkiksi useita satoja euroja käsilaukusta joka on jotain merkkiä, mutta saatan ostaa vaikka matkoilta käsityönä tehdyn erittäin laadukkaan sadan tai kahdensadan euron laukun. Merkistä en maksa, laadusta kyllä.
Matki englannin kuninkaallisten pukeutustyyliä. Sitten lienee näytät tarpeeksi yläluokkaiselta.
Moni ei taida ymmärtää, että merkkivaatteita voi ostaa laadun ja hyvän istuvuuden vuoksi, ei "vaatteilla koreilun" takia. Mieluummin laadukas vaikkakin kallis vuosia kestävä cashmere- tai merinovillaneule kuin halpa mutta nyppyyntyvä akryylineule. Mieluummin vuosia kestävät ja omaan jalkaan mukautuvat laadukkaat nahkakengät kuin halvat muovikengät jotka kuluvat pilalle muutamassa kuukaudessa.
[/quote]
No, ne Gantit ja Burberryt ei kyllä ainakaan ole välttämättä mikään laadun tae - enää.
Äidilläni on 10 vuotta vanha Burberryn takki, jota käyttänyt tosi paljon. Kaksi vuotta sitten osti uuden - siinä on villakangas jo alkanut hihansuista rispaantua rikki.
Itse ostan aina vain aitoja materiaaleja, ei keinokuitua, kunnon kenkiä. Merkistä viis, pääasia, että istuu hyvin päälle ja miellyttää minua. Ei ne vaatteet silti ikuisuuksia kestä, vaikka olisi yli 100 euron farkut, niin viimeistään 2 vuodessa ne jostain kuluu puhki.
Tosin sisko tuossa eilen napisi, että osti halpis-Esprit farkut, jotka oli kyllä mukavat jalassa - mutta meni rikki alta vuodessa. Sanoi, ettei ikinä enää osta moisia halpismerkkejä, koskei ne mitään kestä. Joten ehkä nuo kalliimmat sitten vähän kauemmin kestää.
Mutta ei merkkituotteetkaan enää kestä sitä, mitä ennen.
[/quote]
merkkituotteet vaan ovat niin huonolaatuisia, jos ostat laatua ilman merkkiä saat samalla rahalla selväti laadukkaammat vaatteet, ainut merkki vaate mikä on mielestäni laadukas on paul&Shark villapaidat, jos teetän vakka vaatteet ompelijalla hyvistä materiaaleista saan humattavasti istuvammat laadukkaat merkittömät vaatteet. en kyllä edes kehtaa pitää merkkivaatteita koska en halua olla mikään kävelevä mainos.
En ymmärrä minäkään merkkivaatteiden ideaa.
Ihminen maksaa että saa mainostaa jotain merkkiä.
Miksi on noloa sitten laittaa vaikka osuuspankin lippis päähän, tai joku muu ilmaiseksi saatu tuote?
Minusta sitä pitää olla helkkarin tyhmä, että ylpeilee sillä että maksaa rahaa paljon, jotta pääsee mainostamaan jotain tavaraa, josta toinen käärii isot rahat omaan taskuun.
Mutta joo. Ei pieni ihminen kaikkea voi ymmärtää.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2013 klo 10:18"]
Pakko nyt kysyä, että ketä ne oikein on? Ei Suomessa ole mainittavasti yhteiskuntaluokkia eikä ne pukeutumisella ainakaan erotu. Tuolla katukuvassa kaikki lumpustelee menemään mustissa talvitakeissa ja farkuissa, niin johtajat kuin duunaritkin.
[/quote]
Ai miten niin ei ole? Kuka sulle tuota on uskotellut, Jyrki Katainen kumppaneineenko? Suomessa rikkaita saattaa olal vähän, mutta ne ovat sitäkin itsekkäämpiä.
ja siis ennen vanhaan pääasiassa nuoret ylpeilivät vaikka leviksillä, vanhemmille nuo merkit olivat suomessa ennen nolo juttu, rumat ne vaatteilla koreilee jne muut sanonnat oliva käytössä.
Nyt jopa aikuiset ihmiset ylpeilevät jollain tietyn merkkisellä laukulla tai autolla.
Minusta se vain on noloa.
ainoa millä ihminen voi ylpeillä on se miten kohtelee muita. tai miten itseään kehittää.
mutta kai se maailma muuttuu. nyt tehdään näin. materia. kuluttaminen.
