Lapseni pph ottanut yhteyttä keltoon (kiertävä erityislastentarhanope) :(
2,5v.lapsi kyseessä. Vuosi sitten aloitti hoidon ja oli pitkän kesän pois hoidosta pois. Vasuun hoitaja kirjoitti lapsen puheesta (ei vielä lauseita) ja että lapseen ei saa kontaktia, välillä lapsi on kuin ei kuulisi/ymmärtäisi
Nyt lapsi ollut taas syyskuusta hoidossa ja pph kertoi, että kelto tulee käymään katsomaan lapsiryhmää ja hän oli jutellut keltolle tästä meidän lapsesta. Hoitaja sanoi, että on huolissaan kun lapseen ei saa kontaktia, lapsi ei viihdy sylissä jne. Jos hän ottaa lapsen syliin ja yrittää jutella niin lapsi välttää katsetta ja pyristelee pois. Lapseen ei saa katsekontaktia.
Puhe on kuulemma pph:n mielestä kiikunkaakun ok, mutta muut asiat selvitettävä. Hän sanoi, että lapsi saisi tarvitsemansa tuen. Mutta hän tarvitsee minun suostumuksen. Mitä teen?
Kommentit (47)
On tosi hienoa että lapsen vanhempi loukkaantuu kun lapsi tarvitsee terapiaa ja oikein töistä pitää lähteä kuljettamaan. Inhottava tämä meidän ammattikunta kun kiusaa vanhempia ihan turhaan leimaamalla heidän lapset vammaisiksi. Vai mitenhän on..
pohtii puheterapeutti joka on tavannut kaikenlaisia vanhempia itsekin
Ottaako lapsi sinuun kontaktia?
Syitä voi olla monia, mutta erityisyydestä ne yleensä johtuu.
ei usein katso silmiin ja leimataan sitten autisteiksi nykyään. Huhhuh.
että pph ei ole ammattitaitoinen, pätevä tai muuten ajan tasalla.
Meidän kuopus on ujo ja hitaasti lämpiävä. Jos häntä tästä moittii tai häntä moititaan muille hänen kuultensa, hän panee sen puhehanan kiinni, eikä tasan saa kontaktia.
Jos taas hyväksyy hänet sellaisensa kuin hän on, ei ole mitään ongelmia.
Vika on siellä aikuispäässä, ei lapsessa.
ja hoitajat sanoivat tuota huonoa kontaktia, toki näkivät että lapsi kommunikoi minun kanssani. Sitten näitä arvioita seurasi pari-kolme ja aikaa kului liki vuosi. Vihdoin päästiin foniatrille ja saatiin puheterapiaa. Nyt lapsi on koulussa normaalilla luokalla ja kavereita riittää, on innokas koululainen.
ja innokas ja reipas koululainen.
En korvaani lotkauttanut vihjailuille, laitoin lapsen hyvään päiväkotiin, jossa oli pätevät tädit.
on vähän sitä mieltä että turhia ovat käynnit, mutta käydään nyt kun se sitä pph lohduttaa. Mietin tässä että kuka ne maksaa koska itse en haluaisi niissä käydä (koska kuten mainitsin mulle paljon ylimääräistä stressiä) eikä me siellä oikein ikinä mitään sitten tehdäkään. jutellaan vaan ja lapsi leikkii. HUOH
meillä on alusta asti ollut muutenkin nihkeetä tuon pph hoitajan kanssa, ikinä ei kehu lasta, valittaa ja nipottaa kaikesta. Millon on liian paljon vaatetta, väärät kengät, vaippoja kuluu liikaa jne.
Kyse ei oo siitä ettenkö käytä lasta puheterapiassa jos sille tarvetta on, mutta kun nyt enemmän näyttää siltä että ihan on vaan kiusaa. pph mielestä lapsi on jotenkin vajaa ja ei juokse ja ei sitä ei tätä jäkäti jäkä... Olisi joskus kiva kuulla ne onnistumisetkin mutta lapsessa ei vissiin muuta tunnu olevan kuin vikaa.
On rauhallinen ja hyväntuulinen ollut aina, hieman ujo. (olen se 10 vastannut)
Tuo ei ole hyvästä teille perheenä eikä lapsen itsetunnolle.
Jotkut ihmiset ei tykkää ujoista lapsista ja silloin käynnistyy tuollainen ajojahti.
Meidän kuopuksen eskariope oli juuri tuollainen. Lapsemme kuulemma tyhmä, vajaa ja keskittymishäiriöinen.
Nyt on koulussa ja luokkansa paras. Ei ongelmia. Koska ope on ammattitaitoinen ja osaa käsitellä erilaisia lapsia.
meillä on alusta asti ollut muutenkin nihkeetä tuon pph hoitajan kanssa, ikinä ei kehu lasta, valittaa ja nipottaa kaikesta. Millon on liian paljon vaatetta, väärät kengät, vaippoja kuluu liikaa jne.
Kyse ei oo siitä ettenkö käytä lasta puheterapiassa jos sille tarvetta on, mutta kun nyt enemmän näyttää siltä että ihan on vaan kiusaa. pph mielestä lapsi on jotenkin vajaa ja ei juokse ja ei sitä ei tätä jäkäti jäkä... Olisi joskus kiva kuulla ne onnistumisetkin mutta lapsessa ei vissiin muuta tunnu olevan kuin vikaa.
