Käytätkö koskaan OMPELIJAA?
Oliskohan sille saralle mahkuja työllistyä? Jos kouluttautuis uudelleen ja pistäis ompelimon pystyyn.
Entä onko ketään ompelijaa paikalla, pärjäätkö taloudellisesti? Tai tunnetko ketään ompelijaa?
Kommentit (17)
Korjautan vaatteita, vetoketjuja, pienennytän ja lyhennytän lahkeita ymv.
tuskin sillä nyt rikastumaan pääsee....
olis hyvä saada kustannettua, ettei ihan harrasteluksi menis.
-ap
Korjautan vaatteita, vetoketjuja, pienennytän ja lyhennytän lahkeita ymv.
tuskin sillä nyt rikastumaan pääsee....
Kannatan vaatteissa kestävää kehitystä. Korjuutan, lyhennytän, levennytän yms.
Ja olen myös teettänyt mm. päällystakin ja sängynpeiton.
jos sellainen kohtuuhintainen olisi lähellä. Mä olen lyhyt ja tosi vaikea löytää sopivan kokoisia housuja. Melkein aina niitä pitää lyhentää ja kun kangas ei ole aina puuvillaa, niin vaikeaksi menee ja mieluiten teetätän sen ammattilaisella. tosi usein takeistä menee vetoketju, takeista ratkeaa joku outo sauma mitä ei voi vain harsia kassaan jne. Mun kaverilla on tuttu joka paikkaa jopa vedenkestävät vaatteet siihen kuntoon, että niitä voi vielä käyttää ja sellaiseen hintaan, että vanhaa kannattaa korjata. Itsekin kokeilin tuota kerran ja olen tosi kateellinen, kun ompelimo on niin kaukana etten sitä voi käyttää aina.
jos opiskelet, niin harjoittelu jonkun yksityisyrittäjän parissa voisi auttaa näkemään, että millainen tilanne on.
Ompelija, vähän niin kuin suutari, on niitä ammatteja, joille on aina kysyntää, mutta ei loputtomiin. Kuitenkin jos sinulla on vähän sosiaalisia taitoja ja pystyt ensi alkuun näkemään vaivaa sen eteen, että löydät asiakkaita, niin mikset voisi pärjätäkin.
Pieniin korjauksiin ja lyhennyksiin löytynee aina asiakkaita, ja varmaan sitten helpommin sama asiakaskunta suosittelee tai itse myös teettää vaatteita.
Itseni kohdalla ompelijan käytölle hidaste on se, että hinnastoja on vaikea löytää mistään. Ymmärrän kyllä, että työn hinta riippuu monesta eri seikasta, mutta vaikka edes lähtöhinnan tietäminen auttaisi siinä, että tietäisi suurinpiirtein millaisia summia pyöritellään. Esimerkiksi Stockmannilla on sovituskopeissa aina esillä selkeästi korjausompeluhinnasto, jolloin kynnys käyttää palvelua on pienempi.
Tämä näin tajunnanvirtana henkilöltä, joka jonain päivänä haluaisi ainakin teettää itselleen ikuisuuden kestävän villakangastakin ja useammankin iltapuvun:)
Lisääkin saa toki vielä kommentoida!
Olen ommellut omaksi iloksi koko ikäni ja nyt tekis mieli tehdä harrastuksesta työ, kun nykyinen työelämä tökkii.
Olen katsellut netistä ompelimojen hinnastoja ja korkeilta hinnat vaikuttavat. Vielä kun paljon ommelleena tiedän, että kankaat ja tarvikkeet ovat Suomessa todella kalliita ja toisaalta ulkomailla tehtyjä vaatteita saattaa saada jo melkein kankaiden hinnalla (ainakin alesta), paitsi tietysti hääpuvut tms. Niin pelkään, ettei olisi asiakkaita tarpeeksi.
Esim. Ostat uudet housut, jotka maksavat noin 50-100€. Housut pitää lyhentää. Lyhennys maksaa alkaen 15-20€. Kokonaan teetetyt housut alkaen 150€. Ja nämä ovat siis alkaen hintoja, tarkoittaa siis niitä nopeita ja yksinkertaisimpia töitä.
pelkäänkin, että riittääkö niitä asiakkaita oikeasti?