Mieheni on akateeminen kolmannessa polvessa ja perinyt paljon rahaa. Toimii menestyvän firman johtajana (on myös osakas). Käyttää minun ostamiani vaatteita, jotka ovat yleensä jostain H&M:n alerekistä. Tässä eräänä päivänä huomasin, että hän oli kerrankin ostanut itse jotain. No, se oli t-paita Uffin euron päiviltä. Yksissä farkuissa kulkee, tosin pari siistiä pukuakin on (myös smokki) edustamista varten.
Minä kyllä pukeudun miestäni "hienommin", mutta kirppiksiltä omatkin vaatteeni ovat. Olen ensimmäisen polven akateeminen enkä kovin menestynyt.
Jos arvot olisivat kohdallaan maailmassa, ihminen häpeäisi sitä että ostaa itselleen 1000 euron laukun, kun muualla ihmiset näkevät nälkää. ja sama ihminen roudaa kaatopaikalle 20 vanhaa laukkua, kun ne ovat väärän näköisiä. Jos arvot olisivat kohdallaan edelleen, edelleen vaatimattomuus olisi ihailtua.
kaikkea ei ymmärrä ja minä olen pihalla.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2013 klo 10:50"]
[/quote]
merkkituotteet vaan ovat niin huonolaatuisia, jos ostat laatua ilman merkkiä saat samalla rahalla selväti laadukkaammat vaatteet, ainut merkki vaate mikä on mielestäni laadukas on paul&Shark villapaidat, jos teetän vakka vaatteet ompelijalla hyvistä materiaaleista saan humattavasti istuvammat laadukkaat merkittömät vaatteet. en kyllä edes kehtaa pitää merkkivaatteita koska en halua olla mikään kävelevä mainos.
[/quote]
Kun teettää vaatteet ompelijalla, tukee samalla suomalaista työtä. Ja saa taatusti yksilölliset, itselle sopivat asut!
Olen luopunut lähes täysin valmisvaatteiden ostamisesta. Jotain farkkuja ostan edelleen, pyjamia, yms. Mutta muuten hameet, puserot, housut olen alkanut teettää ompelijalla.
Nytkin viime viikolla tilasin arkikäyttöön puolihameen, 130 euroa ja puseron, 100 euroa. Vähintään saman ellen enemmänkin olisin maksanut kaupassa. Juhlakäyttöön tarkoitettu silkkihame maksaa sitten vähän enemmän 300-600 euroa.
Ja tekijänä arvostettu suunnittelija/ompelija, jonka asuja usein tv:ssä ja itsenäisyyspäivän vastaanotollakin nähty.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2013 klo 10:56"]
Mieheni on akateeminen kolmannessa polvessa ja perinyt paljon rahaa. Toimii menestyvän firman johtajana (on myös osakas). Käyttää minun ostamiani vaatteita, jotka ovat yleensä jostain H&M:n alerekistä. Tässä eräänä päivänä huomasin, että hän oli kerrankin ostanut itse jotain. No, se oli t-paita Uffin euron päiviltä. Yksissä farkuissa kulkee, tosin pari siistiä pukuakin on (myös smokki) edustamista varten.
Minä kyllä pukeudun miestäni "hienommin", mutta kirppiksiltä omatkin vaatteeni ovat. Olen ensimmäisen polven akateeminen enkä kovin menestynyt.
[/quote]
Joo, esim. meidän isällä sama tyyli. Autosta voi ehkä päätellä, että on ison firman omistaja. Muuten liikkuu kyllä sellaisissa vaatteissa, että ihan tavikselta keski-ikäiseltä (tai ehkä jo vähän keski-iän ylittäneeltä) äijältä näyttää.
Myös oma mies on johtavassa asemassa. Pukeutuu pääasiassa farkkuihin ja villapuseroihin. Mutta on silläkin kaapissa muutama hyvälaatuinen villakangaspuku, smokki ja shaketti sellaisiin tilaisuuksiin, joissa niitä tarvitaan.
Eikö tässäkin keskustelussa ole jo mennyt yläluokka ja ylempi keskiluokka sekaisin? Ei mielestäni ole ollenkaan sama asia. Itse käsittäisin niin, että yläluokka tarkoittaa sitä, että suku on kuulunut jo sukupuolvien ajan hyväosaisiin, ja vaurautta on kerääntynyt. Ylempi keskiluokka ehkä enemmän sitä, että varallisuus on saavutettu omasta tai vanhempien/isovanhempien toimesta, mutta sukutausta ei välttämättä muuten ole mitenkään menestyvä.
