Mitä pitäisi syödä että riittää 100 euroa/viikko? 5 henkeä perheessä...
100 euroa viikko.
Rahalla pitää ostaa ruoka, juomat, vessapaperit, shampoot, vaipat yhdelle lapselle, pesuaineet, tiskiaineet jne.
Bensat, vaatteet, lääkkeet jne menee eri rahasta.
Äiti ja lapset syövät kaikki ruoat kotona. Mies syö arkena iltaruoan kotona. Viikonloppuna kaikki syövät kaiken kotona.
Ei ole erityisruokavalioita.
Ei ole mahdollista saada marjoja tai sieniä tai muuta ruokaa keneltäkään.
Mitä te söisitte jos olisi 100 euroa rahaa viikkoa kohti?
Kommentit (116)
100 euroa viikko.
Rahalla pitää ostaa ruoka, juomat, vessapaperit, shampoot, vaipat yhdelle lapselle, pesuaineet, tiskiaineet jne.Bensat, vaatteet, lääkkeet jne menee eri rahasta.
Äiti ja lapset syövät kaikki ruoat kotona. Mies syö arkena iltaruoan kotona. Viikonloppuna kaikki syövät kaiken kotona.
Ei ole erityisruokavalioita.
Ei ole mahdollista saada marjoja tai sieniä tai muuta ruokaa keneltäkään.Mitä te söisitte jos olisi 100 euroa rahaa viikkoa kohti?
Ne kerätään itse kesällä ja syksyllä.
ikävää, että nuo kaikki on nyt sitten yhtäaikaa loppuneet.
Varmaan pelkkää makaronia. Minulla menee yksinään jo 100 e viikossa kaikkeen tuohon, eli 400 e kuukaudessa. Ruuan hinta on noussut kymmenessä vuodessa aivan älyttömästi, silloin pärjäsi vielä satasella kuussa.
Ollaan pieniruokaisia. Ei ongelmia.
Ollaan pieniruokaisia. Ei ongelmia.
ja hyvin riittää tuo summa. Perunaa syödään usein ja lihaa ja kalaa ostetaan tarjouksesta pakastimeen. Leivon leivät ja pullat.
Kannattanee kerätä marjat ja sienet metsistä ja perunat saa monelta maanviljelijältä, kun tarjoutuu perunannostoon syksyllä. Omenoita oli tänä vuonnakin kaikilla yli tarpeen ja viinimarjat jäivät pensaisiin.
mut ihan pakko...
Meidän perhe (5 henkeä, lapset 8-13 vuotta) syö tuolla hinnalla kuukaudessa oikeastaan melkein mitä vaan mieli tekee. Kerran viikossa vähintään syödään ravintolassa.
MUTTA ollaankin niitä paljon parjattuja ulkosuomalaisia! Palkka Suomen tasoa, verot ja elinkustannukset ei.
Makaronilaatikko,jauheliha makaroni,munamaito todella halpa.Kalakeitto,sei,peruna ,maito,ripaus suolaa ja voita.Lasagne,levyjä,jauheliha,tomaattimurska,valkosipuli,juustoraaste,erittäin edullinen ISO satsi.Uunimakkara(hk blu)muussi.Spagetti ja jauheliha kastike,näitä riittää vaikka kuinka paljon ja googlettamalla lisää.100e riittää mainiosti.Vaipat?Niin ja olen 45v.4lapsen isä.
mut ihan pakko...
Meidän perhe (5 henkeä, lapset 8-13 vuotta) syö tuolla hinnalla kuukaudessa oikeastaan melkein mitä vaan mieli tekee. Kerran viikossa vähintään syödään ravintolassa.
MUTTA ollaankin niitä paljon parjattuja ulkosuomalaisia! Palkka Suomen tasoa, verot ja elinkustannukset ei.
Missä maassa asustelette?
Tehdään mahdollisimman paljon ruokia alusta asti itse, kotimaisista raaka-aineista, isoissa erissä ja pakastetaan. Syödään vuodenaikojen mukaan. Käytetään ruuissa linssejä, papuja yms. jotka esikäsitellään ja pakastetaan sopivissa annoksissa. Leivotaan ainakin vaalea leipä itse.
Määritellään herkun käsite hyväksi ruuaksi. Hillitään sipsien, vanukkaiden, pullan, keksien, karkin yms. kulutusta.
Puhdistus- ja hygieniatuotteet tarjouksista ja mahd. mukaan isoissa erissä.
Vesi tulee hanasta, sillä pärjää viikon. vaikka puultahan se alkaa maistumaan, mutta jos tingittävä on.
Nyt saa monesta kaupasta punajuurta, porkkanaa ja lanttua todella edullisesti. Niistä voi tehdä keittoja, uunikasviksia, soseita.. Potut ja sipuli on aina edullista. Puuroja!
Leivänkin voi tehdä itse. Kalaa saa edullisesti.
Pyykinpesua voi siirtää seuraavaan viikkoon. Kato likasimmat ja osta käsinpesuun ainetta ja pese tahrakohdat.
Vaipat? hyvä aika opettaa lapsi potalle.. tai jos vauva, seuraa ilmeitä ja vie lavuaarille.
