Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ärsyttää... perhehytistä junassa

Vierailija
28.11.2012 |

varattiin jo kuukausi sitten joulun välipäiville junamatka perheellemme sukulaisista takaisin kotiin. Saatiin mukavasti perhehytistä paikat, varattiin 2 istuinta. Meillä on 4-henkinen perhe jossa lapset taapero ja leikki-ikäinen.

No nyt sitten joku pölvästi oli varannut ne loput 2 paikkaa meidän vierestä. Onpa sitten mukavaa kökkiä siellä kopissa jonkun oudon perheen kanssa.

Eikö ole kuitenkin "kirjoittamaton sääntö" että tuonne perhehyttiin ei ängetä jos siellä on edes yksi paikka varattuna? En ainakaan ole koskaan ko. hytissä nähnyt useampaa perhettä yhtä aikaa.

No tervetuloa vaan sitten. Kunhan muistatte matkustaa ihmisiksi.

Kommentit (83)

Vierailija
61/83 |
29.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos olisit jaksanut lukea viestiketjun läpi niin tietäisit, että ja useaan kertaan kerroin, miksi varasin vain kaksi paikkaa. Mutta kerrataanpas sinullekin:

ennakkolippuun ei saa perhelippua. Ja se hintaero olisi ollut iso verrattuna perhelippuun.

Totta kai ymmärrän, että joku voi tehdä varauksen samaan hyttiin kanssamme, mutta itse en kyllä koskaan änkeäisi samaan pieneen kopperoon edes kahden matkustajan seuraksi jos junassa on paljon muitakin paikkoja jäljellä.

Ap

Vierailija
62/83 |
29.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

liput perhehytistä mikä ei ollut enää tyhjä. voi ei. no sitten on kaksi av-mammaa yhdessä matkalla!

näin on voinut käydä, tai sitten ei. Laitoin aloitukseeni laveasti tuon matkustusajan enkä aio mainita reittiämme. Ihan siltä varalta, ettei meitä kukaan av-mamma siellä junassa bongaa. ;)

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/83 |
29.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten olet vaan putkiaivoinen :)

Jokainen paljon InterCityllä pienten lasten kanssa matkustanut tietää, että perhehytin sijaan paikat kannattaa varata invavaunusta, heti 2. penkkiriviltä. Ensimmäisen rivin paikat on nimittäin varattu saattajalle eikä niitä myydä kenellekään ilman pyörätuolia matkustavalle ja iso tila paikkojen edessä pyörätuoleille. Koskaan ei käyttämälläni todellakin vilkkaalla junayhteydellä Helsinki-Tampere, matkaan ole sattunut yhtä pyörätuolia enempää, joten olen voinut jätää vaunut siihen eteen ja vauvan niihin nukkumaan ja istua niillä vapailla saattajapaikoilla taaperon kanssa. Taaperolla on ollut tilaa leikkiä siinä penkkien edessä lattialla ja jaloitella. Lisäksi invavessaan mahtuu kivasti taaperon kanssa ja jopa vaunut saa mukaan jos tarvis jostain syystä vaatii. Ei portaita, ei ahtautta tunkkaisessa hytissä jne.

Olen matkustanut aikanaan tosi paljon junalla vauvan ja taaperon kanssa ja parin reissun jälkeen totesin että perhehytti on ihan syvältä - sinun kirjoittamaton sääntösi on tosi outo, enkä ymmärrä miksi kukaan haluaa änkeä sinne perhehyttiin, jonne pitää nousta portaat ja vain harvoin käy niin hyvä tuuri että sen saa kokonaan itselleen ellei osta kaikkia paikkoja hytistä.

Minun kokemukseni mukaan nuo invapaikat ovat hyvin usein täynnä lastenvaunujen kanssa matkustavia. Vaununja on usein ne invapaikat täynnä ja lisäksi vielä se wc:n vierikäytävä. Ja minusta ne paikat voi muutenkin jättää sellaisille, joille se vaunujen lähellä oleminen on tärkeää esim. perheille, joissa lapsi nukkuu päiväunet vaunussa. Tuo on se viimeinen paikka, mistä varaisin meille paikan.

