rehellisesti: onko oikein, että opiskelijan tuet ovat pienemmät kuin työttömän?
onko susta oikein, että kovaa päivää opintojen parissa painava, tulevaisuudessa koko yhteiskuntaa hyödyttävä opiskelija saa vähemmän tukia, kuin pitkäaikaistyötön?
Kommentit (140)
Ja minusta on oikein. On ihan toista olla työttömänä kuin opiskella itseään ja muita hyödyttävään ammattiin, ensimmäisellä ei ole selkeää päämäärää ja toisella on. Opiskelijoilla on lisäksi huomattavia etuja käytössään (vähäisin näistä ei ole yliopistoruokailu), yleensä myös sosiaalinen piiri kunnossa ja mahdollisuus harrastaa esim. liikuntaa halvalla. Olen itse opintotuen loppumisen jälkeen edellyt jopa tulottomana opiskelijana jonkun aikaa kesätyösäästöilläni, sekin sujui ihan hyvin noiden etujen ansiosta.
Eli, minusta työtön tarvitsee rahat varmasti kipeämmin kuin opiskelija. Aina ei kannata katsoa vain omaa viiteryhmää, joskus on hyvä miettiä muitakin.
että jos ne työttömätkin niiiiiin kovasti haluaisivat töitä tehdä, "mutta kun niitä ei ole", niin miksi opiskelijoille riittää töitä? AIVAN! Työttöminä kotona tukia nostelevat eivät suostu niihin paskaduuneihin, joita opiskelijat joutuvat tekemään. Pikaruokaravintolan yövuoroja, siivoojina, lehdenjakajina, postinkantajina aamuyön vuorossa... Opiskelijat eivät nirsoile työstä, mutta työttömät nirsoilevat, ja heille kuuluvia tukia ei TODELLAKAAN tulisi nostaa. Pistetään työttömät tekemään noi opiskelijoiden paskaduunit ja annetaan opiskelijoiden opiskella rauhassa jotta valmistuvatkin.
että otetaan mallia Euroopan muista maista ja laitetaan kalliit lukukausimaksut - niin otetaan toki mallia myös työttömien kohteluun ja poistetaan esim. työttömyystuki. Reilua
että otetaan mallia Euroopan muista maista ja laitetaan kalliit lukukausimaksut - niin otetaan toki mallia myös työttömien kohteluun ja poistetaan esim. työttömyystuki. Reilua
tai otetaan ennemmin mallia ameriikoista. kouluun pääsee vain rikkaiden kakarat koska se on niin kallista, terveydenhuolto on niin saatanan kallista että miljoonia ihmisiä on ilman minkäänlaista sosiaaliturvaa. sitäkö te haluatte tänne suomeenkin?
että jos ne työttömätkin niiiiiin kovasti haluaisivat töitä tehdä, "mutta kun niitä ei ole", niin miksi opiskelijoille riittää töitä? AIVAN! Työttöminä kotona tukia nostelevat eivät suostu niihin paskaduuneihin, joita opiskelijat joutuvat tekemään. Pikaruokaravintolan yövuoroja, siivoojina, lehdenjakajina, postinkantajina aamuyön vuorossa... Opiskelijat eivät nirsoile työstä, mutta työttömät nirsoilevat, ja heille kuuluvia tukia ei TODELLAKAAN tulisi nostaa. Pistetään työttömät tekemään noi opiskelijoiden paskaduunit ja annetaan opiskelijoiden opiskella rauhassa jotta valmistuvatkin.
Esim. puhelinmyynti on sellaista työtä että fyysisesti vähän huonokuntoisempikin pystyisi sitä tekemään. Mulla on ainakin 4 opiskelukaveria puhelinmyynnissä tienaamassa kun tuki ei riitä edes vuokraan. Kuinkas moni työtön menee puhelinmyyjäksi? Ei kukaan, kun pitäisi saada muka parempaa työtä...
