Ärsyttää... perhehytistä junassa
varattiin jo kuukausi sitten joulun välipäiville junamatka perheellemme sukulaisista takaisin kotiin. Saatiin mukavasti perhehytistä paikat, varattiin 2 istuinta. Meillä on 4-henkinen perhe jossa lapset taapero ja leikki-ikäinen.
No nyt sitten joku pölvästi oli varannut ne loput 2 paikkaa meidän vierestä. Onpa sitten mukavaa kökkiä siellä kopissa jonkun oudon perheen kanssa.
Eikö ole kuitenkin "kirjoittamaton sääntö" että tuonne perhehyttiin ei ängetä jos siellä on edes yksi paikka varattuna? En ainakaan ole koskaan ko. hytissä nähnyt useampaa perhettä yhtä aikaa.
No tervetuloa vaan sitten. Kunhan muistatte matkustaa ihmisiksi.
Kommentit (83)
miksi et varannut taaperolle ja leikki-ikäiselle omaa paikkaa? Lattiallako meinasit ne istuttaa vai koko matkan sylissä?
eli jos et varaa paikkoja, ne saa myydä. Ei ole mitään kirjoittamatonta sääntöä siitä, että maksamalla yhden paikan saa koko hytin itselleen.
Minä varaan aina juuri tuolla tavalla paikan eli jos 2 paikkaa varattu, otan siitä sen kolmannen.
On poikkeus, jos perhehyttiä ei ole myyty täyteen.
Siellä on melko paljon mukavampi olla kuin tavallisella junavaunun penkillä liiskautuneena yhdelle paikalle taaperot sylissä kuin istua perhehytissä lasten leikkiessä lattialla.
niin kyllä itse varaan ne paikat jotka vain saan revittyä kasaan.
Sorry, aina ei voi voittaa. Muidenkin on päästävä määränpäähän. Jouluaikahan on ruuhka-aikaa VR:llä
ei niissä mitään sääntöä ole, jos joku haluaa muulloinkin hytistä paikan, niin kyllä ne asemalla sen myy.
me ollaan ainakin aina saatu perhehytistä just niin monta paikkaa, kun on istuimia varattu. Eli mikä kirjoittamaton sääntö...??? Ei kai vr jätä paikkoja myymättä parhaimpana sesonkina.
on menny lipputiskille (tai nettiin) ostamaan kaksi paikkaa perhehytistä, onkohan hän alkanut siinä kyselemään, onko siellä muita.
Ei mun mielestäni ole mitään kirjoittamatonta sääntöä, että ei saisi ostaa hytissä vapaita paikkoja...
miksi et varannut taaperolle ja leikki-ikäiselle omaa paikkaa? Lattiallako meinasit ne istuttaa vai koko matkan sylissä?
pöytä ja tuolit lapsille, jotta saa vaikka piirrellä.
varanneet koko hyttiä? Jos olisitte maksaneet neljästä paikasta olisitte ne saaneet.
Junassa paikat myydään täyteen.
Kyllä vaan VR myy kaikki vapaat paikat. Ei se niin mene, että voi ostaa paikan ja viereisen paikan saisi ilmaiseksi. Jos haluaa neljä paikkaa, silloin ostaa neljä paikkaa. Koppeja ei myydä koppeina. Yleensä paikat myydään niin, että koppi/perhe, mutta joulun meno- ja paluuliikenne on sen verran vilkasta, että vapaita paikkoja ei juuri ole. Kantsii matkustaa silloin, kun muut ei matkusta.
paikkoja on reilusti myös esim. leikkipaikan läheltä. Miksi maksaisin lipusta jos sitä ei tarvitse? Sitä vartenhan tuo perhehytti on, että lapset (ja aikuisetkin) voivat siellä liikkua ja jalotella.
Siis kyse on siitä hytistä, jossa on pieni pöytä ja leikkipaikka lapsille, istuimet puoliympyrässä toisella sivulla. Kyllä minusta tuntuisi kummalle varata paikat siihen jos näen, että joku muu on jo varauksen tehnyt. Eri juttu ne isommat hytit, joissa ei ole mitään erityisfuntioita.
Totta kai ymmärrän että ruuhkajunasta otetaan ne liput, jotka käsiin saadaan. Mutta kun kyse ei ole siitä tämän junayhteyden kohdalla.
Olen matkustanut todella paljon junalla, lasten kanssa ja ilman. Vain silloin tulee matkustettua perhelipulla, kun ei ole muu tarjoushinta kyseessä. Tarjoushintaiseen lippuunhan ei tuota perhelippua saa.
Ap
eihän se paikkojen ostaja mistään näe onko muut istuimet varattu. Näkee vaan onko tarvitsemansa määrä paikkoja vapaana.
Itse olen matkustanut perhehytissä 3:n lapsen kanssa, varattuna meille oli 3 paikkaa.
