@-->-- KESÄNUPUT to-su --<--@
Katsotaan, onko taito vielä tallella.. Linkin kyllä joudun lisäämään seuraavaan.
-Piia
Kommentit (100)
Onnea kaikille uusille nyyttinsä jo saaneille!
Mä oon yrittänyt kaikin keinoin saada synnytystä käynnistymään ettei tarvitsis lääkkeillä käynnistää tällä kertaa. Eilen tein kävelylenkin mitä en ole pystynyt aikoihin tekemään supistelujen vuoksi. Nytkin se oli ihan täyttä tuskaa kun koko matkan oli periaatteessa yhtä tauotonta supistusta! Tytöt ehti olla polkupyörineen kotona pitkät tovit ennenkuin mä laahustin perässä perille! Illalla vielä haravoin pihasta havuja ja sepeliä ja lapioin niitä kottikärryihin. Eikä mitään muuta vaikutusta kuin alapään arkuutta ja lonkkien jomotusta! Oikein naurattaa kun mä oon ollu helmikuun puolesta välistä supistusten takia saikulla ja yrittänyt olla varovasti niin nyt vaikka mitä tekisin niin supistukset ei muutu yhtään kivuliaammiksi!
Tänään mökillä tein kukkapenkkiä ja kannoin kiviäkin ja nyt illalla saunottiin ja harrastettiin sitä toistakin s:ää siinä samalla. Sen jälkeen on tullut muutama kivuliaampi supistus ja muutenkin on ollut aika huono olo! Josko nyt alkais jotain tapahtua! Toisaalta nyt en haluais ainakaan yöaikaan lähteä kun kuopus on flunssassa ja kylvyn jälkeen oksensi limaa ja samalla ryöppys oikein verta nenästä. Sen jälkeen sammui kuin saunalyhty enkä tiedä onko tauti paranemaan vai pahenemaan päin. Olisi kamala lähteä yöllä ja jättää sairas lapsi mummin hoitoon.
Meidän molemmat tytöt on muuten syntyneet lauantaina joten vähän toivoin että nytkin olisi käynyt niin mutta ei ainakaan tänään enää ehdi ja ens lauantaihin ei luultavasti tarvi odottaa jos ke-to käynnistetään. Huomenna olisi siskon syntymäpäivä joten sekin olisi ihan hyvä päivämäärä synnytykseen.
Katsotaan nyt eteneekö tämä mihinkään. Palaan luultavasti aamulla toteamaan että täällä ollaan edelleen eikä mitään muutosta ole tapahtunut!
Hyvää yötä! Yrittäkää saada nukuttua! Niin mäkin yritän.
GeddyLee 39+4
Lapsivedet meni.
Soittelin jo Kättärille ja nyt kuulostellaan tunti liikkuuko vauva tai sitten viimeistään kahden aikaan päivällä täytyisi mennä sairaalaan.
mapemaukka 38+1
Siirryin suosiolla tänne sohvalle köllöttelemään, ei tuu nukkumisesta mitään! Vähän supisteleekin, ei kuitenkaan sillä lailla että synnyttämään pitäis lähtee. Lähinnä sellasta jomotusta, välillä tulee muutama napakampikin. Nukkumisesta on kuitenki turha haaveilla. Olokin on vähän ällö, siihen lienee syynä suht myöhään harrastettu grillailu :)
Toivossa on hyvä elää, eli jospa nää nyt tästä sit voimistuisi! Taidan ruveta tuijottamaan Frendejä DVD:ltä, telkkarista tulee tähän aikaan näköjään vaan chattia.
Toivottavasti muilla on sujunut yö enemmän nukkumisen merkeissä!
Deepest_Blue 39+5
Niin loppui kipeät supistukset kuin kananlento. Toisaalta hyväkin kun olisi ollut kurja lähteä sairaalaan kun kuopus on kipeenä. Mies onneksi nousi aina kun tyttö itkeskeli mutta mä en siltikään saanu nukuttua kunnolla kun lonkkia särkee niin vietävästi aina makuulla.
