Mitä ajattelet tyttärestäni joka ei vietä joulua
Tyttäreni ja hänen miehensä eivät vietä laisinkaan joulua. Eivät kuulemma ole jouluihmisiä. Molemmilla ihan normaalit lapsuudenjoulut takana, ei mitään ikävää tai traumaattista. Tyttäreni vain lakkasi viettämästä jouluja kun muutti kotoa. Mitä ajattelet tästä?
Kommentit (40)
juhlaa?? Tiedätte varsin hyvin ettei Jeesus syntynyt jouluna niin miksi vietätte hänen syntymäänsä? Onko hän ehkä kutsunut teitä viettämään sitä vihollisjumalan eli auringonjumalan päivänä?
Eikä sitten millään pahalla vaan silkasta uteliaisuudesta kysyn:)
Tajuan siis uskonnollisen vakaumuksen, mutta en anti-jouluvakaumusta. Se kun tarkoittaa yleensä sitä, että halutaan vastustaa jotain ihan vain vastustamisen tai erikoisentavoittelun takia.
En ole itsekään uskonnollinen eikä lapsuuden joulut edes olleet mitään nappisuorituksia, mutta nautin jo opiskeluaikoina muutamasta ihanasta asiasta:
1) Kynttilät ja kyntteliköt pimeässä aamussa ja illassa. Glögin ja pipareiden tuoksua. Ihanaa rauhallista tunnelmaa.
2) Ajatus läheisteni ilahduttamisesta. Jo marraskuussa mietin, miten heitä voisin jouluna ilahduttaa, laskeskelin rahavarojani ja suunnittelin (usein sen kynttilän ja glögilasin äärellä). MOnesti lahjani olivat lupaus siivota tai hoitaa lapsia, joskus elokuvaliput tms.
3) Nautin myös kaupoissa kuljeskelusta. Suunittelin monesti, mitä ostaisin, jos minulla olisi varaa. Muutaman lantin uhrasin aina johonkin pieneen koristeeseen, minulla oli minikokoinen pöytäjoulukuusi, johon keräsin vuosien varrella aina yhden koristeen. Aika monta ehdin kerätä, ennen kuin muitakin tuli mukaan joulunodotukseeni. Koskaan ei tullut mieleen, että tämä on rasittavaa hössötystä tai jotenkin ahdistavaa tai muutenkaan mitään sellaista, mitä pitäisi vastustaa. Itsehän minä ja me kaikki sen joulumme luomme. Voi katsoa peiliin, jos luo siitä hössötystä.
En siis käsitä tuollaista teeskentelyä, että vika on joulussa tai joulun valmistelijoissa. Miksi ei sanota rehellisesti, että rupean hössöttämään ja stressaamaan enkä halua taas elää yli varojeni? Kysehän on siitä, että yksilössä on vika, ei muissa sen yksilön ympärillä.
Todennäköisesti tyttäresi on nauttinut lapsuutensa jouluista ja tajuaa, ettei kykene samaan kuin sinä. Ei viitsi edes yrittää. Aika laiska, saamaton ja herkästi stressaantuva ja siitä muita syyttelevä täytyy kuitenkin olla. Ei ehkä ole riittävästi mielikuvitusta, jotta kykenisi luomaan omanlaisena ja itseään miellyttävän joulutunnelman. Siinä sitten on helpompi vakuutella, etten ole jouluihminen kuin todeta, etten osaa, pysty enkä kykene.
Minullakin on tällainen ystävä joka ei vietä joulua. Ei halua lapsillensakkaan mitään tonttu- tai pukkijuttuja kerrottavan. On itse sanonut lapsilleen että toisille lapsille valehdellaan. Tosi ankeaa.
Itsekkään en mikään varsinainen jouluihminen ole, mutta joku raja ilonpilaamisessakin.
voi aina pimeään aikaan polttaa ja syödäkin voi hyvin ilman tekojuhlia. Ystävien kanssakin voi olla ja kukapa kieltää tai sitoo nämä tavat jouluun? Kovasti ihmettelen!
juhlaa?? Tiedätte varsin hyvin ettei Jeesus syntynyt jouluna niin miksi vietätte hänen syntymäänsä? Onko hän ehkä kutsunut teitä viettämään sitä vihollisjumalan eli auringonjumalan päivänä?
Eikä sitten millään pahalla vaan silkasta uteliaisuudesta kysyn:)
Vietän joulua, koska lapsuudesta saakka olen saanut kokea silloin kauniita perhehetkiä. Miksi en siis välittäisi niitä omille rakkailleni.