Tampereella ei ainakaan rakenneta uusiin opiskelijataloihin enää kuin 0-1 solua/kerros, loput ovat yksiöitä ja perheasuntoja. Ja vanhemmat talot taas, no niissä on soluja, tosin niitäkin remontoidaan yksiöiksi. Nämä vanhemmat talot sijaitsevat ensinnäkin kauempana, joten vuokraan tulee lisätä bussikortin hinta, vanhemmissa taloissa sähkö ja netti tulee maksaa itse (nettiä muuten tarvitsee opiskeluhommiin koska luentomateriaalit ovat netissä), ja kun ne seinät on paperia niin sähkölaskut on talvisaikaan todella isoja. Eli aika plus miinus nolla erolla, asutko yksiössä lähempänä yliopistoa vai vanhassa solussa 3 muun ihmisen kanssa josain hevontuutissa.
Niin se piti vielä lisätä, ennenkuin joku alkaa huutamaan että muuta Rovaniemelle koska siellä on halvempaa - minun koulutusalaani ylivoimaisesti paras opetus laadultaan on juuri meidän yliopistossa, monena vuonna tutkimukset sanoneet samaa. Eli en ole valmis tinkimään opetuksen laadusta ja muuttamaan Rovaniemelle siksi, että vuokra saattaisi olla halvempaa.
työttömyys ei. Ja usein työtön on jo opiskellut.
Kun olin vastavalmistunut tradenomi, ja työtön, niin mietin että olisin mennyt jatko opiskelemaan ylemmän korkeakoulututkinnon. Niin eipä kannattanut. Mielestäni oli hölmöä, että minun ei kannattanut opiskella vaan olla kotona ja hakea töitä, ts. olla tekemättä mitään hyödyllistä.
en saa asumistukea, koska asun omakotitalossa ja mieheni on töissä.
ja mitä opintolainaan tulee, niin olen itse joutunut ottamaan aina lainaa. ja nyt sitä sitten maksellaan takaisin monta monta vuotta. ei työtön joudu maksamaan takaisin mitään. onhan siinä iso ero.
tai otetaan ennemmin mallia ameriikoista. kouluun pääsee vain rikkaiden kakarat koska se on niin kallista, terveydenhuolto on niin saatanan kallista että miljoonia ihmisiä on ilman minkäänlaista sosiaaliturvaa. sitäkö te haluatte tänne suomeenkin?
Opintolainaa ja työntekoa sielläkin käytetään, että kyllä siellä muutkin opiskelevat kuin pappabetalar-people.
olet todella heikoilla. Siinä sen arvo!
Suosittelen, että menet hanttihommiin tienaamaan itse rahat korkealentoisiin projekteihisi.
Tuntuu jotenkin että monilla on käsitys että ilmaisella(koulutuksella) on jokin arvo.
Entä jos tuon ilmaiseksi saadun koulutuksen saamiseen meni vuosia ja koska kaikilla on sama paperi (peruskoulun päästötodistus) niin mikä on peruskoulun päästötodistuksen arvo kenellekkään? Kysyykö joku sitä jossain?
Koska mikään pakollinen ei motivoi minua, miten voisin olla motivoitunut työssä? Raha ei motivoi minua, ellei tarkoituksena ole sitten tulla niin rikkaaksi että pystyn toteuttamaan satoja projekti-ideoitani joissa on erittäin korkea riski, niin korkea ettei niitä lainarahalla voi toteuttaa (paitsi ehkä järjestelyillä joilla sijoittajat jäävät nuolemaan näppejään ja itselle ei käy mitään).
Systeemiä tulee kehittää niin että itsenäisesti opiskelevat saavat siihen mahdollisuuden ja yrittämistä pitää kannustaa siten että saat tuon 50000 käteen ilman kysymyksiä, ja seuraavaan yritykseen saat 50000 lainaa ilman kysymyksiä. (vuosittaisin inflaatiokorotuksin) Ja sitten jos nuo ensimmäiset 2 yritystä meni pieleen, sitten vasta joudut turvautumaan perinteisempään yritysrahoitukseen.