Mapemaukkakos se oli jolta meni lapsivedet yöllä? Mulla kävi esikoisen kans just samoin rv 38+1 yöllä neljältä. Supistukset eivät mulla kuitenkaan silloin alkaneet vaan piti käynnistää seuraavana aamuna ja tyttö syntyi imukupilla avustaen iltakymmenen jälkeen.
Taitaa tosiaan taas käydä niin että nytkin joudutaan käynnistämään. Toivottavasti ottavat heti keskiviikkona äitiyspolikäynnin jälkeen sisälle että pääsisin heti tositoimiin eikä enää tarvittisi odotella.
GeddyLee 39+5
Täällä ei supistele yhtään... Aivan muutama hassu supistus tullut jotka eivät ole edes kipeitä. Saas nähdä käykö GeddyLeen ennustamalla tavalla.
En ole tietenkään saanut nukuttua lapsiveden menon jälkeen. Aina välillä pötkötellyt sängyssä ja välillä touhuillut kaikenlaista.
mapemaukka, edelleen 38+1
Ensinnäkin, onnea heille, jotka vauvauutisia ovat ilmoittaneet :) On se niin ihmeellistä ja ihanaa!
Mapemaukalle ja muille "kärvistelijöille" hirveesti tsemppiä!!!
Nyt suostun myöntämään, että TYMPII! Siis voi kamala. Mut tätä miun odotusta jatkuu aikanaan ihan Artin malliin, joten kovin ei tätä tympeää oloa kehtaa potea. Mikään ei huvita. S-puuhiin en ole uskonut ikinä ja niiden vaikuttamattomuus huomattiin taas eilen. Saunaa ja seksiä ja mahassa aivan hiljaista :D Silloin tällöin tapahtuvien vihlaisujen tai pienehköjen supistusten väleissä voisi vaan luulla, et mullon muuten vaan näin iso vatsa! No, tietty vauvan liikkeet tuntuu mukavasti ja hyvä niin.
Toisaalta, ENÄÄ kolme viikkoa ja alkaa tulla viimeset päivät vastaan, viimeistään. Tässä arjessa kun tuntuu päivät menevän muutenkin sekunnissa, niin kohta nyytti on sylissä ja elämä muuttuu paljon. Kummallista ja hieman pelottavaakin. Esikoista odottaessa olisin ihan hyvin voinut vielä äitiysloman alun ennen vauvaa käydä opiskelemassa, päivät tuntui niin pitkiltä! Pelasin pleikkaria ja kävelin koiran kanssa pitkiä lenkkejä.
Ristiäisistä: meillä ne on aina pidetty kotona. Esikoisen kaupungissa, jolloin miun rippipappi ja sittemmin meidän hääpappi oli kastajana (sattui juuri tulemaan papiksi samaan seurakuntaan), tytöt ovat sit saaneet kasteen tässä kunnassa ja molemmille pyydetty tästä nykyisestä seurakunnasta pappi ja mukava tapaus onkin. Nyt haluan ehdottomasti saman papin (joka on muuten hakenut virkaa jostain muualta, apua), joten ajoissa on kastepäivä päätettävä. Toiset kastettu noin 7-viikkoisena, niin siis tämäkin.
