@-->-- KESÄNUPUT to-su --<--@
Katsotaan, onko taito vielä tallella.. Linkin kyllä joudun lisäämään seuraavaan.
-Piia
Kommentit (100)
ONNEA vauvautuneille : ) Hienoa että useammat vauvat osaavat ulos ihan itsestäänkin...
KANELISOKERI taitaa olla jo tositoimissa, jos vaan synnytyssaleissa ei ruuhkaa...
(.) yhtenäkappaleena TIETYSTI. Eilen hilluin taas oikein kunnolla kun raahasin loput talossa lojuvat rakennusromppeet vintille. Ärsytti NIIN paljon kun mies valittaa kun pojat levittää ja tuhoaa niillä kaiken. No koska hän ei osaa asialle tehdä mitään niin minä toiminannaisena sitten otin TAAS KERRAN ohjat käsiin. Nyt on taas PALJON enemmän tilaa ; )
Aamun olenkin ollut mielipuuhani eli rättisulkeisten kimpussa. Jaksan aina ja aina käydä lasten (ja omia) vaatteita läpi. Eilen toin viimeiset kaksi äp-laatikkoa ITSE alas ullakolta (kun olin siitäkin sanonut muutaman kerran tuolle ukkelille). Nyt sitten lajittelin ne koottain ja katsoin osan myyntiin. Jos tämä meidän tulokas on TYTTÖ, kuten ennustukset lupailevat, niin laitan sitten vielä kerran kaikki poikien alle 86cm vaattet pois (vinkki: jos joku tarvii niin kyselkää s.postilla - tätä vaatetta ON PALJON. Lisäksi en ole retroilija, vähän jopa höperö ostamaan merkivaatteita)
Ärsyttävää kun helteet loppui ja ulkona on niin koleaa. En jaksa millään raahautua lasten kanssa ulos kun sataa vettä ja meikälinenen on ihan jäässä. Nyt ne riehuu tuossa sisällä : /
VOI KUN SE MUN TAYS-LOMA JO ALKAS!!!!!
art rv41+3
Täällä taitaakin jo useammalla olla jännät paikat edessä... vauvauutisia odotellassa!
Oma vointi on lähes ennallaan. Viime yönä olin tuntevina lieviä supistuksia lähes koko yön ja nukuin melko levottomasti. Nyt on alaselkä kipeä ja vähän kiristää mahallakin. No, eiköhän voimistu jos tosi ois kyseessä. Ja jotenkin muutenkin on sellainen "hankala" olo.
Meillä kans noita pieniä vaatteita kertyy ihan urakalla. Myinkin vasta kaksi isoa laatikollista poikien vaatteita, kun meillehän on kans tulossa tyttö. Ja toiseksi ei ole mitään järkeä pitää varastossa yli 122cm vaatteita 6 vuotta ennen kuin niitä voisi käyttää. Varastotilatkin siinä loppuu kesken. Tytön vaatteista olen kyllä pitänyt tallessa suurimman osan. Mutta olen kyllä vaatehullu ja ostelen aina vaan lisää : )
Nyt lähemme syömään kaupungille kun mummi lupas tarjota : )
Tuikku rv 40+ 3
Olo on jo melko hoikka ;)
Koko yö siihen meni mutta maailman suloisin nöösi on tuossa sängyssä vieressä. Luojan kiitos täällä synnyttäneiden osastolla on netti joten pääsen raportoimaan teille jakaantumisesta.
Niin, me ehdittiin rv:lle 38 juuri. Ja taas osoitettiin ettei tämä mamma teidä synnytyksistään yhtikäs mitään. Se mielikuva, minkä olin itselleni maalaillut karisi totaalisesti. Tämä punkero on ponnistettu maailmaan ihan omilla supistuksilla, uskokaa tai älkää. :)
strategiset mitat on 3890g/51cm ja lanttu oli 35,5cm. Kirjoittelen tarkemmin tuota synnytystarinaa kunhan tästä kotiudun ja järki palaa nuppiin. Tunniin nääs nukuin viime yönä. Vähän tukka sekaisin..
