Joululahjoista, olenko lapsellinen kun vedin herneet nenään?
Äitini, useamman lapsen isoäiti, on perinteisesti hitusen "outo" lahjoja hankkiessaan.
Juttelin tänään hänen kanssaan puhelimessa ja keskustelu meni kutakuinkin tätä rataa:
Äiti: "mitäs se teidän 'Minna' halusikaan lahjaksi?" (Minna on 8-vuotias)
Minä: "Ne baby bornin vaatteet voisi olla ihan kivoja"
Äiti: "joo. En minä niitä paketissa olevia viitsi ostaa, ovat kalliimpia. Otan niitä yksittäisiä. Oisko sukkahousut kivat?"
Minä: "Joo, ne erilliset on hyviä. Sukkahousuja on jo kahdet, jos otat jotain muuta"
Äiti: "Otin 'Kaisalle' sellaisen paketin. Siinä on pyöräilykypärä ja verkkarit."
'Kaisa' on siskoni tyttö, 5 vuotta. Joten ööö, ei voi ostaa "kallista" pakettia toisella lapsenlapselle, vaan ehkä sitten voisi ottaa sukkahousut. Mutta toiselle voi?
Keskustelu jatkuu:
Äiti: "Jos minä sitten jotain vaatetta. 'Maisa' toivoo kameraa, ajattelin sellaisen ostaa."
'Maisa' on myös kahdeksan, kuten serkkunsa, minun lapseni. Joten Maisalle voi mummo ostaa kameran, mutta edelleenkään ei mummo raaski ostaa 'Minnalle' paketissa olevia baby bornin vaatteita. Kun ovat niin kalliita.
Keskustelu loppui, olin ihan mukava jne. Omalle lapselleni kun ei tulisi edes mieleen toivoa mummilta kameraa, on ohjeistettu toivomaan järkevän hintaisia tavaroita, kuten sisaruksensakin.
Tarina taas ei lopu. Kävimme Ikeassa illasta. Mummo, se äitini, oli ostanut omaan asuntoon muuttaneelle lapselleni, parikymppiselle, joululahjaksi jo valmiiksi "niin kivan salaattikulhon" Ikeasta. Näinkin sen aiemmin ja on ihan mukava lasinen kulho. Tulee olemaan tämän lapsen ainoa lahja mummoltaan tänä jouluna.
Ikeassa käydessä sitten selvisi, että kyseinen kulho maksoi 2.99. Ei vähennä kulhon toimivuutta, mutta lisäsi päivällä olleen keskustelun jälkeen nyppiintymistäni.
Olisi edes satunnaista toimintaa, mutta tätä tämä on ollut jo joitakin vuosia. Meidän lapsemme sai rippilahjaksi mummolta 20 euroa. Ihan ok, eipä summan tarvitse korkea ollakaan. Mutta kas: samaan aikaan toisaalla siskoni kolme vuotta nuorempi lapsi sai mummolta synttärilahjaksi 50 euroa - koska "kerää rahaa hankintaan" (lue: osti merkkiaurinkolasit).
Mummin kullat ja ne toiset mukulat. Mummon kullat kun saavat mummolta myös kännyköitä jne. Yritän tässä olla herttainen ja rauhallinen ja innolla odotan suvun yhteistä jouluaattoa :-D. Lahjat tulevat olemaan mielenkiintoisia ;-).
Kyllä, olen juuri näin lapsellinen. Kuvio on tosin tuttu jo lapsuudesta, lahjapolitiikka oli sama jo aikoinaan sisareni ja minun osaltani.
Kommentit (63)
Kirjoitat, että et usko äitisi tekevän tuota tarkoituksella. Onko hän pahastikin dementoitunut, vai miksi sinä et voi kysyä häneltä suoraan, miksi toisen siskon lapsille niin paljon kalliimpaa.
Anna kun arvaan: te asutte ihan siinä lähellä, äitisi tarvitsee sinun ja lastesi apua aika usein ja ajattelee, että hyvä näin ... mutta yrittää jotenkin korvata läheisyyttä kauempana asuvan siskosi perheelle.
Et mainitse veljiäsi mutta voisin veikata, että poikapuolisen perillisen jälkeläiset tai nuorimman lapsen lapset saisivat vielä arvokkaampia lahjoja.
..vaikka ymmärrän että voi olla tosi vaikeaa.
