Voi armoa... tällaistako tää on? Yökyläilystä...
7-v esikoisen samanikäinen kaveri oli yökylässä. Mää en jaksa, olen ihan poikki. Aiemminkin on ollut sama kaveri, mutta silloin en ollut kotona vaan mieheni oli poikien kanssa.
Yökylässä on käynyt myös lähellä asuva 5-v poika, hänen kanssaan ei mitään ongelmaa kertaakaan.
Nyt tämä 7-v sitten... no, meidän poika on aika rauhallista sorttia ja tottunut viettämään itsekseenkin aikaa, tai sitten pikkusiskon kanssa pelaavat ym. Nyt aattelin että ilta menee kivasti kun keskenään touhuavat pojan huoneessa. No ei. Kaveri pomppii sohvalla, kiellän, rauhoittuu hetkeksi, pomppii sohvalla, kiellän...Rakentavat legoilla 10 min, sitten alkaa keppitaistelu, kiellän, kaveri kyselee vaan olisko pidempiä keppejä. "Miksei ole aseita, tykkejä, vois ampua ja tulittaa!! Ammun sut! Tapan sut! Vedän turpiin!" ja tätä koko ajan... ruokapöydässä: anna ketsuppi tai mä tapan sut! Saat turpiin! (ei sentään mulle, mutta pojalleni ja pikkusiskolleen). Jos käsken jotain (hammaspesulle, korjaamaan legot): "Ai miks? Ei mun tartte hei. Mä voin tehä mitä mä haluun" No, tottelee kun jyrähtää, mutta en haluaisi koko ajan rähjätä!
Pojallani ei ole leikkiaseita (tollo periaate varmaan, mutta siitä on pidetty kiinni tiukasti) eikä muutenkaan hirveästi leluja, lähinnä legoja löytyy. "No eiks sul oo sitä tavaraa ja sitä pelii? Mulla on ne kaikki! Meillä on kaikki noi, onks sulla vaan yks?" Jne, jne...
Kaveri valitti, että miksi joutuu "kauheen aikasin" nukkumaan (yhdeksältä),ei nukkunut yöllä, heräsi puolenyön aikaan ja tuli mun kanssa olkkariin, käskin nukkumaan ja kävin nätisti peittelemässä ym. EI olis kuulemma halunnut enää nukkua. Viideltä nousi ylös enkä saanut enää nukkumaan. Ei kuulemma mitään ikävää tms, ei vaan nukuta. Rupes ropaamaan legoja niin että meidän poikakin heräs.
Siis MITÄ! Oonko tiukkapipo vai eikö tuota ole kasvatettu YHTÄÄN? Mää oon niiiin väsyny...
Kommentit (50)
Ei se nukkumaanmeno aika nyt tässä se pointti ole vaan järkyttävän huono käytös.
erään yökyläilijän rytmi oli 2-3h myöhäisempi kuin omamme. Ekan yökylän jälkeen piti sanoa, että yökyläilyt ei enää onnistu, koska meidän lapset muuten valvoo liikaa, eikä sit ole kellään enää kivaa.
Eikä meillä valvota ikinä klo 24 asti, ei edes uutenavuotena. Silloin on kyllä lupa (kerran vuodessa), mutta kukaan ei pysy hereillä.
shokkina se, että "rikoksesta seuraa rangaistus". Sitä kun ei ole lapsena tarvinnut oppia.
en osaa sanoa pojan käytöksestä mitään, koska en tunne tyyppiä. Eli oliko jotain jännitystä vieraasta paikasta, tai jos ap:n puhetyyli oli erilainen kuin kotona, ja meni joku uhma päälle. Siis jos kotona puhutaan nätisti ja kohteliaasti, voisitko olla puhumatta tappamisesta, ja ap kieltää napakasti kuin alamaistaan, niin jollekin saattaa tulla yllätyksenä ja joku käyttäytyy hämmentävässä tilanteessa niin että nauraa (vaikka itkettäisi) joku toinen taas alkaa uhmata ja kolmas säikähtää ja menee hiljaiseksi.
mutta itse valvon aina jos meillä on kuka tahansa yövieras. En pysty nukkua kun katon alla on ylimääräisiä. huono äänieristys ja huonejärjestelyt. ja lasten äänet kuuluvat ja aina on joku joka ei nukahda (meillä ollut useampa yövieraita kerralla).
meillä ei käy usein yövieraita. ei haittaa jos muutaman yön vuodessa on nukkumatta.
