Exän nykyinen. Mitä kuuluu kertoa ja mitä ei?
Olen eronnut vuosi sitten kahden pienen lapsen isästä. Eksä on joskus kesällä tavannut uuden naisen, joka ilmeisesti aika paljon oleilee eksän luona. Lapset ovat kertoneet minulle asioista, jopa minun kysymättä. En utele, enkä varsinkaan puhu negatiiviseen sävyyn tästä naisesta. Ei minulla mitään sitä vastaan ole. En ole mustasukkainen. Minä halusin meidän eroa, ja en ole katunut hetkeäkään. Lapset puhuvat vain hyvää tästä naisesta, ja selvästi tykkäävät hänestä.
Ongelma on siinä, että eksä ei ole itse puhunut asiasta mitään. Minun puolesta hän saa tapailla ja tehdä mitä lystää, mutta jos lasteni elämään astuu uusi ihminen, niin on minusta vähintäänkin kohteliasta kertoa, että tällainen ihminen on olemassa. Lasten mukaan tämä nainen asuu eksän luona. Tänään sitten kysyin asiasta eksältä suoraan. Nainen ei siis pysyvästi asu, mutta viettää aika paljon aikaa siellä.
Eksän mielstä ei ollut mitään syytä kertoa minulle. Kosta minäkään en kertonut miehestä, jota tapailin viime keväänä. Juu, minä tapailin kyllä muutaman kk:n ajan erästä miestä, mutta lapset eivät koskaan tavanneet sitä. Siinä on suuri ero minusta, mutta eksän mielstä kyse on samasta asiasta. Eksä tiesi tästä miehestä, kun kerran mainitsin hänelle, että olen tavannut jonkun. Eli en minäkään missään vaiheessa salaillut asiaa.
Entä jos se uusi nainen olisi vaikka lapsenvahtina, tai kuljettaisi autollaan minun lapsiani johonkin, ja jotain ikävää tapahtuisi? Olisi aika ikävä tilanne, jos kävisi ilmi, että tapahtumassa on ollut henkilö, josta minulla ei ole ollut mitään tietoa.
Liioittelenko teidän mielestä? Ei minun tarvitse sitä välttämättä tavata, mutta eikö ole asiallista kertoa, kun lapsetkin viettävät aikaa tämän kanssa?
Kommentit (42)
Ei tarvitse kertoa. Piste.
Painu siis jakamaan mielipiteitäsi muualle.
Ei ikävä kyllä välttämättä näin.
Mun miehen exä, lasten äiti, on sitä mieltä, että hänelle kuuluu kaikki exänsä elämästä, mutta lapset saivat haukut, kun tuli ilmi, että olivat kertoneet isälleen, että heillä majailee äidin uusi miesystävä.
Lasten äiti myös huorittelee minua lapsilleen vaikkei ole koskaan tavannut, tulin kuvioihin puoli vuotta avioeron voimaan astumisen jälkeen jne.
Jotkut vain ovat katkeria, jopa silloin, kun ovat itsekin eroa halunneet.
... AV:lla tätä ei saisi lausua ääneen, sillä AV mamma ei ole katkera, vaikka ex äijä onkin lähtenyt jonkun nuoremman naikkosen perään (jota kyllä saisikin vähän huoritella). Lisäksi naikkonen on niin nuorikin, että ei varmasti pärjää lasten kanssa, joten kyllä AV mammalla on täysi oikeus kieltää tapaamiset tai ainakin vaatia valvottuja tapaamisia :D
... AV:lla tätä ei saisi lausua ääneen, sillä AV mamma ei ole katkera, vaikka ex äijä onkin lähtenyt jonkun nuoremman naikkosen perään (jota kyllä saisikin vähän huoritella). Lisäksi naikkonen on niin nuorikin, että ei varmasti pärjää lasten kanssa, joten kyllä AV mammalla on täysi oikeus kieltää tapaamiset tai ainakin vaatia valvottuja tapaamisia :D
jos tulee jätetyksi. Mutta katkeruutta voi potea sitten itsekseen, sotkematta siihen lapsia ym.
Kyllä minäkin olin katkera, mutta oli vain pakko siirtää omat tunteet sivuun, koska asia nyt vaan oli niin, että mies oli ottanut toisen naisen ja lapseni joutuivat kahden kodin väliin ja saivat yhden uuden aikuisen elämäänsä lisää.
Tietysti on niitäkin, jotka eivät osaa hoitaa asioita, vaan potevat omaa pahaaoloaan lapsien kautta sinne toiseen kotiin. Mutta uskon, ettei tälläisiä aikuisia ole kuin murto-osa ja niissäkin tapauksissa usein se katkeruus loppuu aika nopeasti kuitenkin ja huomataan ne omat käytösmallivirheet.