Ja lisäksi helsinki-tampere-välin matkustaminen on vähän eri asia kuin maan halki matkustaminen.

Ap

Vierailija
64/83 |
29.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

matkustin pitemmäksi ajaksi pikkulapsen ja vauvan kanssa ja tavaraa oli paljon, myös vaunut joissa ajattelin vauvan nukkuvan... Eiköhän joku aivokääpiö ollut varannut hytistä sen ainoan jäljellä olevan paikan ja tunki hyttiin kaksine erittäin meluavine lapsineen. Ei ollut puhettakaan että me olisimme saaneet istua varaamillamme ja maksamillamme paikoilla vaan hänen isommat lapsensa tunkivat niihin koko ajan, eikä vauvan nukkuimisestakaan tullut mitään koska vaunut olivat tiellä ja niitä tönittiin. Jos siis hytistä on kolme paikkaa varattuna, on se täynnä, kiitos.

myös silloin, kun olen ostanut paikan laukulleni (ali vauva nukkuu rattaissa eikä ole istumassa).

Vierailija
65/83 |
29.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan kirjoittamaton sääntö jos junassa on kaksi perhehyttiä, että se, joka ehtii varata ensin, saa koko hytin. Kukaan ei enää siihen hyttiin varaa paikkoja.

Eli siis ap ehti varata hytistä kaksi paikkaa. Toinen on jo täynnä. Eli tämän toisen perheen olisi pitänyt tajuta mennä tavalliseen vaunuun, koska hytti oli sanomattoman säännön mukaan jo ap.n

Jos juna on täynnä niin sitten muut seisoo

käytävällä. Mutta perhehytti kuuluu sille, joka ehti ekana varata.

On eri asia kuin se, että haluaa ehdoin tahdoin tulla samaan pieneen koppiin toisen perheen kanssa kun junassa olisi vielä paljon tilaa.

Ap

Vierailija
66/83 |
29.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten olet vaan putkiaivoinen :)

Jokainen paljon InterCityllä pienten lasten kanssa matkustanut tietää, että perhehytin sijaan paikat kannattaa varata invavaunusta, heti 2. penkkiriviltä. Ensimmäisen rivin paikat on nimittäin varattu saattajalle eikä niitä myydä kenellekään ilman pyörätuolia matkustavalle ja iso tila paikkojen edessä pyörätuoleille. Koskaan ei käyttämälläni todellakin vilkkaalla junayhteydellä Helsinki-Tampere, matkaan ole sattunut yhtä pyörätuolia enempää, joten olen voinut jätää vaunut siihen eteen ja vauvan niihin nukkumaan ja istua niillä vapailla saattajapaikoilla taaperon kanssa. Taaperolla on ollut tilaa leikkiä siinä penkkien edessä lattialla ja jaloitella. Lisäksi invavessaan mahtuu kivasti taaperon kanssa ja jopa vaunut saa mukaan jos tarvis jostain syystä vaatii. Ei portaita, ei ahtautta tunkkaisessa hytissä jne.

Olen matkustanut aikanaan tosi paljon junalla vauvan ja taaperon kanssa ja parin reissun jälkeen totesin että perhehytti on ihan syvältä - sinun kirjoittamaton sääntösi on tosi outo, enkä ymmärrä miksi kukaan haluaa änkeä sinne perhehyttiin, jonne pitää nousta portaat ja vain harvoin käy niin hyvä tuuri että sen saa kokonaan itselleen ellei osta kaikkia paikkoja hytistä.

että huvikseen en noille paikoille menisi siksikään, että pyörätuolilla kulkevalla ei ole paljon muita mahdollisuuksia kuin matkustaa ko. paikalla tai sitten ei matkustaa lainkaan.

Ap

Vierailija
67/83 |
29.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme tyyppejä. Rahalla saa.. Jos haluaa koko hytin itselleen, niin ostaa kaikki paikat.

Vierailija
68/83 |
29.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säälikää oikeasti niitä kanssakulkijoita kanssa, hekin OVAT paikkansa maksaneet.

