Oltiin eilen sitten "nimiäisissä".
En ole koskaan sellaisissa ollut, ristiäisissä sitten senkin edestä.
Näissä "juhlissa" "kummit"(?) asettuivat riviin, ja yksi heistä sanoi ääneen vauvan nimen, jonka vauvan äiti hänelle kuiskasi. Onneksi mies edes taisi kuulla oikein, kun tarpeeksi monta kertaa kysyi "mitä?"
Se oli sitten siinä. Kahvit juotiin ja lähdettiin kotiin.
Miksi pitää olla kummeja, jos ei ole ristiäisiä? Tai miksi ei ole ristiäisiä, jos pitää olla kummeja? Miksi pitää juhlia eli juoda porukalla kahvit vain siksi, että kuulisimme lapsen nimen ja lapsi saisi paljon lahjoja?
Yhtä hyvin vanhemmat olisivat voineet laittaa kaikille tekstarit, että lapsesta tuli se ja se. Meidän ei olisi tarvinnut vaivautua kiireisenä lauantaina pukeutumaan ja meikkaamaan, raahaamaan lapsiamme kymmenien kilometrien päähän vain saadaksemme ostaa kalliit lahjat tuolle vauvalle.
Ristiäisest ymmärrän, silloin lapsi otetaan seurakunnan jäseneksi ja hänelle varmistuu taivaaseen pääsy.
Kommentit (22)
Entäs lapsikasteesta? Siellähän sanotaan, että ensin usko ja sitten kaste. Ja se kasteleminenko taivaaseen pääsyn varmistaa?
pakanalapset mitään nimiäisiä ansaitse
nimiäisiin voi tilata puhujan
silloin juhlista tulee kauniit ja juhlavat :)
Olisikin ollut puhuja tai edes joku, joka olisi kertonut, että nyt aloitetaan jne.
Kai sitä vauvaa ja hänen nimeään halutaan juhlistaa, vaikkei kirkkoon kastetakaan. Kirkolliset juhlatko ne ovat ainoita joita saa juhlia? Esim. siviilivihkimistä ei saa mielestäsi ilmeisesti juhlia? Ettehän ap juhli lastesi synttäreitäkään, eiväthän nekään liity kirkkoon!
Mutta valitettavasti uskovaiset ovat juuri näin tyhmiä...
Olen pahoillani puolestasi, että olet sitä mieltä että lapsi ei ole tervetullut maailmaan tai sukuun, eikä ole juhlien arvoinen =(
Todella, todella surullista...
Miksi sä menit sinne ??!!
Miksi helvetissä täkäläiset kusipäälehmät eivät voi sanoa etteivät pääse tulemaan, kaikilla muilla olisi paljon kivempaa kuin tollasta vittunaamat jäisivät kotiin. Mutta ei pakko mennä pilaamaan juhlat.
Miksi sä menit sinne ??!!
Miksi helvetissä täkäläiset kusipäälehmät eivät voi sanoa etteivät pääse tulemaan, kaikilla muilla olisi paljon kivempaa kuin tollasta vittunaamat jäisivät kotiin. Mutta ei pakko mennä pilaamaan juhlat.
Mahdollisimman paljon lahjoja. Sama sitten 15 kuluttua potenssiin 10 kun vietetään rippiäisiä.
Kuuluisi mokomat tekopyhät juhlat lopettaa.
kutsua suku ja ystävät koolle katsomaan uutta vauvaa ja samalla julkistetaan vauvan nimi. Se on juhlan arvoinen asia. Joku seurakuntaan ottaminen on aivan toisarvoista.
Mutta valitettavasti uskovaiset ovat juuri näin tyhmiä... Olen pahoillani puolestasi, että olet sitä mieltä että lapsi ei ole tervetullut maailmaan tai sukuun, eikä ole juhlien arvoinen =( Todella, todella surullista...
että vauva ei ole tervetullut sukuun jne? Ymmärrän hyvin, että jos nimi on vaan sattu, juotettu kuppi kahvia ja kerätty lahjat, tulee kyllä mieleen, että vanhempia ei ole kiinnostanut hyvien, mieleenpainuvien juhlien järjestäminen lainkaan, vaan muut asiat.