T:36
Minä ainakin myönnän ihan avoimesti, että olen surullinen ja katkerakin perheeni hajoamisesta ja tavasta millä exä se teki.
Silti en ole käynyt puhkomassa nyxän renkaita enkä tehnyt mitään muutakaan häntä kohtaan, vaikka suosikkihahmoni ei olekaan.
Minua ei vaivaa myöskään nyxän ikä tai ulkonäkö, olen täysin tyytyväinen omaani.
Yhteisvanhemmuus exäni kanssa on kuitenkin jotain mitä on pakko hoitaa ja mieluusti sitten hyvin. Onneksi exäkin on vihdoin tajunnut, että tässä jutussa me kaksi joudumme edelleen tekemään yhteistyötä.
lapset 10 ja 12, eronnut olen vuosi sitten minun aloitteestani. Lasten kautta sain kuulla exän uudesra naisesta. Syyskuussa ovat tavanneet ja nyt on lunastamassa mun puolikasta talosta. Mä en ole saanut tätä naista tavata, eli olen täysin lasten "tiedonantojen" varassa. En ole udellut.
Tiedän, että exällä on koko ero vielä käsittelemättä, mutta tehköön omat virheensä. Mutta kyllä mä myönnän, että mulla on pieni henkinen ongelma tuon exän uuden kanssa. No, saanhan mä sen nähdä sitten edes kaupanteossa, hah :D
2 kk eron jälkeen tyttö kertoi uudesta naisesta. Myönnän, että olin katkera ja surullinen, mutta mua ei niinkään loukannut miehen uusi "onni" vaan se, että koki, että mulle kertominen ei ollut tärkeää.
Itse koin asian siten, että halusin jakaa elämäni suuret muutokset hänen kanssaan erosta huolimatta. Juuri lapsen takia. Aikuiset ihmiset voivat mielestäni puhua asioista fiksusti ja avoimesti.
No kerran kun olin hakemassa lasta isänsä luota niin tämä nyksä oli siellä. Kävelin kättelemään ja juttelemaan hänelle. Oli ihan kiva nainen ja harmitti kun eksäni ja hän sitten erosivat muutaman kuukauden päästä.
Meillä tuli vähän erilaisesta asiasta verinen riita eksän kanssa. Hänellä oli jo neljäs nainen elämässään vuoden sisällä erostamme ja kielsin häntä esittelemästä aina uutta tyttöystävää heti lapselle. Ei suostunut, asia ei kuulemma kuulunut minulle. Mielestäni kuului ja asiasta riideltiin aikaste paljon.No tällä hetkellä on menossa ehkä nyksä numero 15 ja lapsi ei enää tapaa isäänsä (tähän syynä kyllä muut ongelmat). Tyttäremme on selkeästi kärsinyt isän tavasta esitellä aina uusi "äitipuoli" ja isä selittänytkin, että tässä sun varaäiti ja teillä on varmasti kivaa yhdessä. Kunnes parin kuukauden päästä ei naista olekaan enää näkynyt :(
ihmetyttää, kun ei voi kertoa mitään, jos uusi naisystävä. Lasten kautta olen sitten kuullut. Erosta on 5 vuotta, minä sitä hain, mutta myös mies toivoi sitä. En ole vuosiin ollut katkera, ero oli paras ratkaisu. Exällä on ollut ilmeisesti ainakin 2 naisystävää. Vähän hankala tilanne lapsille tämä. Minusta voisi puhua avoimesti asioista. 10-v tässä kerran jutellessaan kertoi isin naisystävän lapsesta, ja sitten pelästyi, kun isi oli kieltänyt puhumasta heistä minulle... Olen yrittänyt asiallisesti puhua exän kanssa ja kertonut, että tuollaisesta salailusta kärsivät vain lapset. Minusta olisi vaan hyvä, jos hän löytäisi kunnollisen naisen.
Eipä ole miehen exän asia arvioida, millainen nyxä on
Tuossahan puhuttiin pikkuruisesta tutustumishetkestä. Että tunnistaa edes ulkonäöltä. Kuten joku sanoi, jos lapset tulevat tämän uuden puolison kanssa kadulla vastaan, niin on lapsillekin hämmentävää, jos oma äiti ei edes tunnista tätä uutta äitipuolta. Lastenko siinä pitää alkaa esittelemään aikuisia toisilleen?
Ei se ex tietty mitään arvioi. Muuten vaan "ottaa tuntumaa" ja selvittää "minkä näköisen ja tyyppisen naisen kanssa lapsi viettää aikaa". :D :D
Ja miehen nyxän kanssa kadulla tulee toivottavasti vastaan myös itse mies, joka varmaan voi hoitaa esittelyt.
kyllä minusta on ihan lasten edun mukaista, että molemmat vanhemmat tietävät mitä lasten elämään kuuluu. Oli se sitten uusi opettaja tai vanhemman puoliso.
