Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pelkään rakennepoikkeamani periytyneen lapselleni, lääkäri leimasi vauhkoksi...

Vierailija
30.11.2012 |

Minulla on rakennepoikkeama. Sitä ei huomatu lapsena, alkoi vasta aikuisena vaivata todella. Tai oikeastaan: vasta aikuisena oireet muuttuivat niin selkeiksi että lopulta löydettiin niille syy.

Nyt olen huolissani yhden lapseni kasvusta ja kehityksestä ja otin huoleni esille myös lääkärissä. Lääkäri ei suostunut edes katsomaan kunnolla erikoislääkärin kokoamia tietoja minusta. Vilkaisi vain muutaman sekunnin ajan yhtä röntgenkuvaa ja ja sanoi, ettei näe lapsen ja minun kuvissani mitään samaa. Muun materiaalin ohitti täysin. Ne oli sentään minua hoitaneen erikoislääkärin keräämät tiedot (pyynnöstäni kylläkin, mutta eihän hän edes olisi koonnut materiaalia jos ei olisi pitänyt huoltani aiheellisena, eihän!?). Kyseinen erikoislääkäri on nähnyt yksityisesti myös lapseni.

Lääkäri korosti vain sitä, että lastani seurataan kyllä ja olen aivan turhaan huolissani

Mitäs mä nyt teen? Näyttää siltä, että julkisen puolen lähetettä eteenpäin ei heru. Eikä kyseinen lääkäri, jota lasta hoitaa suostu huomioimaan kokonaisuutta vaan hoitaa vain osaa lapsen ongelmasta. Lapsen kasvun avulla ongelmaan voisi (ehkä?) saada apua helpommilla keinoilla, jolloin pystyttäisiin estämään ongelman synty. Tästä en tietenkään voi olla varma, minä olen vain lapsen vanhempi - en lääkäri. Minulle tehtiin nyt aikuisena leikkaus julkisella puolella, jotta elämääni saatiin helpommaksi.

En vielä lapsia odottaessani tiennyt omasta ongelmastani. Oireita oli kyllä. Diagnoosin sain kun nuorin lapsi oli 1,5 v ja julkisen puolen leikkaushoitoon pääsin viisi vuotta diagnoosista. Lapsillani ei ole mitään erityistä sairausvakuutusta.

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
01.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mene tavalliselle lääkärille. Valita siellä lapsen kuorsaamisesta (liioittele) ja kaikesta muustakin, sitä kautta homma voi edistyä paremmin.

Mutta tekeekö tavallinen lääkäri lähetettä hammas- ja leukakirurgiaan? Se taitaa olla hammalääkärin tehtävä. Ja meidän hammaslääkärimme ei pidä ongelmaa niin suurena, että se antaisi aihetta lähetteeseen. Uniapneaa lapsella vielä tuskin on, nukkuu niin rauhallisesti.

Mutta pitää se kai tuokin kivi kääntää! Kiitti1

ap.

Vierailija
22/22 |
01.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mene tavalliselle lääkärille. Valita siellä lapsen kuorsaamisesta (liioittele) ja kaikesta muustakin, sitä kautta homma voi edistyä paremmin.

Mutta tekeekö tavallinen lääkäri lähetettä hammas- ja leukakirurgiaan? Se taitaa olla hammalääkärin tehtävä. Ja meidän hammaslääkärimme ei pidä ongelmaa niin suurena, että se antaisi aihetta lähetteeseen. Uniapneaa lapsella vielä tuskin on, nukkuu niin rauhallisesti. Mutta pitää se kai tuokin kivi kääntää! Kiitti1 ap.

kun alunperin on kyse jostain muusta kuin itse hammasongelmasta. Jos selviää (en tiedä, että selvitetäänkö sitä edes juurtajaksain jos on noin ilmeistä) ongelman perinnöllisyys, tokihan tavallinen lääkäri sit antaa lähetteen sinne, minne parhaaksi näkee. Jos lääkäri on ottanut tosissaan, tuskin ainakaan laittaa sille rivihammaslääkärioikojalle, vaan jollekin spessulle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yhdeksän