Miten suomalainen ylempi keskiluokka pukeutuu? Lapset ja aikuiset
Kommentit (62)
Olenko minä ylempää keskiluokkaa? Toinen vanhemmista ensimmäisen polven akateeminen, toinen neljännen. Itse en ole kouluttautunut pitkälle(sairauden takia). Syön erittäin terveellisesti (ei viljoja, sokeria, punaista lihaa, kovia rasvoja), olen liikunnallinen, pukeudun hillitysti perusväreihin(musta, valkoinen, harmaa) (takki ja kengät laadukkaat, muuten edullisia merkkejä, johtuen varallisuudestani), pyrin aina olemaan ihmisille ystävällinen, hyväkäytöksinen ja rehellinen.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2013 klo 22:10"]
Olenko minä ylempää keskiluokkaa? Toinen vanhemmista ensimmäisen polven akateeminen, toinen neljännen. Itse en ole kouluttautunut pitkälle(sairauden takia). Syön erittäin terveellisesti (ei viljoja, sokeria, punaista lihaa, kovia rasvoja), olen liikunnallinen, pukeudun hillitysti perusväreihin(musta, valkoinen, harmaa) (takki ja kengät laadukkaat, muuten edullisia merkkejä, johtuen varallisuudestani), pyrin aina olemaan ihmisille ystävällinen, hyväkäytöksinen ja rehellinen.
[/quote]
Voit ollakin. Varsinkin jos lapsesi, tai sisarustesi lapset, pääsevät hyviin asemiin. Sinulla on käytös ja elämäntyyli jo kunnossa, ja jos ympärilläsi on menestyviä ihmisiä, tarttuu heistä tasoa vähän sinuunkin.
Solsidanin tyypit, siis Mickan ja Fredde varsinkin, ovat kyllä huomattavasti varakkaampia kuin tämä Burberry&Gant-vastaaja tässä alussa! Miettikää sitä taloa, sijaintia, autoja, veneitä. Toki brassailevat merkeillä, mutta silti eri juttu...
Miten määritellään ylempi keskiluokka? Minusta keskiluokan sisäiset jaot viittaavat tuloihin, kuvittelisin, että ylempään keskiluokkaan kuuluvalla on vähintään 100 000 euron vuositulot. Kahden palkansaajan perheessä pitäisi sitten olla lähemmäs 200 000 euron vuositulot. Sen sijaan yleistermit alaluokka-keskiluokka-yläluokka viittaa myös syntyperään.
Jos haluaa näyttää tyylikkäältä ja menestyvältä niin välttele "hienostobloggaajien" valitsemia merkkejä ja tyyliä sillä ne ovat niin nono kuin olla ja voi.
Tyylikkäällä, hienostuneella ja menestyvällä ihmisellä on yleensä hyvin istuvat, laadukkaat vaatteet ja asusteet jotka eivät huutele mitään merkkikieltä ympärilleen.
Pakko nyt kysyä, että ketä ne oikein on? Ei Suomessa ole mainittavasti yhteiskuntaluokkia eikä ne pukeutumisella ainakaan erotu. Tuolla katukuvassa kaikki lumpustelee menemään mustissa talvitakeissa ja farkuissa, niin johtajat kuin duunaritkin.
Tollasia ihmisiä kun on ihan oikeastikin olemassa. Ajatella. Kuulostaa 1800-luvulta, mutta niitä on oikeasti vieläkin.
tämmöinen on kyllä tosi huvittavaa :D AV:lla tulee muutenkin vastaan paljon sellaista, mitä ei tajuaisi olevan oikeasti olemassa, kun ei sellaiseen normaalielämässä normaalien ihmisten keskellä törmää.
Tunnen monta ylempään keskiluokkaan kuuluvaa jotka pukeutuvat ja käyttäytyvät juuri niin kuin eräässä provoiluksi epäillyssä viestissä kuvataan. Harva vain tulee niitä käyttämiään tuotemerkkejä listanneeksi mutta keskustelun teemanahan oli se, miten ylempi keskiluokka pukeutuu.
