Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapset olivat yksin tulipalon syttyessä!

Vierailija
09.12.2012 |

Tuleekohan tuosta joku ilmoitus sossuun vai eikö? Lapset olivat 4-14 vuotiaita. Tämä on meinaan sellanen asia, itseäkin kiinnostaa että millon saa jättää isomman sisaruksen vastuulle pienemmän. Meillä on 14 vuotias ja 4 vuotias lapsi ja selvää vastausta en ole saanut kun olen kysynyt esim. neuvolasta tms. että voiko lapset olla keskenään vai eivätkö ja kuinka kauan aikaa...

Kommentit (70)

Vierailija
1/70 |
11.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

keskellä yötä eli toisin sanoa juhlimassa. Ihan turhaa täällä jauhaa että olivat töissä varmaan. Ja ihan turha myöskään kertoilla kuinka itse on jättänyt lapset kotiin kauppareissun ajaksi. Sehän nyt on aivan eri asia kuin jättää yöksi kotiin!

Vierailija
2/70 |
11.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä olivat vanhemmat, ryyppäämässäkö ? Mielestäni 13 ja 14-vuotiaat eivät ole kypsiä hoitamaan alle kouluikäisiä yöllä. Vanhemmat ovat lapsistaan vastuussa, se taitaa monelta unohtua !

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/70 |
11.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti tuli taksilla juhlista katsomaan kuinka koti palaa. Mahtoi olla hyvä fiilis. Ei 6-vuotiasta voi jättää teini-ikäisen hoitoon yöksi. En omaa 5-vuotiasta jättäisi ikinä noin nuorten hoitoon kuin korkeintaan päiväseltää tunniksi tms. Jos olisiki joku hyvä syy ollut vanhemmilla, mutta ihan itsekkäästi vaan halusivat päästä ryyppäämään. Ja täällä mammat huutaa, että töissä oli. Joopa joo.

Vierailija
4/70 |
11.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aivan eri asia, jos 13- ja 14-vuotias hoitaa alle kouluikäistä päivällä vähän aikaa, kuin olla yöllä lapset keskenään. Mielestäni on heitteillejättöä tämä yöaika.

Vierailija
5/70 |
09.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ei kerennyt kauheuksia tapahtua!!!

ap

Vierailija
6/70 |
09.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuon ikäiset? Minä olen hoitanut 14-vuotiaana vieraiden perheiden lapsiakin yön yli (pienin hoidettava oli 1,5-vuotias).

Vierailija
7/70 |
09.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset olivat nukkumassa, eli oli yö ja syttymisen syy ilmeisesti terassin ulkotuli. Jos vanhemmat ovat lähteneet jonnekin juhlimaan tai ihan vaikka töihin ja jättäneet ulkotulen terassille palamaan + noin pienet lapset 14 v vastuulle yöksi, on mielestäni ihan selvityksen paikka. Itse en toimisi noin.

Sitten taas jos vanhemmat olisivat vaikka jouluostoksilla keskellä päivää, ainakin isommat lapset hereillä ja kaikki turvallisuusuhat eliminoituna niin hyvin kuin sen ylipäänsä pystyy tekemään, toimisin itsekin noin. Tosin uskoisin että selvitys tehtäisiin joka tapauksessa, koska kaikki asianosaiset ovat alaikäisiä.

Tässä vielä linkki uutiseen.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288522669496.html

Vierailija
8/70 |
09.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

uskaltanut jättää lapsia yksin kotiin yöllä, vaikka nukkuisivat.

15v on myös vielä lapsi mutta valvoo todella myöhään ja siitä iästä olen joskus jättänyt yksin.

Vierailija
9/70 |
09.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta vaikuttaako mitenkä näihin asioihin, kun ovat kuitenkin kaikki ala-ikäisiä?

ap

Vierailija
10/70 |
09.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa edes hakea pikkusisartaan päivähoidosta 14v. Itse voisin jättää 10vuotiaan hoitoon 16 vuotiaalle. Tosin en ole jättänyt. Meillä 10v on ollut yön 20v siskonsa kanssa. Minusta tuo on lastensuojeluilmoituksen paikka.

Vierailija
11/70 |
09.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 13v saa hakea eskarilaisen eskarista ja myös viedä sinne.

Se, että kaikki on alaikäisiä... Siis OIKEESTIKO on perheitä, jotka voivat järjestää asiat niin, ettei heidän koululaiset ole koskaan yksin kotona? Salli mun nauraa!

Vierailija
12/70 |
09.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa edes hakea pikkusisartaan päivähoidosta 14v. Itse voisin jättää 10vuotiaan hoitoon 16 vuotiaalle. Tosin en ole jättänyt. Meillä 10v on ollut yön 20v siskonsa kanssa. Minusta tuo on lastensuojeluilmoituksen paikka.

