rehellisesti: onko oikein, että opiskelijan tuet ovat pienemmät kuin työttömän?
onko susta oikein, että kovaa päivää opintojen parissa painava, tulevaisuudessa koko yhteiskuntaa hyödyttävä opiskelija saa vähemmän tukia, kuin pitkäaikaistyötön?
Kommentit (140)
Opintotuen voisi poistaa.
Koko opintotuki pitäisi muodostua opintolainasta ei mistään ilmaisesta rahasta.
Opintotuesta on enemmän haittaa kuin hyötyä. Se pitkittää opintoja, pienentää harkintaa mitä alaa alkaa opiskelemaan.
että lähinnä pappa betalar -tapaukset voisivat turvallisesti opiskella. Ja olisi monia, joita silti hidastaisi älyttömästi työteko, koska joutuisivat toimimaan niin, että ottaisivat lainaa vain sen verran, että selviävät ja sitten lopunaika töissä. Samanlaista kitkutusta olisi joillekin kuin se, että nostaa tukia ja tekee vielä töitä päälle että selviää vuokrasta.
Silloin joskus 70-luvulla kun kaikki ottivat pelkästään opintolainaa, oli kaikille tiedossa varma työpaikka valmistumisen jälkeen. Toisekseen vuokrat eivät olleet niin älyttömät kuin nykyään, ei mennyt pienistä tuloista 50% vuokraan.
miksikö? Koska silloin ei ollut asumistukea. Ihan normaali asumisenmuoto nuorelle tai opiskelijalle oli alivuokralaishuone. Esim. mun isovanhemmat olivat hartiapakkirakentajia sodan jälkeen. Omakotitalon yläkerrassa oli kaksi pientä alivuokralaishuonetta keittosyvennyksen kanssa, alivuokralaisia he pitivät 80-luvun alkuun asti. He saivat palkan lisäksi lisätuloja ja nuoret saivat asunnon.
Asumistuki ja opiskelijan asumislisä tappoi alivuokralaisasunnot. Nykyään opiskelijalla pitää olla oma kaupunkikaksio yksinään vaikkei hänellä yhteiskunnantukien lisäksi olisi muita tuloja.
Opintotuen lisäksi saisi poistaa nykyisen malliset asumistuet.
Syitä on tässä jo tullutkin:
- opiskelu on tilapäistä ja opiskelijalla on hyvät mahdollisuudet päästä tienaamaan muutaman vuoden päästä
- opiskelijalla ei ole yleensä perhettä elätettävänään
- opiskelijalla on muutenkin yleensä pienemmät menot kuin työttömällä erilaisten opiskelija-alennusten takia
Nimimerkki itsekin opintolainalla opintonsa rahoittanut
Eivät osaisi edes kaivata muuta kuin halpoja opiskelijabokseja ja koulun ruokaa ym.
niin en sinuna argumentoisi, että "tulevaisuudessa koko yhteiskuntaa hyödyttävä opiskelija".:) Kaikille suomen kielestä valmistuneille ei ole oman alan töitä. Toivon toki, että itselleni ja sinulle on.
t: toinen suomen kielen opiskelija
aika moneen työhön tarvitaan koulutus (ohoh). :) mutta uskon kyllä äidinkieleksi valmistuttuani saavani töitä siinä missä valmistuneet yleensä muutenkin.
ap
tai se ei ole oikein, että opiskelija on velvoitettu elämään velaksi, jotta pysyy hengissä, mutta muut pummit ja elämäntapatyöttömät eivät ole velvoitettuja lainanottoon.
Eihän siinä mitään, jos a) pappa betalar b) olet saanut halvan asunnon c) pystyt käymään töissä opiskelujen ohella. Toisten pitää hoitaa lapset ja itsensä, ja yrittää opiskella siinä sivussa, ei tukijoukkoja samassa läänissä... Onneksi nyt on tullut joku aikuisopintoraha, jota voi kahdeksi vuodeksi saada työkkäristä, niin muut mahdollisesti perheelliset opiskelijat saavat paremman toimeentulon edes hetkeksi. Pari kertaa on tehny mieli jättää opiskelut kesken ja heittäytyä sossupummiks, ku niillä menee niin hyvin.
Nimim. 4,5 vuotta: 298e/kk bruttona, kymppitonni opintovelkaa.
varsinkin jos on jo perhettä. Itselläni on tämä tilanne.
Olen kokopäivätyössä, jotta pärjäämme. Palkkani ei ole suurensuuri, mutta silti sellainen ettei opintotukea ole toivoakaan saada. Arvatkaapa kuinka kävisi, jos jostain syystä saisin nyt potkut? Tämä armas yhteiskuntamme katsoisi minut päätoimiseksi opiskelijaksi (jota toki myöskin olen) ja jäisin ilman työttömyyspäivärahaa. Opiskelijahan ei voi olla työtön.
