Voi armoa... tällaistako tää on? Yökyläilystä...
7-v esikoisen samanikäinen kaveri oli yökylässä. Mää en jaksa, olen ihan poikki. Aiemminkin on ollut sama kaveri, mutta silloin en ollut kotona vaan mieheni oli poikien kanssa.
Yökylässä on käynyt myös lähellä asuva 5-v poika, hänen kanssaan ei mitään ongelmaa kertaakaan.
Nyt tämä 7-v sitten... no, meidän poika on aika rauhallista sorttia ja tottunut viettämään itsekseenkin aikaa, tai sitten pikkusiskon kanssa pelaavat ym. Nyt aattelin että ilta menee kivasti kun keskenään touhuavat pojan huoneessa. No ei. Kaveri pomppii sohvalla, kiellän, rauhoittuu hetkeksi, pomppii sohvalla, kiellän...Rakentavat legoilla 10 min, sitten alkaa keppitaistelu, kiellän, kaveri kyselee vaan olisko pidempiä keppejä. "Miksei ole aseita, tykkejä, vois ampua ja tulittaa!! Ammun sut! Tapan sut! Vedän turpiin!" ja tätä koko ajan... ruokapöydässä: anna ketsuppi tai mä tapan sut! Saat turpiin! (ei sentään mulle, mutta pojalleni ja pikkusiskolleen). Jos käsken jotain (hammaspesulle, korjaamaan legot): "Ai miks? Ei mun tartte hei. Mä voin tehä mitä mä haluun" No, tottelee kun jyrähtää, mutta en haluaisi koko ajan rähjätä!
Pojallani ei ole leikkiaseita (tollo periaate varmaan, mutta siitä on pidetty kiinni tiukasti) eikä muutenkaan hirveästi leluja, lähinnä legoja löytyy. "No eiks sul oo sitä tavaraa ja sitä pelii? Mulla on ne kaikki! Meillä on kaikki noi, onks sulla vaan yks?" Jne, jne...
Kaveri valitti, että miksi joutuu "kauheen aikasin" nukkumaan (yhdeksältä),ei nukkunut yöllä, heräsi puolenyön aikaan ja tuli mun kanssa olkkariin, käskin nukkumaan ja kävin nätisti peittelemässä ym. EI olis kuulemma halunnut enää nukkua. Viideltä nousi ylös enkä saanut enää nukkumaan. Ei kuulemma mitään ikävää tms, ei vaan nukuta. Rupes ropaamaan legoja niin että meidän poikakin heräs.
Siis MITÄ! Oonko tiukkapipo vai eikö tuota ole kasvatettu YHTÄÄN? Mää oon niiiin väsyny...
Kommentit (50)
poikani koulukaveri ja ns. hyvästä perheestä, ainoa lapsi, nelivitoset vanhemmat, hiukan ehkä "taiteellisia" mutta ei tietääkseni alko-ongelmaa tms. Ovat vaan melkoiset curling-tyypit kyllä. Pojan temppuiluun hokevat "nooh, ohhoh, äläpäs nyt kuule, teepäs nyt hehhehhe."
Ilmeisesti käyttäytyy koulussa ok. Meilläkin käytös pysyi komentamalla parempana. Sanoin että ko. puheita ei meillä kuunnella ja ne loppuivatkin, kunnes "unohti" taas. Mutta itse asiassa illalla ja yöllä oli hyvinkin kilttiä poikaa - ehkä kuitenkin osin jännitystä ja koti-ikävää.
On kuitenkin varsin äänekäs ja vilkas tapaus muuallakin, sekä kova kehuskelemaan.
Täytyy kysyä mieheltä oliko noin rasittavaa silloin viimeksi... vai jännittikö nyt sitten mun kanssa/ ajatteli että mun kanssa saa tehdä mitä haluaa (ilmeisimmin kotonakin se äiti pehmeämpi sääntöjen kanssa, jos niitä nyt on)
AP
koska olette liian tiukkoja ton nukkumisen suhteen.
