Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapset olivat yksin tulipalon syttyessä!

Vierailija
09.12.2012 |

Tuleekohan tuosta joku ilmoitus sossuun vai eikö? Lapset olivat 4-14 vuotiaita. Tämä on meinaan sellanen asia, itseäkin kiinnostaa että millon saa jättää isomman sisaruksen vastuulle pienemmän. Meillä on 14 vuotias ja 4 vuotias lapsi ja selvää vastausta en ole saanut kun olen kysynyt esim. neuvolasta tms. että voiko lapset olla keskenään vai eivätkö ja kuinka kauan aikaa...

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
09.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset olivat riittävän vanhoja, isoja ja kypsiä selvitäkseen tällaisestakin tilanteesta.

Eri asia, jos itse kävivät tuikkaamassa talon tuleen.

Vierailija
42/70 |
09.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset olivat riittävän vanhoja, isoja ja kypsiä selvitäkseen tällaisestakin tilanteesta.

Eri asia, jos itse kävivät tuikkaamassa talon tuleen.

ei aikuinenkaan olisi toiminut paremmin. tuon ikäiset voi jättää, ainakin jos on kännykän päässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
10.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vahinkoja voi sattua mutta itse en jättäisi lapsia yöksi yksin kotiin..koskaan ei tiedä juuri noista tulipaloista..ja aina voi hörhöjä pyrkiä sisälle..Ei 14-vuotias ainakaan voi olla vastuussa, se on vanhempien se vastuu, ainakin huolehtia ettei ole avotulia kun lapset keskenään. Ei niistä paloista aina vanhemmatkaan ulos selviä, tässä oli tuuria kun heräsivät.

Onneksi nyt kävi hyvin. Mikä voi olla niin tärkeää että pitää olla yöllä pois, molempien vanhempien?

Vierailija
44/70 |
10.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat oli töissä joissa oli paljon työmatkoja ja kyllä mulle yläasteikäisestä (13 v) alkaen luotettiin 6 v nuoremman veljen "valvominen". Lisäksi 15-vuotiaana joskus olin viikon hoitamassa äidin veljen perheen kahta pienimmäistä (3- ja 5-vuotiaat) kun he lähtivät vanhempieni kanssa matkalle, jonne minä en halunnut, ja äidin veli taas meinasi että helpompi matka jos pienimmäisiä ei tarvi ottaa mukaan. Ei sitä silloin kukaan ihmeellisenä pitänyt, mutta nykyään taitaisi ainakin tuo viikon hoito yöt ja päivät olla ls-ilmon paikka.

Vierailija
45/70 |
10.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä näin:

- esim. kaupassa käynnin ajaksi jätän 7 ja 8 v lapset kaksistaan kotiin

- Pikakäynti jossakin voin jättää näiden lisäksi myös 5v kotiin mutta 15-20 min maksimissaan esim. jos vien puolison junalle myöhään illlalla tai aikaisin aamusta ja osa lapsista nukkumassa.

Minusta kokonaistilanne vaikuttaa paljon. Eli jos lapset ovat ilman vanhempia kotona ei todellakaan poltella kynttilöitä, ulkoroihuja ym. Hella on sammutettuna jne. Lapsilla on rauhallista tekemistä ja jos joudun jättää tuon 5 v:n sisarusten vahdittavaksi hetkeksi niin laitan kivan dvd;n pyörimään ja lapset katsovat rauhassa.

Ja jätän vain jos lapset haluavat jäädä kotiin en pakota.

Vierailija
46/70 |
10.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nelivuotiaan 14-vuotiaan hoitoon kauppareissun ajaksi, olettaen että ovat normaaleja lapsia ja neljätoistavuotias itsekin asiaa ehdottaa. Ei varmaan tuollainen vastuu nuoremmasta sisaruksesta ole pieninä annoksina ollenkaan haitaksi teini-ikäisen itsetunnolle. Antaisin jonkinlaiset toimintaohjeet ja keksisin ehkä jonkun puuhan tai pari, jota nelivuotias jaksaa tehdä. Totta kai kännykät mukana, ovi lukossa, ikkunat kiinni, kynttilät pois ja ylimääräiset sähkölaitteet pois päältä jne. mitä näitä perusturvallisuusjuttuja nyt on.

