Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapset olivat yksin tulipalon syttyessä!

Vierailija
09.12.2012 |

Tuleekohan tuosta joku ilmoitus sossuun vai eikö? Lapset olivat 4-14 vuotiaita. Tämä on meinaan sellanen asia, itseäkin kiinnostaa että millon saa jättää isomman sisaruksen vastuulle pienemmän. Meillä on 14 vuotias ja 4 vuotias lapsi ja selvää vastausta en ole saanut kun olen kysynyt esim. neuvolasta tms. että voiko lapset olla keskenään vai eivätkö ja kuinka kauan aikaa...

Kommentit (70)

Vierailija
21/70 |
09.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tulkinnanvaraista minkä ikäisen vastuulle voi jättää lapsia, ja minkä ikäisiä näiden jätettyjen sitten tulisi olla. Kehitysmaissa joku 6v tyttö voi toimia vauvan vahtina, kun taas monissa länsimaissa alle 12v:n yksin jättämisestä seuraa heitteillejättösyyte.

En tiedä onko meillä mitään normilinjausta/lakia tästä aiheesta. Käytännössä alaikäinenkin on voinut tehdä lastenhoitohommia, ihan laillisesti. Kun olin pieni, 4-5-vuotias, minua hoiti välillä 13-14-vuotias serkkuni, tosin päiväsaikaan. Mutta miksi yöaika olisi jotenkin eri juttu? Maalaisjärjellä ajateltuna yöllä lastenhoito on helpompaa kun lapset nukkuu.

Vierailija
22/70 |
09.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai että siitä saisi jonkun rangaistuksen. Toki sossu voi tutkia asioita, mutta huostaaanotto tuntuisi jo aika ylimitoitetulta toimenpiteeltä jos ei ole toistuvaa.

Kriteerit ovat menneet aivan kummallisiksi. Ihan samalla lailla lapsia ei saisi jättää mumojen ja pappojen hoitoon jotka ovat ylittääneet vaikka 65-vuotta.

Pitäisikö myös rajoittaa että yksi hoitaja yhtä lasta kohden?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/70 |
09.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka maksaisivat muutaman euron naapurin 12-vuotiaalle että katsoisi lapsia muutaman tunnin. Lastenhoito on vastuullista puuhaa. Aina pitä olla joku aikuinen paikalla eikä se tarkoita ketään nippanappa 18v finninaamaa kuulokkeet korvissa.

Vierailija
24/70 |
09.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska joskus arkisin meillä 6-vuotias ekaluokkalainen on yksin kotona useampia tuntejakin niinä päivinä kun kun koulu alkaa myöhään tai päättyy aikaisin ja itsellä myöhään menevä palaveri. Ei ole ip-kerhossa.

Vierailija
25/70 |
09.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hakeeko alaikäinen hoidosta tai hoitaa valveillaoloaikana pienempäänsä. Yöllä nukutaan ja joku pienemmistä voi vaikka lähteä ulos hortoilemaan ja sille vanhemmalle ei voi antaa vastuuksi hoitamista kun itse nukkuu. Ei nukkuva alaikäinen ole hoitaja.

Vierailija
26/70 |
09.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka maksaisivat muutaman euron naapurin 12-vuotiaalle että katsoisi lapsia muutaman tunnin. Lastenhoito on vastuullista puuhaa. Aina pitä olla joku aikuinen paikalla eikä se tarkoita ketään nippanappa 18v finninaamaa kuulokkeet korvissa.

Ei sellaista lakia olekaan että joka minuutti aikuinen pitäisi olla koulunsa aloittanutta kotona vahtimassa. Yhteiskuntakin luottaa siihen että koululainen (vaikka se 6-vuotias) pärjää koulumatkat itse, huolehtii monista asioista ja osaa ola kotona yksin. Kaikille ei riitä ja kaikkialla ei ole ip-kerhoja kuten joku luulee.

Tämä yhteiskunta halvaantuisi jos kaikki ryhtyisivät vahtimaan alle 18 vuotiaita kaiken aikaa. Aivan päätttömäksi on mennyt tämä hysterisointi yksinolosta.

Lapset, vanhemmat ja tilanteet ovat erilaisia joten yhteistä sääntöä ei voida antaa ja rajalinjoja vetää.

Vierailija
27/70 |
09.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja

Vierailija
28/70 |
09.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hakeeko alaikäinen hoidosta tai hoitaa valveillaoloaikana pienempäänsä. Yöllä nukutaan ja joku pienemmistä voi vaikka lähteä ulos hortoilemaan ja sille vanhemmalle ei voi antaa vastuuksi hoitamista kun itse nukkuu. Ei nukkuva alaikäinen ole hoitaja.

nukkuva täysikäinen sitten on, vai..? Jos lapseni lähtisi yöllä hortoilemaan, niin en kyllä huomaisi mitään, kun itse nukun, vaikka äiti olenkin.

Vierailija
29/70 |
09.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

15-vuotiaani saisi lapsen, voisinko jättää hänet vauvansa kanssa hetkeksi kahden?