Joulun valmistelu on parasta aikaa vuodessa (kesäloman lisäksi) . Tuo toivottua vaihtelua tähän pimeään ja ankeaan talviaikaan.
enkä mitään muitakaan kansallisjuhlia. Olen sinkku, eikä minua kiinnosta pätkääkään koristella kämppääni mitenkään, syödä jotain tiettyjä juhlaruokia tms. Kristinuskoon en usko, joten ei ole syytä juhlia vaikka joulua tai pääsiäistä. Ne on mulle pelkkiä tavallisia vapaapäiviä, jolloin voi vaikka syödä pakastepizzan ja vetää kalsarikännit.
Jos mulla olisi lapsia, ehkä heidän takia järkkäisin jotain perinteistä, mutta kun ei ole, niin evvk koko joulu.
joulusta
mutta kaikilla varmasti siihen on syynsä, jollain huonot joulukokemukset, jollain halu olla erilainen, jollain inho kaupallisuutta kohtaan ja tahdottomuus tehdä joulusta oma näköisensä, jollain jokin kamala tapahtuma juuri joulun aikaan, jollain vakaumus jne.
en tiedä mikä siinä on,mutta kun jouluaattona aukaisen portin hautausmaalle ja vien kynttilät läheisten haudoille,se tuntuu jollain tapaa erityiseltä. olen ihan henkeen ja vereen jouluihminen. Vaikka mitään ihan hirveää hössötystä en harrastakaan. Jopa koulujen myyjäiset on musta kivoja. Ihana kun tuli luntakin,näyttää se yksi aseteltu jouluvalo pihallakin niin kotoisalta. hmm,en siis ymmärrä tytärtäsi,mutta valitkoon hän niin. Minä haluan viettää joulua,jo lasten takia. Mutta ihan itsenikin puolesta. Niissä päivissä on jotain aivan erityistä tunnelmaa. Mistä se tulee? minulla se vain tuntuu sydämessä asti. Myös kyyneleet tulee silmiin kun kuulen joululaauluja tai ,hyvänen aika, yritän itse laulaa:)
joulusta
mutta kaikilla varmasti siihen on syynsä, jollain huonot joulukokemukset, jollain halu olla erilainen, jollain inho kaupallisuutta kohtaan ja tahdottomuus tehdä joulusta oma näköisensä, jollain jokin kamala tapahtuma juuri joulun aikaan, jollain vakaumus jne.
Minä en vietä joulua, vaikka lapsuuteni joulut olivat ihan mukavia, eikä mihinkään jouluun ole liittynyt mitään ikävää. En kritisoi joulun kaupallisuutta tai muutakaan. Olen tapakristitty, eikä minulla ole mitään "syytä" olla pitämättä joulusta ja olla viettämättä sitä. En vain vietä sitä. En koe siihen mitään tarvetta. Enkä näe mitään järkeä viettää jotain mihin ei koe tarvetta.
Joulu ei vain yksinkertaisesti merkitse minulle mitään. Vaikea sitä on selittää.
joulusta
mutta kaikilla varmasti siihen on syynsä, jollain huonot joulukokemukset, jollain halu olla erilainen, jollain inho kaupallisuutta kohtaan ja tahdottomuus tehdä joulusta oma näköisensä, jollain jokin kamala tapahtuma juuri joulun aikaan, jollain vakaumus jne.Minä en vietä joulua, vaikka lapsuuteni joulut olivat ihan mukavia, eikä mihinkään jouluun ole liittynyt mitään ikävää. En kritisoi joulun kaupallisuutta tai muutakaan. Olen tapakristitty, eikä minulla ole mitään "syytä" olla pitämättä joulusta ja olla viettämättä sitä. En vain vietä sitä. En koe siihen mitään tarvetta. Enkä näe mitään järkeä viettää jotain mihin ei koe tarvetta.
Joulu ei vain yksinkertaisesti merkitse minulle mitään. Vaikea sitä on selittää.
sekä se, että ei merkitse mitään sen viettäminen.
mitä mieltä olet tyttärestäni joka 25v ikään ehtineenä on viettänyt kolme joulua jossain muualla kuin lapsuuden kodissaan eli ulkomailla. Tämänkin joulun tulee viettämään poissa kotoa.