Vierailija
69/83 |
29.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

merkitystä, mitä SINÄ tekisit tai et tekisi, jos junassa on paljon tilaa, mutta perhehytistä kaksi paikkaa jo varattuna? Tämä toinen liput varannuthan on ihan toinen ihminen, ja ajattelee eri tavalla. Olet kyllä aika uskomaton.

Ajattele, he ovat voineet vaikka nähdä että hytistä on jo kaksi paikkaa varattu, ja varanneet silti paikat siihen perhehyttiin! Ei ole välttämättä edes tietämättömyyttä. Ajattele!

Jos sinä haluat matkustaa halvemmin, sinä matkustat halvemmin. Jos haluat hytin vain omalle perheellenne, maksat kaikista paikoista. Vaikka sen 70 enemmän. NIin yksinkertaista.

Vierailija
70/83 |
29.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos olisit jaksanut lukea viestiketjun läpi niin tietäisit, että ja useaan kertaan kerroin, miksi varasin vain kaksi paikkaa. Mutta kerrataanpas sinullekin:

ennakkolippuun ei saa perhelippua. Ja se hintaero olisi ollut iso verrattuna perhelippuun.

Totta kai ymmärrän, että joku voi tehdä varauksen samaan hyttiin kanssamme, mutta itse en kyllä koskaan änkeäisi samaan pieneen kopperoon edes kahden matkustajan seuraksi jos junassa on paljon muitakin paikkoja jäljellä.

Ap

Silloin viimeistään paikat menee jollekkin muulle!

Itselle ei kyllä tulisi edes mieleen ruuhkaiseen joulunaikaan olla varaamaatta lapsillekkin niitä paikkoja!! Maksaa sitten vaikka enemmän, mutta kivaa ei ole pitkää matkaa matkustaa täydessä junassa lapsi sylissä...

Vierailija
71/83 |
29.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siellä on tilaa jaloille ja PC-pistoke, joten voin tehdä jopa töitä matkan aikana, tai katsella filmejä jne. Jos sinne änkeytyy joku perhe, ei se ole minulta pois, kunhan eivät näytön ruudulle vilkuile. Muutaman kerran on kanssamatkustaja sanonut, että pitää lopettaa K16-filmin katselu, mutta olen todennut, että kunhan ei tunge lastaan syliini, ei se saa huonoja vaikutteita.

Vierailija
72/83 |
29.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

se toinen perhe matkustaa ekaa kertaa perheenä junalla eikä näin ollen voi tietää mistään kirjoittamttomista sännöistä.

t. palstamamma joka ei ole koskaa matkustanut perhehytissä2q1

Vierailija
73/83 |
29.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi ihmeessä ette ostaneet perhelippuja? Tällöin molemmat lapset olisivat saaneet omat paikat samaan hintaan kuin te aikuisetkin ja koko hytti olisi varattu teille. Tyhmyydestä joutuu kärsimään.

Vierailija
74/83 |
24.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrohan miten matka meni? Toivottavasti kumminkin sulassa sovussa :)

Vierailija
75/83 |
24.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matka onkin vasta välipäivinä...liian innokkaana täällä jännitän teidän junamatkaa :) Mutta palaathan raportoimaan!

Vierailija
76/83 |
24.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muitten läsnäolo kiusaa.

Vierailija
77/83 |
31.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä se perhehytti enää niin kauhean tilavalta tunnu, jos siellä istuu pari perhettä ja molemmat tunkevat rattaansa sinne. Meille kävi juuri näin.

Ostin perhehytistä 3 paikkaa. Miehelleni, minulle sekä 6v. Vaunuissa nukkui 3kk ikäinen poikamme. Seuraavalta asemalta hyttiin änki nuori äiti rattaineen. Käskyttäminen sen osalta alkoi heti, kun ovesta sisälle pääsi. Omat vaunumme olisi hänen mukaan pitänyt laittaa käytävälle, että hän saisi omansa sinne. Sylissä hänellä oli n. 2-3v poika. En todellakaan laittanut! 

