Joululahjoista, olenko lapsellinen kun vedin herneet nenään?
Äitini, useamman lapsen isoäiti, on perinteisesti hitusen "outo" lahjoja hankkiessaan.
Juttelin tänään hänen kanssaan puhelimessa ja keskustelu meni kutakuinkin tätä rataa:
Äiti: "mitäs se teidän 'Minna' halusikaan lahjaksi?" (Minna on 8-vuotias)
Minä: "Ne baby bornin vaatteet voisi olla ihan kivoja"
Äiti: "joo. En minä niitä paketissa olevia viitsi ostaa, ovat kalliimpia. Otan niitä yksittäisiä. Oisko sukkahousut kivat?"
Minä: "Joo, ne erilliset on hyviä. Sukkahousuja on jo kahdet, jos otat jotain muuta"
Äiti: "Otin 'Kaisalle' sellaisen paketin. Siinä on pyöräilykypärä ja verkkarit."
'Kaisa' on siskoni tyttö, 5 vuotta. Joten ööö, ei voi ostaa "kallista" pakettia toisella lapsenlapselle, vaan ehkä sitten voisi ottaa sukkahousut. Mutta toiselle voi?
Keskustelu jatkuu:
Äiti: "Jos minä sitten jotain vaatetta. 'Maisa' toivoo kameraa, ajattelin sellaisen ostaa."
'Maisa' on myös kahdeksan, kuten serkkunsa, minun lapseni. Joten Maisalle voi mummo ostaa kameran, mutta edelleenkään ei mummo raaski ostaa 'Minnalle' paketissa olevia baby bornin vaatteita. Kun ovat niin kalliita.
Keskustelu loppui, olin ihan mukava jne. Omalle lapselleni kun ei tulisi edes mieleen toivoa mummilta kameraa, on ohjeistettu toivomaan järkevän hintaisia tavaroita, kuten sisaruksensakin.
Tarina taas ei lopu. Kävimme Ikeassa illasta. Mummo, se äitini, oli ostanut omaan asuntoon muuttaneelle lapselleni, parikymppiselle, joululahjaksi jo valmiiksi "niin kivan salaattikulhon" Ikeasta. Näinkin sen aiemmin ja on ihan mukava lasinen kulho. Tulee olemaan tämän lapsen ainoa lahja mummoltaan tänä jouluna.
Ikeassa käydessä sitten selvisi, että kyseinen kulho maksoi 2.99. Ei vähennä kulhon toimivuutta, mutta lisäsi päivällä olleen keskustelun jälkeen nyppiintymistäni.
Olisi edes satunnaista toimintaa, mutta tätä tämä on ollut jo joitakin vuosia. Meidän lapsemme sai rippilahjaksi mummolta 20 euroa. Ihan ok, eipä summan tarvitse korkea ollakaan. Mutta kas: samaan aikaan toisaalla siskoni kolme vuotta nuorempi lapsi sai mummolta synttärilahjaksi 50 euroa - koska "kerää rahaa hankintaan" (lue: osti merkkiaurinkolasit).
Mummin kullat ja ne toiset mukulat. Mummon kullat kun saavat mummolta myös kännyköitä jne. Yritän tässä olla herttainen ja rauhallinen ja innolla odotan suvun yhteistä jouluaattoa :-D. Lahjat tulevat olemaan mielenkiintoisia ;-).
Kyllä, olen juuri näin lapsellinen. Kuvio on tosin tuttu jo lapsuudesta, lahjapolitiikka oli sama jo aikoinaan sisareni ja minun osaltani.
Kommentit (63)
koska jos antaa jouluna, suuttuu miehen sisko siitä, että heitä kohdellaan epätasapuolisesti. Ei ole missään sanottu, että kaikille pitää aina ja kaikessa olla tasapuolinen. Anoppi on sanonut, että koska hoitaa tyttärensä lapsia usein, saa tytär vähemmän tavaralahjoja kuin me, joiden lapsia anoppi ei hoida koskaan. Eli on todella tasapuolinen, mutta kun se tyttärensä näkee vain ne tavarat.
Oma lapsemme on saanut kyllä jonkin verran isovanhempiensa huomiota ja aikaa, mutta tämä serkku ehkä saman ajan kertaa 5?
Asuvat kyllä lähempänä, mutta emme mekään niin kaukana että se selittäisi eron.
koska jos antaa jouluna, suuttuu miehen sisko siitä, että heitä kohdellaan epätasapuolisesti.