Juhlaan meillä on aina tulleet iso- ja isoisovanhemmat puolisoineen, meidän nuoret, lapsettomat sisarukset ja vauvan kummit. Ei muita ystäviä/sukulaisia. Miun äiti tekee kakun ja parsa-kinkkupiirakan, joka on vakioherkku meidän ristiäisissä :) Anoppi/isän vaimo tekee piirakat ja mie yritän räpeltää jotain. Ihan siis kotikutoisesti juhlimme. Kastevirsinä ollut jokaisella Ystävä sä lapsien ja Jumalan kämmenellä. Sylikummeja ei ole kenelläkään, vaan isi on aina pitänyt vauvaa. Minusta se on jotenkin kauneinta ja herkintä niin <3
No mutta juuh, laitaiskohan pyykkikoneen toimintaan.. Vai nukkuisko koko päivän? Piia ja poika 38+5
Onpahan jotain luettavaa ja haaveiltavaa, kun itsellä ei tapahdu mitään. Voisin yhtyä täysin Ananasnektarin ajatuksiin. Tympii ja kovaa. Mitään ei tapahdu. Ei supistuksen supistusta, vain kipeitä sukkapuikkovihlaisuja ettei totuus unohdu ;) Iso maha ja liikkeet tuntuu kivoilta (silloin kun ei satu) Mut synnytys ei ole tulossa vielä aikoihin. JA mä en TAHDO synnyttää juhannuksena yksin :(
Aikaisemmin en muista olleeni näin kärsimätön. Ehkä esikoisen kanssa sai tehdä mitä lystäsi ja nautti siitä. Levätä sillloin kun siltä tuntui. Nyt kun isommat lapset on kotona ja mies pitkiä päiviä töissä (huomenna viimeinen työreissu ulkomaille) niin olo on tosi väsynyt ja kärttyinen. Huoh!
Mapemaukka, voimia sulle, tulehan sitten ilmoittelemaan miten kävi. Muille kärvistelijöille myös voimia. Tiedän, että vielä kiroan kun supistuksia toivoin, mutta kun ne kerta joskus tulee, niin tulis nyt heti!!! En siis ole mitenkään kärsimätön. Voi kiesus!
Kävin muuten eilen kattomassa sen Sinkkuelämää, ja musta oli ihan hyvä, sai nauraa eikä ollut liian vakavaa. Hyvää teki tässä olotilassa. Paikallaan istuminen oli vaan vähän tuskaa. Mutta nyt ulkona sataa, joten tän päivän vois laittaa muuton valmisteluihin. Mukavaa sunnuntaita, jokohan ens viikolla...
Selma 38+5
Onnea A_J pikkuisesta Prinssistä, mukavaa vauavantuoksuista arkea koko perheelle!
Mapemaukka: se on sitten menoa ny! ;) Hyvä että muutama supistuskin tullut, sitten vaan odotellaan vauvauutisia teiltäkin! Tsemppiä synnytkseen.
nappula
-tosin kohta teillä menee jo hermo kun AINA vaan palaan ; )
Vauva liikkuu TOSI vähän. Aamulla sai herätellä oikein kunnolla,mutta onneksi heräsi, niin ei tarvitse lähteä näytille. En millään viitsisi kun asutaan nykyään täällä "maalla" ja kun huomenna sinne kuitenkin menen!
Anoppi ja appi tulee tänään joten saisivat nyt sitten huomenna käynnistellä, niin eivät turhaan ajelisi. Tosin ovat kyllä täällä siihenasti kun vauva syntyy, eikä heistä nyt mitään vaivaakaan ole - päinvastoin.
art rv41+6 - pistäkääs paremmaksi ; )
Varmasti on ihanaa ku se nyytti on jo sylissä :) Tääläkin on sentäs jotain alkanu tapahtua, mutta en tiedä pitääkö täs kuinka monta päivää kärvistellä ennen kuin suppareiden väli muuttuu niin tiheäksi että kehtais sairaalaan lähtiä...
