Teini varastelee ja valehtelee
Mitä ihmettä tuolle teinille pitäisi tehdä? Hän on nyt jäänyt muutamaan kertaan kiinni siitä, että on varastanut kotoa rahaa. Kyse yhteensä useasta sadasta eurosta. Pahinta on, että ei heti myönnä tekoaan, vaan valehtelee päin näköä. Myöntää vasta, kun todisteet puhuvat puolestaan. Onko muilla tälläistä? En tiedä mikä auttaisi. On puhuttu luottamuksesta ja rankaistu, mutta ei ole auttanut.
Kommentit (26)
Olennainen kysymys.
Jos et tiedä on vastaus lähes varmasti huumeet, alkoholi ja muu siihen liittyvä.
Jatkossa pidä raha ja arvoesineet piilossa, älä paapo lasta. Kerro lapselle säännöt ja mitä niiden rikkomisesta seuraa, älä epäröi tehdä rikosilmoitusta ja ainakin kerro lapselle että saatat sellaisen tehdä.
Minkä ikäinen lapsi on?
Itse olen varasteleva 14v nuori.
Olen tehnyt ehkä viimeiset kolme vuotta. Rahoitan sillä makeis- ja energiajuoma-addiktiota. Ei sitä sinäänsä huomion takia tuu tehtyä ja kyllähän siitä joskus karkkia ostaessa ja varsinkin kiinni jäädessä häpeää, mutta sen jotenkin nopeasti unohtaa. En niitä rahoja koskaan ole kyllä mihinkää laittomuuksiin käyttänyt. Alkaa niihin puhelin lakkoihin ja kotiaresteihin tottua. Olen itsekkin miettinyt, että miksi ihmeessä sitä teen, mutta omalla kohdalla vastausta ei ole löytynyt. Pitkään on tullu mietittyä johtuuko siitä, kun ei oikeen karkkipäiviä ole ollut ja kavereilla tuntui olevan rahaa ja itsellä ei. Ei meidän perhe mitään varattomia koskaan ollut. En mä sillä mitään henkilö kohtasta tarkota äitille.
Jaksamisia kaikille vanhemmille!
Kannattaa puhutella teiniä asiallisesti ja kysellä syitä touhuille.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen varasteleva 14v nuori.
Olen tehnyt ehkä viimeiset kolme vuotta. Rahoitan sillä makeis- ja energiajuoma-addiktiota. Ei sitä sinäänsä huomion takia tuu tehtyä ja kyllähän siitä joskus karkkia ostaessa ja varsinkin kiinni jäädessä häpeää, mutta sen jotenkin nopeasti unohtaa. En niitä rahoja koskaan ole kyllä mihinkää laittomuuksiin käyttänyt. Alkaa niihin puhelin lakkoihin ja kotiaresteihin tottua. Olen itsekkin miettinyt, että miksi ihmeessä sitä teen, mutta omalla kohdalla vastausta ei ole löytynyt. Pitkään on tullu mietittyä johtuuko siitä, kun ei oikeen karkkipäiviä ole ollut ja kavereilla tuntui olevan rahaa ja itsellä ei. Ei meidän perhe mitään varattomia koskaan ollut. En mä sillä mitään henkilö kohtasta tarkota äitille.
Jaksamisia kaikille vanhemmille!
Koeta päästä addiktioistasi eroon. Ei niistä mitään hyvää seuraa aikuisenakaan, kun tunnut ongelmasi ymmärtävän.
Jos tilanne olisi meillä tuollainen pitäisin huolen ettei käteistä olisi teinin ulottuvilla.
Tilaisuus tekee varkaan.