Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voi armoa... tällaistako tää on? Yökyläilystä...

Vierailija
09.12.2012 |

7-v esikoisen samanikäinen kaveri oli yökylässä. Mää en jaksa, olen ihan poikki. Aiemminkin on ollut sama kaveri, mutta silloin en ollut kotona vaan mieheni oli poikien kanssa.

Yökylässä on käynyt myös lähellä asuva 5-v poika, hänen kanssaan ei mitään ongelmaa kertaakaan.

Nyt tämä 7-v sitten... no, meidän poika on aika rauhallista sorttia ja tottunut viettämään itsekseenkin aikaa, tai sitten pikkusiskon kanssa pelaavat ym. Nyt aattelin että ilta menee kivasti kun keskenään touhuavat pojan huoneessa. No ei. Kaveri pomppii sohvalla, kiellän, rauhoittuu hetkeksi, pomppii sohvalla, kiellän...Rakentavat legoilla 10 min, sitten alkaa keppitaistelu, kiellän, kaveri kyselee vaan olisko pidempiä keppejä. "Miksei ole aseita, tykkejä, vois ampua ja tulittaa!! Ammun sut! Tapan sut! Vedän turpiin!" ja tätä koko ajan... ruokapöydässä: anna ketsuppi tai mä tapan sut! Saat turpiin! (ei sentään mulle, mutta pojalleni ja pikkusiskolleen). Jos käsken jotain (hammaspesulle, korjaamaan legot): "Ai miks? Ei mun tartte hei. Mä voin tehä mitä mä haluun" No, tottelee kun jyrähtää, mutta en haluaisi koko ajan rähjätä!

Pojallani ei ole leikkiaseita (tollo periaate varmaan, mutta siitä on pidetty kiinni tiukasti) eikä muutenkaan hirveästi leluja, lähinnä legoja löytyy. "No eiks sul oo sitä tavaraa ja sitä pelii? Mulla on ne kaikki! Meillä on kaikki noi, onks sulla vaan yks?" Jne, jne...

Kaveri valitti, että miksi joutuu "kauheen aikasin" nukkumaan (yhdeksältä),ei nukkunut yöllä, heräsi puolenyön aikaan ja tuli mun kanssa olkkariin, käskin nukkumaan ja kävin nätisti peittelemässä ym. EI olis kuulemma halunnut enää nukkua. Viideltä nousi ylös enkä saanut enää nukkumaan. Ei kuulemma mitään ikävää tms, ei vaan nukuta. Rupes ropaamaan legoja niin että meidän poikakin heräs.

Siis MITÄ! Oonko tiukkapipo vai eikö tuota ole kasvatettu YHTÄÄN? Mää oon niiiin väsyny...

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
09.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllä, olet tiukkapipo. Lapsi on lapsi, hän käsittelee tunteitaan leikeissä. "Mä tapan sut" kertoo siitä, että on paha olla ja se pitää yrittää purkaa johonkin.

Vierailija
2/50 |
09.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllä, olet tiukkapipo. Lapsi on lapsi, hän käsittelee tunteitaan leikeissä. "Mä tapan sut" kertoo siitä, että on paha olla ja se pitää yrittää purkaa johonkin.

.. sitten näitä pahaoloisia lapsia on suomi pullollaan, koska lähes kaikki pojat leikkii tommosia leikkejä jossain vaiheessa. lapsi ei tajua, että jos tappaa, ihminen kuolee oikeasti, lopullisesti.

Samat lapset katsoo sitten vanhempien lempeällä suostumuksella kaikenmaailman star warsit, ostetaan aseita leluksi jne mutta oletetaan että pojat sitten kuitenkin leikkivät lempeää kotileikkiä näillä välineisllä.

Mutta kyllä ap oli tiukkis, olisit voinut antaa poikien valvoa pidempään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
09.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin tuon ikäisen tulee jo osata ruokapöytätavat, pyydetään ja kiitetään. Tuommoinen on ihan puhtaasti huonon kasvatuksen tulos ja mallista opittua käytöstä. vaikka olisi miten paha olo, ei tuossa iässä sitä kuulu enää noin purkaa. Ihme päähän paijaamista tass joltakkin vataajalta >:(!! Lapsi on lapsi ja sitä kuuluu tarvittaessa ojentaa, eikä aina vaiun ymmärtää. En hyväksyisi meidän 2,5 ja 4 vuotiaaltakaan tuollaista käytöstä.

Vierailija
4/50 |
09.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin tuon ikäisen tulee jo osata ruokapöytätavat, pyydetään ja kiitetään. Tuommoinen on ihan puhtaasti huonon kasvatuksen tulos ja mallista opittua käytöstä. vaikka olisi miten paha olo, ei tuossa iässä sitä kuulu enää noin purkaa. Ihme päähän paijaamista tass joltakkin vataajalta >:(!! Lapsi on lapsi ja sitä kuuluu tarvittaessa ojentaa, eikä aina vaiun ymmärtää. En hyväksyisi meidän 2,5 ja 4 vuotiaaltakaan tuollaista käytöstä.

