rehellisesti: onko oikein, että opiskelijan tuet ovat pienemmät kuin työttömän?
onko susta oikein, että kovaa päivää opintojen parissa painava, tulevaisuudessa koko yhteiskuntaa hyödyttävä opiskelija saa vähemmän tukia, kuin pitkäaikaistyötön?
Kommentit (140)
Mitä muuta opiskelijat tekevät kuin ramppaavat bileissä nussimassa toisiaan ristiin rastiin ja dokaavat.
Öö ei. Tilanteessa, jossa koulusta pitää varastaa paskapaperia koska rahat ei siihen tosiaan muuten riittäis, ei tulisi mieleenkään käyttää rahaa kännäämiseen ja röökaamiseen.
Muotoilin kommenttini turhan kärkkäästi.
Uskoisin että suurin osa opiskelijoista on ihan täyspäisiä ihmisiä. Olosuhteet ovat mitä ovat. Toivottavasti kaikki eivät menetä uskoaan parempaan niin kuin minä olen tehnyt.
Mutta jos sais sitä enemmän opintotukea mitä ripeämmin opiskelisi, niin se voisi olla kannustava systeemi!
no en nyt sanoisi suoraan että on oikein, mutta täytyy huomioida tosiaan että kulut ovat erilaiset. Opiskelija saa koulussaan usein joko ilmaiset tai lähes ilmaisen ruuan joka opsikelupäivä. Sen lisäksi hänellä on mahdollisuus asua halvasti opiskelija-asunnossa (työttömän asumiskustannukset ovat siis korkeammat yleensä)
voi ja puhumattakaan siitä että esim yliopistoopiskelijan terveydenhuolto on laadukasta, hyvää ja ilmaista...työtön sen sijaan saa mennä tkn maksullisten palveluiden pariin.
opiskelu ei myöskään aina ole tae siitä työpaikasta...kyllähän noita elämäntapaopiskelijoitakin on
no en nyt sanoisi suoraan että on oikein, mutta täytyy huomioida tosiaan että kulut ovat erilaiset. Opiskelija saa koulussaan usein joko ilmaiset tai lähes ilmaisen ruuan joka opsikelupäivä. Sen lisäksi hänellä on mahdollisuus asua halvasti opiskelija-asunnossa (työttömän asumiskustannukset ovat siis korkeammat yleensä)
voi ja puhumattakaan siitä että esim yliopistoopiskelijan terveydenhuolto on laadukasta, hyvää ja ilmaista...työtön sen sijaan saa mennä tkn maksullisten palveluiden pariin.
opiskelu ei myöskään aina ole tae siitä työpaikasta...kyllähän noita elämäntapaopiskelijoitakin on
Kaikki opiskelijat ei ikävä kyllä näitä halpoja opiskelija-asuntoja saa. Lisäksi Helsingissä opiskelija-asunotojenkin neliöhinta on kalliimpi kuin kaupunginasuntojen, joita työttömät monesti saa (opiskelijalla ei paljoa mahdollisuuksia)
Tuo "lähes ilmainen" opiskelijaruoka maksaa Helsingissä ainakin jo 2,6€. Ja tuo on siis vain lounas eli sillä ei todellakaan koko päivää selviä, vaan tarvii myös aamupalaa/päivällistä/iltapalaa. En nyt siis kovin halvaksi tuota kutsu, vaikka onhan se edullisempi kuin työpaikkaruokaloiden ruoat. Itse tehtynä olisi tosin vielä edullisempi.
Terveydenhuoltokaan ei opiskelijalle ole aina ilmaista. Esimerkiksi hammashoidot maksavat lähes yhtä paljon kuin kunnallisella. Lisäksi opiskelijan pitää maksaa joka vuosi ylioppilaskunnan jäsenmaksu (lähes 100€), jotta on oikeutettu yths:n terveydenhoitoon.
En edelleenkään ymmärrä miten kukaan voi olla elämäntapaopiskelija, kun sitä tukea saa vain 6 vuodelle (kesät tuettomia). Elämäntapatyöttömyys sen sijaan on nykyään helpostikin mahdollista.