Juristit ja pankkialalla toimivat pukeutuvat toisin kuin vaikkapa lääkärit, virkamiehet, yliopistoväki tai kulttuurieliitti.
Itsellä on paljon Burberrya, Gantia, Sandia, Andiataa, Canada Goose, Tiger of Sweden, Marc O'Polo jne. merkkisiä vaatteita. Lisäksi jotain arvokkaampaa kuten Pradaa. Ostan aina oikeastaan merkkivaatteita. H&M, Lindex, Gina Tricot -merkkisiä vaatteita en omista. Mies ostaa aina myös samantyyppisiä vaatteita. Laukkuja ja kenkiä ostan harkitusti ja harvoin, koska ne ovat aina kalliita. Lapsilla on Burberrya, Mayoralia, Hilfigeriä, Ralph Laurenia, mutta esiteini on itse halunnut ostaa myös jotain halpoja merkkejä kuten koulukavereilla on niin toki sallin sen. Mutta en salli 12-vuotiaalla napapaitoja tai pelkän pakaran peittäviä hameita. Päiväkoti-ikäisellä on myös ns halpoja merkkejä kuten Benetton, Esprit ja Stockan oma merkki Bogi ja ulkovaatteina on Ticketiä, koska pidän niiden ulkonäöstä. Vaatteet ovat puhtaita ja silitettyjä, hiukset kauniisti leikattu, itsellä myös vaalennettu. Meikkaan aina, mutta hillitysti ja töissä en käytä koruja tai hajuvettä (potilastyö). Ansaitsemme miehen kanssa hyvin, mutta olemme myös perinyt paljon rahaa. Käytöstavat ovat tärkeämpiä kuin vaatteet. Hillitty, kaunis käytös opetetaan pienestä pitäen, opetetaan kuuntelemaan ja kunnioittamaan toisia ja harrastetaan paljon kulttuuria urheilun lisäksi. Ystäväperheitä on paljon ja he ovat monella tapaa samanlaisia kuin meidän perhe.
hmmm. Luitkoohan aloituksen oikein? ei kysytty miten pukeutuu junttinousukas rahalla leveilevä, vaan ylempi keskiluokka.
ylempää keskiluokkaa.
Katukuvassa kaikilla naisilla on musta reisiin ulottuva toppatakin tapainen, tummat housut kuuluvat asuun sekä harmaa tai musta neule tai trikoo paita.
Todella hillittyä ja näkymätöntä! Ja tavattoman tylsää. Tulen aina iloiseksi jos näen jonkun massasta poikkeavan, joka on uskaltanut pukeutua jononkin muuhunkin väriin. Niitä on aika harvassa.
ylempää keskiluokkaa. Katukuvassa kaikilla naisilla on musta reisiin ulottuva toppatakin tapainen, tummat housut kuuluvat asuun sekä harmaa tai musta neule tai trikoo paita. Todella hillittyä ja näkymätöntä! Ja tavattoman tylsää. Tulen aina iloiseksi jos näen jonkun massasta poikkeavan, joka on uskaltanut pukeutua jononkin muuhunkin väriin. Niitä on aika harvassa.
Osa matkii ylemmän keskiluokan tyyliä. Lopultakin on aika hankala määritellä missä keskiluokan ja ylemmän raja menee.
Selvästi ylempään keskiluokkaan kuuluvilla(kouluksen ja palkan suhten) on monenlaista pukeutumista. Esim. moni lääkäri pukeutuu halpismerkkeihin eikä seuraa muotia. Tyyli voi poiketa hillitystä myös.
Tunnen tyypin, joka on vanhasta taide-tiedesuvusta, siis sellaisesta, jonka kaikki tuntee, mutta en viitsi mainita. Tyyppi on maailman herttaisin. Ei todellakaan brassaile vaatteilla vaan nauttii pienistä iloista. On tosi sivistynyt ja karismaattinen.
yhdistän vaatteilla koreilun intuitiivisesti nousukkuuteen ja sellaiseen näyttämisenhaluun. Se mitä itse arvostan on sivistys ja se, että ihmisellä on jotain oikeasti sanottavaa.