Sotaleikit on ok jos se tappaminen on vain niissä leikeissä.
Ruokapöydässä ei uhkailla ketään. Musta teidän ei kannata ottaa ketään yökylään, jos ei saa valvoa. Ei vieras lapsi nukahda yökylässä noin aikaisin. Elätte tiukasti omilla ehdoillanne.
menivät ihan sovinnolla nukkumaa, ei tarvinnut painostaa. Omani oli jo ihan sippi. Olisivat saaneet valvoa esim. kymmeneen, jos välttämättä olisivat halunneet. Mähän käskin vain huoneeseen lueskelemaan, en nukkumaan. NUKAHTIVAT. Täällä puuttuu osalta sisälukutaito, mutta sehän ei AV:lla ole mikään ihme.
Turha nimitellä tiukkapipoiksi, meidän tapamme eivät muutu. Paljon muita kivoja kavereita pojalla on, joita kutsutaan seuraavaksi yökylään :)
joten ei ihme että tuollaisia kommentteja tulee.
ei kukaan jaksa kuunnella tuollaista mölyä puolille öin! Tai kuunnelkaa ihmeessä kotonanna mutta älkää nyt yökylään laittako jos käytöstavat on noin villipedon tasolla. Ja se lapsihan nukahti!!
Nukahti vaan niin outoon aikaan, että keho luuli niitä lähinnä päiväuniksi.
Nukahti vaan niin outoon aikaan, että keho luuli niitä lähinnä päiväuniksi.
kotona johonkin normaaliin rytmiin :)
Ihan hyvältä sinun reagointisi vaikuttaa.
Ja hei - ei ihme, että Suomi on pullollaan ylivilkkaita pikkukoululaisia, jos saavat valvoa puoleen yöhön viikonloppuisin! Miksi ihmeessä sekoittaa lapsen vuorokausirytmiä aina muutaman päivän välein? Kaverin kanssa valvomisen lasten halutessa ymmärrän johonkin rajaan, mutta että VANHEMMAT antavat lastensa valvoa puolille öin joka viikko??? Voi taivas!
ja nukahtaa viim. 20.30. Tämä siis aina, myös viikonloppuisin. lapsi on rauhallinen, ei kitise eikä käyttäydy huonosti.
Ei mikään ihme jos täälläkin noin monen lapsi menee nukkumaan 23-24 että vähän on päivisin ongelmia! Vaikkakin viikonloppu niin silti.
Kyläpaikassa käyttäydytään ja ollaan talon tavoilla. Meilläkin on ollut muutama yäkukkuja yötä eivätkä enää ole tervetulleita koska mä en jaksa sitä että menee nukkumaan myöhemmin kuin minä!
(joskus menen nukkumaan jo 23.30)
Oma lapseni on ihan väsynyt jo 21 aikaan ja toinen vaan valovttaa ja valvottaa... menkööt kotiin nukkumaan! (tai siis valvomaa)
Ja ennenkaikkea, mä en käsitä miten jaksatte viikonloput kun ei voi mitään ohjelmia katsoa rauhassa jos lapset hyppii siinä. Yhdeksän jälkeen tulevat elokuvat ei ole soveliaita lapsille. Vai katsotteko lasten ohjelmia silloin?
Vaikea uskoa että lapsi on siellä omassa huoneessa kolme tuntia yksin...
Sympatiat ap! Ja omalle pojalleni olen sanonut ihan suoraan syyn miksei se tietty kaveri voi enää tulla, sanoin että koska o eri rytmit ja ei nuku.
lapseni menee nukkumaan arkisin kymmeneltä ja viikonloppusin klo 23-24, joten takuulla ei saisi missään yökylässä noin aikaisin unta. Pidän todella outona käskeä yökyläilijää yhdeksältä nukkumaan. Harva menee jotain kahdeksalta normaalisti nukkumaan.
