Paljonko käytät lapsesi joululahjoihin tänä vuonna?
Ja lapsen ikä?
Minulla taitaa mennä n. 400 euroa yhden lapsen lahjoihin, ikä 9 v. Onko liikaa? Tiedän että isänsä ei hyväksyisi jos tietäisi paljonko lahjoihin menee, mutta kaikki on vaan nykyään niin kallista.
Kommentit (71)
Taitaa mennä kanssa toi 400 per mukulajo sedes riittää.
Toinen tarttee uuden puhelimen, siihen menee jo pari sataa.
Ohjain 50€,etc. ei siinä paljoa ostella. legotkin maksaa ihan tolkuttomasti.Yleensä ostan jouluna tarpeellisia vaatteita yms, jotta kasa olisi isompi. Kuitenkin ne vaatteet oli ostetttava niin menköön hämäyksenä joulun piikkiin. Toi puhelinkin on pakkorako kun nykyinen on aika huonossa hapessa, olisi siis muutenkin ostettava.
puhelimen ja vaatteet näkee VÄLTTÄMÄTTÖMINÄ, voiko niitä edes lahjoina ajatella (vaikka ne siis jouluna annetaan), jos ne on joka tapauksessa ostettava. Mutta esim. kamera tai lelut ei ole pakollinen vaan ylimääräinen eli en näkisin lahjoina.Esim. uudet sukset on hankittava ja jos nämä antaisin joululahjaksi niin tulisihan sitä minunkin budjettiin satku-pari lisää, mutta kun nämä on joka tapuksessa hankittava en ajattele niitä joululahjoina.
nim. merk 90 € budjetti/lapsi.
No kyllä uusi pipo ja tuubihuivi ovat lahjoja, koska lapsella monta muutakin pipoa, mutta nää uusia. Ja samoin muutkin vaatelahjat ja uudet puhelimet, kyllä lapsi pärjäis vanhoillakin, mutta nää on sellaisia toivelahjoja. Harrastusvälineetkin voi joskus olla joululahjoja, etenkin pienemmillä. Pääasia että lahjat on mieleisiä.
asia riippuu siitä.
Ei ollut tarkoitus kiistellä vaan tuoda esille että jokainen ajattelee vähän eri tavalla..
Jotkut toivat mm. sitä esille, että eivät osta muuten leluja vuoden mittaan (sekin vaikuttaa).
ap
2,5 vuotiaan lahjaan 18 e. 5-vuotiaan lahjaan n. 20 e. Muut tulee sukulaisilta (yhteensä 6-7 lahjaa per pää + yksi isohko yhteinen mummolasta).
Ostin iPhonen 10v pojalle, lisäksi ostamme jotain urheiluvälineitä, jonkun pelin ja siinä kaikki, mutta tänä vuonna hänen summa on varmasti lähempänä tonnia. Pikkuveljien lahjoihin menee ehkä 200e/nenä.
Jos lapsi on esim. teini-ikäinen, tai koululainen niin lahjoihin menee paljon enemmän, kuin taaperoperheellisellä! Pienet lapset eivät osaa niin vaatia, tai tarvitse kalliita juttuja, mutta koululaiset jossakin vaiheessa haluavat uuden kännykän, läppärin, tietokonepelejä, Playstationeita, X-boxia ja muita pelejä, musiikkia, leffoja, leffalippuja, rahaa, vaatteita, haarrastusvälineitä (laskettelusuksia, ja soittimia, luistimia, suksia jne)
Tietekään kaikkea ei voi saada ja meilläkin porrastetaan hankinnat, niin että tarpeellisia ostetaan tänä vuonna tiettymäärä ja ensi vuonna sitten ne mitä tänä vuonna ei osteta.
Meillä myöskin emme juurikaan osta mitään leluja pitkin vuotta, vaan lähinnä synttäreinä ja jouluna, silläkin on merkitystä.
Mutta kyllä meillä menee koululaisen lahjoihin n. 500 euroa, ja vauvalle ei osteta mitään, kun se ei niistä vielä ymmärrä, ja on lelua ja vaatetta entisestäänkin yli tarpeiden.
Meillä myös rajoitamme kaikki krääsäostokset pois. Inhoan muovikrääsää ylikaiken, ostamme sellaisia leluja jotka kovasti toivottuja, mutta ei mitään turhia muovihärpäkkeitä, lähinnä pelejä, kirjoja, leffoja, harrastetarvikkeita, tekniikkaa, vaatetta jne
pientä yhdeltä isovanhemmalta. Siksi rahaa menee niin paljon. -ap
Mitä ihmettä sä ostat yhdelle pienelle lapselle neljällä sadalla???