- Pirkko ja punkero n. 6h vanha
Onnittelut MansikkaPirkolle :)
Kävin tuossa neuvolassa joku aika sitten. Eipä siellä oikeestaan mitään uutta... Painoa tullut +700g/vko - liekö vaikuttanut, kun oon vähän innostunut jätskistä. Ja kai tota turvotustakin vähän on...Pissassa oli yhden plussan verran sokeria, taas. Mutt ei sille mitään voi, sanoi terkkarikin. Verenpaine 117/71. Sf-mitta oli 34cm ja vauvan syke ja liikkeet ok. Terkkari rupes kehumaan mun mahan kokoa, sanoi sen olevan iso. Ens alkuun oli kuulema näyttänyt niin pieneltä tämä kumpu, mutt on kuulema kasvanut varsin hyvän kokoiseksi. Mutta eipä tosiaan mitään ihmeempiä. Terkkari tosin kanssa vähän toivoi, että tämä alkaisi pian syntyä, ettei sitten ehtisi kovin isoksi kasvaa...Mutt saas nähä.
On kyllä kieltämättä aikamoista kärsimättömyyttä ilmassa tällä palstalla. Mutta niin kiva, kun täällä voi tosiaan purkaa ajatuksiaan - ei tarvi ihan niin paljoa miestä rasittaa kaikilla tuntemuksilla... Ajatukset kun ei tosiaan enää oikeen missään muussa tahdo pyöriä, kuin vauvassa.
Pitäis kai mennä ruoanlaittoon...
Kivaa torstaita, jospa joku muukin kuin MansikkaPirkko ja Kanelisokeri pääsisi tänään tositoimiin...toivossa on hyvä elää :)
makri, 39+1
Onnea MansikkaPirkolle, Soilioilille ja muille vauvautuneille!
Koita Pirkko saada nyt vähän nukuttua niin jaksat taas kirjotella meille kuulumisia.
Kiitos SuviHelena kun kerroit, että paino voi heitellä noinkin paljon päivittäin. Kaitpa tämä vaihtelu on sitten ihan normaalia. Aika monella muullakin oli paino pysytellyt tässä loppupuolella melko muuttumattomana.
Joku mainitsikin siitä sf-mitan kehityksestä. Itse suhtaudun siihen melko epäilevästi. Mulla mitta alkoi laahata käyrän alapuolella jossain 28 viikon tienoilla. Kävin pari kertaa ÄP:lla ultrassa seuraamassa vauvan kasvua. Ultran mukaan lapsi oli täydellisen kokoinen viikkoihin nähden ja kasvoi tasaisesti. Edelleen mulla toi sf-mitta laahaa jäljessä, mutta en ole siihen enää jaksanut kiinnittää huomiota.
Sain eilen hankittua tommoisen ison imetystyynyn. Onpa muuten himskatin kätevä jo tässä raskauden loppuvaiheessa. Sohvallakin saa mukavan löhöasennon ja tyynyn sakarat toimii käsinojina/ ylösnousukahvoina. Sängyssä sen avulla saa hyvän puoli-istuvan asennon jos pahasti närästää tms. Olipa iloinen yllätys.
Eilen alkoi tuntua pikkuisen alaselässä jotakin.. ei sitä ihan säryksi voi sanoa, mutta jotain jomottelua..
Terhetär 39+1
Onnea aina vaan :) Ja nyt siskot, arvausta kehiin.. Eli kumpi Pirkolle tuli? Mie veikkaan tyttöä.
Tuossa postin hakureissulla pyöräili naapurin mamma vastaan. "Sie elä nyt vuan nostele painavia asioita!" oli hänen terveisensä. Selvä se. En tietenkään.