Mikä lasketaan ylempään keskiluokkaan?? Itse en miellä akateemisia siihen. Onko joku tuloraja tai titteli?? Kelvataanko me kun mies on johtaja??
Kyllä meillä arvot on ihan jossain muualla kuin pukeutumisessa. Perheessä ja ystävissä ja yhdessäolossa esim hyvän ruuan ja juoman parissa. Usein tavataan ja muutenkin pidetään yhteyttä - "perhe" on hyvin laaja käsite.
Mutta jos siis vaatteista on kyse; itse ostan suurimman osan vaatteissta ulkomailta - merkistä viis. HInta-laatusuhde merkitsee enemmän kuin se tunnetun merkin logo. Vaikka mulla onkin joku Burberryn hame niin se on yksivärinen ja logoa ei missään tapauksessa näy! Kukaan ei sitä tunnista eikä tarvitsekaan, ostin sen mallin enkä merkin vuoksi. Mulle kelpaa oikein hyvin 10€ trikoopaita jos se on juuri sellainen mitä etsin, peruskamasta en ole valmis maksamaan. Mieluiten ostan tuotteen joka on alennuksessa, vaatteissa kun kaupan katteet pyörii siellä 60+% tuntumassa.
Mulla on ollut muutama työkaveri joilla on ollut kova näyttämisen halu että ollaan parempia ja rikkaampia kuin todellisuudessa ollaankaan. Niillä ne logot on vähintään 10cm laukuissa ja vaatteissa! Mun mielestä siitä näkee heti että yritystä on enemmän kuin aidosti rahaa.... Ja mulle täysi turn-off....
[quote author="Vierailija" time="24.03.2013 klo 21:21"]
3 taitaa olla AMK-väkeä, näillä kova näytön tarve merkkien kautta. En itse katso kuuluvani mihinkään ylempään keskiluokkaan tai luokkaan ylipäätänsä, mutta suvussani omaa isääni lukuunottamatta kaikki akateemisia, opettajia, pappeja, lääkäreitä ym. jo miltei 100 vuotta, isäni on siis rakennusinsinööri. Sillä ei ole mitään väliä, mitä merkkiä vaatteet ovat, kunhan ovat siistit ja puhtaat kun sitä vaaditaan. Se sivistys voi tulla ihan muuta kautta ilmi kuin vaatteista ja ihan ilman etikettioppaitakin, puheessa ja tavoissa ja välillä räväkästi ilmaistunakin. Pukeudun itse villapaitaan ja farkkuihin, tuntemani aatelissukuinen on taas punkkari. Tuskin mitään uniformua löytyy kenellekään, jolle ne vaatteet eivät ole aatteiden peili.
[/quote]
Tämä on niin totta! Meilläkään ei vaatteista välttämättä kyllä näe, että mitä me ollaan ja mistä. Aina on siistit ja puhtaat vaatteet ja vähän mietitty, mitä on päällä (värit sointuu yhteen, jne) Mutta ihan sama, mitä merkkiä vaatteet ovat. Ostan vaatteen, joka sopii tyyliini - ihan sama, minkä merkkinen se on.
Vaatteiden merkillä tuntuu eniten olevan merkitystä ihmisille, jotka juuri ja juuri pystyy ostamaan jonkun tietyn merkkivaatteen. Jos on sellainen juttu, että sen voi ostaa koska vaan, jos haluaa, niin sillä merkillä ei ole tuon taivaallista merkitystä.
Hmmm, me kait kuulutaan ylempään keskiluokkaan.
Äiti pukeutuu farkkuihin ja neuleisiin, trikoopaitoihin. Isällä usein jotkut reisitaskuhousut ja t-paita, neuleita myös paljon. Lapsilla peruskäyttövaatetta, paljon Me&I:ta (tähän liittyy se, että suvusta löytyy Me&I kauppias ja törsäyshaluinen mummo) mut sit myös Lindex-HM.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2013 klo 22:38"]
Solsidanin tyypit, siis Mickan ja Fredde varsinkin, ovat kyllä huomattavasti varakkaampia kuin tämä Burberry&Gant-vastaaja tässä alussa! Miettikää sitä taloa, sijaintia, autoja, veneitä. Toki brassailevat merkeillä, mutta silti eri juttu...