Pitäisikö aattona katsella tyhjää joulukuusenalustaa ja todeta vain kylmästi 6- ja 3-vuotiaille, että kun me mummot nyt kummiskin ostavat ja varmaan ehkä kummitkin?
Joulun tarkoitus ei tietenkään ole mikään pakettivyöry, mutta meillä kun siinä ei ole uskonnollista sisältöä, niin ollaan korostettu sitä antamisen juhlana. Nautin siitä, että voin ostaa lapsilleni jotain heidän toivomaansa.
3-vuotiaalle olen ostanut kaikki lahjat, ja rahaa meni hiukan alle 100 euroa. Lapsi saa ihan leluja, niillä ei ole sen korkeampaa opetustavoitetta kuin se, että on itse ollut niistä kiinnostunut kaupassa.
6-vuotias saa kaksi lelua, itse valitsemaansa ja molemmat näitä kaikkien kammoavia muovihärpäkkeitä. Niiden yhteishinta on 50 euroa. Tämän lisäksi saa kolme kalliimpaa laitetta, hintoja en tiedä, kun mies on ne hankkinut (kännykkä, mankka ja pelejä). Kuusen alla on siis viisi pakettia esikoiselle ja viisi pienemmälle. Me vanhemmat ostamme toisillemme yhden.
Kyllä pakettia tulee seuraana päivänä kahdelta mummolta ja kahdelta kummilta eli yhteensä lapset saavat 9 pakettia. Meillä se sallitaan.
Pointtihan se joulussa on se tavarapaljous..., ihan prioriteetit kohdillaan.
toinen on 5-vuotta ja toinen 9vuotta. Pienempi tykkää Legoista joten eivät kovin halpoja ja isompi Harry Potteista ja hän haluaa niitä keräilytavaroita joten helposti uppoaa jo yhteen juttuun 100€
Kukin saa meiltä 400 e:n lahjat. Hyötylahjoja ovat.
Isovanhemmilta saavat vähän rahaa, kummeilta ehkä jotian pientä.
Pitäisikö aattona katsella tyhjää joulukuusenalustaa ja todeta vain kylmästi 6- ja 3-vuotiaille, että kun me mummot nyt kummiskin ostavat ja varmaan ehkä kummitkin?
Joulun tarkoitus ei tietenkään ole mikään pakettivyöry, mutta meillä kun siinä ei ole uskonnollista sisältöä, niin ollaan korostettu sitä antamisen juhlana. Nautin siitä, että voin ostaa lapsilleni jotain heidän toivomaansa.
3-vuotiaalle olen ostanut kaikki lahjat, ja rahaa meni hiukan alle 100 euroa. Lapsi saa ihan leluja, niillä ei ole sen korkeampaa opetustavoitetta kuin se, että on itse ollut niistä kiinnostunut kaupassa.
6-vuotias saa kaksi lelua, itse valitsemaansa ja molemmat näitä kaikkien kammoavia muovihärpäkkeitä. Niiden yhteishinta on 50 euroa. Tämän lisäksi saa kolme kalliimpaa laitetta, hintoja en tiedä, kun mies on ne hankkinut (kännykkä, mankka ja pelejä). Kuusen alla on siis viisi pakettia esikoiselle ja viisi pienemmälle. Me vanhemmat ostamme toisillemme yhden.
Kyllä pakettia tulee seuraana päivänä kahdelta mummolta ja kahdelta kummilta eli yhteensä lapset saavat 9 pakettia. Meillä se sallitaan.
Pointtihan se joulussa on se tavarapaljous..., ihan prioriteetit kohdillaan.
Emme ole uskovaisia mutta pidämme perinteistä ja juhlista. Koristelemme mielellämme kuusen, laulamme joululauluja ja annamme lahjoja. Jouluun kuuluu herkut, joita leivomme ja valmistelemme yhdessä. Valmistamme myös itse lahjoja sukulaisillemme, korostamme antamisen ja muistamisen tärkeyttä. Pakettikortit askarrellaan itse.
Kerropas, mitä niin totaalisen väärää on meidän tavassamme viettää joulua. Prioriteettina ei ole lahjapaljous vaan se, että lahjoja on, niitä saadaan ja niitä annetaan. Tavarapaljous on oma tulkintasi asiasta. Sukulaisten lahjat ovat vaatteita, lakanoita, huonekaluja, urheiluvälineitä. Tavarapaljouteen emme huku, kun kuuntelemme toiveita. Vai oletatko, että helistin on ainoa lelu, mitä lapsi tarvitsee 18 vuoden aikana?
yksi 9-v lapsi. Saa kolme toivomaansa lahjaa, joista yksi on harrastukseen liittuvä juttu, joka ehkä muutenkin pitäsi hankkia.
Saa kyllä muuten paljon lahjoja isovanhemmilta, kummeilta ja sukulaisilta.