Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajille kysymys arvostelusta!!!

Vierailija
01.12.2012 |

Mulla on ongelma. Minkä arvosanan antaisitte, jos oppilaan toinen koe on 7, pistareitten keskiarvo 8,5 ja tuntiaktiivisuus hyvä. Mutta toinen koe menee penkin alle, arvosana 5-.

Oppilas on tehnyt paljon töitä nostaakseen kutosesta seiskaan ja nyt näin.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
02.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. ysiluokkalaisille annan numerot todella tiukasti nyt jouluna, etteivät sitten ainakaan lepsuilisi keväällä ja että ei tarvitsisi kevääksi niitä numeroita laskea.

Varsinkin silloin jos on toiveita numeron korotuksesta päästötodistukseen. koska en mä sitten anna esim. ysiä jos kaikki tähänastiset numerot on kaseja, kun kerran kaikki numerot pitää ottaa päästötodistuksessa huomioon. Pitää olla ainakin kaksi ysiä että antaisin ysin!


Tai sitten se on joku koulusi tapa. Minulla ei ole tuollaista tapaa enkä ole tuollaisesta koskaan missään kuullut. Sen sijaan sen mitä olen lukenut "virallisia" opseja, niissä kehotetaan painottamaan ysiluokkaa.

Vierailija
2/28 |
02.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

painottakaa sitä tuntiaktiivisuutta ja innostuneisuutta! Sillä sitä elämässäkin paremmin pärjää kuin ulkomuistilla (jota koe väistämättä jossain määrin mittaa)!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
02.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset


Varsinkin silloin jos on toiveita numeron korotuksesta päästötodistukseen. koska en mä sitten anna esim. ysiä jos kaikki tähänastiset numerot on kaseja, kun kerran kaikki numerot pitää ottaa päästötodistuksessa huomioon. Pitää olla ainakin kaksi ysiä että antaisin ysin!


Tai sitten se on joku koulusi tapa. Minulla ei ole tuollaista tapaa enkä ole tuollaisesta koskaan missään kuullut. Sen sijaan sen mitä olen lukenut "virallisia" opseja, niissä kehotetaan painottamaan ysiluokkaa.

Jo joka paikassa on otettu koko yläkoulun numerot mukaan päättöarvosteluun. Kyllä mäkin ysiluokkaa painotan, mutta en pelkkääysiluokan kevättä. Eli on oltava syksyltäkin korotettu arvosana, jos sellaisen haluaa keväällä. Muuten tulee sitten se koko kouluajan arvosana parin kuukauden lukemisella siinä keväällä. Ei se ole mikään oikeus ja kohtuus.

Vierailija
4/28 |
02.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei yksi epäonnistuminen voi kaataa koko syksyn parantunutta duunia.

Vierailija
5/28 |
02.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisi mieli antaa kymppi, mutta onko tarpeeksi syytä:

Eka koe 9½ toka 9-. Pistarit 10-, tuntiaktiivisuus erinomainen.

Vierailija
6/28 |
02.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

toka koe oli vaikea, se meni kautta linjan huonosti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/28 |
02.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisi mieli antaa kymppi, mutta onko tarpeeksi syytä:

Eka koe 9½ toka 9-. Pistarit 10-, tuntiaktiivisuus erinomainen.

jota tuo ei ole.

Aloittajalle, antaisin 7.

Vierailija
8/28 |
02.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannustukseksi. Sanot, että tsemppasi hyvin alkusyksyn ja loppua kohden hiipui. Eli vähän kiikun kaakun ja keväällä pitää taas parantaa, jotta pysyy seiskassa.



tai et sano mitään. Miksi noita analysoida nyt niin kovin? Jos keväällä tämä laiskempi linja jatkuu, niin sitten annat taas kutosen. Ei noi arvostelut nyt niin vakavia ole. Mielummin parempi kuin huonompi. Ei tietenkään kaikille voi kymppiä tai ysiä antaa, mutta ei arvostelun tule rangaistakaan.



t: ope itsekin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/28 |
02.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiukan vaikuttaa sekin, menikö huonosti ensimmäinen koe vai jälkimmäinen. Saan sen käsityksen, että ensimmäisestä kokeesta tuli 7, toisesta 5-.



Olen varmaan kauhea nipo, mutta tiukkaa tekisi antaa seiska... Et tainnut kertoa ainetta, mutta useimmissa aineissa 5- on tosi huono numero. Miten voi käydä niin, että oppilas, joka "tekee paljon töitä", saa viitosen kokeesta???



Yleisesti ottaen peruskoulussa ollaan minusta ihan liian lepsuja. Omista lapsista näkee, että saavat seiskoja ihan tekemättä mitään. Se ei ole hyvä. Lapsille pitäisi opettaa jo koulussa, ettei ilmaiseksi saa mitään (hyvää).



Tietysti voi olla erikoistilanteita ja erityisiä oppilaita. Mutta näiden tietojen varassa antaisin kuutosen ja sanoisin, että seiskan saa sitten, kun yksikään koe ei ole ainakaan alle kuutosen.

Vierailija
10/28 |
02.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisi mieli antaa kymppi, mutta onko tarpeeksi syytä:

Eka koe 9½ toka 9-. Pistarit 10-, tuntiaktiivisuus erinomainen.

Jos tuosta toisesta kokeesta kukaan ei saanut tuota parempaa arvosanaa, niin vain siinä tapauksessa antaisin 10.

