Annetaanko synnärillä oikeasti äidille skumppaa?
Siis synnytyksen jälkeen?
Vastasyntynyt vauva saa heti ensimaidossa alkoholia?! Vai onko tämä "kuohuva" jotain alkoholitonta mehua?
Isälle kai voisikin tarjota, mutten muutenkaan käsitä miksi sairaalassa täytyisi olla alkotuotteita tarjolla.
Kommentit (49)
Olin niin väsynyt et skumpasta olisin torkahtanu enkä olis jaksanu hoitaa vauvaa. Synnytys venähti ja kesti 48 tuntia ja sit piti viel alkaa imettää. Toimi kuin venäläinen mafia, oon tyytyväinen.
janouseekin het päähän sen hikoilun jälkeen
niin on vaara että vauva saa yliannostuksen alkoholia :(((.
[Oikeasti siis yksi promille alkoholia veressä on gramma alkoholia verilitrassa (tai maitolitrassa). Kuoharia (12%) lasillinen (1,2dl), yhteensä 14,4 millilitraa eli 11g puhdasta alkoholia tekee esim. 80 kiloisessa naisessa laskennallisesti alle 0,1 promillea. Jos vauva saisikin desin äidinmaitoa (selvästikään ei vastasyntynyt) sen kuoharin juomisen jälkeen juuri silloin kun maidon alkoholipitoisuus on huipussaan, vauva saisi 0,001 grammaa alkoholia. Jos ihmisessä on noin 70% vettä, nelikiloisessa vauvassa tuo pieni määrä alkoholia jakaantuisi 2,8 litraan, jolloin vauvan veren alkoholipitoisuus olisi 0,00036 g/l eli 0,00036 promillea.
Jos tuo 80 kiloa oli liikaa äidin painoksi, selvästi kevyemmällä ihmisellä veren ja siis äidinmaidon alkoholipitoisuus voisi olla kuoharilasillisen jälkeen esim. 0,3 promillea.]
Alkoholijuomassa on prosentteja (sadasosia)vaikkapa viinissä se n. 10%
Juojan vereen tulee promilleja (tuhanneosia) ja sama määrä on myös äidinmaidossa.
Äidinmaidon juojan vereen tulee tällä logiikalla promillen osia, vaikea arvioida paljonko, pieni ihminen on toki kyseessä, mutta pieni on määrä juomaakin, maksimissaan kymmenestuhannesosia luulisin. Osaisiko joku laskea paremmin?
Vaara imetettäessä juodusta alkoholista on vauvan epävarma käsittely, jota lasillinen tuskin vielä aiheuttaa.
asnestesialääkettä leikkaussalissa kun istukka revittiin irti. Heräämisen jälkeen sain mehukeittoa. Mies ei tainnut saada mitään. Vauva sai luovutettua äidinmaitoa.
sieltä saa sellaista muovikanisterin makuista, lämmennyttä sekamehua, oksitosiinipiikin persukseen ja hyvällä tuurilla voileipää. Ja hyvä niin, mitäpä sitä synnytystä hirveästi hehkuttamaan.
niin sehän on ihan lämmintä siinä vaiheessa kun se olisi tarkoitus juoda?
Kotona saisi kyllä olla skumpat odottamassa kun synnäriltä palaan :)
Makasin väsyneenä käytävällä ja lapsi oli pudota kun ei enää voimat riittäneet. Skumppa olisi ollut ihan hullua siinä tilanteessa.Ruokaa sain vasta aamulla kun muutkin saivat.Vettä sentään sai pyydettäessä.
Alkoholia pitää saada heti, kun vaan mahdollista!
että en suosittele alkoholinkäyttöä imetyksenkään aikana. Päihderiippuvaisia on äideissäkin niin iso osa, että mitään kannustusta en halua antaa alkoholin käyttöön. Vauvaan siirtyvä alkoholimäärä on murto-osa äidin nauttimasta, mutta mitään turvallista rajaa ei ole olemassa, koska alkoholin vaikutuksia vauvojen kehitykseen ei tiedetä.