Jos on Ikea lähellä, niin koko perhe söisi ruuan kybällä.
Tutki paikkakunnan ruokakassi mahdollisuutta.
-Leivo leipä itse (kun tekee itse säästää siinäkin rahaa että leivän päälle riittää sipaisu voita ja siivu juustoa koska leipä itsessään hyvää).
-Osta iso juusto, esim. arkijuusto tmv. joka maksaa n.5€/kg ja riittää pitkälle, mahdolisesti koko kuukaudeksi.
-Osta hedelmiä/vihanneksia tarjouksista, esim. K-kaupoissa ja Lidleissä usein hviä tarjouksia hevituotteissa.
-Tee joka päivälle oma menu, rakenne voi olla esim. tälläinen:
Ma: keitto (nakki- kana- pinaatti- herne- minestrone- jne.)
Ti: kiusaus (lohi, kinkku, jauheliha, broilesi, janssonin jne.)
Ke: pasta (pekoni, sieni, pesto, tomaatti/jauhelija, kinkku, broileri jne.)
To: vuokaruoka (makaroonilaatikko lihalla/tonnikalalla, kaalilaatikko, punajuurivuoka jne.)
Pe: risotto (liha, kala, kana, katkarapu, sieni jne.)
La: herkkupäivä, jos vaikka pitsan tekee itse, niin ei se kovin kalliiksi tule, toki riippuu mitä siihen laittaa, mutta jos ei kalliita herkkuja vaan edullisempia täytteitä niin ei tule kalliiksi.
Su: jotain vähän "parempaa", esim. karjalanpaistia (lihoja saa tarjouksista edullisesti) uunilohta, kanaa uunissa, possua tmv. mitä edullisesti saakin, seuraksi esim. lohkoperunat/kermaperunat, ei maksa paljoa kun itse tekee.
Oletuksena se, että noita ruokia syödään illallisella ja jämät sitten seuraavana päivänä lounaalla. Jos ruokaa ei jää seuraavaan päivään, voi tehdä esim. suolaisen pannukakun, munakkaan tmv. edullista lounaaksi. Jos ruokaa taas jää paljon yli, osan voi pakastaa niille päiville kun ruokaa ei ole ylijäänyt.
mut ihan pakko...
että miten jatkuvasti pärjää satasella viikko, eikä kyse ole siis akuutista hädästä selvitä vain tämä seuraava viikko eteenpäin.
Mä söisin kasviksia mahdollisimman paljon, hyviä neuvoja jo tullutkin. Leipoisin leivät itse.
piirakkaa, mahdollisimman vähän valmista leipää. Leivän päälle kananmunia, lauantaimakkaraa, kurkkua... Juustot minimiin. Ruoka-annokset pieniksi, paljon kasviksia ja perunaa/pastaa/riisiä (niitä terveellisempiä täysjyväversioita pastasta ja riisistä) ja vain vähän lihaa/kanaa. Tavallista ruokaa, ei erikoisia maustekastikkeita ja -seoksia. Herkut minimiin. Vettä ruoka- ja janojuomaksi. Kotona harsoja vaipoiksi. Vessapaperia ei tarvitse metreittäin kakallakaan käydessä...
Makaronilaatikko,jauheliha makaroni,munamaito todella halpa.Kalakeitto,sei,peruna ,maito,ripaus suolaa ja voita.Lasagne,levyjä,jauheliha,tomaattimurska,valkosipuli,juustoraaste,erittäin edullinen ISO satsi.Uunimakkara(hk blu)muussi.Spagetti ja jauheliha kastike,näitä riittää vaikka kuinka paljon ja googlettamalla lisää.100e riittää mainiosti.Vaipat?Niin ja olen 45v.4lapsen isä.
Hei haloo, vähän realiteettia peliin.
lähteä jollekin peruna-makkara-makaroonilaatikko-linjalle, sillä sellainen ruokavalio kyllä sairastuttaa ennen pitkää ihmisen. Pienituloisenkin pitää ehdottomasti syödä kunnolla ja sellaisia asioita, jotka säilyttää terveyden. Terveys kun menee niin silloin köyhä on totaalisesti pulassa.
Hei haloo, vähän realiteettia peliin.
Meillä menee miehen kanssa kahdestaan ehkä 250 gramman juustopala kuukaudessa.
Leivälle ei tarvitse laittaa montaa siivua, yksi riittää (ehkä kaksi isolle leivälle). Ja toisinaan juustoa ei tarvitse laittaa lainkaan. Joskus riittää pelkkä metvursti tai pelkkä tomaatti tms.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2013 klo 17:24"]sata euroa jaettuna viidellä tekee 20e/hlö. tuo kun jaetaan 30 niin saadaan mitä toi tekee per päivä eli 67 senttiä. ton kun sitten jakaa vielä kolmella, niin saadaa mitä yksi ateria voisi maksaa.[/quote]
Viikossa on vissiin nykyisin seitsemän, eikä 30 pävää...
Silti tuollainen vajaa kolme euroa per päivä per syjöjä on kyllä todella pieni raha. Jos ostaa pyykkipulveria niin pitää sille päivälle löytää pari kolme vapaaehtosita jotka jättää syömättä.