Papa-koe...Apuja kaivataan!! :'(
Kävin puoli vuotta sitten papakokeessa ja nyt pari viikkoa sitten uudestaan ja tuloksia soitin äsken.
Hoitaja sanoi, että laittaa tulokset lääkärille ja soittaa huomenna kontrolleista yms.
Kuulemma näytteessä oli "jotain" soluja.
Mitä ihmettä tämä tarkottaa, onko mulla syöpä???
Oon aivan kauhuissani ja paniikissa, miten voin odottaa huomiseen asti???
Kuolenko?
Kertokaa kokemuksia, mitä tämä tarkoittaa?
Kommentit (17)
käydään sen takia että siellä tarkkaillaan solumuutoksia jotta eivät pääse menemään syövän asteelle saakka. Mulla on pariltakin ystävältä poistettu (jäädyttämällä) muuttunutta solukkoa kohdunkaulalta. Näin ollen eivät ole saaneet syöpää. Heitä vain tarkkaillaan useammin nyt ettei muutokset uusiudu.
papa on omalta nimeltään "irtosolunäyte" ja siinä siis nimenomaan kerätään kohdun suulta irtonaisia soluja. Sitten labrassa katsellaan, että miltä ne näyttävät. Tyypillisiltä vai epätyypillisiltä ja jos epätyypillisiltä, niin mistä ne epätyypilliset solut ovat peräisin.
Tyypilline löydös tarkoittaa, että kaikki ok. Epätyypilliset solut voivat tarkoittaa, että kaikki ehkä ei ole täysin perfekto, mutta näistäkin kaksi ensimmäistä epätyypillisyyden luokkaa ovat sellaisia, etteivät ne vadi mitään muuta toimenpidettä kuin uusintanäytteen vuoden tai puolen vuoden päästä. Mutta oletan, että sulla on ollut jotain ongelmaa jo pitempään, koska sulla on noin tiheään näytteitä otettu. Todennäköisesti lääkäri haluaa kutsua sut sisätutkimukseen ja mahdollisesti myös hpv-testiin. Silti ei ole mitään syytä panikoida.
koska se oli tarkoitus ottaa synnytyksen jälkitarkastuksessa, mutta jäi ottamatta. Nyt kävin puoli vuotta sitten ja sanottiin, että on luokkaa 2 muistaakseni. Kontrolli puolen vuoden päästä ja se oli nyt 2 viikkoa sitten.
Aiemmin ei ole ollut mitään ongelmia ja olen säännöllisesti käynyt papassa just sen takia, ettei mitään pääsis tulemaankaan.
Nyt sitten hirvittää kun ei suostuta sanomaan, mitä tulokset ovat ja sanotaan vaan että soitetaan huomenna uusiksi. Tottakai ajattelen pahinta.
Ei kai tuo syöpä kuitenkaan puoplessa vuodessa kehity tappavaksi asti?
Ap
Mulla vuoden 2011 kesällä havaittiin solumuutoksia papassa. No sitten menin siihen solunäytehommaan missä otettiin vähän erilailla niitä näytteitä ja useammasta paikkaa (en muista mikä oli). Siellä näkys jotain muutoksia, ei vakavia. Ja sit vaan laitettiin 9kk päähän seuraavan kerran seuranta. Olin ihan paskana ku mietin, että entäs jos 9kk aikana tapahtuu jotain peruuttamatonta. No papa oli nyt normaali, joten solumuutoksen aiheuttaja parantui itsestään.
Mutta olin siis ihan paniikissa kun sain tulokset. Paruin ja olin varma että kuolen. Mulla oli muutokset siis kolmostasoa.
niistä näkyy myös jos on clue-soluja, joka tarkoittaa sitä että tarvitset antibioottikuurin.
lääkäri on laittanu lähetteen sairaalaan.
Saa nyt sitten jännätä, että millon ajan sinne saa.
Ap
lääkäri on laittanu lähetteen sairaalaan.
Saa nyt sitten jännätä, että millon ajan sinne saa.Ap
Esim kondylooma tm voidaan hoitaa.
Miksi just ennen joulua...
Pyhiä tulee ja aikoja ei varmaan saa tälle vuodelle. Kivan varjon tämmönen asia heittää mielen päälle ja nyt kun pitäis olla niin iloista että.
Ap
Luultavasti solumuutoksesta kyse, lievästä sellaisesta jos et kiireellistä kolposkopia-aikaa saanut. Voi parantua itsestään tai sitten laittavat sinut konisaatioon, ei ole mikään paha toimenpide. seurannassa toki kannattaa käydä ihan loppuiän ajan, siis papassa säännöllisesti. Kohdunkaulan syöpä kehittyy hitaasti, vuosissa, ei se ole todennäköistä tässä vaiheessa sinulla.
kyllä kysyin, mutta hoitaja ei kertonut oikeastaan mitään. Sanoi vaan, että siellä tutkivat tarkemmin mistä on kyse.
Kyllähän tämmönen säikäyttää.
Ja varmasti käyn jatkossa papassa uskollisesti ja olen melkolailla käynyt tähänkin asti.
Kiitos viesteistänne.
Ap
kohdunsuun tähystystutkimus. Siellä voidaan ottaa koepaloja missä muutosta tutkitaan tarkemmin. Se on ihan normaali toimenpide jos papakokeessa on muutoksia.
mmitä isompi papa kokeen numero sitä vähemmän olen kiinnostunut a.o naisesta,
vakavampaa. Eihän ole oikein jättää noin epätietoiseen tilaan. Huonoa palvelua. Sukupuolitauti? Muu tulehdus? Syöpä?