Inhoan sossupummeja jotka eivät edes aio hankkia töitä.
Ja eikö opiskelijalla muka voi olla perhettä? Joku väitti että opiskelija elättää vain itsensä. Sitäpaitsi, myös työttömän kannattaisi miettiä tarkkaan hankkiiko lisää elätettäviä, jos ei niistä pysty itse rahallisesti huolehtimaan.
Ja sanoiko joku että YTHS:llä pääsee HELPOSTI terveydenhoitoon? Olen jonottanut nyt 4 vuotta gynelle ja 4 hammaslääkärille, ihan normiaika mun kaveripiirissä. Useimmat menee yksityiselle koska siellä ei ole jonoja, mutta mulla ei ole varaa.
Ja aika monessa paikassa myös työttömät saa alennuksia, esim. pääsylipuissa museoihin yms. alennukset on samat kuin opiskelijoilla.
eli alle 25v opiskella ammatti, ja jos tästä panostuksesta huolimatta jää työttömäksi, yhteiskunta tukee. Alle 25v kouluttamaton työtönhän saa työttömyyskorvausta vain tietyin, tiukoin ehdoin ja se alkaa vasta 5kk odotusajan jälkeen. Eli käytännössä on kuitenkin enimmäkseen harjoitteluissa ym. korvauksensa eteen. Ja yli 25v:llä on usein mahdollisuus vähän isompiin tukiin opiskellessaankin, esim. jos joutuu vaihtamaan ensimmäisen ammattinsa työttömyyden tai terveysongelmien takia.
Mutta toki opintotukea pitäisi ehdottomasti korottaa, sehän ei ole noussut kai 10 vuoteen!
Se opiskelijakin voi päätyä työttömäksi.
Minä en kahden lapseni kanssa sillä rahalla pärjäisi ja samaan aikaa ei saa tehdä töitä. Edellytyksenä on, että on vakityöstään opintovapaalla. Mulla on paska palkka mutta on se sentään koulutustukea isompi.
Ja aika monessa paikassa myös työttömät saa alennuksia, esim. pääsylipuissa museoihin yms. alennukset on samat kuin opiskelijoilla.
mutta ei todellakaan yhtä moneen paikkaan kuin opiskelijat.
Onko sun mielestä oikein, että opiskelija saa useiden kymmenien, jopa satojen tuhansien eurojen arvoisen koulutuksen ilmaiseksi?!
sentään YRITTÄÄ tehdä jotain....
niin en sinuna argumentoisi, että "tulevaisuudessa koko yhteiskuntaa hyödyttävä opiskelija".:) Kaikille suomen kielestä valmistuneille ei ole oman alan töitä. Toivon toki, että itselleni ja sinulle on.
t: toinen suomen kielen opiskelijaaika moneen työhön tarvitaan koulutus (ohoh). :) mutta uskon kyllä äidinkieleksi valmistuttuani saavani töitä siinä missä valmistuneet yleensä muutenkin.
ap
Te kaikki jotka huutelette sen perään, että täällä sentään koulutuksen saa ilmaiseksi... oletteko ajatelleet, miten kävisi jos ei saisi? Työttömiä olisi vain enemmän ja enemmän koska kaikilla ei olisi varaa opiskella. Kukahan ne verot sitten maksaisi? Opiskelijoista lähes kaikki ovat nykyään myös töissä ja maksavat siis veroja. Toisin kuin työttömät.
valmistuminen venyisi liian pitkäksi. Tähän on olemassa tietysti myös se näkemys, että opinnot nimenomaan olisi aikaa tehdä asiallisessa ajassa loppuun jos ei olisi pakko tehdä ohella työtä selvitäkseen taloudellsesti, mutta mä silti kyllä pelkään että opiskelijoiden olot olisivat liian houkuttelevan lokoisat jos tilille kolahtaisi niin paljon rahaa, ja siihen olisi kiusaus jäädä köllimään ylimääräisiksi vuosiksi. Opiskeleminenhan ei ole samalla lailla "noloa" kuin työttömänä, joten siitä voisi tulla ihan legitiimi tapa viettää välivuosia.
Itseäni ainakin köyhyys (pappa ei tosiaan betalannut) ajoi hyviin suorituksiin ja nopeaan valmistumiseen.
Inhoan sossupummeja jotka eivät edes aio hankkia töitä.