"Suurimman osan asioista oppii ihan muualta kuin koulun penkiltä, opettajien kaataessa tietoa päähän. Suomen pisa koululaitos on silkkaa paskaa, ja opettajat yhteiskunnan paskasakkia. Te korkeakoulutetut, aivopestyt vitun narkit ette tätäkään faktaa tajua. Hajotkaa siihen vitun koulutukseenne ja sukupuolitauteihinne ja ihan kaikkeen."
Miten osoitat osaamisesi ilman sitä tutkintotodistusta? Jos työpaikkaa hakee 10 henkilöä, joista 9 täyttää muodolliset pätevyysvaatimukset, luuletko että sinut valitaan silti? Koska osaat homman varmasti paremmin kuin nuo 9 jotka ovat "alistuneet" opiskelemaan? Salli minun nauraa!
Niin se piti vielä lisätä, ennenkuin joku alkaa huutamaan että muuta Rovaniemelle koska siellä on halvempaa - minun koulutusalaani ylivoimaisesti paras opetus laadultaan on juuri meidän yliopistossa, monena vuonna tutkimukset sanoneet samaa. Eli en ole valmis tinkimään opetuksen laadusta ja muuttamaan Rovaniemelle siksi, että vuokra saattaisi olla halvempaa.
Opiskelijalla usein paljon pienemmät kulut ja enemmän valinnanmahdollisuuksia.
Olisikohan syy siinä että nämä duunit ovat juuri sopivia nuorille ja opiskelijoille ja niillä on tosi vaikea tulla toimeen (epävarmat työajat, pätkätyöt, huono palkka). Jos kerran on työssään päässyt eteenpäin mutta joutunut työttömäksi, niin eikai kovin moni halua taas aloittaa alusta.
joita opiskelijan on PAKKO tehdä. Työttömällä on valinta olla kotona tekemättä mitään, koska työttömyysturva on niin hyvä että ei tarvitse tehdä sellaista työtä jota opiskelijat joutuvat tekemään.
Jos opintotuki olisi yhtä hyvä kuin työttömyystuki, myöskään opiskelijat eivät tekisi niitä töitä. Ei kukaan HALUA myydä lehtiä puhelimitse (olen itse opiskelijana tehnyt sitä ja tiedän ettei se ole kivaa), mutta jos ei tule muuten toimeen niin on pakko.
Jos kerran on työssään päässyt eteenpäin mutta joutunut työttömäksi, niin eikai kovin moni halua taas aloittaa alusta.
joita opiskelijan on PAKKO tehdä. Työttömällä on valinta olla kotona tekemättä mitään, koska työttömyysturva on niin hyvä että ei tarvitse tehdä sellaista työtä jota opiskelijat joutuvat tekemään. Jos opintotuki olisi yhtä hyvä kuin työttömyystuki, myöskään opiskelijat eivät tekisi niitä töitä. Ei kukaan HALUA myydä lehtiä puhelimitse (olen itse opiskelijana tehnyt sitä ja tiedän ettei se ole kivaa), mutta jos ei tule muuten toimeen niin on pakko.
Jos kerran on työssään päässyt eteenpäin mutta joutunut työttömäksi, niin eikai kovin moni halua taas aloittaa alusta.
Niinpä, moni ei halua. En ole työtön, mutta en silti haluaisi vaikka ruveta siivoamaan hotelleja ja saada siitä 1300 euroa/kk. Olen tehnyt sitä opiskeluaikoina ja se oli ihan ok silloin. Minulla on korkeakoulututkinto ja paljon työkokemusta. Sen sijaan tottakai tulee aina olemaan laiskoja kouluttamattomia, joille nämä työt eivät kelpaa. Eivät kelpisi minullekaan enää.
Kysymyksestäsi on vähän vaikea päätellä, mikä sinun käsityksesi oikeudenmukaisuudesta on. Minun mielestäni yhteiskunnan tulee toimia sellaisten solidaarisuuden periaatteiden mukaisesti, että yhteiskunnan hyväosasaiset ja pystyvät tukevat yhteiskunnassa heikommalla olevia niin, että jokaisella yhteiskunnan jäsenellä olisi mahdollisuus ihmisarvoiseen ja suhteellisen hyvään elämään.
