Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ärsyttää... perhehytistä junassa

Vierailija
28.11.2012 |

varattiin jo kuukausi sitten joulun välipäiville junamatka perheellemme sukulaisista takaisin kotiin. Saatiin mukavasti perhehytistä paikat, varattiin 2 istuinta. Meillä on 4-henkinen perhe jossa lapset taapero ja leikki-ikäinen.

No nyt sitten joku pölvästi oli varannut ne loput 2 paikkaa meidän vierestä. Onpa sitten mukavaa kökkiä siellä kopissa jonkun oudon perheen kanssa.

Eikö ole kuitenkin "kirjoittamaton sääntö" että tuonne perhehyttiin ei ängetä jos siellä on edes yksi paikka varattuna? En ainakaan ole koskaan ko. hytissä nähnyt useampaa perhettä yhtä aikaa.

No tervetuloa vaan sitten. Kunhan muistatte matkustaa ihmisiksi.

Kommentit (83)

Vierailija
41/83 |
28.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennen sai automaattisesti alle 15v lapselle istumapaikan kun varasi aikuiselle lipun, oli ns. perhelipun nimellä - lapselle oma istumapaikka ilmaiseksi.

Ovatko siis lopettaneet tämän, oli vielä elokuussa voimassa?

niin kyllä, perhelippuja saa edelleen. Mutta jos ostaa lippunsa tarjoushintaisena esim. ennakkolippuna kuten me teimme, niin se ei koske perhelippua.

Vierailija
42/83 |
28.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun se varmaan vieä onnistuisi?

Varaa koko hytti perheellesi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/83 |
28.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun se varmaan vieä onnistuisi?

Varaa koko hytti perheellesi.

koska kyseessä on ennakkovaraajan lipputuote, joilla ei ole muutosoikeutta. En voi varata koko hyttiäkään kun joku toinen on varannut ylijääneet paikat.

Nämä asiat selviävät kyllä lukemalla ketjun läpi.

Ap

Vierailija
44/83 |
28.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIKSI et varannut koko hyttiä jos noin ärsyttää muut ihmiset?

Vierailija
45/83 |
28.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ap olet niin epäsosiaalinen ettet yhtä junamatkaa kestä vieraiden ihmisten seuraa niin hanki auto ja mene sillä.

Vierailija
46/83 |
28.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vain että miksi pitää varata liput pienestä kopista toisen perheen kyljestä kun paikkoja olisi ollut juna pullollaan. Ei tietenkään perhehytistä, mutta kumminkin.

Mutta nyt ap painuu unten maille...

Vierailija
47/83 |
29.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eniten pelkään, että hyttiin ahtautuu jotain levottomia, räkätautisia ja ruokaa joka paikkaan liiskaavia tapauksia. Sehän voi olla kivakin, jos kanssamatkustajat ovat oikeasti mukavia. Epäilen, että "hyttiimme tunkeutujat" ovat matkustamassa vielä pidemmän matkan kuin me (meilläkin matkaa sen 5 tuntia) ja ovat siinä uskossa, että joutuvat jakamaan hytin muiden kanssa vain lyhyen matkan. Ap

Pidäthän huolen, että omet lapsesi ovat hiljaa ja nätisti sekä eivät pelleile ruualla, edes vahingossa?

Vierailija
48/83 |
29.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vain että miksi pitää varata liput pienestä kopista toisen perheen kyljestä kun paikkoja olisi ollut juna pullollaan. Ei tietenkään perhehytistä, mutta kumminkin.

Mutta nyt ap painuu unten maille...

Yksinkertaista. :)

Mene autolla jos et halua matkustaa muiden ihmisten kanssa.

Vierailija
49/83 |
29.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me varattiin myös viime jouluksi ajoissa liput perhehyttiin. Varattiin kolme paikkaa, minulle, miehelle ja vauvalle. Siis vauvalle, luit oikein. Tai no 1-vuotias se sillon oli, mut usein ollaan matkustettu perhehytissä ja AINA lapsellamme on ollut oma paikka, vaikka on ollu vasta muutaman kuukauden. Eli kysynkin ap:ltä, miksi ostat vain kaksi paikkaa, jos teitä on neljä???? Ne junioriliput kun tarkoittaa myös alle 6 vuotiaita. Ja yksi täyden hinnan maksava aikuinen voi varata ILMAISEKSI paikan lapselleen..siis minkä ikäiselle lapselle vaan, myös alle 6 vuotiaalle. Vaikka sylivauvalle siis, niin kuin me ollaan aina tehty. Eli jos sinä ja miehesi maksatte täyden hinnan, niin olisitte ottanut kaksi perhelippua ja samalla sitten molemmille muksuille omat paikat, eli sen koko hytin!

