Lapsi molempikätinen, huono juttu?
Käytiin 4-vuotis neuvolassa, jossa th kiinnitti huomiota pojan kätisyyteen. Käyttää siis piirtäessä vaihtelevasti sekä oikeaa että vasempaa kättä, osaa molemmilla kynäotteen. Kirjoittaa myös omana nimensä kummalla kädellä vaan.
Th:n mielestä tämä molempikätisyys on huono juttu ja voi kuulemma vakuttaa jotenkin puheen kehitykseen...? Nyt pitäisi väen vängällä saada poika käyttämään enemmän toista kättä, jotta kätisyys vakiintuu joko oikeaksi tai vasemmaksi.
Jäin ihmettelemään mitenkä tämä sitten tapahtuu jos lapsi itse luontevasti molempia käsiä käyttää ja jälki on hyvää? Enkä sitten huomannut hämmästyksissäni kysäistä, että miten tuo voi vaikuttaa puheen kehitykseen? Onko kenelläkään tullut eteen vastaavaa?
Kommentit (31)
Minä olin kouluikään asti epävarma kätisyydestäni, mm. söin lusikkaruokaa sekä vasemmalla että oikealla vielä 7-vuotiaana. Puheen kehityksessä tai kielellisessä lahjakkuudessani ei ole kerrassaan mitää heikkoa ollut. Pärjäsin koulusa aivan loistavasti. Olen jopa päätynyt äidinkielen opettajan ammattiin, ja pidän edelleen itseäni suorastaan kielellisesti lahjakkaana.
Meidän pojalla vakiintui kätisyys myhään ja yhä välillä piirtelee heikommalla kädellä.
Jos paperin toiselta laidalta toiselle siirryttäessä kynä vaihtaa kättä saattaa, kuulemma, olla jotain hahmotusongelmia olisikohan tätä hakenut takaa..
Onko lapsella viivästynyt puheenkehitus? Useinhan 4 vuotiaalla on jo puhe hallussa ja kasvatetaan vaan sanavarastoa ja abstraktien asioiden ilmasemista ja ymmärtämistä.
Pahoittelen virheitä. Kirjoitan puhelimella....
Mieheni on vielä aikuisenakin molempikätinen (vasen käsi vahvempi tosin) ja poikamme (4 vuotta) myös. Mieheni on keskivertoa taitavampi monessa asiassa, eikä molempikätisyydestä näytä olleen haittaa.
Neuvolassa ei sanottu asiasta mitään - tosin en ottanut sitä siellä esille, ei ole tullut mieleenkään että tämä olisi joku ongelma.
Mä olen itse molempikätinen eli kirjoitan kyllä vasemmalla kädellä, mutta esimerkiksi virkkuukoukku on oikeassa kädessä.
Molempikätisyydestä on ollut pelkkää hyötyä, en muista myöskään mitään viivettä puheen kehityksessä.
Sehän on vain upeaa olla molempikätinen. Muistelen, että joku USA:n presidenteistä oli? Itse olen oikeakätinen, joka kuitenkin tekee jotain juttuja vasemmalla, ja lapseni taas vasenkätinen, joka syö oikealla, joten luulen että on myös tällaista vähemmän vahvasti jakautunutta kätisyyttä.
Jos et ole huomannut puheenkehityksessä mitään ongelmia, jättäisin omaan arvoonsa th:n kommentin. Tai etsisin lisää tietoa eri lähteistä ennen kuin tekisin mitään pilatakseni lapsen molempikätisyyden.
Tuolla nimellä ilmiö tunnetaan, siis molempikätisyys. Googlettamalla lisää tietoa.
jos molemmat kädet on yhtä vahvat se voi olla viite aspergerista tms.
Ei kukaan terve ole molempikätinen aikuisena.Kyllä se poikakin jommalla kummalla sitten kirjoittaa muutaman vuoden päästä viimeistään.
ja kaikki kirjaimetkin tulevat, siksi ihmettelinkin vähän tätä juttua. Poika kyllä piirtää jonkun hahmon toisella kädellä, mutta jossain vaiheessa saattaa vaihtaa kättä ottaessaan esim. uuden kynän. Kiva kuulla että toisilla tämä taito säilyy aikuisiälle asti ilman että siitä on sen kummempaa ongelmaa :)
Terkka myös mainitsi tuosta hahmottamisesta, kun poika ei löytänyt virheitä kuvasta, jossa esim. lehmä oli puussa jne. asiat hassusti, vaan kertoili kuvasta ihan omia tarinoitaan. Tämäkin johtui todennäköisesti siitä, että terkka pyysi poikaa etsimään "mikä kuvassa on vinossa". Poika siis etsi asioita, jotka ova kenollaan, koska ei ymmärtänyt sanaa "vinossa" toisessa merkityksessään.
Itseä tämä ei todellakaan huolestuta, mutta ihmetyttää, että näin pienestä oltaisiin heti tekemässä lähetettä eteenpäin. Saatiin kuitenkin vielä armonaikaa ensi vuoteen, jos asiat sitten sujuisivat paremmin... Jäi kieltämättä vähän kökkö maku koko reissusta.
ap
ja pojalla on viivästynyt puheenkehitys.
Meillä oli lukiossa kemian opettaja, joka kirjoitti liitutaululle ihan sujuvasti molemmilla käsillä.
