Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Emme tänäkään vuonna tuhlanneet rahaa joulukortteihin..."

Vierailija
11.12.2012 |

"vaan lahjoitimme ne rahat hyväntekeväisyyteen kohteeseen x..."

Anteeksi, sulkevatko nämä asiat pois toisensa?! Ärsyttääkö ketään muuta nämä viestit? Minusta niissä on ikääkuin rivien välissä sanottu, että kortteja lähettävät ihmiset tuhlaavat rahansa, koska kortteja lähetetään vain velvollisuudentunnosta ja tavan vuoksi -ei aidosta välittämisestä ja siitä, että halutaan muistaa ihmisiä.

Minun käsistäni ei lähde yksikään turha kortti! Niillä ilahdutetaan yksinasuvia ja/tai kaukana asuvia vanhuksia, sukulaisia joita ehtii nähdä vähemmän kuin haluisi, omia rakkaita ja läheisiä, jotka ovat tuoneet iloa pitkin vuotta, lasten kummeja (kyllä -ajattelemme teitä muulloinkin kuin lapsen syntymäpäivänä) jne. Sanokaa mitä sanotte, mutta "paperikortin" tai -kirjeen saaminen on ilo. Jokainen voi itse huolehtia siitä, ettei lähetä ns. "turhia" kortteja ihmisille, joiden kanssa ei oikeasti ole tekemiseissä. Toisaalta, onko yksikään sellainen kortti turha, josta toinen voi ilahtua. Onhan siinä nähty jo kortin tekemisen/hankkimisen vaiva, liimattu postimerkki ja kannettu se laatikkoon. Kyllä itseäni lämmittää jokainen muistaminen :)

Enkä nyt väitä että kortti kerran vuodessa korvaa aitoa läsnäoloa. Aikaa vain on työssäkäyvien vanhempien harrastavassa lapsiperheessä niin rajallisesti, että silloin kun ei ehdi näkemään niin ainakin haluaa kertoa, että ei olla unohdettu teitä..!

Ja pystyn vielä laittamaan sen rovon siihen hyväntekeväisyyskeräykseenkin...

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
11.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tänäkään vuonna kirjoittaa kortteja...

Vierailija
22/34 |
11.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastihan tuossa on selityksenä, että emme jaksaneet tänäkään vuonna kirjoittaa kortteja...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
11.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

emme tänäkään vuonna jätä joulukortteja lähettämättä, vaikka laitoimme summan Pelastakaa lapset ry:lle / Planille / Eläintensuojeluyhdistykselle tms.

Vierailija
24/34 |
11.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä minua juuri kiinnostaa: miten ihmeessä joulukorttien lähettäminen ja hyväntekeväisyyteen lahjoittaminen liittyvät toisiinsa?!?

Se oli sarkasmia. En koskaan lähetä joulukortteja.

-seiska

Vierailija
25/34 |
11.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan haluan satsata sen muutaman euron sukulaisten ja ystävien muistamiseen. Mielestäni on omituista, että joku nimittää sitä tuhlaamiseksi.

Tosin minua ärsyttää myös ihmiset, jotka eivät osta lapsilleen kuin ehkä sen yhden lahjan, koska "lapset tietävät, että heillä ei rahaa mihinkään turhaan laiteta." Ja kuka sen "turhan" määrittelee? Vanhempi. Jos lapselta kysyttäisiin "turhan" määritelmää, olisi se varmasti aivan eri.

Vierailija
26/34 |
11.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minua sinänsä ärsytä ihmiset, jotka eivät lähetä joulukortteja. Eipä ainakaan tarvitse lähettää heille.

Näitä hyväntekeväisyydellä hehkuttajia ei omaan tuttavapiiriin monta kuulu, mutta kylläkin ihmisiä jotka joka iKINEN vuosi mainitsevat Facebookissa että hups, en lähettänytkään kortteja tänä vuonna kun jätin sen viime tippaan, sori kaikki mut hyvää joulua! Jättäkää nyt hei huonot tekosyyt pois. Jos ette ehdi, malta tai viitsi lähettää kortteja niin sitten ette ehdi, malta tai viitsi. Ei tuosta selittelystä jää muuta kuin paha maku kaikille suuhun.

Toinen on se porukka, jotka julistavat etteivät lähetä joulukorttia, kun mieluummin muistavat henkilökohtaisemmin. Sitten se henkilökohtaisempi muistaminen on joko sitä, että laitetaan pelkkä "Hyvää joulua! :) T: Irmeli" toisen Facebook-seinälle, tai parhaassa tapauksessa jouluaattona saapuu jostain muualta kopsattu tekstiviesti tyyliin: "Joulun tontut tipsuttaa, hiphophei kun tanssittaa, nyt puuroa taas maistellaan, ja masut täynnä laulellaan! Hyvää joulua kaikille toivottaa Möttösen perhe"

Jos ette halua muistaa ystäviänne joulukorteilla niin älkää. Mutta minua ihan oikeasti ärsyttää tällaiset Facebook-, sähköposti- tai tekstiviesti-jouluterveiset joista näkee että ne on lähetetty kaikille listalla oleville eikä lähettäjää oikeasti kiinnosta pätkääkään toivottaa juuri sille tietylle vastaanottajalle hyvää joulua. Parempi olla lähettämättä mitään.