Jos annetaan tuo 50000 eur käteen ja annetaan ihmisten päättää oppivatko he nopeammin luennoilla vai investoimalla itse niinhin asioihin joita jatkossa tarvitsevat, niin eiköhän suurin osa ota rahat ja opiskele jutut vaikkapa khanacademystä ja wikipediasta sekä e-kirjoista.
Ehdottaako tää tyyppi vakavissaan, että joku voi hankkia koulutuksen lukemalla wikipediaa, tai tuollaista khanacademy-materiaalia seuraamalla, jossa oli muutama hassu video, jotka ehkä syventävät lukiolaisen tietoja tai menevät lukiolaisten tietojen kanssa samalle tasolle. Aika monet aineet muuten loistaa poissaolollaan tuolla, esimerkiksi ihan Suomen historia.:)
Kai tämä oli vitsi?:)
Vai kertooko tämä tuosta kommentoijasta, hän luulee yo-opintojen olevan vain pari nippelitietoa lisää johonkin aihealueeseen?
On totta, että yliopisto-opintoja voi suorittaa paljon tenttien, mutta entäpäs sellaiset alat, jotka todella opitaan tekemällä ja harjoittelemalla, kuten vaikka kokki? Ei kun 50 000 vaan käteen ja harjoittelemaan kotona..onhan kotona toki samanlaiset välineetkin kuin suurtalouskeittiössä.:)
En edelleenkään ymmärrä miten kukaan voi olla elämäntapaopiskelija, kun sitä tukea saa vain 6 vuodelle (kesät tuettomia). Elämäntapatyöttömyys sen sijaan on nykyään helpostikin mahdollista.
opiskelemaan vuonna 2000 jotain, eivät voi enää alkaakaan elämäntapaopiskelijoiksi mutta kyllä ainakin Helsingin yo:lla vielä näitä elämäntapaopiskelijoita näkyy, heillä on elinikäinen opinto-oikeus, saavat ainakin alennukset ja voivat hengata siellä hautaan asti. Jotain rajoituksia heillä on kyllä, en tiedä, saavatko esimerkiksi opintotukea.
> Jokainen varmaan tuntee ihmisiä, joilla on esim. iso kasa opintolainaa, mutta ei tutkintoa, koska oli kivaa nostaa lainaa ja bilettää, mutta opiskelu ei kiinnostanut.
Voi tosin myös kuvitella että pakolliseksi koetut luennot eivät ole hirveän motivoivia. Olen ehkä poikkeus, mutta olen oppinut että jos en ole suuresti motivoitunut niin en opi ollenkaan. Opettelenkin itsenäisesti asioita siinä järjestyksessä mitä tulee tarve ja sitä kautta motivaatio oppimiseen.
> Jos joku asia kiinnostaa, sitä voi opiskella ilman mitään rahaakin.
Lähinnä niin kauan kuin homma pysyy teoreettisella tasolla. Tieto osto-haluista voi vaikuttaa hinnoitteluun, paitsi ehkä verkkokuppauscomissa jossa hinnat ovat mallia saksajälleenmyyntihinta+yhdentuotteenpostikulutsuomeen=suomijälleenmyyntihinta.
> menee leffastudiolle siivoamaan
Eikö sopisi jättää nämä siivous ym hommat niille ketä ei kiinnostanut se itsenäinen opiskelu ja bilettivät rahat? Miksi näitä "bilettäjiä" pitää paapota ja varjella itseltään. Kannustaako tämmöinen hyysääminen yhtään mihinkään itsenäiseen toimintaan?
Taitaa systeemissä olla kyse vain siitä että halutaan niin paljon TES-orjia joilla on kaikilla samat paperit, jotta voidaan sanota sitten että miksi ottaisin sinut kun tuolla on sata muuta vastaavaa ja parempaakin ehkä perässä.
Perustulo kotona asuville voisi olla hyvä ratkaisu, voihan sitä sitten tarvittaessa lainata vaikka lähes 0-korolla ne perustulorahat etukäteen siirtämällä oman kuukausittaisen perustulon lainan-antajalle määräajaksi.