Vierailija
30/70 |
09.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sellaista lakia olekaan että joka minuutti aikuinen pitäisi olla koulunsa aloittanutta kotona vahtimassa. Yhteiskuntakin luottaa siihen että koululainen (vaikka se 6-vuotias) pärjää koulumatkat itse, huolehtii monista asioista ja osaa ola kotona yksin. Kaikille ei riitä ja kaikkialla ei ole ip-kerhoja kuten joku luulee.

Tämä yhteiskunta halvaantuisi jos kaikki ryhtyisivät vahtimaan alle 18 vuotiaita kaiken aikaa. Aivan päätttömäksi on mennyt tämä hysterisointi yksinolosta.

Lapset, vanhemmat ja tilanteet ovat erilaisia joten yhteistä sääntöä ei voida antaa ja rajalinjoja vetää.

Kaikki omat lapsemme ovat Joulukuussa syntyneitä ja esim. ekaluokkalaisena puoli lukuvuotta 6-vuotiaita. Silti heiltä odotetaan kaikilla muilla osa-alueilla itseään esim. vain 3-4 päivää vanhempien lasten, jotka lasketaan heitä vuotta vanhemmiksi, kaltaisia suorituksia niin koulussa kuin urheilussakin.

Mutta yksinolossa he ovat sosiaalitapauksia vain syntymäpäivän perusteella. Mihin hittoon tämä ero tässä katoaa? Ei ole olemassa mitään lakia tämän asian suhteen ja hyvä niin.

Vierailija
31/70 |
09.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nukkuva täysikäinen sitten on, vai..? Jos lapseni lähtisi yöllä hortoilemaan, niin en kyllä huomaisi mitään, kun itse nukun, vaikka äiti olenkin.

Oletko yksinkertainen? Äiti ja isä on huoltajia ja nukkuvat joo yöllä. Vastuussa oleva alaikäinen ei ole samassa vastuussa.

Vierailija
32/70 |
09.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt ajatellaan että minä jättäisin 4 ja 14 (kohta 15) vuotiaat lapseni kahdestaan ja lähtisin vaikka kauppaan niin miten asiaan suhtauduttaisiin jos jotain tapahtuisikin? Pienempi lapsi vaikka juoksisi sisällä ja kaatuisi, löisi huulensa johonkin ja tarvitsisi tikkausta. Kun lapsi vietäisiin päivystykseen niin mitä siitä seuraisi kun saataisiin kuulla että lapset ovat olleet keskenään? Oltaisko me jossain lööpeissä sen jälkeen? Sossusta alkaisi porukkaa lappaa jne. Entä jos itse joutuisin yöllä lähtemään päivystykseen ja lapset olisivat nukkumassa. Pitäisikö minun herättää heidät ja ottaa mukaan sairaalaan? Vai saisiko heidät jättää kahdestaan joksinkin aikaa kunnes joku tuttu tulisi kotiimme?

Mä en vieläkään uskalla jättää näitä sisaruksia kahdestaan vaikka aivan varmasti hyvin pärjäisivätkin keskenään. Läheiset ovat olleet suorastaan tyrmistyneitä kun olen miettinyt lasten kahdestaan olemista. Että ei sellaista nyt saa tehdä, se on heitteillejättö ja sitä rataa... Ja tosiaan kun en ole selvää vastausta saanut miltään viranomaiselta kun asiaa olen tiedustellut. Kuka osaisi vastata?

Vierailija
33/70 |
09.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 13v saa hakea eskarilaisen eskarista ja myös viedä sinne. Se, että kaikki on alaikäisiä... Siis OIKEESTIKO on perheitä, jotka voivat järjestää asiat niin, ettei heidän koululaiset ole koskaan yksin kotona? Salli mun nauraa!

ihan ilman mitään viejää/hakijaa. Kunnan järjestämä matka (tosin normibussilla), joten ihan yksin saa pärjätä.

Vierailija
34/70 |
09.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko yksinkertainen? Äiti ja isä on huoltajia ja nukkuvat joo yöllä. Vastuussa oleva alaikäinen ei ole samassa vastuussa.

Huoltaja on vastuussa joo, mutta kyllä hoitaja vastaa hoidettavistaan myös yöllä. Jos lasten kanssa olisi ollut täysikäinen hoitaja yöllä, niin olisiko se muuttanut asiaa? Aikuisetkin voivat töppäillä elävän tulen kanssa.

Vierailija
35/70 |
09.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä aikuisen akat vinkuu, ettei pärjää kahden lapsen kanssa itse. Mutta ovat valmiita jättämään 3 pientä lasta 14v hoitoon.

Meillä on 4 lasta ja ei ole ollut sellaista tilannetta ja viinantuskaa, että olisi pitänyt jättää tuon ikäiset keskenään yöksi kotiin.

Mutta jokainen toki sen mukaan, mikä on itselle tärkeintä. Toisille on alkoholi, toisille joku muu.

15-vuotiaani saisi lapsen, voisinko jättää hänet vauvansa kanssa hetkeksi kahden?