Amerikkalaisella ystäväperheelläni on aivan ihana perinne, kuten ilmeisesti monilla muillakin amerikkalaisilla. Joulukortin mukana lähetetään kirje, jossa kerrotaan mitä kaikkea perheessä on vuoden aikana tapahtunut. Kaikille on tulostettu sama kirje, mutta ei se haittaa. Tuntuu todella mukavalta silti.

Vierailija
27/34 |
11.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vrt. "En tule syntymäpäivillesi, mutta ulkoilutin naapurin koiraa, kun naapurilla oli jalka kipsissä."

"En tänäkään vuonna lähetä joulukortteja, mutta olen vuoden mittaan lahjoittanut rahaa mm. ihmisoikeuksien tukemiseen ja eläinsuojeluun."

Vierailija
28/34 |
11.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikös me mammat voitaisi olla niin fiksuja, että aloitettaisiin sellainen perinne, että laitetaan koko laajalle suvulle ja ystäväpiirille kortit ja sen _lisäksi_ korttiin maininta: Tänä vuonna lahjoitin joulukorttien lisäksi hyväntekeväisyyteen xx kohteeseen joulukortteihin kuluttamani summan. Taputtakaa karvaisia käsiänne.

Vierailija
29/34 |
11.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minua sinänsä ärsytä ihmiset, jotka eivät lähetä joulukortteja. Eipä ainakaan tarvitse lähettää heille.

Näitä hyväntekeväisyydellä hehkuttajia ei omaan tuttavapiiriin monta kuulu, mutta kylläkin ihmisiä jotka joka iKINEN vuosi mainitsevat Facebookissa että hups, en lähettänytkään kortteja tänä vuonna kun jätin sen viime tippaan, sori kaikki mut hyvää joulua! Jättäkää nyt hei huonot tekosyyt pois. Jos ette ehdi, malta tai viitsi lähettää kortteja niin sitten ette ehdi, malta tai viitsi. Ei tuosta selittelystä jää muuta kuin paha maku kaikille suuhun.

Toinen on se porukka, jotka julistavat etteivät lähetä joulukorttia, kun mieluummin muistavat henkilökohtaisemmin. Sitten se henkilökohtaisempi muistaminen on joko sitä, että laitetaan pelkkä "Hyvää joulua! :) T: Irmeli" toisen Facebook-seinälle, tai parhaassa tapauksessa jouluaattona saapuu jostain muualta kopsattu tekstiviesti tyyliin: "Joulun tontut tipsuttaa, hiphophei kun tanssittaa, nyt puuroa taas maistellaan, ja masut täynnä laulellaan! Hyvää joulua kaikille toivottaa Möttösen perhe"

Jos ette halua muistaa ystäviänne joulukorteilla niin älkää. Mutta minua ihan oikeasti ärsyttää tällaiset Facebook-, sähköposti- tai tekstiviesti-jouluterveiset joista näkee että ne on lähetetty kaikille listalla oleville eikä lähettäjää oikeasti kiinnosta pätkääkään toivottaa juuri sille tietylle vastaanottajalle hyvää joulua. Parempi olla lähettämättä mitään.

Amerikkalaisella ystäväperheelläni on aivan ihana perinne, kuten ilmeisesti monilla muillakin amerikkalaisilla. Joulukortin mukana lähetetään kirje, jossa kerrotaan mitä kaikkea perheessä on vuoden aikana tapahtunut. Kaikille on tulostettu sama kirje, mutta ei se haittaa. Tuntuu todella mukavalta silti.

Vierailija
30/34 |
11.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vrt. "En tule syntymäpäivillesi, mutta ulkoilutin naapurin koiraa, kun naapurilla oli jalka kipsissä."

"En tänäkään vuonna lähetä joulukortteja, mutta olen vuoden mittaan lahjoittanut rahaa mm. ihmisoikeuksien tukemiseen ja eläinsuojeluun."

Vierailija
31/34 |
11.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ilahdutan korteilla jouluna ja tämän lisäksi laitan hyväntekeväisyyteenkin rahaa...

Vierailija
32/34 |
11.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse laitan feseen ryhmäviestin:

"En tänäkään joulujan lähettänyt teille joulukortteja, mutta käytin sen ajan kirjoittelemalla provoja av-alueelle. Näin kaikki voivat iloita sanoistani."

Vierailija
33/34 |
11.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lähetän aina joulukortit, koska siitä tulee hyvä mieli, tiedän että myös vastaanottajille. Ei ole rahakysymys, vaikka nyt just onkin rahassa tiukkaa. Hyväntekeväisyyteen laitan kolmeen eri paikkaan kuukausittain. Tietty aina ei ole kaikilla rahaa, pitää vähän priorisoida.

Vierailija
34/34 |
11.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse laitan feseen ryhmäviestin:

"En tänäkään joulujan lähettänyt teille joulukortteja, mutta käytin sen ajan kirjoittelemalla provoja av-alueelle. Näin kaikki voivat iloita sanoistani."

Multitasking!