Jos itse aloittaisin uuden parisuhteen, todellakin kertoisin asiasta lasteni isälle. Sekin olisi kuitenkin lapsille mullistus, josta varmaan haluaisivat isälleen puhua, ja isän olisi melkoisen vaikea lapsia tukea jos ei tietäisi asiasta yhtään mitään!
Ihmeellisiä katkeria kakaroita taitaa olla puolet aikuisista, ei ihme että lapset voivat niin pahoin...
Siis siinä vaiheessa, kun lapset tapaavat tämän uuden, ja lapset ovat vielä nuoria, ts. tarvitsevat hoitoa tai perään katsomista. Vastuuntuntoinen vanhempi kertoo lasten toiselle vanhemmalle, kun lasten elämään tulee uusi aikuinen.
Minäkin kuulin lapselta, että isillä on uusi tyttöystävä ja ne saavat vauvan. Ei ongelmaa.
-Minkä ikäisiä lapset ovat? Jos koululaisia/teinejä, voi kertomisen jättää heille, vert. pieni lapsi joka hädin tuskin osaa puhua.
-Miten paljon tuo uusi on elämässä mukana? Vaikka viettäisi paljon aikaa lasten kanssa, on iso ero onk heistä ns. yksin vastuussa vai onko aina äiti/isä myös paikalla. Ja tähänkin lapsen ikä vaikuttaa, on eri asia jättää pieni lapsi vert. teini uuden kumppanin vastuulle esim. kauppareissun ajaksi.
Lisäksi sekin vaikuttaa mikä on uuden kumppanin elämäntilanne, jos vaikka päiväkodin hoitaja jolla itsellä kolme lasta, niin vähän eri tapaus kun joku "lapsivihaaja".
Ja samoin se, onko ns. yllättäen tullut kuvioihin mukaan, vai pikkuhiljaa äidin/isän kaverina joka enemmän ja enemmän aikaa viettänyt yhdessä.
Lapset on päiväkoti-ikäisiä. Tämä uusi naikkonen on uusi ihminen eksän elämässä, ei siis mikään vanha tuttu tms.
Ilmeisesti on aika paljon lasten elämässä mukana, kun lapset luuli tämän naisen asuvan eksän luona.
Sinulla on oikeus tietää exäsi rakkaasta ihan yhtä vähän kuin tiedät esim. lasten opettajasta tai lastentarhanopesta.
mutta mielestäni olisi hyvä, että lasten vanhemmat voisivat infota toisiaan sellaisista asioista, jotka vaikuttavat lasten elämään. Mielestäni sellainen yhteisvanhemmuus on lasten etu.
Edelliselle toteaisin, että olen tavannut lapseni opettajan varsin usein ja käynyt pitkiäkin keskusteluja. Lastentarhanopettajan tapaan 5 kertaa viikossa.
Open ei tarvitse kertoa sinulle itsestään, jos ei halua.
Tulihan se "naikkonen" sieltä :)
:) oho
Ei mun tarvitse tavata sitä ihmistä, jos eksä ei halua meitä esitellä. Mutta aikuisia ihmisiä ollaan, ja jos heidän suhde on oikeasti vakavaa, niin en näe syytä, miksi pitäisi salata tms.
Ja kuitenkin on kyse minunkin lapsista. En ymmärrä, miksi pitäisi tietoisesti jättää kertomatta, jos lasteni elämässä on uusi ihminen.
Jos päiväkodissa on uusi hoitaja, tai vaikka sijainen, niin kyllä siitä lasten vanhemmille kerrotaan. (Kunhan nyt otin tämän pk-vertauksen, kun joku siitäkin aloitti)
Open ei tarvitse kertoa sinulle itsestään, jos ei halua.
En väitä, että minun pitäisi tietää uudesta naisesta jotain yksityiskohtia, kyse onkin siitä, että minulle ei ole kerrottu, että on olemassa tällainen uusi ihminen.
Tai, no, lapsethan siitä on kertonut. Ekassa viestissä yritin tehdä selväksi, että harmitti, kun eksä ei ole itse puhunut uudesta suhteestaan, vaan lapsilta pelkästään olen kuullut.
ap
Lapset ovat tienneet kertoa oleellisen, eli iskällä on naisystävä, jonka he ovat tavanneetkin. Eksäsi on nyt vahvistanut tämän asian. Sehän riittää.
Hän saa ihan itse päättää kenen huomaan uskoo lapsianne, ihan kuin sinäkin voit päättää vaikka lähettää heidät yökylään ystävättäresi luokse. Tuskin kysyt lupia lasten isältä.
Painu siis jakamaan mielipiteitäsi muualle.