Eli siis ne alkoivat eilen aamulla klo 10 maissa, ensin tuli vain tyyliin kerran tunnissa. Sitten päivällä tuli tunnin ajan 7-9min. välein...Mutta sitten tahti taas hiipui- välillä saattoi olla jopa tunnin mittainen tauko. Nukkumaan mennessä puolen yön jälkeen niitä tuli 12min. välein, kunnes taas väli pidentyi...Sama meno jatkui yön ja nyt aamun...Supparit on selvästi voimistunut, tuntuu aivan älyttömän kipeiltä...Mutta siis edelleenki se väli on liian pitkä! Meille sanottiin synnytysvalmennukses että 5-10min. välein ku tulee 2tunnin ajan, niin sitten lähteä sairaalaan...Tätäkin kirjoittaessa tuli taas aivan järkyttävä suppari, mutta edellisestä aikaa 17min. joten ei viitti vielä ees alkaa laskea sitä 2tuntia...Kuinkakohan kauan tää voi jatkua tällä lailla??? Kauratyynyä oon yrittänyt lämmittää ja pitää sekä vatsan että selän päällä, mutta ei siitäkään kovin paljoa apua oo...
Sori vaan että oli näin omanapainen teksti, mutta on niin kipeä olo, ettei pysty oikein keskittyä mihinkään muuhun...Mapemaukalle kans tsemppiä, samaten ku Artille joka on meistä pisimpään kärvistelly masun kanssa :)
Ja hei Art, mä yritän laittaa nyt tän jälkeen sulle s-postia, nii tiedät sitte mun osoitteen ja voit ilmotella sitte joskus ku niitä vaatteita alat myydä...:)
Suvi ja pötkylä 40+3
Onnea taas vauvansa saaneille! En muista ketä olen jo onnitellut, mutta kaikille onnea : )
Mun kirjoitukset on nyt ihan yhtä valivalia... Niin ne vaan päivät menee ja mitään ei tapahdu. Ihan sama tekeekö mitään vai ei, niin synnyksestä ei ole mitään merkkejä. Aamusta kun heräsin alkoi heti ottamaan niin päähän kun ei taaskaan ollut yöllä mitään tapahtunut. Siinä sitten aikani vollotin ja mies yritti lohduttaa. Pakkohan se oli kuitenkin nousta sängystä, kun meillä nuo isommat on niin huolissaan jos yhtään itken. Mutta kyllä mua edelleen niin ahdistaa tämä odottaminen. Lonkkia särkee ihan kympillä ja kävely on hankalaa : (
Ja sitten vielä kaiken kukkuraksi meillä kävi äsken roska-auto, sunnuntaina! Jonka pitäisi käydä vasta maanantaina. Roskis oli varmaan reilu puolillaan ja seuraavan kerran tyhjennetään vasta 2 viikon päästä. Ruukaan aina sunnuntaina täyttää sen kaikella vaan mitä löytyy roskikseen menevää... Sormet jo melkein syyhyää, että alan haukkumaan koko roskafirman sähköpostitse, voishan sitä edes etukäteen ilmoittaa muutoksista! No teitä varmaan hirveesti kiinnostaa tämä asia!
Mies lähti käyttämään lapsia hyppäämässä pituutta ja lupasin sillä aikaa tehdä meillä ruuan valmiiksi. Joten ei kait se auta kun lähteä laittamaan grilli kuumenemaan!
Jaksamista taas kaikille!
Tuikku rv 40+6
Tsemppiä, jospa ne supparit tuosta säännöllistyisivät :)
Voi Art, sinä olet kyllä kärsinyt pitkään, huimat viikot! Ei tosiaan paljon paremmaksi voi pistää. Toivottavasti sinulla alkaa tapahtua pian.
Näköään muutkin mammat ovat tuskatuulella. Kyllä se kärsivällisyys on aika kovilla täälläkin. Tänään on taas aamusta saakka supistellut kipeästi noin puolen tunnin välein, mutta sitähän se on tehnyt jo viimeisen viikon, joka aamu. Nyt pitäisi alkaa pikkuhiljaa loppumaan, saan sitten tehtyäkin jotain. Sen verran kipakoita nuo ovat olleet tänään, että olen ollut aikas toimintakyvytön. Koskakohan sitä pääsisi tositoimiin...
Tsemppiä kaikille!