Mutta kun tulee lapsuuden kotiinsa joulun viettoon kaiken on oltava kuin hänen lapsuudessaan, kuusi samassa paikassa kuin aina, cocacolaa piti viime jouluaattoaamuna hakea kaupasta, koska joulu kokiksessa täytyy olla joulupukin kuva, kinkku on otettava uunista jouluaattoaamuna klo 7 ja koko väen herättävä sitä syömään jne jne.
joulusta
mutta kaikilla varmasti siihen on syynsä, jollain huonot joulukokemukset, jollain halu olla erilainen, jollain inho kaupallisuutta kohtaan ja tahdottomuus tehdä joulusta oma näköisensä, jollain jokin kamala tapahtuma juuri joulun aikaan, jollain vakaumus jne.Minä en vietä joulua, vaikka lapsuuteni joulut olivat ihan mukavia, eikä mihinkään jouluun ole liittynyt mitään ikävää. En kritisoi joulun kaupallisuutta tai muutakaan. Olen tapakristitty, eikä minulla ole mitään "syytä" olla pitämättä joulusta ja olla viettämättä sitä. En vain vietä sitä. En koe siihen mitään tarvetta. Enkä näe mitään järkeä viettää jotain mihin ei koe tarvetta.
sekä se, että ei merkitse mitään sen viettäminen.
jäävänsä paitsi siitä,e ttä ette joulua vietä-
Minä en vietä joulua, vaikka lapsuuteni joulut olivat ihan mukavia, eikä mihinkään jouluun ole liittynyt mitään ikävää. En kritisoi joulun kaupallisuutta tai muutakaan. Olen tapakristitty, eikä minulla ole mitään "syytä" olla pitämättä joulusta ja olla viettämättä sitä. En vain vietä sitä. En koe siihen mitään tarvetta. Enkä näe mitään järkeä viettää jotain mihin ei koe tarvetta.
jäävänsä paitsi siitä,e ttä ette joulua vietä-
Minä ja mieheni olemme molemmat tyytyväisiä jouluttomuuteen. Eksä halusi viettää joulua ja hänen vuoksi sitä laitoin, mutta vain velvollisuudesta. Eihän sekään mikään ideaali ole. Oli kiva tavata mies, jolle joulu ei merkitse mitään.
Todennäköisesti tyttäresi on nauttinut lapsuutensa jouluista ja tajuaa, ettei kykene samaan kuin sinä. Ei viitsi edes yrittää. Aika laiska, saamaton ja herkästi stressaantuva ja siitä muita syyttelevä täytyy kuitenkin olla. Ei ehkä ole riittävästi mielikuvitusta, jotta kykenisi luomaan omanlaisena ja itseään miellyttävän joulutunnelman. Siinä sitten on helpompi vakuutella, etten ole jouluihminen kuin todeta, etten osaa, pysty enkä kykene.
ainakaan ole stressaantuvaa tyyppiä enkä minäkään vietä joulua. Järjestän kyllä muuten isojakin juhlia ja nautin siitä, mutta joulu ei minullekaan merkitse mitään. Siksi en sitä vietä. Myös minun lapsuusjoulut olivat ihan kivoja, aikuisena ei vain koskaan ole oikein tullut mieleen laittaa kotia erilaiseksi joulun vuoksi tai syödä jotain tiettyjä ruokia, tai mitä jouluun sitten kuuluukaan.
Ymmärrän oikein hyvin, miksi jotkut pitävät joulusta ja viettävät sitä, mutta ymmärrän myös miksi toiset eivät sitä vietä. Aivan kuten muiden asioiden kanssa, ihmiset ovat erilaisia ja kaikilla on makunsa ja mieltymyksensä.
olen tunnustava kristitty, normi evlut. En varmaaan yksineläjänä teksis mitään hirveen perinteistä jouluna. Ainakaan ruokia tmas
joten ymmärrän hyvin. no kuusesta ja joulun musiikista tykkään kovasti, ja valoista...Mutta ymärrän siis hyvin. Joulu on juhla, yksi tapa, eikä esim, kenenkään usko ole joulunvietosta kiinni.
Olen jouluhullun perheen äiti joten kuiteskin löytyy jo pikkujoulukuuset ja vastaavat kotoa, leivottu on ja sukulaisia kylään...yritän antaa aikaa ja yhdessäoloa läheisille.Mutta jouluun liittyy mielestäni hieman liikaa puolipakollisia kuvioita (koulujen myyjäiset y) joista en diggaa.
Sitten vasta kun tuli lapsia.
En ole jouluihmisiä.
on pakko. Sitten kun kaikki muuttaa pois kotoolta tämä äiti lopettaa taas joulun viettämisen :) Turhaa paskaa koko joulu. Kaupallista paskaa.
on pakko. Sitten kun kaikki muuttaa pois kotoolta tämä äiti lopettaa taas joulun viettämisen :) Turhaa paskaa koko joulu. Kaupallista paskaa.
tehdään vähemmän kaupallinen. ei ole mikään pakko antautua kulutushysteriaan mukaan, jos on tarpeeksi vahva.
ihmiset alkavat vain kerta kaikkiaan kyllästyä tähän nykyjoulun kaupallisuuteen ja jatkuvaan lahjahössötykseen? Pakko myöntää, että minustakin se hieman syö joulutunnelmaa.