Ei ole missään sanottu, että kaikille pitää aina ja kaikessa olla tasapuolinen. Anoppi on sanonut, että koska hoitaa tyttärensä lapsia usein, saa tytär vähemmän tavaralahjoja kuin me, joiden lapsia anoppi ei hoida koskaan. Eli on todella tasapuolinen, mutta kun se tyttärensä näkee vain ne tavarat.
Kuvio siis menee niin, että äiti on hoitanut sisareni lapsia paljon, minun lapsiani puolestaan ei. Koska hänestä sisareni on jostain syystä tarvinnut enemmän apua vuosien varrella =). Mummo vie harrastuksiin, hakee päiväkodista, kuskaa muuten vaan jne jne. Meidän lapsiamme ei ehdi kuskaamaan ;-).
t. ap
En suostuis olemaan saman katon alla jos tuollaista temppuilua esiintyisi, ihan sama mitä minusta ajateltaisiin. En veisi lapsia tuollaiseen paikkaan.
Mitä te saatte siitä, että kiusaatte itseänne ja lapsianne tuollaisella?
vahhemmista ja sisaruksista ja viettää joulu kotonaan. Ei tarvis vertailla lahjoja eikä lapset huomais tätä epätasa-arvoa, ainakaan jouluna.
Saisit 20 eurolla noin 30 erilaista vaatekappaletta. Istu alas ja ompele. Miksi ostaa kalliita, kun voit tehdä hyvälaatuisia itse.
Äläkä sano, että et osaa. Jos peset pyykit, laitat ruokaa ja siivoat, niin toki osaat ommellakin.
silloin aikuiset eivät kateellisina kyttää, mitä lapset saavat lahjaksi vaan saadaan olla ihan rauhassa oman perheen kesken. Ketään ei haittaa, että meidän Ville saa 900 euron läppärin mummolta, mutta serkkupoika vain Rubikin kuution.
En suostuis olemaan saman katon alla jos tuollaista temppuilua esiintyisi, ihan sama mitä minusta ajateltaisiin. En veisi lapsia tuollaiseen paikkaan.
Mitä te saatte siitä, että kiusaatte itseänne ja lapsianne tuollaisella?vahhemmista ja sisaruksista ja viettää joulu kotonaan. Ei tarvis vertailla lahjoja eikä lapset huomais tätä epätasa-arvoa, ainakaan jouluna.
Me olemme joulun kotona, muut tulevat siis meille.
t. ap
Saisit 20 eurolla noin 30 erilaista vaatekappaletta. Istu alas ja ompele. Miksi ostaa kalliita, kun voit tehdä hyvälaatuisia itse. Äläkä sano, että et osaa. Jos peset pyykit, laitat ruokaa ja siivoat, niin toki osaat ommellakin.
Olen ollut yhden ainoan kerran mukana sukujoulussa. Silloin olimme ostaneet meidän 3v tuplille muutaman todella ison paketin ja he saivat äidiltäni ja kummeiltaan lisää. Miehen veli loukkaantui sydänjuuriaan myöten siitä, että meidän lapset saivat (vanhemmiltaan) hienompia lahjoja kuin heidän lapsensa. Hirveä riita siitä, että meidän lasten pitää antaa omista lahjoistaan heidän lapsilleen, kun "mummi on taas epätasapuolinen".
Se mummi eli anoppi antoi jokaiselle lapsenlapselle 20 euroa. Mutta kun miehen veli näki vain sen, mitä meidän lapset muuten saivat, niin kateushan se nosti päätään.
juu ei mitata rahassa kaikkea, ei aloittajakaan. varmaan paljon vähemmän mittaamme rahassa kuin sinä joka ostelet kolmevuotiaalle kalliita paketteja ja kerrotkin sen. itse taisin ostaa omalleni yhden palapelin kun oli 3. en muista edes koska ei sillä ole väliä.
sillä sen sijaan on että oma äiti kehuskelee mitä toiselle lapselleen laitttaa ja antaa eikä hänelle tule edes mieleen, että se olisi epätasapuolista tai jos tulee, ei tule mieleen, että hänen tarvitsee olla tasapuolinen
Saisit 20 eurolla noin 30 erilaista vaatekappaletta. Istu alas ja ompele. Miksi ostaa kalliita, kun voit tehdä hyvälaatuisia itse. Äläkä sano, että et osaa. Jos peset pyykit, laitat ruokaa ja siivoat, niin toki osaat ommellakin.
Mutta eihän kun se ehdi kun serkuille pitää tehdä sitä ja tätä...
Saisit 20 eurolla noin 30 erilaista vaatekappaletta. Istu alas ja ompele. Miksi ostaa kalliita, kun voit tehdä hyvälaatuisia itse.