Itse en juurikaan käytä alkoholia. En saanut synnärillä skumppaa, enkä kaivannutkaan sitä. Kunhan laskeskelin mielenkiinnosta.
niin on vaara että vauva saa yliannostuksen alkoholia :(((.
[Oikeasti siis yksi promille alkoholia veressä on gramma alkoholia verilitrassa (tai maitolitrassa). Kuoharia (12%) lasillinen (1,2dl), yhteensä 14,4 millilitraa eli 11g puhdasta alkoholia tekee esim. 80 kiloisessa naisessa laskennallisesti alle 0,1 promillea. Jos vauva saisikin desin äidinmaitoa (selvästikään ei vastasyntynyt) sen kuoharin juomisen jälkeen juuri silloin kun maidon alkoholipitoisuus on huipussaan, vauva saisi 0,001 grammaa alkoholia. Jos ihmisessä on noin 70% vettä, nelikiloisessa vauvassa tuo pieni määrä alkoholia jakaantuisi 2,8 litraan, jolloin vauvan veren alkoholipitoisuus olisi 0,00036 g/l eli 0,00036 promillea.
Jos tuo 80 kiloa oli liikaa äidin painoksi, selvästi kevyemmällä ihmisellä veren ja siis äidinmaidon alkoholipitoisuus voisi olla kuoharilasillisen jälkeen esim. 0,3 promillea.]
Alkoholijuomassa on prosentteja (sadasosia)vaikkapa viinissä se n. 10%
Juojan vereen tulee promilleja (tuhanneosia) ja sama määrä on myös äidinmaidossa.
Äidinmaidon juojan vereen tulee tällä logiikalla promillen osia, vaikea arvioida paljonko, pieni ihminen on toki kyseessä, mutta pieni on määrä juomaakin, maksimissaan kymmenestuhannesosia luulisin. Osaisiko joku laskea paremmin?
Vaara imetettäessä juodusta alkoholista on vauvan epävarma käsittely, jota lasillinen tuskin vielä aiheuttaa.
Ei todellakaan ole. Verta 4 litraa ja maitoa ehkä 10 ml.
ihmisestä oli jotain 70% vettä. Nykyään kai sit vaan se 4 litraa.
Äidin veren alkoholipitoisuus kuoharilasillisen jälkeen 0,1 promillea -> 0,01 grammaa alkoholia desissä äidinmaitoa. 0,01 grammaa alkoholia äidinmaidosta -> 0,0036 promillea alkoholia nelikiloisen vauvan veressä.
Totta että vauvan saaman äidinmaidon tilavuudeksi desi on paljon (paljon liikaa, jos synnytyssalissa ollaan), mutta elimistön vedestä (johon nautittu alkoholi liukenee) vain pieni osa on verenä.
Nostellaanpa vanhaa ketjua.
Meillä tarjottiin konjakkia.
Onko sitä pakko juoda jos tarjotaan?
Mä oon saanut molemmilla kerroilla festival limpparia skumppalasissa.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 19:33"]Mä oon saanut molemmilla kerroilla festival limpparia skumppalasissa.
[/quote]
Niin ja leipää leikkeleineen ja ois saanu myös esim. mehukeittoa, jogurttia, kahvia... sitten pieni jalan muotoinen keksi, jonka päällä vaaleansinistä tai -punaista kuorrutetta vauvan sukupuolesta riippuen. :)
Imettäessä voi juoda alkoholia. Alkoholia on äidinmaidossa sama määrä kuin äidin veressä eli kovassakin kännissä korkeintaan pari promillea. Tietysti känninen äiti on muuten uhka lapselleen, saattaa laiminlyödä, pudottaa tms. Kyllä minä puoli pullos viiniä olen juonut silloin tällöin yhdessä miehen kanssa imettäessäkin. Tosin olen aina syöttänyt ennen juomista ja välillä pumpannut pulloon valmiiksi, jotta isä voi syöttää, kun äiti keskittyy viinilasilliseensa (loppu pilke silmäkulmassa kirjoitettu).
Niin siellä sanottiin että synnytyksen jälkeen isä ja äiti saa välipalaa ja vielä erikseen mainittiin, et ei sieltä skumppaa saa, mutta saa ottaa kotoa mukaan, jos niin haluaa.