Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko lukenut Väinö Linnan Täällä Pohjantähden alla

Vierailija
04.12.2012 |

teokset? Mitä pidit?

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
04.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tykännyt. Kalle Päätalo ja Väinö Linna kirjottaa samaa pitkäveteistä paskaa.

Vierailija
2/48 |
04.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntemattoman sotilaan sentään. Näin sotaunia seuraavat pari viikkoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
04.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä oli, tosin kakkososa oli aika paljon pelkkää sotaa, ykkönen oli paras ja kolmonen sitten taas jo kyllä kakkosta parempi.

Vierailija
4/48 |
04.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuosi sitten. Teki suuren vaikutuksen, ja vollotin useaan otteeseen. Mahtava kirjasarja.

Vierailija
5/48 |
04.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

monta kertaa, jokaisen pitaisi lukea.

Vierailija
6/48 |
04.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mestarillista sanankäyttöä. Eläydyin, kirja veti minut täysillä mukaan maailmaansa. Hahmot ovat edelleen elävästi mielessä.

Vierailija
7/48 |
04.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosikkihenkilöni olivat Alma, Kivivuoren Otto ja Elina. Ja Preeti!

Koskelan Jussia ja Akselia mun oli vähän vaikea sietää. Se yrmeys, mykkyys ja kärsimyskeskeinen suhde työhön ei oikein natsannut oman maailmankuvani kanssa.

Kaksi ekaa osaa ovat ihan huippuja omassa kirjallisuuden lajissaan. Kolmas hapertuu mun mielestä vähän loppuaan kohti. Mutta vähät siitä, hieno lukuelämys kaikenkaikkiaan.

Vierailija
8/48 |
04.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mestarillista sanankäyttöä. Eläydyin, kirja veti minut täysillä mukaan maailmaansa. Hahmot ovat edelleen elävästi mielessä.

Oon lukenut monta kertaa.

Vierailija
9/48 |
04.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjat ovat mahtavia, eivätkä ollenkaan sellaista korkeakirjallisuutta, mitä monet muut klassikot ovat. Tämä tietysti on joko plussa tai miinus, riippuu mitä kirjoilta hakee.

Vierailija
10/48 |
04.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan loistava teos. Kaikki henkilöhahmot ja historian kulku on kuvattu elävästi ja mielenkiintoisesti. Jäi haikea olo, kun pääsi viimeiselle sivulle. Olisi halunnut vain jatkaa ihmiskohtaloiden seuraamista kohti nykyaikaa.

Romaanina se on mielestäni parempi kuin Tuntematon sotilas.

Vierailija
11/48 |
04.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän Linnan tyylistä ja hänen henkilöhahmoistaan.

Vierailija
12/48 |
04.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

muitakin kirjoja.

Vierailija
13/48 |
04.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häkellyttävän hieno ja koskettava suurteos.

Vierailija
14/48 |
04.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuului aikoinaan kirjallisuuden oppiaineen tutkintovaatimuksiin yliopistossa ja täytyy sanoa, että kotimaisista klassikoista tämä oli niitä miellyttävimpiä luettavia.

Vierailija
15/48 |
05.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kansamme karmeimmista kohtaloista. Minäkin luen uudestaan aina silloin tällöin.

Ilman tällaisia kuvauksia emme voisi ymmärtää, miten olemme tähän nyky-yhteiskuntaamme tulleet.

Minua ovat eniten koskettaneet Jussin, räätäli Halmeen ja nuoren tytön (jonka nimeä en nyt muista) kohtalot. Tämä nuori tyttö oli Akselin veljen morsian ja hänet ammuttiin punaisena.

Vierailija
16/48 |
05.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ovat eniten koskettaneet Jussin, räätäli Halmeen ja nuoren tytön (jonka nimeä en nyt muista) kohtalot. Tämä nuori tyttö oli Akselin veljen morsian ja hänet ammuttiin punaisena.

Muutenkin koko Laurilan perheen tapaus oli aika karmaiseva. Huonot lähtökohdat ja huonosti kävi.

Linna on osannut kuvata kirjassaan tapahtumia sillä tavalla, etteivät ne jätä ketään kylmäksi.

Olen kuunnellut Täällä Pohjantähden alla -trilogian Veikko Sinisalon lukemana äänikirjana. Pidin kovasti.

Erinomainen kuvaus siitä, miten Suomea on rakennettu ja miten tähän on tultu. Asioita tarkastellaan myös monelta kantilta.

Vierailija
17/48 |
05.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvät kirjat! Voisin lukea taas uudelleen.

Vierailija
18/48 |
05.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on siis Täällä Pohjantähden alla yhtena kappaleena.

Se pieni kylä, aika, historia ja ihmiskohtalot. Kirjan loppuessa olin surullinen, että lähes kaikki tutut hahmot olivat jo kuolleet.

Paras koskaan lukemani kirja; siinä ei Dostojevskit ja muu paska pääse lähellekään.

Vierailija
19/48 |
05.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

repäisin huippupisteet, kun vapaasti otsikoitavassa kirjallisuusaiheisessa aineessa kirjoitin juuri tuosta kirjasta.:)

Sittemmin olen lukenut TPTA:n varmaan viisi kertaa. Aivan mieletön lukukokemus. Niin koskettava ja persoonat on mahtavia.

Laurilat on todellakin säälittävä perhe. Jotenkin surkeaa alusta loppuun. Suosikkeja Kivivuoren Otto, Leppäsen Preeti ja Henna sekä Koskelan Jussi jupinoineen. Tosin tykkään melkein kaikista. Eikä jostain Elkustakaan voi olla tykkäämättä...

Vierailija
20/48 |
05.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee luettua säännöllisesti läpi. Joskus jos on tylsää, saatan avata sen summamutikassa keskeltä ja lukea hetken eteenpäin.

Rakastan hahmoja ja rikasta ja hauskaa kieltä. Isovanhempani käyttivät osin samaa murretta ja muistelen heitä lämmöllä. Itku tulee melkein aina kun lukee Akselin kirjeitä kuolemansellistä Elinalle. "Minä jätän taas kirjottamatta sen minkäs muutenkin tiedät."

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yksi