Me siis yhden lapsen kanssa ollaan viety aina hytistä kolme paikkaa. Ja viime jouluna siihen tuli nuori teiniäiti vauvoineen. Meillä oli rattaatkin hytissä, kun poika nukku siinä päiväunet. Ja hyvin mahduttiin. En tosin tiiä miten mahtuu, jos neljälle aikuiselle on paikat varattuna ja lisäksi on liuta lapsia ilman paikkaa..kaikkee sitä onki, järkeä saa käyttää ja varata ne paikat ilmaseksi lapsillekin, jos siis maksatte miehesi kanssa täyden aikuisten lipun hinnan ilman alennuksia. Ruuhka-aikaan erittäin suotavaa ostaa täyshintainen lippu, jos haluaa varmistaa, et kukaan muu ei tule hyttiin ja muksuillekin on paikat.

Ja vaikka ne, joka siihen hyttiin nyt on ostanut liput, onkin "tunkemassa siihen jo nyt, vaikka junassa on tilaa", niin luultavasti ne paikat olisivat täyttyneet viimeistään juuri ennen junan lähtöä. Meillä kävi juurikin noin viime jouluna. Nuori äiti selitti, ettei ollu koko junassa muita paikkoja kuin se yksi ainoa perhehytin paikka ja siihen se oli tietenkin sen paikan ostanut, ymmärrettävää. Eikä ollut mitään ongelmaa matkustaa sen kanssa. Juteltiin, ja vähemmän juteltiin. Ja taisi jäädä paljon ennen meitä pois, eikä tullut sitten ketään muuta enää siihen.

Itse olen paljon matkustanut perhehytissä. Joskus kun ostan netistä lippua, on jo perhehytistä viety kaksi paikkaa..joskus ollut yksikin paikka varattuna. Aiemmin en sitten ostanut enää siihen paikkaa, kun oli tilaa muuallakin, vaikka oikeastin halusin sinne lapseni kanssa. Mulla oli kyllä joustonvaraa, eli lähdin vaikka seuraavana päivänä. No kerran sit varasin paikan mulle ja vauvalle (vain yhden paikan, koska olin opiskelija enkä saanu siten perhelippua, missä lapsikin saisi ilmaisen paikan), niin jo lähtöasemalla hytti tuli täyteen ja oli melkeinpä koko matkan täysi. Hytissä oli äiti vauvoineen, minä vauvoineen ja isä ja äiti taaperonsa kanssa. No, minä viihdyin paremmin sitten siellä leikkivaunussa ja nukutin pojankin siihen vaunu/invapaikalle rattaisiin. Oli siis tilaa istua muuallakin. Poika muutenki viihty melkeinpä koko matkan siellä leikkivaunussa, et siellä se koko matka tahtoo mennä. Tykkään vaan, kun hytissä voi rattaisiin nukutta päikkäreille ja saa ite olla välillä rauhassa ja saa syödäkin ja syöttää lasta kivasti siellä. On tilaa. Mut meni se matka hyvin ilman hyttiäkin.