Minusta ylempi keskiluokka tarkoittaa sitä, että rahaa on käytettävissä, muttei välttämättä mitenkään tolkuttomasti. Mutta kuitenkin niin, että velkaa on suhteessa vähän, asuntolaina jo maksettu pois. Ammatiltaan esim. lääkäreitä, asianajajia tai johtavassa asemassa. Tyyli on hillitty, ja jonkin verran luksustuotteita voi käyttää, mutta vaatteiden merkkiin ei välttämättä kiinnitetä juuri huomiota. Toki esim. mitään Dressmann-pukuja ei käytetä, vaan puku ostetaan esim. Stokkalta, mutta sen jälkeen ei ole väliä mitä merkkiä se on.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2013 klo 12:01"]
Toki esim. mitään Dressmann-pukuja ei käytetä, vaan puku ostetaan esim. Stokkalta, mutta sen jälkeen ei ole väliä mitä merkkiä se on.
[/quote]
Et tainnut lukea aikaisempia viestejä. Ylempi keskiluokka ei ole mikään homogeeninen ryhmä. Siellä on koulutettua ja varakasta porukkaa, joka pukeutuu duunarityyliin. Omalla miehelläni on sijoitusasuntoja ympäri Helsinkiä ja muhkea pankkitili, mutta ei häntä mitenkään erota katukuvasta ylemmän keskiluokan edustajana. Samoissa lökäfarkuissa kulkee kesät ja talvet. :)
[quote author="Vierailija" time="25.03.2013 klo 10:47"]
[/quote]
Toisaalta hyvää laatua löytyy keskihintaisista "merkittömistä" edullisemmin kuin varsinaisista merkkivaatteista. Minä suosin juuri sellaisia tuotteita. En maksaisi esimerkiksi useita satoja euroja käsilaukusta joka on jotain merkkiä, mutta saatan ostaa vaikka matkoilta käsityönä tehdyn erittäin laadukkaan sadan tai kahdensadan euron laukun. Merkistä en maksa, laadusta kyllä.
[/quote]
Samoin. Erityisesti laukuissa ja kengissä esim Mallorca, Menorca ja Italia on ihan huiput valmistajina!! Rooman Trasteverestä ostin upeat käsintehdyt mokka-korkkarit 100€:lla. Ei tule vastaa yhtä upeita ihan heti:)
Hauska tarina Jackpotista - heillä oli muutama vuosi sitten paita joka maksoi Suomessa 79€. Himoitsin sitä suuresti mutta en raaskinut ostaa ihan peruspuuvillapaitaa tuohon hintaan. 2 vuotta sitten olin Istanbulissa ja sieltä outletista löytyi täsmälleen sama paita ilman jackpotin merkkejä hintaan 5€. Ihan kivat on katteet:)
Mihin luokkaan kuuluvat ylemmän keskiluokan nuoret aikuiset lapset, jotka elävät "pappa & mamma betalar", eivätkä itse ole kouluttautuneet tai töissä, mutta elintaso korkea?
[quote author="Vierailija" time="25.03.2013 klo 12:30"]
Mihin luokkaan kuuluvat ylemmän keskiluokan nuoret aikuiset lapset, jotka elävät "pappa & mamma betalar", eivätkä itse ole kouluttautuneet tai töissä, mutta elintaso korkea?
[/quote]
Lisään vielä, että tällaisia ihmisiä tuntuu nykyään olevan huomattavasti enmmän kuin aikaisemmin. Mistä johtunee, ihmisten laiskistumisesta?
Stockan vaatteet ei muuten ole enää mitenkään laadukkaita. Niiden taso vastaa jo ihan kohta jotakin h&m tai markettitasoa. Jos tosiaan haluaa jotakin laatua vaatteisiinsa, se pitää ilmeisesti hakea ulkomailta. En tiedä mistä, koska en ole asiantuntija, olen vaan huomannut, ettei Stockan vaatteet enää ole erityisen hyviä noin niin kuin yleistäen.
Henk. koht. en kyllä ihan pidä ajatuksesta, että vaatteistani kävisi ilmi muuta kuin, että muijalla on vaatteet päällä. Vaatteet eivät ole mun aatteeni eikä niistä näy siviilisäätyni tai varallisuustasoni.
[/quote] Sä et taida ymmärtää, että tuossakin on välimuotoja. Ei ole pakko olla joko tai. Toisekseen merkkivaate ei aina ole laadun tae. Ainakin mulle on sattunut joitakin maanantaikappaleita.