Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mun piti erota kirkosta, mutta en pystynyt painamaan "Eroa kirkosta"-nappia...

Vierailija
27.11.2012 |

Olen pitkään, jo joitain vuosia miettinyt että eroan kirkosta. En ole uskonnollinen enkä käytä kirkon palveluita vaan olen ajatellut kirkollisverojen olevan osaltani hyväntekeväisyyttä.

Nyt menin ero kirkosta-sivuille ja täytin lomakkeen, mutta jotenkin tuli järjettömän huono omatunto enkä sitten voinutkaan lähettää ilmoitusta. Onhan tässä toki vielä vuotta jäljellä.

Mietin että eroaako lapseni myös kirkosta automaattisesti (mies/lasten isä ei myöskään kuulu kirkkoon)? Vaikuttaako se lasten rippikouluihin tms tulevaisuudessa?

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
17.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole vieläkään saanut painettua sitä nappia... ap

Ensi vuonna sitten uusi yritys.

Vierailija
22/36 |
17.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sen jälkeen mieti, että n. 10 prossaa siitä menee oikeasti tuohon hyväntekeväisyystyöhön. Ja siinä on mukana kaikki kulut, hallinto yms.

Minä en ainakaan saanut kirkolta minkäänlaista tukea kun läheiseni kuoli, ei mitään yhteydenottoa. Perhekerhossa yritin käydä, mutta se uskonnollinen ohjelma hartauksineen ei sopinut mulle, sama juttu kun lapsi meni päiväkerhoon. Pääsiäisenä oli kerrottu ristiinnaulitsemistarua ja lapsi oli aivan kauhuissaan, näki painajaisia yms. Siihen loppui sekin.

Isäni kuoli ja kaikesta mistä kirkko pystyi, se otti maksun, hautapaikasta, haudankaivuusta ja jopa havuista. Luulin että kun on kymmeniä vuosia maksanut kirkolle veroja, tämä viimeinen palvelus olis ilmainen. Mutta eihän nyt toki.

Kirkolla on valtava omaisuus, jota se voisi käyttää hädänalaisten hyväksi, vaan eipä kiinnosta.

Olen sittemmin eronnut kirkosta, vaikka uskon Jumalaan ja Jeesuksen opetuksiin. Jos kirkko alkaisi toimimaan niinkuin Jeesus opetti, liittyisin takaisin. Eli jos sinulla on kaksi ihokasta (vai mitä viittaa se oli), anna toinen sille jolla ei ole yhtään.

Laitan mieluummiin rahat itse valitsemiini hyväntekeväisyyskohteisiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
17.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

älä paina sitä nappia. kadut sitä vielä joskus, tiiän kokemuksesta. erosin itse joskus ja koko sen ajan kun en edes etsinyt Jeesusta niin voin todella huonosti. sitten aloin taas toivoa, ja uskoa, liityin takaisin kirkkoon ja se oli yksi elämäni parhaista päätöksistä. nykyään oon uskossa ja onnellinen, seurakunta on mulle tärkeä. älä eroa, kun se kerran tuntuukin susta väärältä. taivas on olemassa, Jumala on olemassa, Jeesus on olemassa. ja kaipaa sua! eikä halua että erotat itsesi ja lapsesi Hänestä!

Vierailija
24/36 |
17.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni kuoli ja kaikesta mistä kirkko pystyi, se otti maksun, hautapaikasta, haudankaivuusta ja jopa havuista. Luulin että kun on kymmeniä vuosia maksanut kirkolle veroja, tämä viimeinen palvelus olis ilmainen. Mutta eihän nyt toki.

Nykyisin laki määrää, että kirkkoon kuulumattomilta ei saa periä hautaamisesta sen enempää maksuja kuin kirkkoon kuuluvilta. Sen vuoksi kirkkoon kuulumisesta ei saa enää mitään alennusta hautapaikkamaksuissa ja vastaavissa. Seurakunnat olisivat halunneet alennuksia antaa, mutta laki estää sen.