Vierailija
5/50 |
09.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisin kiikuttanut jätkän himaansa jo ekan parin tunnin jälkeen.

Vierailija
6/50 |
09.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yökyläilyssä on ideana valvoa pitkään. Ehkä puolen yön aikaan olisi sopiva nukkumaanmenoaika.

Vierailija
7/50 |
09.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No eiks sul oo sitä tavaraa ja sitä pelii? Mulla on ne kaikki! Meillä on kaikki noi, onks sulla vaan yks?" Jne, jne....

joka terrorisoi koko ekan luokan ajan muita poikia. Tuota se hoki koko ajan, hänellä on kaikki, hänellä on enemmän, hän saa kaiken ja hän osaa kaiken! Oikeasti hänellä ei välttämättä ollut ainuttakaan niistä leluista, eikä hän ollut tehnyt niitä asioita joita väitti. Pientä ja lapsellista joo, mutta kun se on tuota joka ikinen päivä niin ei jaksa yhtään.

Ja tuo ampuminen ja tappaminen ja turpaan vetäminen... tuttua. Se poika käy kylläkin terapiassa. En päästä meille enää edes päiväsaikaan enkä koskaan ottaisi yöksi.

Vierailija
8/50 |
09.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mun poikani oli jo yhdeksältä väsynyt, kun arkisin menee kahdeksalta nukkumaan. Ei hän olisi jaksanut puoleen yöhön valvoa! Jos joutuu valvomaan matkan tms. takia, herää kuitenkin kahdeksaan mennessä aamulla ja seuraava päivä on väsynyt ja kiukkuinen. Pojat saivat leikkiä jo koko päivän, mielestäni oli sopiva aika mennä nukkumaan.

Joo, siis omasta mielestäni en ole tiukkapipo, vaan kasvatan. Kysymys oli retorinen. Hyväksyn toki, että moni on toista mieltä. Varmaan myös tämän "meidän pikku termiitin" vanhemmat...

No, ehkä ei ole reilua verrata häntä omaan, rauhalliseen lapseeni. Mutta omieni päähän taon kyllä, että ampumisleikit on nou ja tappamisesta ja turpiin vedosta ei EDES puhuta. Väkivaltaa kun tursuaa ihan riittävästi joka tuutista muutenkin. On osoitettava, että se on väärin.

Vierailija
9/50 |
09.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuolla pojalla ei olisi meille mitään asiaa ei päivällä eikä taatusti yöllä. En ottaisi tota edes pihalle leikkimään. Onneksi lapsillani on kivat ja hyväkäytöksiset kaverit.

Vierailija
10/50 |
09.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapseni menee nukkumaan arkisin kymmeneltä ja viikonloppusin klo 23-24, joten takuulla ei saisi missään yökylässä noin aikaisin unta. Pidän todella outona käskeä yökyläilijää yhdeksältä nukkumaan. Harva menee jotain kahdeksalta normaalisti nukkumaan.

Yökylässä vielä jännittää sen verran, että alkaa nukuttaa tavallistakin myöhemmin. Oma syysi tuo huono yö, kun komensit niin aikaisin nukkumaan.

Mun lapsi oli just yökylässä. Kysyin vanhemmilta, milloin menivät nukkumaan. Klo 24 kuulemma. Olivat lapset sopineet ajan keskenään jo etukäteen. Ei ollut mitään hankaluuksia vanhempien mielestä ilmaantunut kuulemma.

Vierailija
11/50 |
09.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minun lapseni komennettaisiin yhdeksältä nukkumaan vieraassa perheessä, niin tuskin saisi niin kamalan aikaisin unta!

Jos jostain kumman syystä saisi silloin unta ja nukkuisi normaalin pituisen yöunensa, niin heräisi sitten kuudelta jo. Yökylässä vähän jännittää, joten ei se kyllä nukahtaisi ysiltä.

Vierailija
12/50 |
09.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

puoleen yöhön, kun oma poikani meni sänkyyn?

Enkä pakottanut nukkumaan, sanoin että saa pitää valoa ja lukea akuja, mutta ei enää meteliä. Lukivat hetken ja nukahtivat.

Ja oli liian aikaisin tai ei, minusta nyt vaan kakaran käytös oli ala-arvoista osan aikaa. Uskoi kyllä tosiaan, kun oikein komensi, mutta kiva nyt ärjyä toisen muksulle.

ap

Vierailija
13/50 |
09.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olisi poitsulla meille asiaa. Symppaan sua, ap.