Uskon, että hän oli kyllä ihan terve - ei kai se meillä muuten olisi ollut opettajana?
Ei kukaan terve ole molempikätinen aikuisena.
Lukiossa yksi äidinkielen opettajani on molempikätinen.
Kirjoitti hyvin molemmilla, enemmän muistaakseni vasemmalla kädellä ja kuitenkin teki monia muita asioita enempi oikealla (ikkunan avaaminen yms.)
ja ihan terve nainen oli kyseessä sikäli, kun 3 vuodessa ehti havaita.
kääntyä oikeaan. Tähän saakka hän on vaihtanut lennossa kättä. Ikää on 5v 6kk. Kysyin tätä joskus neuvolassa ja täti sanoi että yleensä kätisyys vakiintuu noin 5v mennessä viimeistään, mutta kaksikätisiäkin on. Höpöhöpö ettei olisi terveitä...
Joissain tutkimuksissa on löydetty viitteitä siitä että molempikätisillä lapsilla olisi enemmän ongelmia mm. keskittymiskyvyssä ja puheen kehittymisessä. En kuitenkaan mistään löydä mitään sen tueksi että toisen puolen tietoinen suosiminen muuttaisi tuota. Todennäköisestihän tuo johtuu aivojen rakenteesta ja se että tuollainen rakenteellinen ero poistuisi esim. niin että kirjoittaa vain toisella kädellä ei mielestäni kuulosta kovin todennäköiseltä.
Omallakin lapsellani (3,5 v.) epäselvä tuo kätisyys. Mielestäni lähinnä mielenkiintoinen ominaisuus. Puheen kehityksessä on kyllä monia ikäisiään edellä.
Kätisyyden vakiintumattomuus on yhteydessä kielellisen kehityksen ongelmiin mutta tämä johtuu epätavallisesta aivojen organisaatiosta ja käsittääkseni on vähintäänkin epävarmaa kuinka paljon kätisyyden pakottaminen toiseksi tilannetta parantaa.
Tähän anekdoottitodisteiden virtaan voin lisätä itse olevani molempikätinen ja ilman liikaa vaatimattomuutta väittäisin olevani kielissä erinomainen. Olen opiskellut kielitiedettä yliopistossa ja puhun kolmea kieltä äidinkielenäni (neljää, jos sekä kantonin- ja mandaariinikiina lasketaan erikseen). Ja melko sujuvasti kolmea muuta vierasta kieltä.
ilmeisimmin on molempikätinen. En ollut tähän päivään mennessä osannut huolestua tai hakea tietoa asiasta, kun esim. puheen kehityksessä on ollut heti vuoden täytettyään selvästi ikäisiään edellä, eikä muitakaan huolia vähäunisuutta ja kiivasta temperamenttia lukuun ottamatta ole ollut.
Pikaisella googlettamisella löytyi aika monelta sivustolta viittasuksia tutkimuksiin, joiden mukaan molempikätisellä on selvästä korkeampi riski paitsi lukihäiriöön, myös skitsofreniaan ja ADHD'hen. Hieman huolestuttavaa, mutta eipä kai tätä kannalta ihan päätoimisesti alkaa murehtimaan.
Alla yksi mielenkiintoinen linkki, jossa viitataan suomalaistutkimukseen:
http://www.livescience.com/8044-ambidextrous-children-problems-school.h…
vajaavaiseksi kuten 1500-luvulta tunnettu kohtalotoverinsa Leonardo da Vinci, joka pystyi maalaaman toisella ja kirjoittamaan toisella kädellä. Tehden molempia yhtäaikaa!
vajaavaiseksi kuten 1500-luvulta tunnettu kohtalotoverinsa Leonardo da Vinci, joka pystyi maalaaman toisella ja kirjoittamaan toisella kädellä. Tehden molempia yhtäaikaa!
Olemme molemmat vanhemmat saaneet aika korkeat pisteet älykkyystesteissä, joten ehkäpä lapsi vain "oireilee" älykkyyttään.
Meillä nyt 14-vuotias poika oli "kaksikätinen" vielä tokalla luokalla. Kielellisesti lahjakas ja muutenkin fiksu poika. Käsiala nyt on mitä on, mutta niin on monella muullakin pojalla.
Neuvolassa neuvoivat aikoinaan laittamaan lusikan, kynän tms. keskelle, jolloin joutuu valitsemaan ja kätisyys kehityy jomalle kummalle puolelle.
Nykyisin meidän heppu on vasuri.
Itse olin pienenä molmepikätinen, nykyään enemmän vasuri. En muista kuulleeni että olis ollu mitään häikkää puheenkehityksessä, ja koulussa pärjäsin hyvin. Nykyään käytän paljon myös oikeaa kättä, esim. saksilla leikkaaminen onnistuu vaan oikealla, mutta kirjoitus vaan vasemmalla.
Itse olen molempikätinen lukiolaistyttö. Oikea käsin on tosin vahvempi mutta kirjoitan sujuvasti molemmilla käsillä ja olen aina kirjoittanutkin. Opin lukemaan viisi vuotiaana ja olen aina ollut lahjakas matematiikassa. Viimeisessä todistuksessa keski arvoni oli 9.4. Ei voi siis, ainakaan oman kokemukseni perusteella, sanoa että molempikätisyydestä olisi minkään laista haittaa.