YT:t päällä. Kannattaako kertoa jos on raskaana?
Olen osaston uusin ja nuorin työntekijä, joten syy minun potkimiselleni voisi löytyä siitä. Heikentääkö vai parantaako kertominen tilannettani? Työnantajaan pitää osoittaa, että irtisanominen ei johdu raskaudesta. Riittääkö syyksi silloin tuo, että olen uusin niin siksi ulos?
Voi kun olisinkin jo äitiyslomalla, niin ei tarvitsisi niin kovasti huolehtia. Silloin minua ei voisi irtisanoa. Ahdistaa, kun on talolainakin. En voisi enää edes hakea uutta työpaikkaa koska maha alkaa näkyä jo eikä minua siten kukaan palkkaisi, eli cv:hen jäisi aukko. Työllistyminen olisi sitten varmasti äitiyslomakin jälkeen vaikeampaa, kuin jos olisin ollut hakemassa suoraan työpenkiltä toiseen paikkaan.
[quote]
Työnantaja ei saa irtisanoa äitiys-, erityisäitiys-, isyys-, vanhempain- tai hoitovapaalla olevan työntekijän työsopimusta taloudellisista ja tuotannollisista syistä. Poikkeuksena on vain tilanne, jossa työnantajan toiminta päättyy kokonaan ja tällöin myös perhevapailla olevat työntekijät voidaan irtisanoa.
Jos työnantaja irtisanoo raskaana olevan työntekijän työsopimuksen taloudellisista ja tuotannollisista syistä ennen äitiysvapaan alkua, työnantajan on osoitettava, ettei irtisanomisen kohdistuminen raskaana olevaan ole johtunut työntekijän raskaudesta. Työnantajan on näytettävä, että irtisanomisperuste
on todellinen, eikä raskaana oleva valikoitunut irtisanottavaksi millään lailla sen johdosta,
että hän on raskaana tai aikoo käyttää perhevapaata. Työntekijällä on velvollisuus esittää selvitys raskaudestaan, mikäli työnantaja sitä pyytää.
[/quote]
Kommentit (52)
Kaikki Finlexistä löytyvät oikeustapaukset raskaussyrjinnästä ovat päättyneet työntekijän voittoon. Ihan kaikki. Ei riitä, että työnantaja esittää työntekijän puutteita, sillä syrjinnäksi tulkitaan sekin, että raskaus on edes pieneltä osalta vaikuttanut irtisanomiseen. Työnantajalla on todistusvelvollisuus, ettei ole vaikuttanut. Raskaana olevan irtisanominen on laillista käytännössä vain silloin, kun koko tuotanto ajetaan alas.
päinvastoin. Vanhempain- ja hoitovapaista sekä pikku lapsiajasta tulee pääsääntöisesti takkiin työnantajalle, joten työnantajalla on yt:n aikana motivaatiota yrittää päästä raskaana olevista työntekijöistään..
Eri mieltä. Sä puhut de jure, mä puhun de facto. Lain mukaan voit tehdä sitä ja tätä, käytännössä et voi. Raskaana oleva on yt-neuvotteluissa vahvoilla, koska yksikään työnantaja ei kaipaa mainetta raskaana olevan poispotkijana, mahdollisia oikeusjuttuja tmv. hankaluutta. Sun luettelmasi syyt ovat vähän hassuja ottaen huomioon todellisuuden, jossa elämme. Lähes kaikki tekevät lapsia. Sun logiikallasi kannattaisi palkata vain 45+ jengiä töihin.
yt-neuvotteluissa irtisanotaan kyllä raskaana olevia ja se on ihan laillista. Onko yksikään ennakkotapauksista liittynyt yt-neuvotteluihin?
todellisuus usein on että vakityöpaikat menee juurikin yli nelikymppisille, ehkä elämme sitten eri todellisuudessa ;)
Tietysti sekään ei ole 100-varma.
Nykyään ei viimeksi tullut ole enää automaattisesti irtisanottava, työnantajat käytttävät yt:ä hyväksi hankalien tai turhien ihmisten siivouksessa.
Ehdottomasti kerrot, ei siitä ainakaan haittaa ole.
t. työsuojeluvaltuutettu
ehdottomasti kertoa. Se ei huononna asemaasi, vaan parantaa. Kuten aiemmin monet jo sanoivatkin, työnantajan täytyy perustella aukottomasti, ettei irtisanominen johtunut raskaudesta ja useimmat työnantajat eivät tähän leikkiin lähde, vaan antavat raskaana olevan suosiolla olla rauhassa. Lomautukset ovat sitten toinen asia, jos kaikki lomautetaan, varmasti sinutkin.
todellisuus usein on että vakityöpaikat menee juurikin yli nelikymppisille, ehkä elämme sitten eri todellisuudessa ;)
Mä en ole kunnalla hommissa vaan ihan yksityisellä ja tiedän, miten nämä kuviot menee. Sun todellisuutesi on pelkkää mutuilua.
Todellakin kuviot menee niin, että vakkarityöapaikat annetaan ennemmin jo parhaan lapsentekoiän ohittaneille muttei kuitenkaan liian vanhoille työntekijöille ja nämä ovat sitten niitä nelikymppisiä. Ei ole mutuilua vaan ihan isossa sos ja terv alan yksikössä tehty empiirinen tutkimus, mutta ehkä mieluummin liittyisin kyllä siihen todellisuuteen jossa nuoretkin naiset saisivat yhtälailla vakinaisen työpaikan vaikka lapsentekoiässä ovatkin :)
Kyllä kannattaa kertoa. Perhevapaille aikominen suojaa irtisanomiselta. Näin oli asianlaita myös mieheni kohdalla. Hänelle kerrottiin yt:iden yhteydessä, että työpaikka säilyi, koska oli ilmoittanut isäkuukaudesta! :)
Perhevapaalla olevaa ei voida irtisanoa, mutta irtisanominen voidaan toteuttaa heti kun palaat perhevapaalta. Raskaus ei suojaa irtisanomiselta, ainostaan irtisanomisen syy ei saa olla raskaus, mutta jos firmassa on yt-neuvottelut, on se syy helpo keksiä muualta kuin raskaudesta: töitä ei oel kaikille.
että nuo esimerkkitapaukset ovat tapahtuneet yt-neuvotteluiden päätteeksi tehdyistä irtisanomisista, raskaana olevan voi ihan laillisesti irtisanoa yt-neuvotteluissa vaikka koko tuotantoa ei ajeta alas..