Vierailija
14/50 |
09.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mun poikani oli jo yhdeksältä väsynyt, kun arkisin menee kahdeksalta nukkumaan. Ei hän olisi jaksanut puoleen yöhön valvoa! Jos joutuu valvomaan matkan tms. takia, herää kuitenkin kahdeksaan mennessä aamulla ja seuraava päivä on väsynyt ja kiukkuinen. Pojat saivat leikkiä jo koko päivän, mielestäni oli sopiva aika mennä nukkumaan. Joo, siis omasta mielestäni en ole tiukkapipo, vaan kasvatan. Kysymys oli retorinen. Hyväksyn toki, että moni on toista mieltä. Varmaan myös tämän "meidän pikku termiitin" vanhemmat... No, ehkä ei ole reilua verrata häntä omaan, rauhalliseen lapseeni. Mutta omieni päähän taon kyllä, että ampumisleikit on nou ja tappamisesta ja turpiin vedosta ei EDES puhuta. Väkivaltaa kun tursuaa ihan riittävästi joka tuutista muutenkin. On osoitettava, että se on väärin.

Meillä tytöt ja pojat on innolla sotineet pihalla eikä siitä kukaan ole sen pahemmin vahingoittunut. Lisäksi on puhuttu siitä, että joskus on parempi tappaa kuin tulla itse tapetuksi. Julmaa, mutta monelle todellista. En hyväksy lyömistä lyömisen ilosta, mutta kyllä meidän nössöpojille on pitänyt kertoa, että väkivaltaa on, sitä voi kohdata koska tahansa ja sitä voi joutua vastustamaan väkivallalla, jos haluaa selvitä ehjänä.

Et kertonut, miksi tuo lapsi oli teillä yökylässä. Saattoihan olla, että ei edes itse halunnut tulla.

Vierailija
15/50 |
09.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teen aina aluksi hyvin tarkasti selväksi, että meillä on meidän säännöt. Nopeasti ne ne sulattaa.

Onko pojalla joku diagnoosi, tai onko kotioloissa jotain korjattavaa? johonkinhan se reagoi. Tai sitten se jännitti aivan sairaasti yökyläilyä (jos ei normaalisti ole tuollainen) ja se näkyi uhoamisena ja unettomuutena.

Vierailija
16/50 |
09.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt mä alan ymmärtämään näitä joka paikassa toitotettavista säännöllisistä uniajoista pikku koululaisille.

Ja ei, kasvatettu 7v ei puhu noin kylässä eikä muuallakaan. Meillä on hyvin vilkas poika joka kyllä saattaisi hyppiä sohvilla mutta ei ikinä puhuisi noin tai olisi tottelematta.pitkän ja uuvuttavan kasvatuksen tulosta.

Vierailija
17/50 |
09.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitänyt kysyä siltä tai sen vanhemmilta, että mihin aikaan menee yleensä nukkumaan. Siihen aikaan tai sen jälkeen sitten teilläkin. Joo, olisi joko pitänyt antaa sun lapsen valvoa pidempään ja jos ei halunnut, niin vieras sun kanssa olkkariin.

Kuulin semmoisenkin, että yhdessä paikassa oli päinvastoin. Kyläilijän äiti oli sanonut vain lapselleen, että mentävä kyläpaikassa nukkumaan klo 23. Kysyi sitten kyläpaikasta, mihin aikaan oltiin menty nukkumaan. Perheen äiti sanoi, että klo 24, mikä oli taasen heillä ihan normaalia viikonloppuisin. Lapsi sai 2 vk arestia tästä! Kyläpaikan äiti oli todella harmissaan, että vierasta rangaistiin ihan turhaan.

Vierailija
18/50 |
09.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei munkaan mielestä ihan tavallisinta, varmaan aika rauhaton kotiympäristö ellei sitten ole tavaton jännittäjä. Eihän se tietenkään lapsen syy ole. Jos haluat, niin voit ryhtyä lapselle turvalliseksi aikuiseksi ja kasvattaa. Jos ei voimat siihen riitä, niin älä lasta syytä vaan vanhempia.

Vierailija
19/50 |
09.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppaan kaikkia muita joiden mukaan hyvin kasvatettu "normaali"lapsi ei käyttäydy noin. Omalla kohdallani ilmoitaisin kohteliaasti seuraavina kertoina että valitettavasti ei sovi. Paitsi tietysti jos kyseessä olisi lapseni paras kaveri ja lapseni ilman muuta tahtoisi kyseisen kaverin kylään.

Nukkumaan menoajoista vielä. Ihmettelen itsekin suuresti niitä lapsia jotka menevät päiväkoti/kouluiltoina nukkumaan klo 22 jälkeen. Oa 6v menee joka ilta sänkyyn ennen 20.30, useimpina iltoina nukkuu täyttä häkää klo 21. Herää itsekseen 7-8 välillä.

Vierailija
20/50 |
09.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tytöt ja pojat on innolla sotineet pihalla eikä siitä kukaan ole sen pahemmin vahingoittunut. Lisäksi on puhuttu siitä, että joskus on parempi tappaa kuin tulla itse tapetuksi. Julmaa, mutta monelle todellista.

jossain metsässä. Mutta missään nimessä tuollainen pikkupoika ei tule minun kotiini huutamaan sylki roiskuen että tappaa minut, heittää minut parvekkeelta alas, vittuu, vittuuu! Jokainen tietysti sietää kotonaan mitä haluaa mutta meille ei ole mitään asiaa

t se jonka kotiin tuollainen lapsi ei tule

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kahdeksan