Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapseni pph ottanut yhteyttä keltoon (kiertävä erityislastentarhanope) :(

Vierailija
27.11.2012 |

2,5v.lapsi kyseessä. Vuosi sitten aloitti hoidon ja oli pitkän kesän pois hoidosta pois. Vasuun hoitaja kirjoitti lapsen puheesta (ei vielä lauseita) ja että lapseen ei saa kontaktia, välillä lapsi on kuin ei kuulisi/ymmärtäisi

Nyt lapsi ollut taas syyskuusta hoidossa ja pph kertoi, että kelto tulee käymään katsomaan lapsiryhmää ja hän oli jutellut keltolle tästä meidän lapsesta. Hoitaja sanoi, että on huolissaan kun lapseen ei saa kontaktia, lapsi ei viihdy sylissä jne. Jos hän ottaa lapsen syliin ja yrittää jutella niin lapsi välttää katsetta ja pyristelee pois. Lapseen ei saa katsekontaktia.

Puhe on kuulemma pph:n mielestä kiikunkaakun ok, mutta muut asiat selvitettävä. Hän sanoi, että lapsi saisi tarvitsemansa tuen. Mutta hän tarvitsee minun suostumuksen. Mitä teen?

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
28.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

parempi ammattilainen kelto on kuin pph.

Mä en muuten tarkkaan tiedä, mitä pph:n koulutukseen kuuluu, mutta katsoin vierestä kerran tilanteen, jossa hyvän kaverini lapsella todettiin ongelmia. Ongelmat havaitsi ekana pph, joka myös melko hyvä tuttavani. Pph oli syystä huolissaan, mutta hänellä ei riittänyt taitoa esittää asiaa kaverilleni niin, ettei siitä olisi tulehtuneet aikuisten välit lopullisesti. Syyttely ja yläpuolelle nouseminen ei ainakaan paranna hämmentyneen vanhemman vastaanottavaisuutta.

Vierailija
2/47 |
28.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän ujo kuopus joutui siihen silmätikun osaan ja kyllä olisi diagnoosit lätkäisty lapsesta - ja perheestä - jos suinkin olisi kyetty. Lapsi on ihan tavallinen koululainen nyt. Reippaasti osallistuu ja opiskelee. Eskariopen mukaan hän oli kehitysvammainen, tunne-elämältään häiriintynyt jne. Jne.

Etkä edes itse näy huomaavan sitä ;-))

Eli eihän teilläKÄÄN mitään diagnoosia tullut. Epäilyt pitää jo virankin puolesta eskarissa ilmaista ääneen, koska ilman vanhempien suostumusta epäilyjä ei voida tutkia. Eskariopen tehtäviin kuuluu haravoida erityislapset mahdollisuuksien mukaan esiin ja tutkimuksiin ennen kouluun menoa, se on kaikkien etu.

Totta kai osa epäilyistä osoittautuu vääriksi, kun tarkemmin tutkitaan. Epäily on silti aina ihan eri asia kuin diagnoosi, kuten sanoin.

Mutta jos niitä epäilyjä ei tutkita, erityislapsia menee kouluun normaaliluokille ja ko. luokassa opinnot menevät sitten penkin alle paitsi siltä oppilaalta, mahdollisesti monelta muultakin luokan oppilaalta (mikäli lapsi alkaa häiriköidä oppimisvaikeuksiensa takia ja opettajalta kuluu kohtuuttomasti aikaa hänen auttamiseensa). Ei ole ollenkaan hyvä asia ajautua häirikön ja tyhmän rooliin jo ekalla luokalla...

-32-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
28.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että mikä siinä aikuisessa mättää, jos on lapsi + aikuinen ja lapsi kaihtaa sitä aikuista...

Eli pyydä kunnon keskusteluaika ja käy ensin sen pph:n hoitajan toimet ja rutiinit läpi ja sano, että haluat pohtia hänen suhdetta lapseen.

Ehkä se lapsen kiintymyssuhteen häiriöt ja vuorovaikutuksen puutteet näkyvät myös suhteessa pph:aan. Että ehkä vanhemman on helpompi nähdä vikaa, kun näkee sen tapahtuvan muissa ihmisissä. Mutta sehän tarkoittaa vain sitä, että vika on syntynyt jo vauvaiässä, kotona, suhteessa omaan vanhempaan. Ei se pph voi korjata jo vaurioitunutta tilannetta, kyllä se näkyy siinäkin suhteessa. Mutta hyvä jos äiti suostuu näkemään sen edes tässä...

Vierailija
4/47 |
28.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän kaikkien hoitajien kotona. Hän kyselee lapsista ja seuraa heidän touhujaan. Jos on huolta jostain lapsesta niin tulee vielä uudestaan käymään ja mietitään yhdessä vanhempien kanssa onko tarve johonkin tukeen tai lääkäriin/terapiaan.

Vierailija
5/47 |
28.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja on vielä paikalla kun haen lapsen ja voin samalla jutella hänen kanssaan

Vierailija
6/47 |
28.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja aina jaksaa kehua lasta ja jotain positiivista sanoa lapsesta ja päivästä. Ja myös minua äitinä kannustaa esim.kun kerroin että leivottiin pipareita niin sanoi, että mukavalta kuulostaa ja kiitti vihjeestä ja loppuviikosta itsekin leipovat hoidossa pipareita.