Poltsi, virallisesti 39+5
Meillä syntyi 3.6.08 pieni suloinen poika parin tunnin kärvistelyn seurauksena. Painoa 3670g ja pituus 51cm. pisteet 9 ja 10.
Sairaalassa kuvataan dokumenttia sairaalan arjesta ja sen 7 työntekijästä....allekirjoittaneen synnytys on tallennettu- vaan tuleeko pihalle niin sen näkee syksyllä. ?:| ?:| ?:| ?:| ?:| ?:| ?:|
Poika joutui LO5/VTO:lle vajaan kahden vrk:n iässä, sokerit heitteli, nykimisiä, ei syönyt.... viime maanantaina sitten herra kotiutui. Päivät menee sohvall imettäessä ja yöt sängyn pohjalla samassa touhussa. Rinnat ihan sikakipeät ja herralle ei tunnu mikään riittävän......miehinen tapaus siis. Muuten kovin rauhallinen ja tyytyväinen tapaus.
Tosiaan parin tunnin rutistus oli ja olo on kuin ei mitään olisi tehnytkään, eilen eka lenkkin 5km reippaillen vaunujen kanssa. Tän helpommalla en ole neljässä aikaisemmassa koskaan päässyt. Ihana nukkaposkimaitomonsteri!!!!! :D :D :D :D :D :D :D :D :D
Nuppuja tulee sitä tahtia ettei perässä pysy kenellä niitä jo oli ja kenellä ei :D
Täällä on taas nukuttu rauhaisa yö - miinus vessareissut, mutta hallelujaa - bongasin just LIMAA!! Onnen asia sekin, jotain tapahtuu ettei enää ihan täysin oireettomia olla. Liekö tuosta nyt sitten mitään voi päätellä, kun teillä osalla sitä on tullut vissiin melkein useamman viikonkin? Mulla ei tosiaan ole tullut yhtään mitään tähän asti joten olen heti hyvin toiveikas kun nyt sitä näyttäis tulevan, ihan kirkasta. Vauva on liikkunut eilen ja tänään normaalia enemmän. Ruokahalu mullakin ollut vähän huonompi ja aamulla oksettikin kun yritin pari karkkia syödä...
Alcatraz 40+2
Onnea taas niille, jotka ovat vauvansa jo saaneet :)
Kyllä muuten turhauttaa taas täälläkin - tulis jo pihalle tämä pirpana! Eilen siivosin aika paljon, kävin lenkillä ja harjoitettiin miehen kanssa "sitä yhtä ässää" ja seurauksena vain hetkisen jomottelua selässä ennen nukkumaanmenoa. Äh. Mukavasti kyllä eilen vihlo, mutta ei sen kummempaa. Tänään on tullu pari napakkaa, vaan ei kipeetä supistusta... Siskon kanssa eilen puhuttiin puhelimessa ja se ehdotti kyykkyjumppaa. Kohta kyllä kokeilen sitäkin, kun ei näköjään mitkään ässät auta :)
Kyllä taas heti väsyttää ihan eri lailla, kun on sateinen ilma ulkona. Vois vaan torkkua koko ajan...Mutt kai sitä pitää vaan yrittää aina jotain tehä. Tälleen viileenä päivänä oliskin muuten kiva lähteä synnärille, niin ei tarvis kärvistellä 1½h kuumassa autossa...no, toiveajatteluksi taitaa jäädä näilä oireilla.
Mutta joo. Ei kun tsempit niille, jotka pääsee tänään tosi toimiin ja joilla muuten vaan vaikuttaa lupaavalta! Muille toivottelen supistuksia, lapsiveden menoa... :)
makri, 39+4
Kotona ollaan pienen tytön kanssa Kerrassaan ihana pakkaus. Synnytys meni hyvin. Menin käynnistykseen torstaina aamulla, pääsin saliin heti tippaan klo 10 ja sille tielleni jäin.