Jos yksikin oppilas sai selvästi paremman (vaikka 9+ tai 9,5), niin ei tuo ole kuin ysin arvoinen suoritus. Kymppi pitää tosiaan oikeasti ansaita ja sitä ei saa kuka tahansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/28 |
02.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se oppilaan kokonaisuus ole kuitenkin aina oikean suuntainen? Koulunumeroilla ei ole mitään merkitystä loppujen lopuksi elämässä. Tietysti jossain ysillä voi yhdestä numerosta olla jatko-opiskelupaikka kiinni, joten silloin pitää miettiä tarkemmin, mutta muuten... who cares?



Olen itse opettaja ja ihmetyttää, miten jotkut vanhemmat kokee kauheaa stressiä numeroista. Olen opettajaperheestä ja jo kotona vanhemmat opetti, että koulu on vaan koulua. Tottakai siellä pitää parhaansa tehdä, mutta numero suuntaan tai toiseen ei merkitse mitään.

Vierailija
12/28 |
02.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. ysiluokkalaisille annan numerot todella tiukasti nyt jouluna, etteivät sitten ainakaan lepsuilisi keväällä ja että ei tarvitsisi kevääksi niitä numeroita laskea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/28 |
02.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eri aineitten arvosteluperusteita ops:sta, niin se kymppi vaatii kyllä tosi paljon! Melkeinpä jos on vähänkin jotain sanomista jollakin osa-alueella, niin numeroksi ei tule kymppiä. Itse olen nihkeä antamaan kymppiä, se pitää todella ansaita. Kokeilla, aktiivisuudella, harrastuneisuudella jne.



t. fysiikan ope



Vierailija
14/28 |
02.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. ysiluokkalaisille annan numerot todella tiukasti nyt jouluna, etteivät sitten ainakaan lepsuilisi keväällä ja että ei tarvitsisi kevääksi niitä numeroita laskea.

Varsinkin silloin jos on toiveita numeron korotuksesta päästötodistukseen. koska en mä sitten anna esim. ysiä jos kaikki tähänastiset numerot on kaseja, kun kerran kaikki numerot pitää ottaa päästötodistuksessa huomioon. Pitää olla ainakin kaksi ysiä että antaisin ysin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/28 |
02.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisi mieli antaa kymppi, mutta onko tarpeeksi syytä: Eka koe 9½ toka 9-. Pistarit 10-, tuntiaktiivisuus erinomainen.

nyt joulutodistukseen ysin ja sitten jos jatkaa samalla kiitettävllä linjalla myös kevätlukukauden, niin kevättodistukseen kympin.

Vierailija
16/28 |
02.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos tuntityöskentely on kympin arvoista ja kokeetkin olleet kiitettäviä ja ainakin yksi lähellä kymppiä (10- tai 9,5). Koen silloin, että oppilas on kiinnostunut ja innostunut oppiaineesta, osaa etsiä aiheesta tietoa ja ilmaista sen. Ehkä jokainen kysymys ei ole mennyt nappiin, on tullut väärinkäsityksiä tai herpaantumista (koekin on vain yhden tunnin vireystilan näyttö), mutta jos se jatkuva näyttö on ollut ihan kympin arvoista, niin tottahan se oppilas hallitsee oppiaineen tiedot ja taidot sen kympin edestä.



Sen sijaan 5- tarkoittaa, että läpi on päästy tuurilla. Oppilas ei hallitse oppiainetta seiskan edestä eikä alkusyksyn tsemppi todellakaan kantaisi koko lukuvuoden verran. Oppii vain, ettei seiskan eteen tarvitse tehdä töitä. Tietysti tämäkin on oppilaskohtainen juttu eli puurtaja, joka epäonnistuu, ansaitsee tietysti paremman arvosanan kuin se hakuammunnalla yrittävä suulas tyyppi, jonka "osaaminen" on lähinnä turhaa puhetta ja kysymyksiä. Missään nimessä kyseessä ei ole vahva seiska eikä oppilaalla ole kurssiin tarvittavia asioita hallussa seiskan edestä.



Työteliäälle ja ahkeralle voisin antaa kannustimena seiskan,mutta en sellaiselle tuuriosaajalle, jonka käsi on kyllä pystyssä joka tunti, mutta enemmän se on sellaista huomiohakuisuutta kuin todellista osaamista. Ehkä nuo pistarit kertovat, että oppilas on todella yrittänyt, joten voisihan tietysti sillä seiskalla palkita alkusyksyn tsemppiä mutta missään nimessä hän ei ole siihen oikeutettu eikä kyseessä ole ns. ansaittu numero vaan opettajan kannustinkeino ja säälinumero.

Vierailija
17/28 |
02.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi vara korottaa keväällä. Kannattaa antaa aina jouluna mieluummin alakanttiin. En ole opettaja, mutta monen koululaisen äiti.

Vierailija
18/28 |
01.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos lapsi on tehnyt töitä niin seiskalla olisi sellainen kannustava vaikutus.

Vierailija
19/28 |
01.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on arviointia. Noilla näytöillä antaisin seiskan, jos kerran tuntityöskentely on hyvää. Kertoisin myös arviointiperusteet oppilaalle. Sanoisin, että se on, ns. heikko seiska, joten tsemppiä keväälle.



-äikänmaikka

Vierailija
20/28 |
01.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kympin arvosta sanoisin. Mutta nyt viime aikoina vähän väsähtänyt. Osallistuu satunnaisemmin ja läksyjäkin on jäänyt tekemättä. Ja tulos on tässä. Itsellkin on syyllinen olo, olisi pitänyt kannustaa ja "vahtia" enemmän edistymistä.



ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yksi