Olen koulutukseltani ompelija, enkä suosittele alaa kenellekään. Ompelimoni pysyy pystyssä juuri ja juuri. Jos haluaisin hiukankaan korkeampaa elintasoa, tämä ei kannattaisi. Käytännössä työ on korjausompelua, mikä ei oikeasti kannata. Esim. takkien vetoketjujen vaihtoon menee niin paljon aikaa, ettei siitä kukaan suostuisi maksamaan todellisten kustannusten mukaan. Eri asia on jos pystyisi tekemään pääasiassa uusia vaatteita, mutta jostain syystä ihmisillä on käsitys, että valmiin vaatteen korjaus on edullisempaa vaikka työtä olisi monta kertaa enemmän.
Osaan korjata ja ommella ihan itse, joten vaikea sanoa käyttäisinkö semmoista.
puoestani suositteisin alalle ryhtymistä. Olen sekä korjausompeluttanut valmisvaatteite että teettänyt itselleni mieleisiä vaatteita.
Täällä alueellamme ikävä kyllä ei tahdo enää löytyä ompeijoita muuhun kuin korjauksiin kun luotto-ompelijani meni Ylen palvelukseen.
Hän teki minulle upeita vaatteita ja olen tosi pahoillani, että hän valitsi muun kuin yritystoiminnan työkseen.
Missä päin Suomea asut, ap?
Helsingissä on jonkin verran keskimääräistä enemmän töitä hyville ompelijoille, koska täällä toimii muotialan korkeakoulu jonka opiskelijat ompeluttavat toisinaan koulutöitään ulkopuolisilla, ja lisäksi useampia uniikkisuunnittelijoita ja pieniä vaatealan yrityksiä, joilla on satunnaisesti tarjolla mallikappaleiden tai uniikkipukujen ompelutöitä. Nämä kannattavat korjausompelua paremmin, mutta toki ne on hinnoiteltava mahdollisimman huokeasti että touhu on kannattavaa myös tilaavan osapuolen näkökulmasta. Lisäksi laadun on oltava oikeasti hyvää. Olen kuullut monen suunnittelijan tulleen aika varovaiseksi ompelijoiden suhteen, koska niin moni ompelee liian huonoa jälkeä. Siksi moni käyttää mielellään vanhoja hyväksi havaittuja kontaktejaan, koska huonosti tehdystä mallikappaleesta ei ole muuta kuin kustannuksia teettäjälleen.
Mutta jos olet oikeasti taitava ja onnistut markkinoimaan itseäsi oikeille tahoille, täällä voi saada ihan hyviäkin asiakkaita. Jos pystyt toimimaan lisäksi mallimestarina, mahdollisuuksia on vielä paremmin.
Jos riittää se, että tuntipalkkasi on 4 e/h, niin ilman muuta kannattaa ryhtyä ompelijaksi. Valitettavasti asiakkaat eivät ymmärrä, että ompelu vie oikeasti aikaa ja ompelijalla on joka tapauksessa yrityksen kulut vuokrista, laitteista, tarvikkeista jne. Käsityötä arvostetaan vain puheissa, ei teoissa. Esimerkiksi 15. kertoi uniikkisuunnittelijoista - heillä on taipumus etsiä ilmaista ompelijaa, koska kyse on heidän hengentuotteestaan, jonka toteutus ei saa maksaa!
Olen käyttänyt elämässäni ehkä kymmenisen kertaa. Vaihtelevia töitä, esimmäkseen vaatteiden uudistamisia, korjauksia ja muuta. Hinta 5-300 euroa vaatteesta riippuen. Eniten maksoin hääpuvun mallin muutoksesta.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2013 klo 13:17"] Esimerkiksi 15. kertoi uniikkisuunnittelijoista - heillä on taipumus etsiä ilmaista ompelijaa, koska kyse on heidän hengentuotteestaan, jonka toteutus ei saa maksaa!
