Annetaanko synnärillä oikeasti äidille skumppaa?
Siis synnytyksen jälkeen?
Vastasyntynyt vauva saa heti ensimaidossa alkoholia?! Vai onko tämä "kuohuva" jotain alkoholitonta mehua?
Isälle kai voisikin tarjota, mutten muutenkaan käsitä miksi sairaalassa täytyisi olla alkotuotteita tarjolla.
Kommentit (49)
siitä maltaita, niin ehkä silloin. Luuletko tosiaan, että julkisella puolella tarjoiltaisiin joka synnytyksen jälkeen skumppaa, ihan kuin terveydenhuollon rahoja siihen haaskattaisiin. Itse pyysin toisen lasin tuoremehua ja silloin sain jo vähän vihaisen katseen, mutta toi kuitenkin.
siitä maltaita, niin ehkä silloin. Luuletko tosiaan, että julkisella puolella tarjoiltaisiin joka synnytyksen jälkeen skumppaa, ihan kuin terveydenhuollon rahoja siihen haaskattaisiin. Itse pyysin toisen lasin tuoremehua ja silloin sain jo vähän vihaisen katseen, mutta toi kuitenkin.
Jorvissa saatiin skumppalaisessa omenamehua. En mä siinä mitään skumppaa kaivannut, oli hirveä nälkä ja heikotti. Kilistelyt voi hoitaa vaikka kotona.
sydänleivoksia ja jotain kuohuvaa. Siitä en osaa sanoa, oliko jotain pommacia tms. En tainnut ottaa. Ei jotenkin kolahtanut noi tarjoilut, kun parisuhde oli juuri päättynyt ja yksin olin synnyttämässä.
Lasilliset sekä isälle että äidille.
Ei meinannut pissa tulla synnytyksen jälkeen, joten kätilö toi mulle lasillisen konjakkia, jota katselin vähän epäuskoisesti. Mutta sehän toimi! Rentoutti kai sopivasti.
Eihän äidin nauttimasta pienestä alkoholimäärästä ole vauvalle haittaa. Yhdestä kuoharilasin aiheuttama alkoholin määrä äidinmaidossa on niin marginaalinen. Enemmän mua mietityttäisi synnärillä joillrkin annettavat vahvatkin lääkkeet ja niiden pitoisuudet äidinmaidossa, vaikka kai ne periaatteessa turvallisia pitäisi ollakin.
Synnäriltä kotiin päästyäni join joka ilta pullollisen 1-olutta, auttoi maidonnousuun. Ei kai 3-olutkaan olisi haitannut, mutta en muutoin pitänyt sitä mukavana juoda joka ilta.
Ei meinannut pissa tulla synnytyksen jälkeen, joten kätilö toi mulle lasillisen konjakkia, jota katselin vähän epäuskoisesti. Mutta sehän toimi! Rentoutti kai sopivasti.
Eihän äidin nauttimasta pienestä alkoholimäärästä ole vauvalle haittaa. Yhdestä kuoharilasin aiheuttama alkoholin määrä äidinmaidossa on niin marginaalinen. Enemmän mua mietityttäisi synnärillä joillrkin annettavat vahvatkin lääkkeet ja niiden pitoisuudet äidinmaidossa, vaikka kai ne periaatteessa turvallisia pitäisi ollakin.
Synnäriltä kotiin päästyäni join joka ilta pullollisen 1-olutta, auttoi maidonnousuun. Ei kai 3-olutkaan olisi haitannut, mutta en muutoin pitänyt sitä mukavana juoda joka ilta.
ja pakko juoda joka päivä. hienoa kiitollisuutta upeasta lahjasta jota ei kaikille suoda
Eikös aikuisuuteen kuulu se, että aikuinen osaa itse päättää, mitä suuhunsa laittaa ja kitaansa kaataa?
Nää on taas näitä mammoja, joilla promillet ja prosentit menevät sekaisin.
normikokoinen pullo Moet & Chandonia tuotiin huoneeseen, molemmilla kerroilla :) Olen synnyttänyt ulkomailla.
Tosin nekin isukki söi, kun meikä oli hieman huonossa hapessa ja lapsikin kiikutettiin lastenosastolle.
Ekan kerran -82 vappuna naistenklinikalla toisen kerran -97 ystävänpäivänä Porvoon aluesairaalassa. Tosin kyseessä oli kuulemma kuohari eikä skumppa, eikä tietoa oliko alkoholitonta vai ei. Itse olen syntynyt ihan "normaali" päivänä joten mua lykkiessä ei saanut kuin mehua :D
Omppumehua kuoharilaseista sekä voileipiä. Päälle morfiinia pillerinä.
Tammisaaressa saatiin tarjottimella herkulliset leivät, kahvit ja kuoharilasilliset. Ja haloo, se PROMILLEmäärä, mitä lasillisessa kuohuvaa on laimenee edelleen tuhannesosiin äidin elimistössä, joten mitäs luulet asiasta vauhkoava, että vauva maidosta saa - ja kas, kun ei sieltä synnytyksen jälkeen edes heti miten mitään maitoa muodostu, joten se huoli on aivan tuulesta temmattu.
Alkoholijuomassa on prosentteja (sadasosia)vaikkapa viinissä se n. 10%
Juojan vereen tulee promilleja (tuhanneosia) ja sama määrä on myös äidinmaidossa.
Äidinmaidon juojan vereen tulee tällä logiikalla promillen osia, vaikea arvioida paljonko, pieni ihminen on toki kyseessä, mutta pieni on määrä juomaakin, maksimissaan kymmenestuhannesosia luulisin. Osaisiko joku laskea paremmin?
Vaara imetettäessä juodusta alkoholista on vauvan epävarma käsittely, jota lasillinen tuskin vielä aiheuttaa.
Kaksi kertaa olen Tammisaaressa synnyttänyt ja molemmilla kerroilla vanhemmille tuotiin todella kauniisti katettu tarjotin, jossa oli pieni kuoharipullo, kahvia, leipää, leikkeleitä, pullaa ja keksejä. Ja kyllä maistui taivaallisen hyvälle! Loikoiltiin sängyllä, ihmeteltiin ja ihasteltiin kapaloitua, tuhisevaa vauvaa ja nautiskeltiin tarjoiluista.
ja pakko juoda joka päivä. hienoa kiitollisuutta upeasta lahjasta jota ei kaikille suodamuuten ei imetykset onnistu. eli jos nautit puoli lasia keitettyä vettä aamuin illoin niin se ei niinku pelitä.
Vauvan kannalta on se imettäjän nauttima ykkösolut taatusti parempi kun vastaava limupullo ,huonohampaisen äidin lapset on huonohampaisia.
Ennen ei pilsneriä lipitetty, synnyttäneelle äidille tuotiin vahvistava konjakkipullo tuomisiksi vaikka olisi ollut kuinka raittiushenkinen uskovainen perhe (kuten minun suvussa).
skumppalasista omppumehua saatiin
monta kymmentä litraa, niin luuletko et oikeesti se yks skumppalasi siihen määrään laimennettuna tuntuu vauvassa joltain? Siitä tulee vereen ehkä 0,2 promillea eli 0,02% alkoholia.
Kaksi kertaa olen synnyttänyt.
Ystävälleni vein laitokselle pullon holitonta kuoharia plus lasit koko köörille. Oli ihan kiva joukolla kilistellä :)