Vahingot ei tule kello kaulassa, totta, mutta pidän vaan sitä niin pienenä mahdollisuutena, että jotakin peruuttamattoman pahaa tapahtuisi juuri sinä hetkenä. Pahempana vahinkona pidän sitä, jos lapsille annetaan kuva että he ei selviä, että mitä tahansa voi tapahtua milloin tahansa ja että ilman aikuisia oleminen on vaarallista. En tiedä teistä muista, mutta ei meillä nelivuotiasta enää muutenkaan vahdita haukkana, vaikka on vain aikuisia kotona. Jos täällä olisi joku luotettava teini-ikäinen, jolle on annettu suureksi tehtäväksi vahtia lasta määrätty lyhyt aika, niin olettaisin että lapsi tulisi paljon huolellisemmin vahdituksi kuin vanhempiensa kanssa kotosalla.

Vierailija
47/70 |
10.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hakeeko alaikäinen hoidosta tai hoitaa valveillaoloaikana pienempäänsä. Yöllä nukutaan ja joku pienemmistä voi vaikka lähteä ulos hortoilemaan ja sille vanhemmalle ei voi antaa vastuuksi hoitamista kun itse nukkuu. Ei nukkuva alaikäinen ole hoitaja.

nukkuva täysikäinen sitten on, vai..? Jos lapseni lähtisi yöllä hortoilemaan, niin en kyllä huomaisi mitään, kun itse nukun, vaikka äiti olenkin.

Oletko yksinkertainen? Äiti ja isä on huoltajia ja nukkuvat joo yöllä. Vastuussa oleva alaikäinen ei ole samassa vastuussa.

"Yöllä nukutaan ja joku pienemmistä voi vaikka lähteä ulos hortoilemaan ja sille vanhemmalle ei voi antaa vastuuksi hoitamista kun itse nukkuu."

Vierailija
48/70 |
10.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin 6 vuotiaat ekaluokkalaiset on yksin kotona esim. aamu kuudesta ilta viiteen-kuuteen kun vanhemmat käy töissä. Kulkevat itsenäisesti päivässä 6 km koulumatkoja jopa 30 asteenpakkasilla jne. Yhtälailla voi siis olla 14 vuotiaan hoidossa kuin yksin. Kyllä laki antaa olla 6 vuotiaan yksinkin.

Vierailija
49/70 |
10.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän perheen, jossa ei oman perheen isosisko (sisarpuoli) ollut kykenevä hoitamaan pienempiä sisaruksiaan vanhempien poissaollessa. Sen sijaan naapurissa asuva nuorempi serkku pystyi olemaan hoitajana.

Varsinkin vanhemmat ihmiset muistavat ne ajat, kun koulunsa päättäneet nuoret tytöt olivat kotiapulaisina, eli lastenhoitajina vanhempien työssäollessa. Itsekin olin lastenhoitajana, peräti kokonaisen päivän. Olin silloin 15 v, nuorempi lapsi ihan vauva (siihen aikaan äitiysloma oli vain muutaman kuukauden), vanhempi jotain 5-6 v, ei kuitenkaan koulussa.

Vierailija
50/70 |
10.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos on yön töissä?

Vierailija
51/70 |
10.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 13v saa hakea eskarilaisen eskarista ja myös viedä sinne. Se, että kaikki on alaikäisiä... Siis OIKEESTIKO on perheitä, jotka voivat järjestää asiat niin, ettei heidän koululaiset ole koskaan yksin kotona? Salli mun nauraa!

Eikö olekkin naurettavaa, että joillakin vanhemmilla on ihan oikesti työ, joka joustaa lasten eduksi tarvittaessa.

Tai, että on tukiverkosto käytettävissä, jonka avulla lapsi ei tarvitse koskaan jättää edes minuutuksi yksin kotiin.