Nukahti vaan niin outoon aikaan, että keho luuli niitä lähinnä päiväuniksi.
miten se pystyy arkenakaan nukkumaan kunnolla jos keho luulee että klo 21 on päikkäriaika?
Kuulostaa todella omituiselta. johtuisikohan tuo älytön käytös ylivilkkaudesta ja yksi syy siihen olisi nuo liian vähät unet.
Vaikea kuvitella lasta, joka kyläpaikassa ei usko perheen aikuisia! Meillä on yksi semmoinen kaveri, jolle joskus pitää sanoa vähän tiukemmin, mutta hän on tosi tuttu, se ehkä vaikuttaa.
Ekaluokkalaiset tarvitsevat sen liki 11 tuntia unta ja unirytmin olisi hyvä pysyä samana arkisin ja viikonloppuna. Meillä jopa 10v menee nukkumaan 2030 arkisin ja vkonloppuna.
Toi ap:n vieras ei kyllä meille ihan heti tulis yökylään... Jos yökyläily on omalle lapselle tosi tärkeää voisin sallia sen pari kertaa vuodessa. Meidän lapset ei nuku kunnolla kun on kavereita yökylässä. Siksi en niin kauheasti halua yökylään kavereita. En tykkää kun on seuraavana päivänä omat lapset väsyneitä ja kiukkuisia.
No, mun poikani oli jo yhdeksältä väsynyt, kun arkisin menee kahdeksalta nukkumaan. Ei hän olisi jaksanut puoleen yöhön valvoa! Jos joutuu valvomaan matkan tms. takia, herää kuitenkin kahdeksaan mennessä aamulla ja seuraava päivä on väsynyt ja kiukkuinen. Pojat saivat leikkiä jo koko päivän, mielestäni oli sopiva aika mennä nukkumaan.
Joo, siis omasta mielestäni en ole tiukkapipo, vaan kasvatan. Kysymys oli retorinen. Hyväksyn toki, että moni on toista mieltä. Varmaan myös tämän "meidän pikku termiitin" vanhemmat...
No, ehkä ei ole reilua verrata häntä omaan, rauhalliseen lapseeni. Mutta omieni päähän taon kyllä, että ampumisleikit on nou ja tappamisesta ja turpiin vedosta ei EDES puhuta. Väkivaltaa kun tursuaa ihan riittävästi joka tuutista muutenkin. On osoitettava, että se on väärin.
Sä teit ihan oikein, ei yökyläilyn takia koko perheen aikatauluja tartte muuttaa. Hyvähän se on tollasen kauhukakarankin oppia että perheillä/kodeissa on eri tavat ja niiden mukaan mennään.
Täällä nyt teilataan aina kaikki jotka kehtaa sanoa toisen mamman kullanmuruille mitää poikkipuolista!
en itsekään jaksaisi valvoa puoleen yöhön kuin poikkeustapauksessa, eivät sen paremmin lapsenikaan. Meillä lapset menevät nukkumaan viikonloppunakin viimeistään klo 21:30, yleensä ei noinkaan myöhään mene. Ja me aikuisetkin klo 23-24.
en itsekään jaksaisi valvoa puoleen yöhön kuin poikkeustapauksessa, eivät sen paremmin lapsenikaan. Meillä lapset menevät nukkumaan viikonloppunakin viimeistään klo 21:30, yleensä ei noinkaan myöhään mene. Ja me aikuisetkin klo 23-24.
mä en ihan oikeasti jaksaisi valvoa jonkun villipedon kanssa puolille öin, ja eihän kerrostalossa voi edes sallia tuollaista rymyämistä illalla. En ole koskaan kuullut noin villeistä yökyläilyistä tuon ikäisillä! jos lapset on opetettu siihen että kaverin luokse mennään nimenomaan riehumaan niin tekeehän ne sen (sillä asenteellahan jotkut tulee päivälläkin, nyt riehutaan!).
Kyllä 7 vuotiaalle on vielä tärkeä pitää yllä hyvää unirytmiä. Teinit saattavat valvoa, mutta silloinkin yhdessä. Jos toista nukuttaa annetaan hänen nukkua, toinen voi lukea sängyssä.
Lapselle pitää asettaa rajat ja siinä ap toimi oikein. Ei välttämättä ole kasvatuksesta kiinni, vaan poika on oppinut vain yhteen auktoriteettiin, joka ei ollut paikalla ja haki asemaansa. Kuulostaa ennemmin, että mummulassa saa elää kuin pellossa.