Kaikki opiskelijat ei ikävä kyllä näitä halpoja opiskelija-asuntoja saa. Lisäksi Helsingissä opiskelija-asunotojenkin neliöhinta on kalliimpi kuin kaupunginasuntojen, joita työttömät monesti saa (opiskelijalla ei paljoa mahdollisuuksia)
Tuo "lähes ilmainen" opiskelijaruoka maksaa Helsingissä ainakin jo 2,6€. Ja tuo on siis vain lounas eli sillä ei todellakaan koko päivää selviä, vaan tarvii myös aamupalaa/päivällistä/iltapalaa. En nyt siis kovin halvaksi tuota kutsu, vaikka onhan se edullisempi kuin työpaikkaruokaloiden ruoat. Itse tehtynä olisi tosin vielä edullisempi.
Terveydenhuoltokaan ei opiskelijalle ole aina ilmaista. Esimerkiksi hammashoidot maksavat lähes yhtä paljon kuin kunnallisella. Lisäksi opiskelijan pitää maksaa joka vuosi ylioppilaskunnan jäsenmaksu (lähes 100€), jotta on oikeutettu yths:n terveydenhoitoon.
työpaikkaa voi hakea, mutta sitä ei välttämättä saa...opiskelijaksi haluavakin voi miettiä tarkkaan mistä sitä opiskelupaikkaa hakee eli ei ole mikään pakko opiskella helsingissä tai pääkaupunkiseudulla (kyllä jopa oikeustiedettä voi opiskella rovaniemellä)
on minun tuttavapiirissäni ainakin näitä elämäntapaoiskelijoita eli lähes 40 vuotiaita jotka ei ole koskaan olleet töissä, ovat vaan vaihtaneet aina yliopistolla toiseen alaan.. Tosin täytyy tunnustaa, etten tiedä miten se on ollut taloudellisesti mahdollista.
Toisekseen löytyy lähisuvusta myös sellaisia ikuisia opiskelijoita abour 30 vuotiaita jotka eivät koskaan siis koskaan ole edes kesätöissä olleet... on vaan ollu kiva asustella halvassa opiskelijakämpässä kun vanhemmat tukee taloudellisesti niin että voi joka viikonloppu juosta festareilla ja kesät matkustella ympäri maailmaa jne.
Ehkä tässä ei sitte puhuta normiopiskelijoista kuitenkaan enää.
Ja olenhan tuota itsekkin ollut opiskelija...enkä tehnyt työtä opiskelun ohessa. Silti ei tarvinnut nälkää nähdä, elämä oli leppoisaa ja hauskaa ja opinnot eteni siinä sivussa.
Mitä tuohon opiskeiljaruokaan tulee, niin nyt kun olen itse opiskellut jatkojuttuja ihan omalla rahalla (siis maksan koulutuksesta itse) niin olen päässyt nauttimaan ihanista kouluruuista...mulla ei edes työssäkäyvänä ole varaa noin monipuoliseen ja hyvään ruokaan (salaattia jos mihin lähtöön jne) vaan koska on elätettävä muitakin kuin itsensä niin sitä makaroni jauhelihaa syödään paljolti meidän perheessä..
vähävaraisesta, monilapsisesta perheestä ja meillä ei opiskelua voitu yhtään tukea. Joten pyysin apua aikaisessa vaiheessa opolta, tutkimme koulutusvaihtoehtoja ja päädyin opiskelemaan pienelle paikkakunnalle jossa oli lähes ilmainen asuntola. Paikan päällä selvisi oli myös pyykinpesumahdollisuus ja sain aika nopeasti myös viikonlopuiksi työpaikan nakkikioskilta.
Lähes koko opiskelun ajan opiskelin ma - pe ja pe + la illan myin sitten nakkeja humalaisille, sunnuntaisin oli vapaapäivä, kunnes viikko alkoi alusta.
Opintolainaa kaikki otettiin, itse en lopulta nostanut kuin yhden erän, kaikki kirjat piti ostaa uutena, kun kirjastoissa ei mitään ollut eikä silloin ollut nettiäkään.
Kotona kävin 2 x vuodessa, hiihtolomankin taisin olla töissä. No, mitä mä siellä isossa lapsilaumassa olisin tehnytkään.
Nykypäivänä opiskelijat ovat niin vaativia. Kaikille on tarjolla kuitenkin ilmainen koulutus. Asunnoksi ei kelpaa Hoassin solu vaan pitää olla oma yksiö, mielummin kaksio ja tämä uusi juttu, pitää tehdä lapsia opiskeluaikana. Kaikilla on hienot merkkilaukut ja Korssin kellot ranteessa.