Ja vielä. Olen nyt alkanu ostaa perhehytistä paikan, vaikka siinä olisikin varattuja paikkoja. Koska: henkilöt/perhe jotka siinä matkustaa, voivatkin olla vain osan minun matkastani siinä. Eli jos minä matkustan 6,5 tunnin matkan, he voivat olla vaikkapa vain pari tuntia. Ja siellä voi olla myös PERHEETTÖMIÄ (lue lapsettomia), jotka varaa perhehytistä niitä paikkoja!!! Rasittavaa. Kerran jätin ostamatta hytistä paikat, koska pari paikkaa oli jo varattu. Noh, ketä siellä istuikaan, kun monen monta kertaa kävelin hytin ohi. Mies ja nainen läppäreineen ja kahvimukeineen. Arvaas vaan tekikö mieli tunkea sinne vauvani ja rattaideni kanssa..hehheheh. Harmitti jälkeenpäin, kun en tunkenut. Olis es pitäny avata se ovi ja kysyä missä teijän lapset on?? Mihin te ne jätitte?? Ja kerran ostin paikat hytistä, et oli jo yksi paikka varattu. Se toinen matkustaja tuli vasta puolessa välissä minun matkaa ja se oli nuori teinityttö! Kuunteli siinä vaan musiikkia ja muka torkku koko matkan. Että se niistä. Näiden tapausten jälkeen päätin, ettei mua hiasta, vaikka hytissä olis paikkoja varattu. En kyllä ole tullu ajatelleeksi sitä vaihtoehtoa, et jos kaksi paikkaa on varattu, ni siihen onkin tulossa nelihenkinen perhe :O No, jos näin kävisi, siinä tapauksessa siirtyisin leikkivaunuun matkustaa..tavarat korkeintaan jättäsin hyttiin. Ja jos se perhe olisikin vain osan matkaa minun matkastani, ni voisin sitten mennä hyttiin, ku ne on lähteny. Näin on käyny usein. Eli ollaan siis matkustettu useinkin muiden perheiden kanssa hytissä, eli ei mitään epänormaalia. Ihan kiva oli kerrankin, kun tuli pariskunta vauvoineen hyttiin (vaikka siis junassa oli tilaa muuallakin) ja vauva sai siinä vapaasti konttailla. Meidän taapero oli jo sen verran iso, et aika paljo oltiin siellä ylhäällä leikkitilassa. PÄikkärit kyllä nukku hytissä. Ei mitään ongelmaa olla muitten ihmisten kanssa. Ei kai siinä vaan viereikkäin nökötetä. Jos ei lapsiperheillä ole mitään toisille sanottavaa, ni jo on kumma. Tai jos ei vaan huvita puhua, ni ei sit puhu. Voi kuitenki tehä muutaki, ku vaan "istua nököttää" (vai miten sä sen ilmasitkaan) vierekkäin. Eri asia ois, jos siinä tosiaan istus neljä aikuista ilman lapsia vierekkäin, se ois vaivautuneempaa. Mut lapsethan aina tuo ääntä ja juttua, pakko nyt lapsille on siinä puhua ja niille antaa evästä yms touhuta. Ihan rentoa se on, vaik on muitaki. Samallain ne neki touhuaa ja matkustaa ku teki.

Tosin ymmärrän nyt tuon ahtauden, et sua ärsyttää se(kin). Mut tuskin ne on tajunnu, et teillä on kaksi lastakin siinä. Oma syynne siis tuo, kun ette lapsille ota ilmasia paikkoja! Luultavasti ne pari paikkaa varannu, on joko äiti/isä yhden lapsen kanssa tai äiti ja isä vauvan/taaperon kanssa (jolle ei siis ole omaa paikkaa).

Vielä kysyn, miksi ette OTTANU (ei ostanu) lapsillekin omia paikkoja? tuskin teistä molemmat saa jotai opiskelija/eläkealennuksia, eli ainakin toinen lapsista olisi saanut paikan ilmaiseksi. Alennetuilla hinnoilla tuota ei saa, vain täyden hinnan maksavan aikuisen kanssa voi yksi lapsi matkustaa maksutta omalla paikalla.

Vierailija
50/83 |
29.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosin matkustamisviihtyvyyden kannalta olisi ehkä kuitenkin kannattanut varata (ja maksaa) se perinteinen perhelippu...

Vierailija
51/83 |
29.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

paikkoja tuossa junassa kyllä on, reilusti jäljellä. Itse valitsisin mieluiten sellaiset paikat, jossa ei tarvitse istua kylki kyljessä toisen perheen kanssa. En siis vaan tajua tuota minun jälkeeni varanneen logiikka.

Ja kun netistä ostaa liput, varataan ne erityispaikat kartasta (ainakin itse näin teen) jolloin kyllä näkee että paikat varattu. Mutta ehkä tosiaan kyse on siitä, että henkilö on käynyt luukulta tai puhelinpalvelusta ostamassa...

Kyllä nuo välipäivienkin junat yleensä tosi täyteen tulee joka tapauksessa. Yllensä vain satunnaisia hajapaikkoja jää jäljelle, jos sitäkään. Eli oli joku tarkoituksella varannut ne kaksi muuta paikkaa tai ei niin täyttä on varmasti kuitenkin. Myös siellä perhehytissä. Jos haluaa koko hytin, kannattaa varata koko hytti!!

Vierailija
52/83 |
29.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan samalla periaatteella ne perhehytin paikat myydään kuin kaikki muutkin. Maksettu penkki= oikeus istua. Jos haluatte koko hytin käyttöön, ostatte lapsille omat liput.

Vierailija
53/83 |
29.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulun aikaan junat on täynnä ja kaikki paikat myydään loppuun. Olisitte ostaneet lapsillekin liput niin hytti olisi teidän.