Äläkä sano, että et osaa. Jos peset pyykit, laitat ruokaa ja siivoat, niin toki osaat ommellakin.
Minäpä sanon että en osaa. Pesen pyykit, laitan ruokaa ja siivoan, mutta ne eivät kyllä ole vuosien saatossa opettaneet minua ompelemaan! ...mutta tekstisi taisi ollakin provo.
Minäpä sanon että en osaa. Pesen pyykit, laitan ruokaa ja siivoan, mutta ne eivät kyllä ole vuosien saatossa opettaneet minua ompelemaan! ...mutta tekstisi taisi ollakin provo.
pesulaa ei saa käyttää, mutta ompelun voi koska tahansa laistaa!
Olen ollut yhden ainoan kerran mukana sukujoulussa. Silloin olimme ostaneet meidän 3v tuplille muutaman todella ison paketin ja he saivat äidiltäni ja kummeiltaan lisää. Miehen veli loukkaantui sydänjuuriaan myöten siitä, että meidän lapset saivat (vanhemmiltaan) hienompia lahjoja kuin heidän lapsensa. Hirveä riita siitä, että meidän lasten pitää antaa omista lahjoistaan heidän lapsilleen, kun "mummi on taas epätasapuolinen". Se mummi eli anoppi antoi jokaiselle lapsenlapselle 20 euroa. Mutta kun miehen veli näki vain sen, mitä meidän lapset muuten saivat, niin kateushan se nosti päätään.
juu ei mitata rahassa kaikkea, ei aloittajakaan. varmaan paljon vähemmän mittaamme rahassa kuin sinä joka ostelet kolmevuotiaalle kalliita paketteja ja kerrotkin sen. itse taisin ostaa omalleni yhden palapelin kun oli 3. en muista edes koska ei sillä ole väliä. sillä sen sijaan on että oma äiti kehuskelee mitä toiselle lapselleen laitttaa ja antaa eikä hänelle tule edes mieleen, että se olisi epätasapuolista tai jos tulee, ei tule mieleen, että hänen tarvitsee olla tasapuolinen
Suomen kielessä iso ei ole kalliin synonyymi.
Mutta tähän sorsimiseen osallistuu myös lasten isä, vaikka puheissaan moittii omia vanhempiaan samasta. Esimerkiksi joulu eron jälkeen osti pojalle 300€ lahjan jonka ajoi hakemaan toiselta puolen Suomea. Ja mitä kahdelle tytölle... Ei mitään. Ei kuulemma ollut rahaa ja saavathan minulta lahjoja (minä hankin kaikki lahjat lapsille, ei tule sukulaisilta kuin jotain ihan pientä). Pienen puhuttelun jälkeen hankki sitten päivä ennen aattoa häthätää ostetun alennuspleikkapelin kahdelle tytölle yhteiseksi, siitäkin tunnusti että oli oikeastaan ostanut sen vain toiselle mutta laitetaan nyt molempien nimet pakettiin..
Ex-anoppi ja -appi harrastaneet samaa. Esim poika saanut heiltä kaksi kertaa uuden pyörän, tytöt eivät koskaan. Aina kun käyvät siellä on poika saanut rahaa monta kymppiä, tytöt muutaman euron jne. Poika otetaan mukaan mökkireissuille ja maksetaan ulkomaanmatka isin kanssa.
Nyt sitten poika toivoi pelikonsolia joululahjaksi(käsikonsoli) ja mummi lupasi ostaa. Tytöllä on sellainen mutta säästi siihen itse puoli vuotta ja maksoin loput synttärilahjaksi. Olen kehottanut poikaakin säästämään mutta ostaa rahoillaan mässyä ja kerran inahtaa mummille niin mummi lupaa heti.
Otan asian puheeksi mutta tuo ex-anoppi vetää herneet nekkuun kuitenkin, niin käy jos vähääkään kyseenalaistaa hänen tekemisiään.
Mutta tähän sorsimiseen osallistuu myös lasten isä, vaikka puheissaan moittii omia vanhempiaan samasta. Esimerkiksi joulu eron jälkeen osti pojalle 300€ lahjan jonka ajoi hakemaan toiselta puolen Suomea. Ja mitä kahdelle tytölle... Ei mitään. Ei kuulemma ollut rahaa ja saavathan minulta lahjoja (minä hankin kaikki lahjat lapsille, ei tule sukulaisilta kuin jotain ihan pientä). Pienen puhuttelun jälkeen hankki sitten päivä ennen aattoa häthätää ostetun alennuspleikkapelin kahdelle tytölle yhteiseksi, siitäkin tunnusti että oli oikeastaan ostanut sen vain toiselle mutta laitetaan nyt molempien nimet pakettiin..