Mutta taisitte silti saada jotain ilmaiseksikin:

- todennäköisesti isäsi hautajaisissa oli kuitenkin pappi, joka ei laskuttanut palveluksistaan

- siunaustilaisuuskin järjestettiin todennäköisesti seurakunnan tiloissa, jotka saitte varmaan ilmaiseksi

Vierailija
25/36 |
17.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiken järjen mukaan hautauksen pitäisi olla kaikilta osiltaan ilmainen. Ahneuden huippu koko kirkko.

Vierailija
26/36 |
17.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ap, sähän olet jo tehnyt päätöksen lastesi puolesta

Mietin että onko oikein että teen päätöksen myös lasteni puolesta. Ja mitä jos onkin taivas ja meiltä lyödään sen portit kiinni?

Hölmöjä ajatuksia. Olen kuitenkin jo nelikymppinen.

Minusta kirkon tekemä työ on hienoa, papit tulevat ilmaiseksi surevien ja kriisissä elävien tueksi, seurakunta järjestää kerhoja, parisuhdeiltoja, auttaa taloudellisesti köyhimpiä jakamalla ruokaa jne.

Oon ihan sekaisin. Ja yllätin sillä kyllä itsenikin.

Olet (aiemmin) päättänyt kuulua kirkkoon, jolloin lapsesikin kuuluvat kirkkoon. Ja olet myös päättänyt kastaa lapsesi. Moni ei hahmota sitä, että tämä ei ole neutraali lähtötilanne vaan päätös sinänsä.

On täysin eri asia tekeekö sen vakaumuksesta vai esimerkiksi siksi, että isovanhemmat odottavat ja suorastaan edellyttävät sitä. Suuri osa suomalaisista tekee sen ihan tavan vuoksi.

Vierailija
27/36 |
17.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesi ei missään tapauksessa automaattisesti eroa kirkosta, vaikka sinä eroaisit.

Lapsesi eroaa myös kirkosta, mutta jos haluaa, voi jatkaa uskonnon opetuksessa. Rippikouluun voi mennä kuka vaan. Kysymys kuuluu vain: miksi haluat lapsesi kuuluvan kirkkoon ja menevän rippikouluun?

Vierailija
28/36 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai siis äiti oli ja on himo-uskonnollinen. Luteraani mutta siis puhuu enkelijutuista koko ajan ja täysin surutta rukoilee salamaniskuja vihamiesten pään menoksi.

Itse olin nimikristitty, kirkon jäsen mutta vain tavan vuoksi. Pari kummilasta on mutta itsekin menin naimisiin maistraatissa, koska mies oli jo teininä eronnut kirkosta. Lapset kastettiin kun tapa oli ja isovanhemmat puolin ja toisin sitä odotti.

Muutama vuosi sitten päätin, että nyt saa riittää. Seison omilla jaloillani eikä minun tarvitse ajatella, mitä äiti tai anoppi mahtaa ajatella, ja tuen sitä hyväntekeväisyyttä minkä itse katson tarpeellisimmaksi. Minua nyppi kirkon tekopyhyys, se miten naispappeuden vastustajat saivat mellastaa, ja muutama muukin vastaava asia. Erosin kirkosta ja sen jälkeen olen ollut vapaa. Tuntuu ehkä naurettavalta, mutta päätös tuntui todella hyvältä, omalta, vastuulliselta päätökseltä.

Suosittelen.

Vierailija
29/36 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon aina puhunu kuinka olen ateisti ja eroan kyllä kirkosta, mutta sitten menin sivuille enkä voinutkaan erota sieltä, koska ajattelin että entä jos muut onkin oikeassa ja taivas on sittenkin kuoleman jälkeen ja eroamalla joudun helvettiin. Typerää, tiedän. Olen kuitenkin kaikin puolin järki-ihminen, enkä usko henkimaailmaan.

Taivaaseen ei pääse maksamalla Suomen ev lut-kirkon jäsenmaksua, vaan uskomalla Jeesukseen.