Vierailija
54/83 |
29.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten olet vaan putkiaivoinen :)

Jokainen paljon InterCityllä pienten lasten kanssa matkustanut tietää, että perhehytin sijaan paikat kannattaa varata invavaunusta, heti 2. penkkiriviltä. Ensimmäisen rivin paikat on nimittäin varattu saattajalle eikä niitä myydä kenellekään ilman pyörätuolia matkustavalle ja iso tila paikkojen edessä pyörätuoleille. Koskaan ei käyttämälläni todellakin vilkkaalla junayhteydellä Helsinki-Tampere, matkaan ole sattunut yhtä pyörätuolia enempää, joten olen voinut jätää vaunut siihen eteen ja vauvan niihin nukkumaan ja istua niillä vapailla saattajapaikoilla taaperon kanssa. Taaperolla on ollut tilaa leikkiä siinä penkkien edessä lattialla ja jaloitella. Lisäksi invavessaan mahtuu kivasti taaperon kanssa ja jopa vaunut saa mukaan jos tarvis jostain syystä vaatii. Ei portaita, ei ahtautta tunkkaisessa hytissä jne.

Olen matkustanut aikanaan tosi paljon junalla vauvan ja taaperon kanssa ja parin reissun jälkeen totesin että perhehytti on ihan syvältä - sinun kirjoittamaton sääntösi on tosi outo, enkä ymmärrä miksi kukaan haluaa änkeä sinne perhehyttiin, jonne pitää nousta portaat ja vain harvoin käy niin hyvä tuuri että sen saa kokonaan itselleen ellei osta kaikkia paikkoja hytistä.

Vierailija
55/83 |
29.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksiköhän ap ei ole ostanut perhelippua? Toki jos on opiskelija, niin tulee lisäkustannuksia, kun joutuisi ostamaan täysihintaisen lipun.

Vierailija
56/83 |
29.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan kirjoittamaton sääntö jos junassa on kaksi perhehyttiä, että se, joka ehtii varata ensin, saa koko hytin. Kukaan ei enää siihen hyttiin varaa paikkoja.

Eli siis ap ehti varata hytistä kaksi paikkaa. Toinen on jo täynnä. Eli tämän toisen perheen olisi pitänyt tajuta mennä tavalliseen vaunuun, koska hytti oli sanomattoman säännön mukaan jo ap.n

Jos juna on täynnä niin sitten muut seisoo

käytävällä. Mutta perhehytti kuuluu sille, joka ehti ekana varata.

Vierailija
57/83 |
29.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

matkustin pitemmäksi ajaksi pikkulapsen ja vauvan kanssa ja tavaraa oli paljon, myös vaunut joissa ajattelin vauvan nukkuvan... Eiköhän joku aivokääpiö ollut varannut hytistä sen ainoan jäljellä olevan paikan ja tunki hyttiin kaksine erittäin meluavine lapsineen. Ei ollut puhettakaan että me olisimme saaneet istua varaamillamme ja maksamillamme paikoilla vaan hänen isommat lapsensa tunkivat niihin koko ajan, eikä vauvan nukkuimisestakaan tullut mitään koska vaunut olivat tiellä ja niitä tönittiin. Jos siis hytistä on kolme paikkaa varattuna, on se täynnä, kiitos.

Vierailija
58/83 |
29.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

liput perhehytistä mikä ei ollut enää tyhjä. voi ei. no sitten on kaksi av-mammaa yhdessä matkalla!

Vierailija
59/83 |
29.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja aina siellä oli muitakin. Mutta ihan sulassa sovusa saatoimme matkustaa, ei minulla ole yhtään huonoa kokemusta perhehytistä. Täällä on kauhea ihmisvihamielisyys, kaikki uudet ihmiset koetaan uhkana. sekä lapset että aikuiset.

Vierailija
60/83 |
29.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

matkustin pitemmäksi ajaksi pikkulapsen ja vauvan kanssa ja tavaraa oli paljon, myös vaunut joissa ajattelin vauvan nukkuvan... Eiköhän joku aivokääpiö ollut varannut hytistä sen ainoan jäljellä olevan paikan ja tunki hyttiin kaksine erittäin meluavine lapsineen. Ei ollut puhettakaan että me olisimme saaneet istua varaamillamme ja maksamillamme paikoilla vaan hänen isommat lapsensa tunkivat niihin koko ajan, eikä vauvan nukkuimisestakaan tullut mitään koska vaunut olivat tiellä ja niitä tönittiin. Jos siis hytistä on kolme paikkaa varattuna, on se täynnä, kiitos.

Meillä vaan sen yhden paikan oli varannut äiti, jolla oli mukanaan KOLME lasta. Mitenköhän se kuvitteli että me kaikki mahdutaan siihen hyttiin, kun paikkaa varatessa varmasti tiesi, että ne kolme muuta oli jo varattu? Järki käteen kiitos!!!