Ja eikö opiskelijalla muka voi olla perhettä? Joku väitti että opiskelija elättää vain itsensä. Sitäpaitsi, myös työttömän kannattaisi miettiä tarkkaan hankkiiko lisää elätettäviä, jos ei niistä pysty itse rahallisesti huolehtimaan.
Ja sanoiko joku että YTHS:llä pääsee HELPOSTI terveydenhoitoon? Olen jonottanut nyt 4 vuotta gynelle ja 4 hammaslääkärille, ihan normiaika mun kaveripiirissä. Useimmat menee yksityiselle koska siellä ei ole jonoja, mutta mulla ei ole varaa.
Neljä vuotta?
Jos saisin päättää homma menisi näin:
Jokaiselle taattaisiin ilmainen opiskelu, jolloin saisin ns. hyvin rahaa, MUTTA tuo kestäisi vain tietyn ajan ja vaadittaisiin että opiskelut etenevät.
Lukio ja amatsu kuuluisi tuohon automaattisesti, ja lisäksi saisi rahaa jos opiskelee "toisen tutkinnon", esim. lukion jälkeen amatsun tai lukion/amatsun jälkeen AMK-/yliopistotutkinnon.
Rahaa saisi siis tietyn aikaa, joten olisi pakko valmistua tietyssä ajassa ja rahallista tukea saisi vain tiettyyn määrään opintoja. Noin vältettäisiin se, että moni opiskelee koko ajan mutta ei "koskaan" mene töihin, sekä se että opinnot venyvät (kun on pakko käydä samaan aikaan töissä). Jos käy niin että opiskelee alaa A ja huomaa sen vääräksi ja vaihtaa alalle B, ei saisi sitten koko aikaa tukia B tutkintoon jne.
Työttömille maksaisin hyvin JOS ovat töissä olleet. Vähän samaan tapaan nyt meneekin, eli liiton rahaa saa tietyn ajan.
Jos taas kyseessä on nk. "elämäntapatyötön" ei rahaa saisi ollenkaan/hyvin minimaalisesti (esim. toimeentulotuen verran tmv.)
Lähtökohdan pitäisi olla se, ettei kukaan aikuinen elä vain yhteiskunnan tuella (poislukien esim. eläkeläiset, vammaiset ym.)
Tekisin myös nk. sossuntuista vastikkeelliset, eli ne saisi kyllä, mutta jos niitä hakee ns. terve ja työkykyinen, niin saisi rahat vain jos esim. käy joka arkipäivä kuittaamassa itsensä sosiaalitoimistoon tmv. eli raha ei vain tippuisi tilille. Ja edelleen, jos kyse on esim. sairaasta ihmisestä niin silloin EI TIETENKÄÄN noin tarvitsisi toimia...! Mutta terveiden kyllä.
Yhteiskunnan ongelma on se, että moni ns. vetkuttelee kotona vaikka voisi olla töissä. Moni tekee lapsia jotta saa tekosyyn jäädä kotiin (ja yhteiskunta maksaa!) määräisin niin, että "sossupummi" saa kyllä lisääntyä jne. mutta esim. asumistukea ei saisi kun max X euroa/kk.
Nyt on niin nurinkurista, että tavallinen työssäyvä perhe jää tappiolle kun saa lapsia (asumis- ym. kulut nousevat, palkkatulot hetkellisesti tippuvat jne.) mutta kun sossutapaus saa lapsia, tulot NOUSEVAT. (Saaa enemmän lapsilisää (tämä toki koskee työssäkäyviäkin perheitä) saa enemmän toimeentulotukea ja saa enemmän asumistukea.) On väärin että lapsia tekemällä elintaso nousee, olisi reilua että kaikkia tuetaan mutta rajallisesti. Rahaa saisi esim. max tietynhintaiseen kaksioon, jossa sitten elää yksin/kaksin tai yhden tai viiden lapsen kanssa.
Ja edelleen, jos ns. tavalliselle työssäkäyvälle perheelle satuu jotain (sairautta, työttömyyttä tmv.) yllättävää, heitä tukisin enemmän mitä nyt. Jos vaikka perheen isä joutuu onnettomuuteen ja pitkäksi aikaa ulos työelämästä, on väärin että perheeltä pahimmassa tapauksessa menee koti alta, lapsien pitää vaihtaa koulua jne. Noissa tapauksissa tukisin enemmän mitä nyt yhteiskunta tukee. Mutta pummeilta ns. kaikki mahdollinen pois.
Koko opintotuki pitäisi muodostua opintolainasta ei mistään ilmaisesta rahasta.
Opintotuesta on enemmän haittaa kuin hyötyä. Se pitkittää opintoja, pienentää harkintaa mitä alaa alkaa opiskelemaan.