Tälläinen elämäntyyli elä varojesi mukaan on täysin uutta.
Opiskeluruokailu on aivan mieletön etu ja vaikka se ei korvaa aamiaista eikä illallista, voi pahimmassa tapauksessa syödä silloin vaikka puuroa, Lidlissä maksaa euron kg ja se kestää pari viikkoa.
Ihan vaan tiedoksi ei se työttömän elämä niin hirveen hienoa ole että sitä pitäis niin kovasti kadehtia.
Olkaa opiskelijat onnellisia ilmaisesta opiskelupaikasta, se on oikeesti mieletön juttu !
matematiikan opettajaksi ja kyllä mulla tuli niitä pisteitä enemmän kuin 5op/kk. Eiköhän se ole myös itsestä aika paljon kiinni, mitä vauhtia kykenee opiskelemaan ja "omaksumaan" uutta tietoa. Mun mielestä ongelmaan on kaksi ratkaisua: joko tukea korotetaan ja sidotaan tiukemmin opintoihin, tai sitten tulorajoja korotetaan todella reilusti.
Olisit mennyt yleiselle linjalle ja ottanut niitä vähän haastavempia kursseja - sitten olisi vauhti hidastunut.
Jos annetaan tuo 50000 eur käteen ja annetaan ihmisten päättää oppivatko he nopeammin luennoilla vai investoimalla itse niinhin asioihin joita jatkossa tarvitsevat, niin eiköhän suurin osa ota rahat ja opiskele jutut vaikkapa khanacademystä ja wikipediasta sekä e-kirjoista.
Ehdottaako tää tyyppi vakavissaan, että joku voi hankkia koulutuksen lukemalla wikipediaa, tai tuollaista khanacademy-materiaalia seuraamalla, jossa oli muutama hassu video, jotka ehkä syventävät lukiolaisen tietoja tai menevät lukiolaisten tietojen kanssa samalle tasolle. Aika monet aineet muuten loistaa poissaolollaan tuolla, esimerkiksi ihan Suomen historia.:)
Kai tämä oli vitsi?:)
Vai kertooko tämä tuosta kommentoijasta, hän luulee yo-opintojen olevan vain pari nippelitietoa lisää johonkin aihealueeseen?On totta, että yliopisto-opintoja voi suorittaa paljon tenttien, mutta entäpäs sellaiset alat, jotka todella opitaan tekemällä ja harjoittelemalla, kuten vaikka kokki? Ei kun 50 000 vaan käteen ja harjoittelemaan kotona..onhan kotona toki samanlaiset välineetkin kuin suurtalouskeittiössä.:)
Herätys nyt sieltä sossukommarilandiasta. Suurimman osan asioista oppii ihan muualta kuin koulun penkiltä, opettajien kaataessa tietoa päähän.
Suomen pisa koululaitos on silkkaa paskaa, ja opettajat yhteiskunnan paskasakkia.
Te korkeakoulutetut, aivopestyt vitun narkit ette tätäkään faktaa tajua. Hajotkaa siihen vitun koulutukseenne ja sukupuolitauteihinne ja ihan kaikkeen.
tätä asuntoasiaa. Olen itse monen nuoruuden välivuoden jälkeen aloittanut yo-opinnot vasta 27-vuotiaana eli olen ihan normaalia polkua tämän ikäisenä yliopistossa, en sen vuoksi, että olisin jäänyt luuhaamaan sinne. Asuin yksiössä kun aloitin yo:ssa. Sen jälkeen olen n.30v.:nä etsinyt uutta opiskelija-asuntoa. Tilanne: en näin vanhana halua enää HOAS:in soluun, jossa on ensimmäisessä asunnossaan asuvia nuoria, enkä varmaan ekana pääsisikään, koska sinnekin on tunkua ulkopaikkakuntalaisista.