Yökylässä vielä jännittää sen verran, että alkaa nukuttaa tavallistakin myöhemmin. Oma syysi tuo huono yö, kun komensit niin aikaisin nukkumaan.
Mun lapsi oli just yökylässä. Kysyin vanhemmilta, milloin menivät nukkumaan. Klo 24 kuulemma. Olivat lapset sopineet ajan keskenään jo etukäteen. Ei ollut mitään hankaluuksia vanhempien mielestä ilmaantunut kuulemma.
Lapset tarvitsevat paljon unta. Tietysti on myös poikkeuksia, mutte he ovat poikkeuksia ja siitä kannatttaa sanoa yökyläilyyn mennessä. Mulla 9v poika menee arkisin puoli yhdeksän viiva yhdekasän nukkumaan. Viikonloppuisin saa valvoa, mutta simahtaa usein jo ennen yhtätoista. Meidän 12v menee puoli 10 sänkyyn, lueskelee ja nukahtaa yleensä 10 ja 11 välissä, viikonloppuisin nukkuu pitkään aamulla.
täällä ihmiset paasaa tuosta nukkumaanmenoajasta?
Pointti on se, että tuo vittumainen kakara ón käyttäytynyt varsinainen kusipää, ja minun kotona ei tuommoset nulikat silmille hyppisi, olisi ollut ulkosalla, kotio menossa jo parin tunnin jälkeen, YKSIN!
ei oteta kavereita yökylään.Kukaan lapsi ei tarvitse yöllä leikkikavereita, mutta kunnon yöunet tarvitaan.
Leikkimään saa tulla ja viettää koko päivän sovitusti tietenkin, mutta ei yökyläilyä.
Omat lapsemme saavat yökyläillä isovanhempien luona heidän kutsustaan, ei muualla. Lapsemme osaavat myös käytöstavat kotona, sekä kodin ulkopuolella, mutta kun kaikki eivät osaa, niin meillä on tiukka linja yökyläilyn suhteen.
lapseni menee nukkumaan arkisin kymmeneltä ja viikonloppusin klo 23-24,
Onko kyse samanikäisestä kuin Ap,n lapsi eli 7v?
jos on niin onpa ihme nuo nukkumaanmeno ajat lapset tarvitsee 10-11 h unta vuorokaudessa- jos nukkumaan klo 22 ja koulu alkaa klo 8 herätä täytyy normaalisti ainakin tuntia aikaisemmin niin aika lyhyeksi jää unet, ja ylipäätänsä mitä tuonikäiset tekee ylhäällä vielä puolenyönmaissa edes viikonloppuisin? nukkuuko muka yhteentoista? sallin epäillä eli lapsesi elää jatkuvassa univajeessa, se on lapsen kaltoinkohtelua. muissa asioissa olemme joustavia ja aika löysiäkin kasvattajia mutta yö unet ja säännölliset ruokailut on asioita joissa ei jousteta.pikkuhiljaa kun ikää tullut niin nukkumaanmenoaikakin joustavampaa tietysti mutta että 7v tuollaiset ajat olen pöyristynyt
en ottas uudestaan ja tekisin selväksi että tuollainen käytös ei vetele lainkaan ja meillä ollaan meidän säännöillä.
Meillä lapset 9v ja 12v menevät arkisin nukkumaan klo.20.30.
Viikonloppuisin 12v saa valvoa noin max. 22.30 saakka. 9v menee nukkumaan samaan aikaan kuin arkena.
Lapset tarvitsevat riittävästi unta.
jo vanhemi lapsi, mutta kyllä se noissa samoissa kellonajoissa oli 7-vuotiaana.
Kun lapsemme syntyi, pidimme sitä sellaisessa rytmissä, että meni samaan aikaan nukkukmaan kuin me eli 23.00. Sitten se heräsi itse kun halusi. Rytmi oli kätevä.