Vierailija
52/70 |
10.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotkut piittaa enemmän ja jotkut vähemmän. Silloin tällöin näkee jopa sylivauvoja yksin autossa parkkihallissa esim. tai käyvässä autossa kun vanhempi ppistäytyy jossain. Ei paljon päätä pakota niillä vanhemmilla jotka noin toimii. Entäs jos nämä lapset olisivatkin kuolleet. oli kai kyse ihan hetkistä..kenen olisi ollut vastuu, ei ainakaan sen 14-vuotiaan, vai? Ja kuka niitä tulia oli yöllä sytytellyt, lapsiko, eli oliko tosiaan kykenevä vastuuseen?

Täytyy vain ihmetellä myös vanhempia jotka jättävät kuusivuotiaat yksin koko päiväksi niinkuin joku täällä kertoi, aika turvaton on varmaan lapsen olo, aina voi sattua jotain, myöhäistä sitten voivotella. Jokaisen kannattaisi kohdallaan miettiä, mikä on tärkeintä.

Vierailija
53/70 |
10.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minne nuo lapset sitten voi laittaa jos on yön töissä?

t. 3-vuorotyötä tekevä

Vierailija
54/70 |
10.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minne nuo lapset sitten voi laittaa jos on yön töissä?

t. 3-vuorotyötä tekevä

Vierailija
55/70 |
10.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minusta on vähän kieroutunut ajatus, että esim. 14-vuotias olisi aina vanhempien työvuorojen ajan vastuussa pikkusisaruksistaan. Kun lastenhoito ihan oikeasti on vastuullisempaa ja uuvuttavampaa kuin suurimman osan työpäivät. Että vanhemmat menevät "lepäämään töihin" ja 14-vuotias vahtii vauhdikkaita ja tapaturma-alttiita 4- ja 6-vuotiaita sillä välin?

Tämä on monen vastaajan mielestä ok ja näin asioiden kuuluu olla?

Vierailija
56/70 |
10.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minusta on vähän kieroutunut ajatus, että esim. 14-vuotias olisi aina vanhempien työvuorojen ajan vastuussa pikkusisaruksistaan. Kun lastenhoito ihan oikeasti on vastuullisempaa ja uuvuttavampaa kuin suurimman osan työpäivät. Että vanhemmat menevät "lepäämään töihin" ja 14-vuotias vahtii vauhdikkaita ja tapaturma-alttiita 4- ja 6-vuotiaita sillä välin? Tämä on monen vastaajan mielestä ok ja näin asioiden kuuluu olla?

että ovat aina vastuussa?

Vierailija
57/70 |
10.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 8v on joka päivä muutaman tunnin yksin kotona. Meillä vanhemmilla työt 8-16, joten kotoa ollaan pois 7.30-16.30.

Joskus lähdetään kävelylenkille miehen kanssa sillain, että 8v hoitaa 3,5v pikkusiskoaan. Näin silloin kun kuopus menee nukkumaan aiemmin tai nukkuu päikkäreitä. 8- vuotiaalla on kuitenkin kännykkä millä saa meihin yhteyden milloin vain. Sen verran myös löytyy järkeä, että ei ala yksin ollessaan kokkailemaan mitään tai vaikka saunomaan.

AP:lla hyvä tilanne kun vanhin on jo 14v. Ihan hyvin voi jättää hänet vastuuseen jos on sen luonteinen että häneen voi luottaa. Mä oon itse hoitanut 13- vuotiaana vieraita lapsia. 11-vuotiaasta sukulaisia ja naapureita. 8-vuotiaana olin aina lapsenvahtina nuoremmille sisaruksille (5& alle1v) vanhempien kauppareissun ajan (1-2h). Ajat oli silloin toki toiset, mutta jos vertaan sitä, että olen 8-vuotiaana ollut jo vastuuntuntoinen, niin kyllä yläasteikäinen vastuuntuntoinen nuori ihan hyvin voi vahtia sisartaan yön yli. Lyhyemmistä ajoista puhumattakaan.