Joku oli taaperon kanssa ostanut sen yhden paikan.
Onneksi eivät olleet hytissä kuin n. tunnin matkan (koko matka vajaat 5h). Meinasi olla toisella äidillä tuskaa kun taapero oli vailla omaa paikkaa eikä tyhjiä istuimia siis ollut, meidän paikat oli pöydän ympärillä ja tyhjän tilan lattiasta vei kuopuksen rattaat jossa kuopus nukkui suurimman osan ajasta jonka nämä toiset olivat perhehytistä.
Eli jos haluat koko hytin, varaat/maksat kaikki paikat.
se toinen perhe ei ole yhtä ääliö. Jos niillä on vaikka kaksi hikistä vanhempaa ja kolme lasta ja vielä koirakin. Saattaa tulla tuolla sun ajatusmallilla melkoisen ahdasta. Mutta ehkä kumpikin perhe jopa oppisi jotain... :-D
Ja jos niillä on lapsia, niin eihän sun lapset saa koko matkan ajaksi sitä piirustuspöytää ja jakkaroita varata. Sorppa vaan. Ja ehkä se toinen perhe oli jo varannut ne kaksi paikkaa ennen teitä.
se toinen perhe ei ole yhtä ääliö. Jos niillä on vaikka kaksi hikistä vanhempaa ja kolme lasta ja vielä koirakin. Saattaa tulla tuolla sun ajatusmallilla melkoisen ahdasta. Mutta ehkä kumpikin perhe jopa oppisi jotain... :-D Ja jos niillä on lapsia, niin eihän sun lapset saa koko matkan ajaksi sitä piirustuspöytää ja jakkaroita varata. Sorppa vaan. Ja ehkä se toinen perhe oli jo varannut ne kaksi paikkaa ennen teitä.
Jos juna on täynnä, on mukavampi istua perhehytissä kuin seistä käytävällä.
paikkoja tuossa junassa kyllä on, reilusti jäljellä. Itse valitsisin mieluiten sellaiset paikat, jossa ei tarvitse istua kylki kyljessä toisen perheen kanssa. En siis vaan tajua tuota minun jälkeeni varanneen logiikka.
Ja kun netistä ostaa liput, varataan ne erityispaikat kartasta (ainakin itse näin teen) jolloin kyllä näkee että paikat varattu. Mutta ehkä tosiaan kyse on siitä, että henkilö on käynyt luukulta tai puhelinpalvelusta ostamassa...
jos kaikki ajattelee että varaa vain aikuisille istuinpaikat ja lapsethan matkustaa sitten ilmaiseksi. Kaksi perhettä jos varaa samalla logiikalla niin ahdasta tulee. Saattaa jopa joutua istumaan käytävällä kun perhehytti on ahdas kahdeksalle hengelle.
ja ne on siellä ennen teitä. Niiden lapset valtaa sen piirustuspöydän ja kuopus on vaikka rattaissa ja teille jää ne 2 istuinta, ei mitään muuta. Parhaassa tapauksessa toisen perheen vanhemmat ovat rättiväsyneitä, kuorsaavat kuuluvasti ja lapset saa riekkua omiaan.
tavallisella paikalla lapsi sylissä.
Perhehytistä uupuu edessä olevan istuimen selkänoja 20 cm päästä lapsen nenästä eikä lapsen ole pakko koko matkaa istua sylissä.
Perhehytissä on pienet penkit pöydän ympärillä lapsille.
se toinen perhe ei ole yhtä ääliö. Jos niillä on vaikka kaksi hikistä vanhempaa ja kolme lasta ja vielä koirakin. Saattaa tulla tuolla sun ajatusmallilla melkoisen ahdasta. Mutta ehkä kumpikin perhe jopa oppisi jotain... :-D
Ja jos niillä on lapsia, niin eihän sun lapset saa koko matkan ajaksi sitä piirustuspöytää ja jakkaroita varata. Sorppa vaan. Ja ehkä se toinen perhe oli jo varannut ne kaksi paikkaa ennen teitä.
jos olisit lukenut aloitukseni kunnolla, tietäisit, että minä tein ensimmäisen varauksen. Tiedän sen, koska varasin netistä ja näin että koko hytti oli vielä vapaana.
Mutta näinhän se menee, suuri osa lapsista matkustaa ilman omaa paikkaa kun sitä ei tarvitse ostaa. Juniorilippuhan on 6-16-vuotiaille virallisesti.
Ap
Siinä hytissä on 4paikkaa?
Ja sinä ajattelit että saatte koko hytin käyttöönne maksamalla puolet hinnasta?
Olet sinä aika hassu=)
Olisihan se hytti kokonaan teidän käytössä jos olisit maksanut niistä kahdesta jäljelle jäävästä paikasta =D