Ex-anoppi ja -appi harrastaneet samaa. Esim poika saanut heiltä kaksi kertaa uuden pyörän, tytöt eivät koskaan. Aina kun käyvät siellä on poika saanut rahaa monta kymppiä, tytöt muutaman euron jne. Poika otetaan mukaan mökkireissuille ja maksetaan ulkomaanmatka isin kanssa.
Nyt sitten poika toivoi pelikonsolia joululahjaksi(käsikonsoli) ja mummi lupasi ostaa. Tytöllä on sellainen mutta säästi siihen itse puoli vuotta ja maksoin loput synttärilahjaksi. Olen kehottanut poikaakin säästämään mutta ostaa rahoillaan mässyä ja kerran inahtaa mummille niin mummi lupaa heti.
Otan asian puheeksi mutta tuo ex-anoppi vetää herneet nekkuun kuitenkin, niin käy jos vähääkään kyseenalaistaa hänen tekemisiään.
tuo on minusta vähän eri asia. itse käsitän meidät vanhemmat samaksi yksiköksi niin että mies esim. ostaa toiselle jotain kalliimpaa tavaraa ja ei välttämättä toiselle mitään vaan minä ostan toiselle sitten leluja jos toivoo leluja, kun mies on ostanut isommalle vaikka sen läppärin. mutta meiltähän ne on.
samoin jos mummo ostaa teidän lapsista vaan yhdelle niin sehän on sulle vain hyvä kun sun ei tarvitse ostaa sille sitten mitän. tai kirjoitat siihen paketin päälle aattona niiden tyttöjenkin nimet.
parempi tilanne kuin aloittajalla, joka käytännössä saa ostaa kaikki lahjat melkein itse. tai meillä. ei meiltä kukan edes kysy mitä lapset toivovat, tai tarvitsevat. itse osatmme kaikki lahjat.
Mä olen kans epäuskoisena kuunnellut tarinoita miehen lapsuudesta, kun mieheni äiti suosi kaikin tavoin tämän veljeä, ja toisaalta taas mieheni isänäiti suosi miestäni ja sorti veljeä. Eli kuvio oli joku sairas anopin ja miniän taistelu, jossa lapset joutuivat pelinappuloiksi. Mieheni ei vieläkään ole lämpimissä väleissä äitiinsä, vaikka tekemisissä ollaan. Ja mummo edelleen palvoo miestäni ja arvostelee muita aikuisia lapsenlapsia. Minä ja meidän lapsemme ovat siten myös suosiossa, mihin on vaikea suhtautua kun tuntuu väärältä olla "suosikki" muiden kustannuksella. Tosi omituista.
niin voisitko sanoa etta ok, kuulostaa silta etta et oikein ole varma mita kaikille lapsenlapsille olisi sopivinta ostaa. Voitaisko sopia etta paatat euromaaran mita haluat kayttaa per lapsi, ja sitten kysyt omalta lapseltasi (= lapsenlapsen vanhemmalta) mika olisi paras lahja talla summalla.
Ehka se pistaisi mummon vahan seinaa vasten sen suhteen etta tuleeko kaytettya suunnilleen sama maara kaikille lapsenlapsille. Ainakin han joutuisi sitten selittelemaan sinulle jos tama systeemi ei hanelle sopisi.
ja lakkaa odottamasta ihmeellisyyksiä. Esitä jatkossa lahjatoiveeksi suklaalevy tai joku karkkipussi, jos toiveita kysytään.
Päästät teidät kaikki vähemmällä siten.
ei siinä mitään, mutta kun perheen kaksi poikaa saivat ajokortit, niin isukki osti heille tuliterät autot. Hah, jos ois ollut mun isä, niin olisin kylä vetassut herneen nenukkiin, vaikka olisi ollut kuinka lapsellista tahansa. tasapuolinen pitää olla!
tuollaista. En voi ymmärtää tuollaista suosimista, on törkeää!
Eli serkusten välit ovat hyvät ja lämpimät ja todella nauttivat joulusta isolla porukalla.
Myös miehen vanhemmat ovat paikalla, isäni on puolestaan kuollut jo vuosia sitten. Äitini on meillä jouluna, koska (pateettisesti) lupasin isälleni huolehtia äidistä hänen kuoltuaan. Äiti on siis ollut meillä joka ikisen joulun isän kuoleman jälkeen, eli reilut kymmenen vuotta.
t. ap