Vauva synn. jälk. masennuksen jälkeen
Tällaista pinoa oli kehitteillä jo vauvapuolella, mutta se ei oikein ottanut tulta... Siis onko kellään kokemusta toisesta (tai useammastakin) vauvasta, jos esikoisen syntymän jälkeen on sairastunut masennukseen? Meillä on yksi lapsi, 10 kk, ja minulla on orastavaa kuumeilua, vaikka emme olekaan kakkosta heti perään suunnitellut. Ongelma on kuitenkin se, että vaikka itse tunnen kykeneväni " estämään" uuden masennuksen puhkeamisen, niin mieheni on eri mieltä. Hän pelästyi tosissaan sitä minun masennustani, joka puhkesi esikoisen ollessa pariviikkoinen. En kyennyt hoitamaan vauvaa, ja mies oli jonkun aikaa hänestä ja minusta täysin vastuussa. Olin ihan sekaisin. Nyt mies sanoo, ettei uskalla enää tehdä lisää lapsia. Mutta minä haluan! Ei toki mitään kamalaa kiirettä vielä, mutta mitä jos se ei koskaan uskalla?
Onko kellään mitään sanottavaa, kokemuksia? Pystyykö synn. jälk. masennuksen puhkeamista toisen lapsen kohdalla ennakoimaan ja ehkäisemään?
Kommentit (4)
...koska meillekkin ollaan suunnittelemassa kakkosta ja itse sairastuin 5 viikkoa synntyksestä pakkoajatuspainoitteiseen häiriöön ja synn.jälk.masennukseen. Nyt pelottaa ihan HIRVEESTI,että jos sama hel*tti alkaa jälleen. Käyn psykoterapiassa (olen käynyt lähestylkoon siitä puhkeamisesta asti,eli kohta reilu 2vuotta). Ois niin rohkaisevaa/mielenkiintoista kuulla muiden tarinoita!
... tätä, jos joku huomaisi ja kertoisi kokemuksistaan, miten toisen lapsen suunnittelu ja etenkin vauva-arki on sujunut synnytysmasennuksen tai muun ahdistuksen jälkeen.
Esikoinen täyttää keväällä viisi, ja nyt yritämme toista. Söin masennuslääkkeitä kevääseen 2004 asti. Olen kuullut seuraavista keinoista ehkäistä uutta masennusta:
-B-vitamiinin syömisen aloittaminen jo raskausaikana
-kalaöljyä tai muita omega3-rasvahappopalmisteita (sisältää esim. EPA tai alfalinoleenihappo), samoin aloitus jo raskausaikana
-juo runsaasti mustaviinimarjamehua
Täällä on myös aika hyviä juttuja PPM:stä (PostPartum Depression):
http://www.drphil.com/articles/article/159
itse en ole vastaavaa kokenut mutta eilen lueskelin uusinta kaks plus lehteä ja siinä oli kertomus vastaavan laisesta tilanteesta kuin sinulla.
toivottavasti saat lisää tietoa ja voimia sinulle..