Kävin asuntoa etsiessä läpi myös kimppakämppävaihtoehtoja, niihinkin on hakijoita paljon, enkä välttämättä ole mieleinen kämppis päälle parikymppiselle asukkaalle, joka saa kuitenkin valita kämppiksen. Muistan yhden alivuokralaishuonetarjouksenkin, mutta tämän ikäisenä on vaikeampi olla sellainen nöyrä tytöntypsykkä, kun keski-ikäinen nainen taas ajattelee olevansa jonkinlainen "hyväntekijä" kun tarjoaa alivuokralaishuonetta. Joten lopputulemana olen juuri sellainen, joka asuu siinä kalliissa yksiössä.
puheenvuorossasi. Sun kommenttisi on vaan sen ihannointia, että "kaiken" oppii muualta kuin opiskelemalla. Sekä ad hominem ad hominem ad hominem.
pakko kommentoida sen verran, että olet monella tapaa eri asemassa mitä nuori opiskelija.
Tuossa iässä ihmisillä usein, ei toki aina, on jotain näistä:
*parisuhde, on halvempaa asua kaksin mitä yksin.
*kertynyt säästöjä, jos muutamankin vuoden on töissä, niin saa aika hyvin säästöön.
*mahdollisesti jo omaisuutta, esim. omistusasunto jonka voi myydä ja muuttaa vaikka aso-asuntoon, jolloin maksaa vähemmän kuussa mitä vuokra-asunnossa.
Lisäksi myös noita soluasuntoja löytyy ns. varttuneemmille, asuihan esim. Anni Sinnemäki sellaisessa ollessaan kansanedustaja.
Tuntuu jotenkin että monilla on käsitys että ilmaisella(koulutuksella) on jokin arvo.
Entä jos tuon ilmaiseksi saadun koulutuksen saamiseen meni vuosia ja koska kaikilla on sama paperi (peruskoulun päästötodistus) niin mikä on peruskoulun päästötodistuksen arvo kenellekkään? Kysyykö joku sitä jossain?
Koska mikään pakollinen ei motivoi minua, miten voisin olla motivoitunut työssä? Raha ei motivoi minua, ellei tarkoituksena ole sitten tulla niin rikkaaksi että pystyn toteuttamaan satoja projekti-ideoitani joissa on erittäin korkea riski, niin korkea ettei niitä lainarahalla voi toteuttaa (paitsi ehkä järjestelyillä joilla sijoittajat jäävät nuolemaan näppejään ja itselle ei käy mitään).
Systeemiä tulee kehittää niin että itsenäisesti opiskelevat saavat siihen mahdollisuuden ja yrittämistä pitää kannustaa siten että saat tuon 50000 käteen ilman kysymyksiä, ja seuraavaan yritykseen saat 50000 lainaa ilman kysymyksiä. (vuosittaisin inflaatiokorotuksin) Ja sitten jos nuo ensimmäiset 2 yritystä meni pieleen, sitten vasta joudut turvautumaan perinteisempään yritysrahoitukseen.
Miksi opiskelijat pakotetaan elämään lainarahalla? Täälläkin joka toinen huutelee, että ottakaa sitä opintolainaa niin ei tarvitse tehdä töitä. Miksei niille työttömille tarjota myös sitä lainaa? Minun mielestäni on todella epäreilua pakottamaan tietty ihmisryhmä elämään velaksi.
Kukaan ei pakota sitä lainaa ottamaan. Se on ylimääräinen bonus opiskelijan toimeentulo paletissa. Sitä saa ottaa jos haluaa ja onhan se stressittömin vaihtoehto.
Kyllä ne opiskelijat vaan pakotetaan ottamaan sitä lainaa. Tukia ei nosteta sillä verukkeella, että sanotaan että opiskelijoille on kaikille automaattinen lainantakaus. Ja koska tuki itsessään ei riitä edes vuokraan + et voi tehdä tarpeeksi töitä koska tulorajat + pakko ottaa lainaa. Ja valtiovallan selvä signaali on se, että opiskelijat ottaakaa KAIKKI lainaa, tukia ei nosteta vaikka vuokrat nousee, koska teille on se lainantakaus. Tukea ei sidota indeksiin koska te voitte nostaa lainaa. Eli pakotetaan.
Opiskelija saa ilmaisen koulutuksen ja opiskelija-alennukset ja -ateriat, joten on oikein, että muu rahallinen tuki on pienempi. Lisäksi opiskelijan veroprosentti on pienempi kuin työttömällä. Molemmathan kuitenkin maksavat myös veroja tuistaan.
