Onko alzheimer -potilaiden väkivaltaisuus yleistä? ev
Kommentit (8)
väkivaltatilanteissa löytyvän, vaikka muuten kunto ei niin hyvä.
Olen hoitanut suljetulla puolella yli 6vuotta kyseisiä potilaita dementikkojen ohella.
siihenkin saa varautua.
Välillä on heitetty aamutossulla, mutta kun siihen osaa varautua huutelee jo ovelta millä asioilla on, välillä on väännetty kädestä kun sitä on luultu auton vaihdekepiksi.
Usein väkivalta tulee muusta kivusta ja ymmärtämättömyydestä että tässä yritetään kahden ihmisen voimin vaihtaa kaikkia kakkaan sotkeutuneita vaatteita ja pestä suuta kakasta, ei pahoinpidellä ihmisraukkaa.
Vaikka Alzheimer on yleisin ja parhaiten tunnettu dementoiva sairaus, niitä on monta muutakin. Alzheimeriin liittyy usein juuri aggressiivisuus, sen sijaan vaskulaarisessa muistisairaudessa luonne muuttuu tyypillisemmin toiseen suuntaan: ilkeästäkin ihmisestä voi tulla onnellinen, lauhkea ja kaikkeen tyytyväinen.
Itse olen nähnyt alzipotilaita lähemmäs pariakymmentä: lähisukulaisissa, naapureiden perheissä, ystävien perheissa ja noin puolet heistä ovat tulleet loppumetreillä äksyiksi. Jotkut ovat tulleet äksyiksi kotona ollessaan myöskin.
Pääsääntö on kuitenkin ollut se että ihmisen persoona on aikalailla muuttunut sairauden puhjettua. Alzia löytyy virallisesti erillaisia muotoja
Johonkin muuhun dementoivaan sairauteen aggressiivisuus liittyy paljon useammin. En muista mihin, mutta monilla dementikoilla tulee levottomuutta ja muuta sellaista, että päättää vaikka tappaa toisen. Onneksi sitä toteutetaan harvoin.
15-50% dementiasairasta oireilee aggressiivisesti http://www.tohtori.fi/?page=2134015&id=4950603#Levottomuus%20ja%20aggre…
Mutta sairaalaan joutuminen on heille tosi hämmentävä kokemus toimenpiteineen. On joskus tullut nyrkkiä ja on yritetty purrakin.
sh