Vierailija
30/36 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin pappien palkkoihin, nuorisotyöntekijöiden, lapsityöntekijöiden, diakonien palkkoihin

Kerrataanpa vielä edes muutamia esimerkkejä, mitä nuo tahot tekevät kirkollisverolla: papit vihkivät, kastavat, pitävät toki Jumalanpalveluksia, antavat tukea esim. sairaaloissa, armeijassa, tavallisten kansalaisten parissa, sairauden, kuoleman, katastrofien ym. hetkellä.

Diakonit tekevät merkittävästi työtä esim. yksinäisten vanhusten, syrjäytyneiden ja vammaisten keskuudessa. Myös esim. muu seurakuntien vanhustyö on todella tärkeää monille vanhuksille, joilla ei ehkä muuten olisi mitään.

Seurakuntien lapsityö (esim. kerhot) on todella tärkeä henkireikä ja apu monelle pikkulapsiperheelle. Tämä(kin) toiminta on täysin ilmaista, josta kuka tahansa halukas pääsee nauttimaan.

Lisäksi seurakunnat jakavat ruoka-apua, antavat rahaa asiantuntijoidensa valitsemien kohteiden hyväntekeväisyyteen jne.

Ja sitten se hautaus.

Mutta ehkäpä ap ja muutama muu jättää veronsa ensi vuodesta alkaen maksamatta ja kohdentaa haluamansa määrän rahaa mielestään parempaan kohteeseen, esim. syöpäsairaiden lasten hoitoon tai johonkin nälänhädästä kärsivän maan katastrofiapuun. Ei nekään tietenkään huonoja ole.

Vierailija
31/36 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet sen päätöksen jo kerran tehnyt, pakkokastaessasi heidät. Lapsesi eivät sitä valinneet. Aidon valinnanmahdollisuuden annat heille vain, jos heidän EI tarvitse kuulua uskontokuntiin ja he saavat päättää aikuisena liittymisestä.

Vierailija
32/36 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin että onko oikein että teen päätöksen myös lasteni puolesta. Ja mitä jos onkin taivas ja meiltä lyödään sen portit kiinni?

Hölmöjä ajatuksia. Olen kuitenkin jo nelikymppinen.

Minusta kirkon tekemä työ on hienoa, papit tulevat ilmaiseksi surevien ja kriisissä elävien tueksi, seurakunta järjestää kerhoja, parisuhdeiltoja, auttaa taloudellisesti köyhimpiä jakamalla ruokaa jne.

Oon ihan sekaisin. Ja yllätin sillä kyllä itsenikin.

Olet (aiemmin) päättänyt kuulua kirkkoon, jolloin lapsesikin kuuluvat kirkkoon. Ja olet myös päättänyt kastaa lapsesi. Moni ei hahmota sitä, että tämä ei ole neutraali lähtötilanne vaan päätös sinänsä.

Vierailija
33/36 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. 25

Vierailija
34/36 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ehkäpä ap ja muutama muu jättää veronsa ensi vuodesta alkaen maksamatta ja kohdentaa haluamansa määrän rahaa mielestään parempaan kohteeseen, esim. syöpäsairaiden lasten hoitoon tai johonkin nälänhädästä kärsivän maan katastrofiapuun. Ei nekään tietenkään huonoja ole.

Erosin kirkosta 3 vuotta sitten ja olen sen jälkeen lahjoittanut joka vuosi Pelastakaa Lapset ry:n kautta oppikirjat kahdelle lukiolaiselle. Minusta tuo on vähintään yhtä hyvä kohde kuin mikä tahansa kirkon rahoittama avustustyö.

Sainko sinulta synninpäästön, menevätkö rahani tarpeeksi hyvään kohteeseen?

Vierailija
35/36 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina voi liittyä takas jos on tarve, haluaa kirkkohäät tai hautapaikan tms. Itsekästä ehkä mutta onneksi en usko että "jumala" tuomitsisi :D

Vierailija
36/36 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole painavaa syytä erota, pidät kirkon tekemää työtä tärkeänä (lapset, perheet, nuoret, aikuiset, vanhukset, sairaat yms), niin ehdit erota myöhemminkin.. jos vaikka tilanne muuttuu, ja koet voimakkaasti, että eroaminen on kohdallasi oikein.