On rauhallinen ja hyväntuulinen ollut aina, hieman ujo. (olen se 10 vastannut)
Jos kelto jotain omasta mielestään huolestuttavaa havaitsee, jatkotutkimuksiin tarvitaan jälleen sinun lupasi, joten ei tuosta nyt mitään "hallitsematonta" lähde liikkeelle.
On oikein hyvä, että pph haluaa asiantuntijalausunnon ammattilaiselta, joka on erikoistunut erityislapsiin, eikä siis ala ihan omin päin tulkitsemaan.
ja olisihan se varmasti kiva saada ammattilaisen lausunto..? Keltoilla yleensä on enemmän näkemystä kuin perhepäivähoitajilla.
Ei kyllä ole mitään normaalia ujoutta tuollainen käytös!!! Todella luuseritouhua jonkun väittää, että vika on aikuisessa eikä lapsessa, koska tuo lapsi ei selvästikään käyttäydy normaalisti kuvauksen perusteella.
21v koulua ja töitä samaan aikaan suorittava mutsi joka oikeesti alkaa kyllästyä tähän lapsen nälvimiseen
Tasan on ihan normaalia ujoutta.
Ammattitaidoton hoitaja.
on ottanut silmätikukseen ujon lapsen ja alkanut leipoa erityislasta. Nyt nuo lto:n mukaan "autistiset" lapset on ihan normaaleja koululaisia. Kyllä nykyään on menty liian pitkälle tässä "varhaisessa puuttumisessa".
on ottanut silmätikukseen ujon lapsen ja alkanut leipoa erityislasta. Nyt nuo lto:n mukaan "autistiset" lapset on ihan normaaleja koululaisia. Kyllä nykyään on menty liian pitkälle tässä "varhaisessa puuttumisessa".
Olet ennenkin elämöinyt täällä noista luuloistasi, ja samaa tuubaa lykkäät julki sitkeästi, vaikka sinun väitteesi on monta kertaa ammuttu alas.
Faktaa kehiin:
1) Huolen ilmaisu kuuluu hoitajien työhön. Pelkkä huoli ei ole sama asia kuin diagnoosi.
2) hoitajat eivät voi diagnosoida, eivät edes lähettää tutkimuksiin. He ilmaisevat epäilynsä, jonka jälkeen vanhempi varaa ajan omalääkärille, joka arvioi tarpeen tutkimuksille. Diagnoosit tehdään keskussairaalatasolla, monen kuukauden jonotuksen ja moniportaisen prosessin perästä - EIKÄ ilman vanhempien suostumusta.
3) Ujoa lasta ei diagnosoida autistiseksi. Ei vaan diagnosoida. Autismikirjon diagnoosi edellyttää 1-3 viikon osastojaksoa keskussairaalassa, jonka aikana lasta tutkivat lastenpsykiatri, neurologi, toimintaterapeutti, puheterapeutti, yleislääkäri. Vanhemmat haastatellaan perusteellisesti. Lapsella teetetään paljon testejä. Päivähoidosta pyydetään lausunto, mutta se on vain yksi lausunto muiden mukana.
Että näin. Ihan turha alkaa väittää, että ujoja lapsia tuosta vain pistettäisiin ilman vanhempien suostumusta diagnosoitavaksi ja heille heiteltäisiin autismidiagnooseja.
-as-lapsen äiti-
Meidän ujo kuopus joutui siihen silmätikun osaan ja kyllä olisi diagnoosit lätkäisty lapsesta - ja perheestä - jos suinkin olisi kyetty.
Lapsi on ihan tavallinen koululainen nyt. Reippaasti osallistuu ja opiskelee.
Eskariopen mukaan hän oli kehitysvammainen, tunne-elämältään häiriintynyt jne. Jne.
noin 2,5-vuotiaana kans pojan kanssa puheterapiassa. Ja vaikka terapeutti olikin tosi kiva, niin tokihan se vaivaa aiheutti ja oikeasti oli hankala työaikojen puitteissa sopia niitä aikoja. Eikä siitä mun mielestä ollu mitään hyötyäkään. Lapsi ei alkanut edelleenkään puhua, paitsi sitten pitkän ajan päästä. Mun on vaikea uskoa, että siitä puheterapiasta mitään apua olis ollut. Puheterapia on hyvä asia tietenkin ja sain itsekin apua lapsena, kun oli r-vika, mutta en oikein ymmärrä, miten paraskaan puheterapeutti saisi lasta puhumaan, jos ei lapsi sitä ole itse oppinut. Kyllä se puhe sieltä tulee aikanaan. Nykyään vaan tuntuu, että jokaisesta lapsesta etsitään jotain vikaa ja terapiaa määrätään ihan kaikkeen. Ujouteen, vilkkauteen, rauhallisuuteen, ihan mihin vaan. Olen itse ujo enkä usko, että mikään terapia tätä poistaisi - ei persoonallisuutta voi muuttaa.
terapian, jos se on lapsesi kohdalla turhaa.
Mutta näyttääkin lähinnä siltä, että se on äidille liian hankalaa.