Pitkäaikaistyöttömyys ja opiskelijuus ovat luonteeltaan hyvin erilaisia elämäntilanteita. Opiskelija ei mielestäni ole siinä määrin vaarassa syrjäytyä kuin työtön. Yleensä myös pitkäaikaistyöttömän kulut ovat muiden huollettavien (lasten) vuoksi suuremmat kuin opiskelijalla. Lisäksi tietysti työttömän ruoka-, matkustus- ja terveydenhoitokulut ovat opiskelijan vastaavia kuluja suuremmat. Tämän vuoksi tuntuu kohtuulliselta, että tytöttömän tukikin on opiskelijan saamia tukia suurempi.
Itse olen opiskelija. Saan maksimimäärän opintorahaa ja asumislisää eli yhteensä 469 euroa/kk. Tästä summasta menee reippaasti yli kolmesataa euroa kuukausittain vuokraan ja kiinteään vesimaksuun, vaikka jaankin asunnon (kaksio) yhdessä kämppäkaverin kanssa. En kuitenkaan koe olevani kovin tiukilla, sillä kesätöistä olen vuosien varrella (siis jo ennen korkeakouluopintoja) saanut säästettyä niin paljon, että varani riittävän hyvin normaalin elintason ylläpitämiseen. Opiskelujen ohella, siis lukukauden aikana, en käy töissä. Virallisesti elän köyhyysrajan alapuolella, mutten tunne olevani köyhä.
Sinänsä on väärin (tämä ei liity työttömyystukeen), ettei opintotukea ole sidottu indeksiin.
Jatketaan linnojen rakennusta...
> Sinänsä on väärin (tämä ei liity työttömyystukeen), ettei opintotukea ole sidottu indeksiin
Kun tuli indeksit puheeksi, olisikin mielenkiintoinen sellainen indeksikorotous joka on reaaliaikainen. Tämän voisi nykyään teknisesti toteuttaa. Mitähän mahtaisi EK ja vuokranantajat tuumia kun tuet nousee sitä mukaa mitä nuo korottavat hintoja! Eihän nuo välitä muusta kuin ns. "numeron kasvattamisesta" joten varmasti olisivat iloisia.
Ehkä saataisiin sillä talouteen sitä uutta kuplaa puhallettua.
Indeksiä voisi myös rukata niin että laitetaan siihen aina ns. halvat asiat ja poistetaan ne sitten reaaliaikaisesti kun hintakupla alkaa puhjeta. Tälläisellä kikkailulla jokainen pääsisi osaksi ulkomailla tapahtuvia kuplia, olennaista kuplataloudessa ettei käy niin kuin köyhille jotka missasivat parhaat nousukaudet.
Olisittepa kuulleet jotain noita pörssijuttuja mitä on tullut vastaan, jotkut riemuitsivat kun tuli paljon irtisanomisia, se kun tietää että numero ns kasvaa suurella todennäköisyydellä, ainakin lyhyellä tähtäimellä, joka on < 0.1 sekuntia. Irtisanomiset on helppo ennakoida kun harvemmin ihan puskan takaa tulevat.
Vihaan raha eliittiä ja keinottelijoita kuten kunnon suomalaisen kuuluukin mutta kun ei niihin hyödyllisiin mutta riskaabeleihin projekteihin rahaa tipu mistään niin vaihdoin alaa vuosi sitten finanssikeinottelualalle, sitä kun voi tehdä ihan peräkammaristakäsin.
Joku kysyi ns. viisastenkiveä. Akkumulaatio/Distribuutio ja $trin. Nuo molemmat ottavat sekä hinnan että kaupan volyymin huomioon. Näistä voi köyhillekin toitottaa koska markkinoilla se voittaa aina jolla on jo ennestään eniten rahaa ja resursseja manipuloida hintoja sen jälkeen kun köyhä on laittanut penninsä likoon. Ilman lainarahaa ei pörssissä äkkirikastuta, ja toisaala lainarahalla varmasti häviät kaiken koska hinnat heiluvat aina siten että entuudestaan rikkaat voittavat, vastapuolesi kun tietää että olet köyhä jo siitä että et tee kauppaa oman hedge fundin välityksellä. KhanAcademyssä on juttua hedge fund toiminnasta ja Bill Gates kertoi että hänen lapsena käyttävät sitä joten tuskin on ihan tuubaa. Lisää juttua on zerohedge saitilla.