Viime yö oli taas yhtä vesirokkoisen helevettiä :( Miullakin oli vaikka mitä asentoja, jossain vaiheessa jopa olin melkein mahallani! Ja kun ei saanut oikeesti nukkua, niin teki mieli valvoa koko yö. Jossain vaiheessa aamuyöstä tyttö sitten nukahti kunnolla ja herättiin 8 jälkeen. ONNEKS isommat ovat mummon luona, joten saatiin miehen kans hieman kuitattua univelkoja.
Ja mitäs mahaan, ei mitään kummempia niitä vihlomisia lukuunottamatta. Silloin kun supistaa, niin ihan jykevälle tuntuu, sen kaksi kertaa päivässä ;) Kun kerta Pirkko luopui kilpailusta, niin mie aion lunastaa Viimeisen Kesänupun Synnyttäjän tittelin :D
Piia kera masupojan rv38+2 (palaan mm. ristiäis-asioihin myöhemmin, taidan lähteä neiti näppylän kanssa aa-aa, vaikka toisen kommentti on tiukka EI)
Onnittelut pikku nyytistä - niin ja kumpaakohan lajiketta tosiaan sieltä tupsahti?
nappula ja miss läskiposki 6vrk
Ja mäkin kyllä veikkaan tyttöä. Otit kyllä ohituskaistan, meidänhän piti odotella heinäkuulle ;) Hienoa, että kaikki on hyvin.
Mua ihan jännitti tulla lukemaan näitä viestejä. Alkanut mennä niin kärsimättömäksi ja tapahtumarikkaaksi tää touhu.
On se kumma, että vaikka on kolmatta kertaa asialla, niin jännittää kauheesti, ja kaikki tuntuu olevan uutta ja ihmeellista;) Rupesin nimittäin miettimään, että kun mulla ei oikein ole kuin kivuttomia supistuksia, mutta selkää särkee usein, eilenillallakin otin panadolia, kun selkä särki. Olen ajatellut sen olevan samaa vaivaa, mitä mulla on silloinkin kun en ole raskaana, mutta nyt tuli mieleen, että jos se onkin jotain synnytyksen alkuun viittavaa. Toiveajattelua varmaan;) Odottelen sitä lapsivettäkin vaikkei sitä ole koskaan ennenkään multa tullut ennenkuin on kalvot puhkaistu.
Käykö teille muuten koskaan niin, että kun eilen odotin malttamattomana miestä kotiin reissulta, ja olin suunnitellut kaikkea kivaa, niin kaikki vaan menikin ihan pieleen. Jotenkin hormonit teki taas tepposen ja hermostuin jostain ihan älyttömästä ja mies raukka ei oikein tiennyt mitä olisi pitänyt sanoa. Ja mä loukkaannuin jostakin ihan hirmuisesti ja nyt on tosi paha olo. Onnistun jotenkin aina pilaamaan kaiken:( Saikohan tästä selityksestä mitään selvää, en tiedä, mutta harmittaa joka tapauksessa.
Lisää uutisia odotellen,
Selma 38+2
Täällä ollaan vieläkin kasassa, saan kuulemma ottaa panadolia selkäsärkyyn että pystyn nukkumaan... Terkka arveli että eiköhän se sitten ala kunnolla, kun selkäsärky siirtyy mahankin puolelle. Kyllä se yöllä jo vähän sinnekin välillä juili muttei sitten sen enempää. Nyt särky on välillä aaltoillut pois ja tullut takaisin, mutta sain kuitenkin päivällä nukuttua vähän.
SF 36cm
painoa tullut +700g
vauvan painoarvio vajaat 3200g
Terkka sitten kysyi kokeillaanko kohdunsuun tilannetta ja tottakai kokeiltiin -> kaulaa jäljellä noin sentti (allekin?) ja sormelle auki ja vauva kiinnittynyt tukevasti "lähtökuoppiin" ja pääkin tuntui. Kylläpä siitä saatiinkin mukavat juilinnat ja vihlonnat vaan on ne jo nyt tuntuneet loppuneen (kaupassa käynti oli kyllä tuskallinen reissu heti nla:n jälkeen).