[/quote]
Ketä ne on? Tämä Solsidan ja Mickan ja Fredde?
En usko että on mitään yhtenäistä ylemmän keskiluokan pukeutumista. Tähän (epämääräiseen) luokkaan kun kuuluu erilaisia ihmisiä joilla on erilaisia arvoja ja mieltymyksiä pukeutumisen suhteen. Jotkut haluaa näyttää varakkuuttaan ulospäin, toiset ei. Joillekin tärkeää on nimenomaan "yläluokkaiinen hillitty eleganssi", joku toinen taas ei välitä erityisemmin muuta kuin että vaatteet on mukavat ja asialliset, ja joku taas ilmentää ihan oman persoonansa mukaista räväkkääkin tyyliä.
Luulisin että useimmat ainakin "vanhan rahan" sukujen yläluokan ihmisistä välittävät vähemmän siitä mitä muut heidän pukeutumisestaan ajattelevat kuin muut. Jos he tykkää Burberry/Gant-tyylistä niin sitten pukeutuvat niin. Mutta jos sattuu kiinnostamaan vaikka vähän hippimäinen etnotyyli niin voivat pukeutua vaikka niin. Tai sitten merkittömiin farkkuihin ja peruspuseroihin.
Moni ei taida ymmärtää, että merkkivaatteita voi ostaa laadun ja hyvän istuvuuden vuoksi, ei "vaatteilla koreilun" takia. Mieluummin laadukas vaikkakin kallis vuosia kestävä cashmere- tai merinovillaneule kuin halpa mutta nyppyyntyvä akryylineule. Mieluummin vuosia kestävät ja omaan jalkaan mukautuvat laadukkaat nahkakengät kuin halvat muovikengät jotka kuluvat pilalle muutamassa kuukaudessa.
Mayoral on Espanjassa markettivaatetta. Tulimme juuri takaisin Suomeen ja toimme Carrefour-marketissa olevasta Mayoral-kaupasta paljon vaatteita.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2012 klo 15:12"]
Itsellä on paljon Burberrya, Gantia, Sandia, Andiataa, Canada Goose, Tiger of Sweden, Marc O'Polo jne. merkkisiä vaatteita. Lisäksi jotain arvokkaampaa kuten Pradaa. Ostan aina oikeastaan merkkivaatteita. H&M, Lindex, Gina Tricot -merkkisiä vaatteita en omista. Mies ostaa aina myös samantyyppisiä vaatteita. Laukkuja ja kenkiä ostan harkitusti ja harvoin, koska ne ovat aina kalliita. Lapsilla on Burberrya, Mayoralia, Hilfigeriä, Ralph Laurenia, mutta esiteini on itse halunnut ostaa myös jotain halpoja merkkejä kuten koulukavereilla on niin toki sallin sen. Mutta en salli 12-vuotiaalla napapaitoja tai pelkän pakaran peittäviä hameita. Päiväkoti-ikäisellä on myös ns halpoja merkkejä kuten Benetton, Esprit ja Stockan oma merkki Bogi ja ulkovaatteina on Ticketiä, koska pidän niiden ulkonäöstä. Vaatteet ovat puhtaita ja silitettyjä, hiukset kauniisti leikattu, itsellä myös vaalennettu. Meikkaan aina, mutta hillitysti ja töissä en käytä koruja tai hajuvettä (potilastyö). Ansaitsemme miehen kanssa hyvin, mutta olemme myös perinyt paljon rahaa. Käytöstavat ovat tärkeämpiä kuin vaatteet. Hillitty, kaunis käytös opetetaan pienestä pitäen, opetetaan kuuntelemaan ja kunnioittamaan toisia ja harrastetaan paljon kulttuuria urheilun lisäksi. Ystäväperheitä on paljon ja he ovat monella tapaa samanlaisia kuin meidän perhe.
[/quote]