Miksi sä menit sinne ??!! Miksi helvetissä täkäläiset kusipäälehmät eivät voi sanoa etteivät pääse tulemaan, kaikilla muilla olisi paljon kivempaa kuin tollasta vittunaamat jäisivät kotiin. Mutta ei pakko mennä pilaamaan juhlat.
kutsua suku ja ystävät koolle katsomaan uutta vauvaa ja samalla julkistetaan vauvan nimi. Se on juhlan arvoinen asia. Joku seurakuntaan ottaminen on aivan toisarvoista.
Kun meillä oli ristiäiset. Ja kummina on kuitenkin yksi ei kristillinen.
Onko se oikeasti ihan kamalaa jos lapselle haluaa läheisiä ihmisiä ihan vain opettamaan elämästä? Ja vaikka siitä että maailma on täynnä veemäisiä ihmisiä jotka tulee puhumaan sinusta paljon pahaa.
Tai sitten vaikka ihan vain kannustamassa opinnoissa, ihmisuhteissa yms. tärkeässä?
kuulosti minunkin korvaan :( Itse en kuulu kirkkoon, eikä minulla ole vielä lapsia. Jos kuitenkin joskus satun lapsen saamaan, niin kyllä minäkin sitten järjestäisin nimiäiset. En tosin missään nimessä noin tylsää meininkiä.
Loppupeleissä lapseni nimiäiset olisivat varmasti aika pitkälle samanlaiset, kuin ristiäiset, mutta ilman pappia ja kummeja. Eli joku lähituttava vaikka puhumaan ja onnittelemaan nimestä ja sen jälkeen ruokailu ja kakkukahvit. Enpä ole tuon kummemmissa ristiäisissä itse ollut. Lahjoja en kaipaisi, lahjojen antohan on kummien tehtävä. Haluaisin nimenomaan juhlistaa sitä, että lapsi sai nimen. Onhan siinä kuitenkin jotain hyvin erikoista ja lapselle tärkeä asia ainakin tulevaisuudessa.
Olen vauvan täti, ja menimme paikalle määrättyyn aikaan. Vauvan isä sanoi, että nimestä ei ole päästy oikein yhteisymmärrykseen, eikä kai sillä niin kiire ole, kun mihinkään ei ole pakko vielä ilmoittaa.
Siispä vauvaa kutsuttiin juhlan ajan tekonimellä "Villis". Muutamia nimivaihtoehtoja vanhemmat mainitsivat ja saivat melkein riidan aikaan niistä. Siinä sitten juotiin kupit kahvia ja kaupan keksejä, annettiin lahjat, joita ei vieraiden aikana avattu ja sitten vauvan äiti ilmoittikin, että heillä on päiväuniaika, josta meidän vieraiden piti ymmärtää, että voisimme häipyä.
Parin viikon kuluttua soittelin veljelleni muuta asiaaa ja kysyin sivumennen, joko vauvalla on nimi, niin hän sen sitten kertoi.
siitä että juhlat olivat liian huonot että ne olisivat ansainneet lahjoja (kieltämättä ei kuulosta kovin tyypillisiltä nimiäisjuhlilta), vai siitä että jos lasta ei liitetä kirkkoon, ei juhlimiseenkaan ole aihetta?
säälittävä provo. Voi lapsiraukkaa kenen juhlamuistoissa ja kuvissa koreilee tuollainen paholaislepakko. Luojan kiitos ei omaan lähipiiriin kuulu tuollaisia myrkyllisiä inhottavia ihmisiä. Että pistää harmittamaan tuon perheen puolesta.
Ne nimiäiset missä itse olen ollut on ollut kauniita juhlavia tilaisuuksia jossa nimen "annon" lisäksi juhlistetaan vauvan tuloa läheisien elämään. Rakkaus on ollut vahvasti läsnä eikä ole tarvinnut vauvan kuulla heti helvetistä ja taivaasta.
No mutta, valitettavan usein "uskovaiset" on ap:n kaltaisia. Taitaapa näille olla todellakin taivaanportit visusti kiinni :)
Pitäkää ihmiset lapsianne lujasti sylissä ja muistakaa sitä rakkauden sanomaa heille kertoa, että osaavat suhtautua ap:n kaltaisiin ihmisiin elämässään kuin tyhjiin paperipusseihin. Kova rapina käy mutta sisältöä ei löydy.
Hyvää ja kaunista joulunodotusta kaikille vaan :)
silloin juhlista tulee kauniit ja juhlavat :)