Kyse ei siis ole mollaamisesta, mutta pph sanoi, että asia hyvä selvittää. Mutta minua harmittaa :(

ap

Vierailija
7/47 |
28.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä erityislapsi, joka "narahti" kelton ansiosta ja olen siitä ikuisesti kiitollinen. Sai diagnoosin ja tukea.

Vierailija
8/47 |
28.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

saataisiin puheterapeutti! Minä olisin ilo mielin sen pari tuntia pois töistä

Vierailija
9/47 |
28.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja innokas ja reipas koululainen.

En korvaani lotkauttanut vihjailuille, laitoin lapsen hyvään päiväkotiin, jossa oli pätevät tädit.

Saattaa olla että sinä olet niitä jotka vaan luulet että kaikki on kunnossa. Turvattomasti kiintynyt lapsesi nyt sitten suorittaa elämäänsä kun äiti ei anna auttaa.

Vierailija
10/47 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä haittaakaan siitä voisi olla, eikös siinä ole lasta tarkoitus auttaa...

Vierailija
11/47 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

SIitä kai nyt on ensin lähdettävä liikkeelle. Jos lapsi ei ota katsekontaktia eikä häneen saa kunnolla kontaktia, silloin on ihme jos et itse ole jo ollut huolesta hulluna.

Vierailija
12/47 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin kyllä minä ainakin äitinä suostuisin. Jos epäilet että hoitaja on väärässä ja lapsessa ei mitään vikaa (mikä ehkä se todennäköisyys kuitenkin on, lapset on kovin erilaisia ja kehittyvät eri aikataululla), niin voit silti suostua. Eihän se tutkiminen mitään haittaa aiheuta. Mielenrauha itsellesi ja lapsi saa tukea jos sitä tarvitsee. Win - Win.

Vierailija
13/47 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

js lapsestasi välität! Ei siitä selvittämisestä haittaa ole, mutta siitä on jos jotain olisikin mutta vanhemmat olisivat kieltäneet tutkimasta ja näinollen lapsi jäisi paitsi tukitoimista.

Vierailija
14/47 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

saako pph puhua lapsen asioista keltolle?

Vierailija
15/47 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli oikein hyvä asia, ja lapsen puhe korjaantui nopeasti. Tutkitutin itse samoihin aikoihin lapsen korvat, vaikka lapsella ei ollut epäilyksistäni huolimtta todettu lääkärissää tulehduksia. lapsella oli liimakorvat ( eli tulohduksia oli ollut), jotka putkitettiin. Siis puuttuminen oli ihan hyvä asia, ja se johti myös mut viemään lapsen korvalääkäriin. Huono artikulaatio parani suun- ja kielen lihaksia harjoituttamalla leikin keinoin.

Vierailija
16/47 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilmoitti että kelto tulossa, saako puhua. sanoin että saa, mutta nythän sitten poiika onki heti vammanen ja ties mitä. Kiitos tästä pph "huolenpidosta" mun täytyy joka viikko lähteä koulusta 2 tuntia aikasemmin jotta ehdin hakea pojan ja mennä puheterapiaan kerran viikossa. En omista autoa ja puheterapia ei käy hoitopaikassa. Ylimäärästä vaa mulle koska kenenkään muun mielestä pojassa ei ole vikaa kuin pphsta.

Että olisi kai pitänyt sanoa ei, sillä alkanut puhumaan kun korvatulehduskierre saatiin katkaistua..

Vierailija
17/47 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että mikä siinä aikuisessa mättää, jos on lapsi + aikuinen ja lapsi kaihtaa sitä aikuista...

Eli pyydä kunnon keskusteluaika ja käy ensin sen pph:n hoitajan toimet ja rutiinit läpi ja sano, että haluat pohtia hänen suhdetta lapseen.

Vierailija
18/47 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

myöskään ei ole tarvetta lapsesi hänen luonaan käydä? Vain pph:n mielestä?

Vierailija
19/47 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli oikein hyvä asia, ja lapsen puhe korjaantui nopeasti. Tutkitutin itse samoihin aikoihin lapsen korvat, vaikka lapsella ei ollut epäilyksistäni huolimtta todettu lääkärissää tulehduksia. lapsella oli liimakorvat ( eli tulohduksia oli ollut), jotka putkitettiin. Siis puuttuminen oli ihan hyvä asia, ja se johti myös mut viemään lapsen korvalääkäriin. Huono artikulaatio parani suun- ja kielen lihaksia harjoituttamalla leikin keinoin.

Kun kuulo heikkenee joksikin aikaa... Hieno juttu, että asia selvisi! En tiennytkään, että eritysilastentarhanopettaja kiertää perhepäivähoitajien luona (kun ei ole omia lapsia perhepäivähoidossa), mutta kuulostaa hyvältä systeemiltä.

Vierailija
20/47 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

poika tarvi puheterapiaa? Oletko puhunut tuosta että alkoi puhua kun korvakierre saatiin poikki?

ilmoitti että kelto tulossa, saako puhua. sanoin että saa, mutta nythän sitten poiika onki heti vammanen ja ties mitä. Kiitos tästä pph "huolenpidosta" mun täytyy joka viikko lähteä koulusta 2 tuntia aikasemmin jotta ehdin hakea pojan ja mennä puheterapiaan kerran viikossa. En omista autoa ja puheterapia ei käy hoitopaikassa. Ylimäärästä vaa mulle koska kenenkään muun mielestä pojassa ei ole vikaa kuin pphsta. Että olisi kai pitänyt sanoa ei, sillä alkanut puhumaan kun korvatulehduskierre saatiin katkaistua..