Jos otetaan esimerkiksi nuori, joka on päättänyt lukion ja siirtynyt yliopistoon noin 6 vuodeksi opiskelemaan, en ymmärrä, miten hän ei tule toimeen opintotuella. Ei niitä lapsia todellakaan ole pakko hankkia ennen, kuin on valmistunut ja saanut työpaikan ja pystyy elättämään lapsensa. Itse pärjäsin hyvin opiskeluajan opintotuella ilman lainaa 2000-luvun taitteessa. YTHS:lle pääsin aina viikon sisään, akuuttitapauksissa heti samana päivänä. Asuin solussa ja välillä yksiössä. Kotoa en saanut tukea, paitsi junalipun hinnan silloin, kun kävin kotipuolessa. En juossut baareissa ja ostellut koko ajan uusia vaatteita. Ihmisen pitää elää sen mukaan, mihin hänellä on rahaa. Todellakin nykynuoret ovat ylihemmoteltuja, jos eivät pärjää sillä tuella.
Tiedoksi teille molemmille "äidinkielen opiskelijalle": kuin-sanaa ennen tulee pilkku, jos kuin-sanasta alkaa sivulause.
että yliopisto-opiskelu ei kuitenkaan takaa työpaikkaa. Elämä nykypäivänä ei ole yhtä suoraviivaista kuin joskus muinoin. Jos joku pääsee maisterin tutkinnon suoritettuaan vakitöihin ja pystyy hankkimaan (halutessaan) lapset, omakotitalon ja kultaisen noutajan, niin se on tosi hieno juttu!
Moni maisteri tekee kuitenkin pätkätöitä vuosikausia ja on välillä työttömänä. Monet opiskelevat perheellisenä uuden ammatin tai monta uutta ammattia. Yliopistossa opiskelee kaikenikäisiä ja kaikenlaisissa tilanteissa olevia ihmisiä.
Opiskelija saa ilmaisen koulutuksen ja opiskelija-alennukset ja -ateriat, joten on oikein, että muu rahallinen tuki on pienempi. Lisäksi opiskelijan veroprosentti on pienempi kuin työttömällä. Molemmathan kuitenkin maksavat myös veroja tuistaan.
Jos otetaan esimerkiksi nuori, joka on päättänyt lukion ja siirtynyt yliopistoon noin 6 vuodeksi opiskelemaan, en ymmärrä, miten hän ei tule toimeen opintotuella. Ei niitä lapsia todellakaan ole pakko hankkia ennen, kuin on valmistunut ja saanut työpaikan ja pystyy elättämään lapsensa. Itse pärjäsin hyvin opiskeluajan opintotuella ilman lainaa 2000-luvun taitteessa. YTHS:lle pääsin aina viikon sisään, akuuttitapauksissa heti samana päivänä. Asuin solussa ja välillä yksiössä. Kotoa en saanut tukea, paitsi junalipun hinnan silloin, kun kävin kotipuolessa. En juossut baareissa ja ostellut koko ajan uusia vaatteita. Ihmisen pitää elää sen mukaan, mihin hänellä on rahaa. Todellakin nykynuoret ovat ylihemmoteltuja, jos eivät pärjää sillä tuella.
Tiedoksi teille molemmille "äidinkielen opiskelijalle": kuin-sanaa ennen tulee pilkku, jos kuin-sanasta alkaa sivulause.
Miksei valtio/kunnat rakenna asuntoja nykyistä enemmän?!
Koulujen yhteydessä voisi olla ilmaiset asuntolat opiskelijoille. Jos ajatellaan että jokaisella opiskelijalla olisi mahdollisuus pieneen yksiöön (+perheasuntoja myös perheellisille) opiskelupaikan yhteydessä, mistä ei maksaisi mitään/nimellisen summan/kk yhteiskunta säästäisi PALJON.
Nykyään opiskijat asuvat toki opiskelija-asunnoissa, mutta moni kalliilla yksityisillä. Nuo rahat olisivat käytettävissä muuhun jos ei asuminen olisi niin kallista. Yhteiskunta säästäisi monella tavalla jos noin olisi, minusta tuo voisi laajentaa koskemaan myös muita yksityisillä asuvia koskeviksi, jos perhe elää yhteiskunnan tuilla, niin voisivat muuttaa kunnan taloihin.