Pienen säädön jälkeen saimme molempien menopelit sinne mahtumaan, mutta eihän siellä enää tilaa ollut lastenkaan leikkiä. Mies lähti yläkertaan 6v poikamme kanssa ja viihtyi siellä melkeinpä koko matkan. Itse jäin jurmuttavan kanssamatkustajan kanssa perhehyttiin. Tämä nuori äiti luuli omistavansa koko perhehytin, koska tuskasteli sen ahtautta ja kummasteli pitkään miksi en vienyt vaunujamme hytin ulkopuolelle. Hänen oma lapsensa EI KERTAAKAAN istunut omissa rattaissaan, vaan ne tuntui olevan lähinnä tavaroiden säilytykseen. Ehdotin, että itse laittaisi rattaat kasaan ja siirretään tavarat hyllyille. Tuli hyvin kuikkuinen mulkaisu! Sen jälkeen emme enää puhuneet sanaakaan. 

En siis oikeastikaan ymmärrä niitä ihmisiä jotka väenväkisin tunkevat perhehyttiin siellä ollessa yksikin paikka vapaana. Se hytti ei todellakaan ole mikään tilaihme! Väkisinkin tilanteet kärjistyy, kun hyttiin ahdetaan monet vaunut/rattaat ja vielä pitäisi lastenkin saada liikkua. 

Ja olen kuullut sellaisestakin tapauksesta missä perhehyttiin oli tullut jokin "pukumies" töitä tekemään ja sätti hytissä ollutta perhettä, kun eivät saaneet 7v tyttöään ihan hiljaiseksi. Junassa oli toki muitakin vapaita paikkoja...

Vierailija
78/83 |
25.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

perähikiän kasvatteja vielä olemassa? Mä en ole tullut edes ajatelleeksi, että tässäkin voisi olla joku ongelma. Matkustamme oikeastaan aina perhehytissä. Matka on pitkä ja meitä on kaksi aikuista ja taapero. Varaamme ennakkoliput todella hyvissä ajoin. Useimmiten samassa hytissä on toinenkin perhe. Missä ongelma? Kyllä kuule paljon ahtaammin helsinkiläiset matkustavat metrossa, ratikassa ja bussissa. Ja kauheaa, siellä on muitakin liikkeellä! Mene omalla autolla, kun et ymmärrä, miten joukkoliikenne toimii.

Vierailija
79/83 |
29.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos katson, että perhehytissä on vapaata pari paikkaa, varaan oitis paikkani sinne. Huolimatta, onko kaksi paikkaa jo varattu. Ja juuri sen takia, että ssiellä on lapsille enemmän tilaa liikkua.

Tulen sinne kokoonpanolla a) minä ja alle kouluikäinen lapsi b) minä, alle kouluikäinen ja vauva tai c)minä ja vauva. Ja niille kahdelle paikalle majoitumme + tarvittaessa siihe pöydän ääreen.

Ja kun olet aiemmin kaksi paikkaa varannut, saat ne kaksi paikkaa varaamallasi hinnalla. Me otamme ne loput ja valtaamme oman osamme. Toivottavasti osaat olla kunnolla ja lapsesi ja miehesi myös.

Jos et olisi ollut saita, olisit ostanut perhelipun kalliimmala hinnalla ja olisit saanut koko perhehytin käyttöösi. Näin se vain menn!!

Vierailija
80/83 |
29.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varasin kyllä paikan niin että hytissä oli 2 paikkaa varattuna. En tosin tiennyt tästä kirjoittamattomasta säännöstä.

Minulla oli mukana muutaman kuukauden ikäinen, niin ajattelin että siellä on parempi imettää. Heh se oli kyllä hyvä nähdä tän mamman ilme kun näki että hänen hyvitissään istuu jo joku :) Perheen isä kyllä vaikutti ihan kohteliaalta!

Hymyilyttää vieläkin sen naisen ilme. Junassa oli jonkun varran tilaa niin vaihdoin paikkaa, eikä silloin hymyilyttänyt. Hyvä etten anteeksi pyytänyt että heidän hyttiinsä tungin :D