Ny sit vaan ootellaan... Jaaha, selkäkipukin taitaa palata!
Alcatraz81 39+6
Ja Alcatraz, sinullakin kuulostaa lupaavalta, tulisiko vauva eräpäivänään?
Minäkin veikkaan muuten Pirkolle tyttöä :)
Omaan napaan ei mitään uutta, aikas napakoita suppareita oli jälleen aamulla, oikein alkoi ottaa pattiin, että kärsii ihan turhaan noista kivuista, kun kaikki kuitenkin tyssää. Koskakohan tää meinaa syntyä...
Mieliala on välillä aika alhaalla, joten kyllä sitä tulee skitsoiltua miehelle ja kenelle tahansa, joka sattuu matkalle.
Ristiäisistä: mietin vielä paikkaa, mahdollisuuksina olisi oma koti, anoppila tai vuokrattu tila. Ei välttämättä haluaisi käyttää kauheasti rahaa tilanvuokraan, joten täytynee pitää kotibileet. Anoppilassa olisi se etu, että siellä ei tarvitse siivota, taas kotona olisi kiva pitää siksi, että meillä on uusi koti, ja kaikki eivät ole nähneet sitä. Ja tänne mahtuisi hyvin. Olen kova leipomaan, joten toivon hartaasti, että minulla on aikaa ja jaksamista väsätä ainakin juhlakakku ja pari muuta hässäkkää, anoppi voinee auttaa muissa jutuissa. Tarjoiluastioita meillä ei ole riittävästi, se on pieni ongelma. No, katsotaan.
Koskakohan Kanelisokerista kuuluu jotain, tänään taisi olla käynnistys? Minusta on hauskaa, että sairaaloista pääsee nykyään nettiin, mehän saadaan melkein reaaliaikaista päivitystä tilanteisiin :)
Poltsi 39+4
vahingossa söhelsin pinon auki, mutta osui silmiin veikkaus tuosta MansikkaPirkon vauvan sukupuolesta...
Pakko oli heittää oma kommentti kehiin, eikös nöösi ole poika, joten olisiko hänelle sitten poika syntynyt!
Onnea kuitenkin teille kaikille vauvan saaneille ja jaksuja loppumetreille muille!
kaakaokirahvi - vielä kuumeileva tunkeutuja - :)
MAnsikkaPirkolle suuret onnittelut!!! Täältä veikataan poikaa ;)
Neuvolan täti kävi tänään kotikäynnillä, meidän tissikeisarilla on painoa jo 4140g.
T:rouva ja tissikeisari 9pv
SuviHelenalle sellaista vinkkiä, että kysy tarjousta Oulun Baari Maikkulasta niistä pitopalveluista. Siellä oon kuullut olevan edullista, ellei lähes edullisin paikka.
Ristiäisiä täälläkin mietitään.. Tänne meidän uuteen kotiin kyllä mahtus, ei tarttis srk-talosta maksaa vuokraa tms. Ajattelin myös, että tilaa parit kakut, voileipä- ja täytekakku. Ei ajateltu kutsua hirveesti porukkaa, lähimmät ihmiset vaan. Niin ja papista puheen olen, ajattelin miedän vihkipappia, mutta emme kuulu enää siihen seurakuntaan, missä hän on pappina. Voiko häntä silti pyytää? Pitääkö maksaa? kyselle tää tyhmä.....
Niin ei tosiaan tuosta saanu kunnolla selvää että oliko tyttö vai poika, mutta munkin veikkaus on tyttö :) Kanelisokerillakin tais olla tänään se käynnistys ja luulenpa että a_j:kin on saanut jo nyytin kainaloon...
