Miten paljon säästätte vanhempien lapsien vaatteita nuoremmille?
Meillä lapsilla ikäeroa 3 v 4 kk ja olen nyt alkanut vain surutta myydä vanhemman lapsen tavaroita. Tuntuu ihan järjettömältä antaa vaatteiden pölyttyä kaapissa vuositolkulla, johan siinä nyt muotikin ehtii muuttua välillä. Haalareistakin saa hyvän hinnan huutiksessa nyt kuin muutaman vuoden kuluttua.
Aiemmin säästin siis kaiken, mutta nyt vaan on alkanut tuntua, että ihan turhaan tässä mitään säästää nuoremmalle. Ostan sitten hänelle taas uudet vaatteet, kun on tarvis.
Kommentit (17)
Johtuen ihan siitäkin, että ovat eri sukupuolta. Ikäeroa 4 vuotta.
Joitain ns. unisex-vaatteita olen säilyttänyt kuten myös vähemmälle käytölle jääneitä kenkiä.
Joitan esikoisen (pojan 6v.) vaatteita olen säilyttänyt siskon pian syntyvälle vauvalle siskoni toivomuksesta. Siis lähinnä sellaisia ns. ajattomia koska käyttöön pääsisivät kuitenkin vasta 4-5 vuoden päästä.
Olisi rahan hukkaan heittämistä myydä, kun kuitenkin vastaavia pitäisi myöhemmin ostaa...
Ap taitaa olla upporikas...
en säästä mitään, suurin osa ostettu halpisketjuista alesta tai kirppikseltä, eipä niiden ostaminen uudelleenkaan ole sen kalliimpaa.
vaatteet. jos vaatteet vielä kuopuksen käytön jäljiltä ovat kunnossa, annan eteenpäin tutuille tai keräykseen. meillä ei vaatteet kaapissa ole pölyttyneet, vaikka ovat odottaneet käyttöä jopa 10 v.
mutta eipä nuo lastenvaatteet nyt mua konkurssiin saa :) Ostan tosi paljon kirpparilta ja muut sitten jostain h&m, lindex tyylisistä paikoista. Samalla kun myy isoveljen vanhat, saa hyvää rahaa pienemmän pojan kamppeisiin :) ap
Meillä 3 tyttöä, vanhimman ja nuorimman välillä 6v.
Varsinkin haalarit ja muut ulkoiluvaatteet säästän kaikki, koska minun mielestä juuri niiden muoti ja mallit eivät juuri muutu. Ja ne on se suurin menoerä. Jos ovat lopulta kovin surkeassa kunnossa, toimivat hyvin varavaatteena (meillä on tarvittu aina joka kauden ulkovaatetta kaksin kappalein, jos toiset pesussa/märkänä).
Sisävaatteista olen kauhtuneimpia laittanut Karjalan apu -keräykseen ja muodista tod.näk. poisjääviä myynyt, mutta muuten olen niitäkin säästänyt. Jokaiselle perästätulevalle olen sitten tarpeen mukaan täydentänyt kaappia uusilla tai kirppis-ostoilla.
vuoden välein. Ja säästän kaiken ehjän ja tahrattoman aina kuopukselle asti, jos vain kestää.
Eli jos jotain säästyy seuraavalle veljelle on se kaikki säästöä meille. Koska meillä siis kuluu uskomaton määrä kenkiä ja vaatteita rikkipuhki on vaan plussaa ja säästämisen arvoista jos jotkut vaatteet säilyy seuraavalle lapselle.
Eikä ne vaatteet meilläkään missään pölyty. Siististi ovat viikattuina vaatehuoneessa kannellisissa pahvilaatikoissa.
Muuten kaikki sisävaatteet ja ulkovaatteet menee isoveljeltä pikkuveljelle. Pojilla ikäeroa 1v6kk. Toki kummallekin ostetaan tarpeen mukaan (ja välillä tarpeettomasti) uusia vaatteita. Mutta aika hyvin ulkovaatteet kestää kahden pojan kovankin kulutuksen. Toki panostan varsinkin ulkovaatteissa laatuun. Kengistä en kierrätä kuin juhlakengät ja kumisaappaat.
Vauvanvaatteet ja muut säästin siihen asti kun tyttö syntyi, sitten en enää säästänyt mitään kaikista poikamaisimpia vaatteita vaan annoin eteenpäin. Nyt ei enää edes jää mitään säästettävää, poika kuluttaa kaikki puhki. Eipä sillä, ei ne kyllä tytölle enää kelpaisikaan, nyt alkaa olla jo niin tarkka siitä mitä päälleen laittaa.
Mutta, ovat erilaiset ruumiinrakenteeltaan vaikka samaa sukupuolta ovatkin, joten hoikan isomman vaatteet ei aina mene pienemmälle ja eri vuodenaikaan syntyneet joten myös vaatteiden sopivuus vuodenaikaan nähden ei aina stemmaa koon kanssa. Joutuu siis ostamaan myös uutta nuoremmalle. Ihan kiva niin.
Ja ajattelin kaiken mahdollisen kierrättää seuraavalle. Toki tulee uuttakin ostettua, kun tykkään shoppailla :D
Mun pojilla on 7 vuotta ikäeroa ja kyllä mä oon kaikki ehjät nyt pienemmän syntymän jälkeen esikoiselle pieneksi jääneet laittanut säästöön paitsi kengät. Aiemmin laitoin kiertoon kun ei ollut vielä tietoa toisen lapsen tulemisesta.
Ajatonta perusvaatetta kuitenkin kyseessä ja tilaakin on säilyttää niin miksen säästäisi.
Ikäeroa on poikien välillä 10-vuotta. Tyttöön ikäerot on 12- ja 1,5 vuotta. Teinit nyt ei toistensa vaatteita käytä, sitä paitsi poika on isompi, kuin vanhempi siskonsa...
mutta tilanne ei olekaan vertailukelpoinen, sillä meillä oon tyttö ja poika ja ikäeroa on 1,5 vuotta. Osan vaatteista pyrin ostamaan sukupuolineutraalina, jotta ne voisi kierrättää, esim. lähes kaikki ulkohousut, toppahousut, verkkarit kierrätän (mikäli vielä ehjiä :)), samoin urheiluvaatteita. Samoin perus-trikoopaitoja, aluskerrastoja.
Jos sukupuoli olisi sama, niin kaikki vaatteet jäisi nuoremmalle.
ja kaikki vaatteet olen säästänyt. Myös ne, mitä oma äitini antoi minulle, joita olen itse pienenä käyttänyt :) Tuntuu hienolta laittaa pojalle päälle retropaita, mitä ei tule varmasti muilla vastaan ja samalla löytää itsestä valokuva, missä sama paita on ollut minulla päällä! :)
Ensi vuonna meillä on laskettu aika, jolloin pojasta on tulossa isoveli :) Identtiset kaksoset asustelee masussa, eikä olla selvittämässä sukupuolta. Tokkopa tuo paljoa haittaa, jos ovat tyttöjä ja käyttävät pojan vanhoja vaatteita :) Pojilla on muutenkin paljon siistimmän näköisiä vaatteita, kuin tytöillä :D Ei meillä muutenkaan muotia seurata, joten turha senkään takia on vaatteita pois heittää, ettei ehkä ens vuonna ole niin in. Ketä kiinnostaa? Meillä lapset kulkee hyvät vaatteet päällä, oli in tai ei!
Ikäeroa on 2 v 4 kk ja jos jokin ei käy kaupungissa, se käy vielä mökillä.