MLL:n lastenhoitajat on alaikäisiä. Monet perheet palkkaa alaikäisen lastenvahdin hoitamaan lapsia tilapäisesti. Itsekkin olen ollut yläkouluikäisenä tuttavaperheen lasten vahtina ja kesätöissä 16-vuotiaana. Niistä ei tietääkseni kukaan tehnyt ilmoitusta.

Vierailija
13/70 |
09.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että voi jättää yksin kotiin vähäksi aikaa.

Eli eskarilainen.

Toki ei yöksi, mutta tässä tapauksessa oli myös 3 vanhempaa lasta, joista vanhin jo 14 v.

Jos vanhemmat olivat juhlimassa (eli kännissä jossain) toivottavasti saivat tästä opetuksen. Jos taas olivat töissä tai naapurissa käymässä niin ok.

Mut ulkotuli terassilla? Mitä järkeä???

Vierailija
14/70 |
09.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

6 - 14 vuotiaita eivätkä 4 vuodesta alkaen kuten ap aloituksessasi kerroit. Ainakin 3 jo koululaisia ja tuo 6-vuotias esikoululainen ainakin. Varmaan monessa perheessä tuon ikäiset koululaiset ovat keskenään kotona päivällä useita tunteja. Ulkotuli voi sytyttää tulipalon myös päivällä. Vastuutonta aikuiselta jättää tuli palamaan ja lähteä itse pois mihin aikaan vuorokaudest tahansa. Yöllä tietysti vaarallisempaa, koska silloin nukutaan. En näitä terassi- parvekeroihuja yhtään ymmärrä. Ne pitäisi kieltää, aiheuttavat vaaraa ulkopuolisillekin eikä vain polttajalle rivi- ja kerrostloissa.

Vierailija
15/70 |
09.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki uutinen on valitettava, mutta itse 14 vuotiaana vahdin kesätöinä serkkujani, olikohan kaikki edes kouluikäisiä silloin.. Tai yh-äidin joutuessa töihin olimme lapset keskenämme puhelinnumeroiden kanssa, että kylältä setä kyllä tulee jos on hätä, mutta pärjättiin mielummin ilman. Vanhin siskoista ehkä 12 nuorin 3. Ei tosin yötä tolla haarukalla, myöhemmin ehkä vanhin 15 nuorin 7 oltiin keskenään yötäkin pakon edessä, illalla kävi varamummo katsomassa että kaikki on hyvin ja sitten nukutaan. Koskaan ei mitään sattunut, mitään traumoja ei ole tullut. Päin vastoin, itsenäisiä, hyvin pärjääviä ja rohkeita ollaan kaikki, verrattuna mamman hyysäämiin tuttuihimme (esim. Mieheni) mutta se olikin kultaista 90-lukua.

Vierailija
16/70 |
09.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se muuttunut vuosien aikana kovinkin paljon? Itsekin muistan miten olen jopa alle 10 vuotiaana hakenut päiväkodista pikkuveljeä jota sitten työnsin rattaissa. Olen hoitanut vieraan perheen pienempiä lapsia öisinkin ja saanut siitä ihan palkkaa jne. Kun olin 14 vuotias. Nämä asiat tapahtuneet yli 20 vuotta sitten.

Miksi nykyään ollaan niin tarkkoja kaikesta? Vaikka on kännykätkin kaikilla tms. Niin siltikään ei uskalleta tai saa jättää lapsiaan valvomatta yhtään mihinkään?! Mikä on muuttunut?

ap

Vierailija
17/70 |
09.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta MLL:n lastenhoitajaksi pääsee kun on 16v, joten sen ikäiselle ainakin voi ilmeisesti jättää tenavat hoitoon...

Ja kyllä meilläkin päiväkodista voi hakea alaikäinenkin, mutta vanhempien vastuulla.

Vierailija
18/70 |
09.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä juttelin tästä työni takia sossun kanssa jonka näkemys oli että jos paikalla on 16-17 v, voi yöaikaan koululaisen jättää hänen kanssaan.

Vierailija
19/70 |
09.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhteiskunta vain on kiristänyt kritereitään aivan itse vaivihkaa. Meidät on saatu ajattelemaan että alle 18v lapsia ei saa päästää sekunniksikaan silmistä tai olet huono vanhempi jonka toimet on utkittava viranomaisten taholta.

Vierailija
20/70 |
09.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta MLL:n lastenhoitajaksi pääsee kun on 16v, joten sen ikäiselle ainakin voi ilmeisesti jättää tenavat hoitoon...

Ja kyllä meilläkin päiväkodista voi hakea alaikäinenkin, mutta vanhempien vastuulla.

eli just esim 6-v ikäinen ( loppuvuonna syntynyt) luovutetaan kyllä vaikka tokaluokkalaisen ( 7-v:n) matkaan kotimatkalle. Toisaalta miksi ei luovutettaisi, kun se 6-v saisi itsekin sieltä kotiinsa kävellä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yksi