Vierailija
36/70 |
09.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt ajatellaan että minä jättäisin 4 ja 14 (kohta 15) vuotiaat lapseni kahdestaan ja lähtisin vaikka kauppaan niin miten asiaan suhtauduttaisiin jos jotain tapahtuisikin? Pienempi lapsi vaikka juoksisi sisällä ja kaatuisi, löisi huulensa johonkin ja tarvitsisi tikkausta. Kun lapsi vietäisiin päivystykseen niin mitä siitä seuraisi kun saataisiin kuulla että lapset ovat olleet keskenään? Oltaisko me jossain lööpeissä sen jälkeen? Sossusta alkaisi porukkaa lappaa jne. Entä jos itse joutuisin yöllä lähtemään päivystykseen ja lapset olisivat nukkumassa. Pitäisikö minun herättää heidät ja ottaa mukaan sairaalaan? Vai saisiko heidät jättää kahdestaan joksinkin aikaa kunnes joku tuttu tulisi kotiimme?

Mä en vieläkään uskalla jättää näitä sisaruksia kahdestaan vaikka aivan varmasti hyvin pärjäisivätkin keskenään. Läheiset ovat olleet suorastaan tyrmistyneitä kun olen miettinyt lasten kahdestaan olemista. Että ei sellaista nyt saa tehdä, se on heitteillejättö ja sitä rataa... Ja tosiaan kun en ole selvää vastausta saanut miltään viranomaiselta kun asiaa olen tiedustellut. Kuka osaisi vastata?

ajattelisin asiaa enemmän sen 14-vuotiaan kannalta, kuin mitään mahdollisia lööppejä tai sossua. Että millaiset traumat tulee teinille, jos hänen vastuulleen jäisi esim. 4-vuotiaan vakavat palovammat tms.

Ja kyllä, onnettomuus voi käydä ja käy myös silloin, kun aikuinen on paikalla, mutta aikuisella sitten vaan on pakko olla vahvempi psyyke käsitellä se asia itsensä kanssa...

Ja vielä 20 vuotta sitten näitä asioita ei ajateltu, itsekin hoisin 14-vuotiaana tuttujen pikkulapsia (ymmärtämättä itse lainkaan millainen vastuu minulle annettiin/millaisen vastuun otin)

Nyt äitinä ajattelen eri tavalla. Mielestäni pikkulastenhoito on rankempaa kuin oma akateemisen pitkän koulutuksen vaativa työni. En palkkaisi ketään 14-veetä omiani hoitamaan enkä myöskään aio päästää tytärtäni kenenkään lapsenpiiaksi kovin nuorena.

Vierailija
37/70 |
09.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sitä itse välillä ehdottanutkin kun olen miettinyt ääneen kaupassa käymistä. Että miksi hän ei voisi olla sen aikaa pienemmän kanssa. Ollaan yhdessä mietitty mutta ehkä tosiaan tuo teini on henkisesti vielä liian nuori tähän hommaan? Vai onko?

ap

Vierailija
38/70 |
09.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja olen ollut hänen kanssan päivät kahden kun vanhemmat ollu töissä päivät. Siis siitä eteenpäin kun lapsi oli 3 koska äiti oli kotona siihen asti hänen kanssaan. Ja minä olin kotona yksin viikonloput 15 vuotiaasta asti kun en halunnut lähteä vanhempien kanssa mökille. Tosin siis nuorin sisarus oli heidän mukanaan. Eli olin siis yksin. Tein itse ruoat itselleni ja koskaan ei sattunut mitään, on se kai lapsestakin kiinni minkälainen hän on että uskaltaako jättää vastuuseen toisesta. Ja hui olen jopa polttanu kynttilöitä sisällä tuon ikäisenä.

Tuossakin kaikki selvisi koska oli niin neuvokas lapsi että osasi viedä kaikki turvaan ja soittaa hätänumeroon. Mä en vaan jaksa ymmärtää tätä hysteriaa että kaikesta pitää aina tehä joku ls ilmotus. Tottakai niitä pitää tietyissä tilanteissa tehä mut onko sekään sitten kiva että niitä tehää turhaan ja perhe siitä sitten kärsii!? No kaikki tietty tekee tyylillään.. Vaikka tämäkin varmasti tutkitaan!

Vierailija
39/70 |
09.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun pitää mennä kouluun toiselle paikkakunnalle. Pohjoisessa koululla asutaan viikot jo aika nuoresta, koska koulussa ei voi käydä kotoa käsin pitkien matkojen takia.

Vierailija
40/70 |
09.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko sitten perusteltua jättää lapsi? Samanlainen tapaturma voi kohdata kenen tahansa hoidossa jopa tarhassa.

Pullossa ei voi elää eikä kaikkea etenkin sossua pelätä kaiken aikaa.

Kyllä sun ap pitää ryhtyä luottamaan siihen kohta 15 vuotiaaseen ja unohtaa kaiken maailman kauhukuvat. Parin vuoden päästä hän on aikuinen ja silloin hänen pitäisi osata hoitaa omiakin asioita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi viisi