Kun alkoi eskari, oli tietenkin alettava mennä aiemmin nukkumaan, eli klo 22 viimeistään. Eskari kun alkoi klo 9.
kasvatettu, mutta että viikonloppuna yhdeksältä nukkumaan.. ei.
en itse enää ota meille sellaista lasta yökylään, jolla on eri unirytmi kuin omilla. ennen kuutta ykskin heräsi meillä. omat unet meni kans plörinäksi.
Kasvatettu terve lapsi ei käyttäydy noin. Yleensä seiskaveellä on jo vähän ajatusta miten vieraan kanssa käyttäydytään eli ei lauota suusta ihan mitä vaan.
Meillä käy kylässä sama tai samanlainen ekaluokkalainen. Käytös on järkyttävän huonoa mutta saa silti tulla meille harvakseltaan. Pidän tiukat rajat, viimeinen keino on se, että sanon lapsen joutuvan lähtemään kotiin jos ei noudata meidän perheen sääntöjä. Pari kertaa olen turvautunut siihen ja meno on asettunut.
Leikki olisi pelkkää taistelua, ei leiki legoilla, ei piirrä, ei pelaa lautapelejä. Aseilla huitomisen lisäksi kelpaa vain konsolipelit. No meillä se ei käy. Lisäksi jos meille tulee koko päiväksi/yöksi pääsee myös ulkoilemaan. Eikä auta unohtaa omia vaatteita, meiltä saa lainaksi.
Ihme juttu, aina vaan tuo poika haluaa tulla meille tiukoista säännöistä huolimatta. Ei saa mennä omin luvin jääkaapillemme ja joutuu viikonloppuna nukkumaan ysiltä kuten omatkin lapsemme. Tiukkiksia olemme.
Olkaa äidit tiukkoina, teillä noudatetaan teidän sääntöjä! Ja näin kasvatusalan ammattilaisena on ihanaa lukea perheistä joissa on rajat esim. nukkumaanmenon suhteen.
Ensinnäkin tuon ikäisen tulee jo osata ruokapöytätavat, pyydetään ja kiitetään. Tuommoinen on ihan puhtaasti huonon kasvatuksen tulos ja mallista opittua käytöstä. vaikka olisi miten paha olo, ei tuossa iässä sitä kuulu enää noin purkaa. Ihme päähän paijaamista tass joltakkin vataajalta >:(!! Lapsi on lapsi ja sitä kuuluu tarvittaessa ojentaa, eikä aina vaiun ymmärtää. En hyväksyisi meidän 2,5 ja 4 vuotiaaltakaan tuollaista käytöstä.
Nämä ymmärretyt ovatkin sitten aika kamalia murrosiässä.
Passittaisin kotiin ja kertoisin miksi.
nukkumaan klo.23 ja herää sitten kun haluaa? Mille koululle tämä sopii että oppilas tulee sitten kun haluaa?
Lapeset tarvitsevat paljon unta oppiakseen. Aivot käsittelevät hurja määrän tietoa ja tunteita nukkuessaan. Miksi et anna lapselle tarpeeksi yöunta? Alkuillan uni on todella tärkeää!
Omaa laiskuutta tollanen että antaa lapsen kukkua yömyöhään kun ei viitsitä laittaa niitä nukkumaan
Tiedä yhden perhee jossa äiti aina naureskeli että kun hänellä on 3 poikaa niin läytää niitä nukkumasta aina milloin mihinkin. Kysyin että etkö laita niitä nukkumaan niin ei kuulema tarvitse, nukahtavat sitten jonnekkin kun nukuttaa.
Se että toi on ihan hullua, sen lisäki mietin että missä on iltapesut? Iltasadut? Hyvänyön suukot?
Jos esim päiväkodissa lto ei pärjää lapsen kanssa, tai lapsi ei pysty olemaan normaalissa koulussa niin siihen on ihan turha jonkun kiltin tuttavaperheen äidin mennä "kasvattamaan". Ei saa kuin pahaa jälkeä aikaiseksi kun menetelmät on kuitenkin erilaiset mitä ne ammattilaiset käyttää terapiassa jne.