Eräpäivä ois tääläkin tänään, mutta toivottomalta tuntuu...:( Mulla on kans ollu melkein jatkuvasti sitä selkäsärkyä, menkkatyylistä- mutta harvoin se kipu kuitenkaan masun puolella tuntuu. Ainoastaan monesti kovettaa masun ihan pinkeäksi, mutta kipua ei siis tunnu ku selässä...
Neuvolassa kävin aamulla ja vauva on kuulemma ihan täysin kiinnittynyt ja niin alhaalla ku vaan voi olla eli lähtöasemissa siis...Sykekin oli nyt hiukan matalampi kuin yleensä 135-140 välillä enimmäkseen ku yleensä ollu 140-150. Painoa oli tullut 156g/vko (mulla oli siis väli 9pv, sen takia tollanen luku). RR ok, pissa puhdas, Sf 33.5cm. Eli ei mitään uutta auringon alla. Seuraava käynti sovittiin ens tiistaille ja sitte jos vielä oon yhtenä kappaleena, niin terkka soittaa sen ajan OYS:aan äitiyspolille.
Olipa muuten hyvä idea toi imetystyyny...En oo ollenkaa hoksannu ajatella että sitä vois käyttää ennen synnytystäkin...Mulla siis se jo valmiina täälä kotona jo on, pitääpä ottaa hyötykäyttöön :)
Niistä Sf-mitoista tosiaan vielä...Että eihän ne suoraan verrannollisia siis oo vauvan kokoon...Niin ku varmaan oon jo kertonutkin, nii yhdellä kaverilla meni keskikäyrillä koko raskauden ajan, mutta silti tuli 4,7kg poika...Ja taas toisinkin päin voi olla: iso sf-mitta, mutta "normaali"kokoinen vauva...Meille povattiin reilu kaks viikkoa sitten että laskettuna aikana vauva ois n.3,5kg.
Taidanpa muuten mennä ottamaan pienet tirsat ennen ku alan tekemään ruokaa...Viime yönä en nimittäin taaskaan meinannu saada unta, ja aamulla sitte jäi unet vähän kesken ku piti neuvolaan herätä...
Kuulumisiin :)
Suvi ja pötkylä 40+0
Mä veikkaan Pirkolle POIKAA kans...
Rouva: Papin ei tarvitse olla "oman seurakunnan" vaan jos papille itselleen sopii, niin tulee varmasti mielellään kastamaan teidän pikkuisen. Meidän kahden ekan lapsen ristiäiset ovat olleet anoppilassa reilun 200km päässä ja siellä naapurikunnan (jossa taas minun vanhempani asuvat) pappi joka meidän perhetuttu ja mm. meidän vihkipappi. Matkakorvauksia olemme maksaneet hänelle toimi kuntansa rajalta anoppilaan.
Ristiäisistä puheenollen, saimme tänään kutsun veljeni esikoisen kastejuhlaan ja oli muuten aivan ihana kutsu. Mustavalkoisessa kuvassa vauva kokonaan ja äidin,isän ja heidän koiran "tassut" yhdessä tyyliin "yksi kaikkien ja kaikki yhden puolesta"
Me ei olla vielä keskusteltu mitään ristiäisaiheesta. Täällä uudessa olisi tosiaan tilaa, mutta kaikki asuvat niin kaukana, että helpompi olisi pitää anoppilassa missä edellisetkin pidetty. Papillekkaan ei tarvitsisi maksaa niin paljon matkakorvauksia - tosin hän lupasi yhdistää perheen Ideaparkin reissun samaan jos ristiäiset ovat täällä ; )
art rv41+3 (edelleen....)
Hihii, nyt on mahan puolikin kipeänä, tuntuu ikäänkuin vauva liikuttaisi päätä aaltomaisesti mutta juurihan aamulla kuulin että pää on tiukasti paikoillaan. Oiskohan tää nyt sitten jo jonkinlaista supistelua.