Neiti näki päivänvalon samana päivänä 12.6. klo 17:08. Painoa pienellä oli 3990g, pituutta 52cm, pipo 36,5cm. Synnytys oli melkoista haipakkaa lopussa taas, mutta hengissä selvittiin. Menetin verta 1,5l (istukka ei meinannut irrota, eikä kohtu lähtenyt piikeistä huolimatta supistelemaan). Nuo kohdun painamiset väkivalloin koitoksen jälkeen jäivät ikävinä mieleen.
Vauvalla oli kaikki hyvin, vaikka napanuora olikin kaulan ympärillä ja alkupisteet värin vuoksi -2 (nousivat sitten miltei heti 9 pisteeseen). Napanuora oli lisäksi kiharalla kuin sähköjohto...melkoinen murmeli siellä kohdussa oli siis majaillut kun oli sen sekaisin saanut.
Pääsimme tänään vasta kotiin, kun vauva alkoi kellastumaan ja sairaalassa suositeltiin jäämään vielä yhdeksi päiväksi. Bilirubiiniarvo oli jo laskemaan päin tänään, joten pääsimme lähtemään hyvillä mielin kotiin. Täällä nyt tutustumme toisiimme ja opettelemme elämään pienokaisen kanssa.
Tuli sitten samana päivänä Mansikkapirkon kanssa :) Onnea kaikille vauvan saaneille, en ehtinyt lukemaan vielä koko pinoa...
Art: Taysissa ei ollut ruuhkasta tietoakaan ja kätilöt olivat erinomaisia sekä salissa, että osastolla. Olin osasto 2A:lla :)
Kanelisokeri & Tyttö 3vrk
Kiva kuulla että kaikki meni hyvin ja Taysissa kaikki ok. Olin itse viimeksi juuri 2A:lla ja tykkäsin, joten sinne toivon nytkin. Huomenna siis kontrolli ja toivottavasti tulokena sama kuin sinulla ; )
art rv 14+6
Kiva että Taysissa oli rauhallista. Toivotaan, että se on sitä vielä ensi viikollakin. Mullekin on tutut suositelleet osastoja 2a ja b, ovat kuulemma parempia kuin nelososasto. Mitenköhän siellä tosiaan voi esittää toivomuksia ja missä vaiheessa se kannattaa tehdä? Heti sairaalaan mentäessä vai vasta synnytyksen jälkeen?
Eilisen lupaavat supistukset loppui kuin seinään. Yöllä ei ollut mitään tuntemuksia eikä oikein tänäänkään ole ollut. Mä niin toivon, että tää on vaan tyyntä myrskyn edellä ja kohta se vauva sieltä haluaa ulos :) Toivossa on hyvä elää...
Haissa 40+4
Nimimerkkejä en millään muista, mutta onnittelut kaikille tasapuoleisesti.
ART: En pysty pistämään viikoissa paremmaksi, mutta en paljoa jää jälkeen. Mä mietin kanssa tänään, pitääkö lähteä näytille kun en aamuisen yhden potkun jälkeen liikkeitä tuntenut. Sain sitten mehun ja tökkimisen seurauksena vauvan liikkeelle. Jotenkin tuntuu, että tämäkin olisi aika isokokoinen. Varsinkin kun on mennyt näin paljon yliajalle. Esikoinenhan syntyi 40+5 ja painoi 4130 g.
Huomenna olisi viimoinen neuvola ja sen jälkeen siirryn äippäpolin asiakkaaksi. Täällä ei ainakaan eka käynnillä käynnsitellä, mikäli kaikki on ok.
Eliador 41+2
Pikainen ilmoittautuminen!
Poika syntyi ke 11.6. klo 21.09, 40+6 oli silloin.
Mitat: 3280g ja 50cm.
Tarkempaa kertomusta tulen kertomaan myöhemmin.
Olo on onnellinen :)
a_j + poju 3 vrk