[/quote]
Ihan höpöjä puhut! Oikea suunnittelija kyllä hyvin tietää ja ymmärtää että ompelijan täytyy voida elää työllään, ja osaa perustella uniikki-iltapuvun tai muun vaatteen hinnan ymmärrettävästi myös asiakkaalleen. Itse pääsen täällä Helsingissä noin 30 euron tuntilaskutukseen, josta kyllä saatan tinkiä silloin jos kyseessä on oikein suuri urakka (useita helppoja tuotteita tai yksi hyvin työläs kuten nuo iltapuvut voivat olla). Silloin nimittäin pääsen parempaan tehokkuuteen, kun työtä on pidemmälle yhtenäiselle pätkälle. Eihän tuollakaan herroiksi elellä, mutta jos tekee hommat hyvin ja tehokkaasti ja pystyy oikeasti hyvään laatuun, niin kyllä sillä itselleen palkan saa kokoon. Mutta korostan, että laadun on oltava oikeasti hyvää - sanotaan nyt varmuuden vuoksi että huippua.
Eihän se helppoa ole saada hyvää, säännöllisesti tilauksia tekevää asiakaskuntaa, se on totta. Ei kuitenkaan voi sanoa ettei ala kenenkään tapauksessa voi kannattaa. Täytyy oikeasti osata työnsä hyvin ja olla ahkera ja aktiivinen, ja ennen kaikkea täytyy osata kuunnella ja toteuttaa asiakkaan toiveet täsmällisesti, ottaa vastaan myös kriittistä palautetta ja kehittää ammattitaitoaan.
15
15 lisää vielä: tärkeää on myös sijaita maantieteellisesti lähellä asiakkaita - siksi en uskalla sanoa mitään muusta kuin Helsingin tilanteesta. Suurin osa töistä on suhteellisen lyhyellä varoitusajalla tulevia, ja monesti auttaa jos voi itse käydä asiakkaan luona vastaanottamassa ohjeet ja materiaalit + tarvikkeet. Uniikkipuvuissa sovitukset täytyy päästä tekemään asiakkaan luokse tai lähelle.
Minä olen ompelimoyrittäjä. Teen alihankintaompelua ja omaan hoivavaatteiden valmistuksen. Siinä lomassa teen tilauksesta vaatteita mm. iltapukuja sekä erilaisia juhla-asuja mm. lapsille. Pärjään hyvin ja rakastan käsillätekemistä ja uudenluomista toki vanhan korjaaminen on myös hyppysissäni (olen korjausompelija "oikealta" ammatiltani).
Käykää toki sivuillani www.hoivavaatteet.com
Joensuussa korjausompelijale riittää töitä, mutta ei se helppoa ole saada päivittäistä elantoaan kasaan, pitää olla nopea, ja siihen auttaa vain kokemus ja että rakenteet ja työtavat tulevat selkärangasta heti ajattelematta suuremmin. Alku on kauhistuttavan vaikeaa, kokenut tekijä pystyy saamaan jo hyvän toimeentulon, vaikkei rikastuisikaan. Asiakaspalvelu, liikkeenhoito kiinteät kulut on pakko kattaa, usein korjaaminen maksaa enemmän, kuin vaate alunperin maksoi, mutta itse ajattelen ja sanon asiakkailleni, että sen voi ajatella myös vaatteen arvon nousuna, kun sen korjauttaa. Mitä tulee ensimäisen kysyjän ihmettelyyn, että tarkkoja hinnastoja on vaikea saada, niin ompelijana sanon, että olisi hienoa, jos voisi sanoa vaatteelle tarkan hinnan, muttta, kun tuntiaskutuksella mennään, niin se on mahdotonta tietää etukäteen aivan tarkkaa hintaa. siihen sitten vielä 24% arvonlisäveroa päälle, niin ei aina ihmetytä yhtään, että asiakas ryhtyy nieleksimään, että tuota.. Joitain rutiinikorjausompeluita, kuten lahkeenlyhennyksiä, vetoketjun vaihtoja jne, mpystyy hinnoittelemaan valmiiksi aika tarkkaan.
jos käytät ompelijan palveluja, mitä hänellä teetät? Vaatteita, korjauksia, verhoja..?
-ap