Kuitenkin tässä käy niin että olen täällä vielä sunnuntainakin höpisemässä kaikista oireista ja niiden puutteesta, eikä yhtään mitään ole tapahtunut :)
Sitten googlettelin tällaista, joten poikahan sen Pirkolla täytyy olla :) :
"Nöösi ei ole mikään uusi sana. Kielitoimiston neuvontapuhelimessa (mainio apu kielikysymyksiin, katso täältä yhteystietoja) tiedettiin, että nöös(s)i on esiintynyt jo ajat sitten stadin slangissa ja se on peräisin ruotsin sanasta "snöse" joka tarkoittaa pikkupoikaa. Arvatenkin samaa kantaa on myös "nössö".
Toivottavasti muistin onnitella kaikkia jakautuneita. Olen kyllä käynyt lukemassa joka päivä mutta en ole kerennyt/ jaksanut kirjoittaa. Antibioottikuurin sain poskiontelontulehdukseen, mutta tuntuu ettei vaikuta kovin hyvin:(. Tälläviikolla on vielä ihan hirmuisesti menoa. Ollaan esikoisen kanssa rampattu lääkärissä, ensi viikolla vielä kaksi käyntiä (ei onneksi mitään vakavaa kuitenkaan). Huomenna on itselläni äitipoli. Joka ihan kiva niin saa vähän väliaika tietoja:D
Eilen ja tänään alapäähän ja alavatsaan sattunut/kiristänyt kamalasti varsinkin kävellessä ja istuessa. Lieviä supistuksia tulee jatkuvalla syötöllä. Ja väsyttää ihan älyttömästi. Päätä on särkenyt joka päivä yli viikon ajan:(
Sain äsken pakattua (melkein kokonaan) sairaalakassin ja laitoin valmiiksi vauvan kotiuttamisvaatteet, jotka mies saa sitten tuoda sairaalaan:) Jos nyt vaikka jostain kummansyystä päättävät huomenna alkaa käynnistämään. Tuskinmpa.
Tein sellaisen huomion, että kesänupuissa on aika paljon kolmannen (tai neljännen) odottajia joilla on useampia käynnistyksiä. Itselläni siis myös kumpikin edellinen raskaus käynnistetty rv 42+1 ja 42+2. Joten hyvin todennäköistä että tämäkin käynnistetään, vaikka tällä kertaa synnytyksen lähenemis oireita on paljon enemmän. Huomenna pitäisi tulla selvyys siihenkin, että kuinka pitään odotetaan ennen kuin aletaan käynnistelemään.
Veikkaan että MansikkaPirkko on saanut pojan. Jos en ihan väärin muista niin ihankuin olisi sanonut joskus että ultran mukaan odottaa poikaa. (Hyvin todennäköistä että muistan väärin:D).
ilonella rv 39 tasan
Onnea Pirkolle ja Soilioilille! Toivottavasti mekin päästään pian Taysiin :)
Selma: oon minäkin raivonnut miehelle usein ja yleensä ihan pikkuasioista. Eilen oli tosiaan neljävuotispäivä ja silti ehdin kaksi kertaa suuttua miehelle, vaikka piti olla juhlapäivä. Onneksi se ei enää korvaansa lotkauta mun motkotuksille. Ehkä se valmistautuu jo henkisesti synnytykseen, koska täytyyhän edes toisen meistä pysyä rauhallisena ja järjissään :D
Päivällä tuli yksi mojova supistus ja nyt illalla toinen, muuten on lähinnä tuntunut kipua ylävatsassa. Ajattelin soittaa huomenna neuvolaan, koska on ollut turvotustakin aika paljon ja paino noussut viime viikosta niin paljon.
Mäkin oon menossa huomenna katsomaan Sinkkuelämän, mieluummin silti lähtisin sairaalaan :)
Haissa 40+1
http://www.vauva.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WAR_perhe&p_p_action=1&p_p…
Itse asiaan palaan hieman myöhemmin. Ps. Soilioilille mahdottomasti onnea!
Piia ja rv38+2