Vierailija
58/70 |
10.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. se 5-vuotias, joka tuikkasi makuuhuoneen tulee ollessaan mummolla yökylässä (vanhemmat kotona viereisessä talossa). Kuoli sinne. Tästä oli juttua Hesarissa joku kuukausi sitten.

Myös vanhemat voivat mokata, kuten siinä 8-vuotiaan tytön tapauksessa Suomenlinnassa: tyttö tippui korkean ruohon peittämän vallin reunalta astuttuaan yli laidan. Tässä tapauksessa vanhemmat saivat syytteen, tosin en muista millä nimikkeellä, enkä tuomittiinko myös.

MUTTA, on ihan eri asia antaa vastuu lapsenhoidosta täysi-ikäiselle, kuin lapselle (joka 14-vuotias on). Tuon ikäinen voi vahtia päiväsaikaan leikki-ikäisiä ja siitä eteenpäin. Yöksi en jättäisi ja uskon, että tästä vanhemmille jotain seuraamuksia tulee.

Ja turha sanoa, että kyllä minäkin 20 vuotta sitten hoidin 10-vuotiaana vauvaa viikon putkeen. Niin minäkin tein 13-vuotiaana eli olin naapuruston lapsenlikkana ihan pienillekin. Lisäksi autossa ei käytetty (edes ollut) turvavöitä, enkä minulle koskaan mitään käynyt.

Vierailija
59/70 |
10.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. se 5-vuotias, joka tuikkasi makuuhuoneen tulee ollessaan mummolla yökylässä (vanhemmat kotona viereisessä talossa). Kuoli sinne. Tästä oli juttua Hesarissa joku kuukausi sitten. Myös vanhemat voivat mokata, kuten siinä 8-vuotiaan tytön tapauksessa Suomenlinnassa: tyttö tippui korkean ruohon peittämän vallin reunalta astuttuaan yli laidan. Tässä tapauksessa vanhemmat saivat syytteen, tosin en muista millä nimikkeellä, enkä tuomittiinko myös. MUTTA, on ihan eri asia antaa vastuu lapsenhoidosta täysi-ikäiselle, kuin lapselle (joka 14-vuotias on). Tuon ikäinen voi vahtia päiväsaikaan leikki-ikäisiä ja siitä eteenpäin. Yöksi en jättäisi ja uskon, että tästä vanhemmille jotain seuraamuksia tulee. Ja turha sanoa, että kyllä minäkin 20 vuotta sitten hoidin 10-vuotiaana vauvaa viikon putkeen. Niin minäkin tein 13-vuotiaana eli olin naapuruston lapsenlikkana ihan pienillekin. Lisäksi autossa ei käytetty (edes ollut) turvavöitä, enkä minulle koskaan mitään käynyt.

lastensuojeluilmoitukseen tms.

Vierailija
60/70 |
10.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kolme 6-14v poikaa. Joskus uskallan jättää nuorimman ja vanhimman TUNNIKSI keskenään, jos on pakko. Meidän veljeksille saattaa leimahtaa päälle riita ihan hetkessä ja kun vanhempia ei ole kotona saattaa mennä fyysiseksi tai ainakin 14v murkku voi uhkailla jättävänsä kovapäisen 6v:n yksin tai tekevänsä sille jotain joka aiheuttaa siinä kauheaa pelkoa.

Lisäksi kaksi vanhinta lasta nukkuu niin sikeästi jos nuorin yöllä heräisi niin tuskin saisi isoveljiään hereille ja aivan hyvin voisi lähteä vaikka ulos odottelemaan äitiä tms.

Ymmärrän että tilanteita ja lapsia on erilaisia. Itse olen hoitanut paljon siskoani. Muistan että olimme jopa kotona keskenämme vanhempien viikon ETELÄNMATKAN ajan 80-luvulla!!! Minä kasilla ja pikkusisko kuudennella. Naapuri kävi vain päivittäin katsomassa onko meillä kaikki ok. Nyt hirvitää ajatella, mutta tuolloin se oli ihan ok.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan neljä