Siksi reaaliaikainen indeksikorotus työttömien tukiin onkin hyvä idea, rikkaat eivät enää rikastu ja tuloerot tasoittuvat. Seuraava tärkeä onkin se että maista joissa ei ole populaatiokasvu kontrollissa ei missään nimessä saa tuoda maahanmuuttajia. Tähän päätökseen ei heikot eurokommarit pysty joten valta pitää vaihtaa.
edelliseen: En suosittele tuota zerohedge saittia joka tuli mainittua koska vaikka siellä on muutama jännä juttu ollut, suurin osa siitä on "maailma loppuu huomenna" tasoa.
Kannattaa vain keskittyä noihin viisastenkiviin mitä mainitsin sekä hintakehityksen kulmaan (jyrkkä tietää jyrkempääkin romahdusta) jos meinaa pörssiin laittaa rahaa eikä ole parempaa tietoa. Lainarahalla ei kuitenkaan tule pelata, sillä yksi asia on varma : kun ostat, rikas myy ja hän haluaa ostaa halvemmalla takaisin ennen kuin hinnat karkaa pilviin joten hinnat romahtavat aina taatusti kun ostat pörssissä. Hinnat romahtavat nopeasti niin alas että joku hölmö myy halvalla rikkaalle sen (nyt) kalliilla rikkaalta ostamansa. Hintaromahduksen saakin pysähtymään tekemällä kauppoja useiden välittäjien kautta, myy siis itseltä itselleen tiheästi. Tälläisiä temppuja ne rikkaatkin käyttävät, saavat hinnat nousemaan ja laskemaan sentilleen mihin haluavat. Kauppoja ei itseasiassa tarvi edes tehdä, riittää kun muuttaa pyynti/tarjoustasoja jos on ainut merkittävä tekijä markkinoilla.
Jos kaikki suomen työttömät nostaa etukäteen lainalla perustulonsa ja pistää ne yhteen rahastoon, pitäisi siitä tulla riittävä summa jolla voi manipuloida hintoja mielivaltaisesti, ehkä jopa valuuttakursseja. Esm 100-200 miljoonalla voi ostaa koko vuoden kaakaofutuurit. Tuohon summaan vaaditaan vaan pari tuhatta työtöntä lainaamaan tukensa parilta vuodelta etukäteeen. (Perustetaan pankki joka lainaa libor-ratella tai työttömille perustuloa vastaan.) Näin joku englishmanni tekikin pari vuotta sitten. Tuli myös puuvilla ja vehnä kupla, liekö sama syy. Netistä löytää kaiken tiedon, kouluista saa vain rajalliset tiedot joilla pääsee TES-orjaksi, jos pääsee, pitää tietysti olla pärstäkerroin kuin mallilla että kelpaa edes kaupan kassaan.
Työttömyys on tila joka vaivaa vain niitä joilla ei ole tarpeeksi valuuttaa.
Koska työpaikkoja ei riitä kaikille, ratkaisu on loogisesti valuutan lisääminen niin ettei työttömästä tulee vaikka haaveilija ja kun massia on riittävästi niin haaveista voi tehdä totta.
Jos oikein olen ymmärtänyt, pankki voi ottaa euron vastaan, lainata sen moninkertaisesti eteenpäin, sitten nuo lainatut eurot voi laittaa pankkiin ja ne voi taas moninkertaisesti lainata eteenpäin.
Työttömät, perustetaan jokainen oma pankki ja lainaillaan toisillemme rahaa luoden samalla lisää rahaa tyhjästä.
Jos tuo ei onnistu, voihan sitä aina vaihtaa vaikka kerran Nallen vaipat kunhan hinnasta sovitaan.