Sanoisin että teidän perheessä opetetaan että kaikkia kohdellaan samanarvoisina ja nyt on käynyt niin että Minna (tai joku muu teidän lapsista) on huomannut että se ei mummon kohdalla pidäkään paikkaansa. Ja sinä et voi tätä hyväksyä. Vaadi vaikka että jos lahjat tulevat olemaan jatkossakin huomattavan eriarvoisia niin sitten ne täytyy antaa niin että ei tule muiden tietoon että Maisa saikin mummolta ihan jotain muuta kuin Minna. Eli vaikka joulupukki saa sitten tuoda ne. Sano että ymmärrät että äitisi ei varmaan tee tätä tahallaan, mutta lasten kasvatuksen takia haluat että homma muuttuu.
Näin aion itse sanoa (tai no, luultavasti laitan miehen sanomaan..) appivanhemmille jos meillä jatkuu sama homma. Meillä se tilanne että appivanhemmat eivät pihiyksissään juuri koskaan osta uusia lahjoja vaan antavat kirpputorilöytöjä. Ne eivät sitten luonnollisestikaan ole samanlaisia, vaikka esim. kolme serkuksista on täsmälleen samanikäisiä tyttöjä. Voi että sitä porua jos lahjoja jaettaessa (meillä erillinen lahjojenjako appivanhempien luona kaikille serkuille) käykin niin että yhden lahja on valmiiksi rikkinäinen tai muuten vaan ihan hurjasti huonompi kuin toisen (tai parhaassa tapauksessa kahden toisen...). Appivanhemmat tekevät tämän ihan ajattelemattomuuttaan eivätkä suosi ketään tai minkään perheen lapsia mutta nyt pari kertaa on joku joutunut pettymään. Jos tänä vuonna vielä käy näin (toivon että ovat itsekin tämän tajunneet..) niin haluan että lahjat jaetaan jossain erilaisessa tilanteessa, niin ettei lapset näe mitä muut saa.
toi menee kyllä lapsellisuuksiin sinun puoleltasi ja kersasi vaikuttavat hemmotelluilta.
Jos anoppi ostaa kaikille jotain kirppiskrääsää, niin kai te vanhemmatkin lapsillenne jotain ostatte. miten kersanne edes tietävät mitä mummo heille ostanut ja miksi noin kauheat odotukset mummon kirppiskrääsää kohtaan. selvää on että sieltä ei täysin samanlaista kaikille saa ja jos itsekin tiedostat että mummo on vain pihi luonne eikä suosi ketään, niin sinä opetat kersasi nyt tässä typeräksi.
Nyt kuria sinun kersoille ja mummo antakoon lahjan sa ja sinä annat omasi.
aloittajan tilanne on aivan toinen. Mummo on ajattelematon ja tilanne juontaa lapsuudetsa.
Yleensä nämä ahneet ovat tottuneet siihen että toinen ei saa mitään. Oma mummo sanoi, että sisareni yritti piilottaa minulta parhaat jugurtit, itse en edes koskaan huomannut tuollaista.
..vaikka ymmärrän että voi olla tosi vaikeaa.
Sanoisin että teidän perheessä opetetaan että kaikkia kohdellaan samanarvoisina ja nyt on käynyt niin että Minna (tai joku muu teidän lapsista) on huomannut että se ei mummon kohdalla pidäkään paikkaansa. Ja sinä et voi tätä hyväksyä. Vaadi vaikka että jos lahjat tulevat olemaan jatkossakin huomattavan eriarvoisia niin sitten ne täytyy antaa niin että ei tule muiden tietoon että Maisa saikin mummolta ihan jotain muuta kuin Minna. Eli vaikka joulupukki saa sitten tuoda ne. Sano että ymmärrät että äitisi ei varmaan tee tätä tahallaan, mutta lasten kasvatuksen takia haluat että homma muuttuu.
Näin aion itse sanoa (tai no, luultavasti laitan miehen sanomaan..) appivanhemmille jos meillä jatkuu sama homma. Meillä se tilanne että appivanhemmat eivät pihiyksissään juuri koskaan osta uusia lahjoja vaan antavat kirpputorilöytöjä. Ne eivät sitten luonnollisestikaan ole samanlaisia, vaikka esim. kolme serkuksista on täsmälleen samanikäisiä tyttöjä. Voi että sitä porua jos lahjoja jaettaessa (meillä erillinen lahjojenjako appivanhempien luona kaikille serkuille) käykin niin että yhden lahja on valmiiksi rikkinäinen tai muuten vaan ihan hurjasti huonompi kuin toisen (tai parhaassa tapauksessa kahden toisen...). Appivanhemmat tekevät tämän ihan ajattelemattomuuttaan eivätkä suosi ketään tai minkään perheen lapsia mutta nyt pari kertaa on joku joutunut pettymään. Jos tänä vuonna vielä käy näin (toivon että ovat itsekin tämän tajunneet..) niin haluan että lahjat jaetaan jossain erilaisessa tilanteessa, niin ettei lapset näe mitä muut saa.