Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YT:t päällä. Kannattaako kertoa jos on raskaana?

Vierailija
23.11.2012 |

Olen osaston uusin ja nuorin työntekijä, joten syy minun potkimiselleni voisi löytyä siitä. Heikentääkö vai parantaako kertominen tilannettani? Työnantajaan pitää osoittaa, että irtisanominen ei johdu raskaudesta. Riittääkö syyksi silloin tuo, että olen uusin niin siksi ulos?

Voi kun olisinkin jo äitiyslomalla, niin ei tarvitsisi niin kovasti huolehtia. Silloin minua ei voisi irtisanoa. Ahdistaa, kun on talolainakin. En voisi enää edes hakea uutta työpaikkaa koska maha alkaa näkyä jo eikä minua siten kukaan palkkaisi, eli cv:hen jäisi aukko. Työllistyminen olisi sitten varmasti äitiyslomakin jälkeen vaikeampaa, kuin jos olisin ollut hakemassa suoraan työpenkiltä toiseen paikkaan.

[quote]

Työnantaja ei saa irtisanoa äitiys-, erityisäitiys-, isyys-, vanhempain- tai hoitovapaalla olevan työntekijän työsopimusta taloudellisista ja tuotannollisista syistä. Poikkeuksena on vain tilanne, jossa työnantajan toiminta päättyy kokonaan ja tällöin myös perhevapailla olevat työntekijät voidaan irtisanoa.

Jos työnantaja irtisanoo raskaana olevan työntekijän työsopimuksen taloudellisista ja tuotannollisista syistä ennen äitiysvapaan alkua, työnantajan on osoitettava, ettei irtisanomisen kohdistuminen raskaana olevaan ole johtunut työntekijän raskaudesta. Työnantajan on näytettävä, että irtisanomisperuste

on todellinen, eikä raskaana oleva valikoitunut irtisanottavaksi millään lailla sen johdosta,

että hän on raskaana tai aikoo käyttää perhevapaata. Työntekijällä on velvollisuus esittää selvitys raskaudestaan, mikäli työnantaja sitä pyytää.

[/quote]

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kertonut raskaudesta eikä tullut potkuja :) Ei tullut juuri kenellekään vakkarille muutenkaan, ja meidän osastolta ei kenellekään.

Ihanaa joulua kaikille!

Vierailija
2/52 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerrankin kuulla myös tarinan loppu :).

Onneksi olkoon ja mukavaa joulua!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin syyksi katstotana raskaus.

Vierailija
4/52 |
23.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta heti sinä päivänä kun palaat takaisin töihin niin voit potkut saada, eli ei se mikään ikuinen koskemattomuus se äitiysloma ole :) En kertoisi raskaudesta yt neuvotteluissa.

Vierailija
5/52 |
23.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitää erityisesti perustella. Kertominen pikemminkin suojaa yt-tilanteessa.

Toki tuo, että töihin palatessa on mahdollista irtisanoa, on totta, mutta ei se silloinkaan käy päinsä ilman (uusia) yt-neuvotteluja. Oletettavasti olet kuitenkin töistä pois vähintään vuoden.

Vierailija
6/52 |
23.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

erinomaisesti se, että olet työpaikan uusin tulokas, raskaudesta kertominen tilanteessasi ei todellakaan suojaa sinua, luulen kyllä että saat lähtöpassit joka tapauksessa kerroitpa raskaudestasi tai et..

Vierailija
7/52 |
23.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kokenut työpaikallani jo KYMMENET yt:t, ja läheskään aina uusimpia tulokkaita ei ole laitettu pois. Kyllä ne perusteet ovat hieman monimutkaisempia yleensä.

erinomaisesti se, että olet työpaikan uusin tulokas, raskaudesta kertominen tilanteessasi ei todellakaan suojaa sinua, luulen kyllä että saat lähtöpassit joka tapauksessa kerroitpa raskaudestasi tai et..

Vierailija
8/52 |
23.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka aukottomasti pitää perustella, ettei syy ole raskaudessa? Riittääkö vain se, että olen uusin niin siksi ulos?

Asun isossa kaupungissa, joten uskon että töitä muussa tapauksessa löytäisinkin, mutta nyt pelottaa etten saa mitään tuon raskauden takia. Enkä kuitenkaan ole mikään sairaanhoitaja, joille aina löytyy töitä.

Vierailija
9/52 |
23.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos koko tehdas tai toimintayksikkö lakkautetaan niin tottakai myös sinä saat kenkää. Mutta jos porukkaa jää vastaaviin tehtäviin et ole ensimmäinen joka saa kenkää. Sinun kertoisin ihan yleisesti kahvitunnilla työkavereille ja esimiehelle että olet raskaana ja olet jäämässä äitiyslomalle silloin ja silloin. Tieto kyllä leviää eteenpäin.

Onnea raskaudesta ja tulevasta vauvasta. Keskity niihin ja unohda koko yt.

Vierailija
10/52 |
23.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

taloudelliset ja tuotannollliset syyt?

Siis jos vaikka 50 laitetaan pois, niin ei kai mitään henkilökohtaisia perusteluja anneta.

Vierailija
11/52 |
23.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kokenut työpaikallani jo KYMMENET yt:t, ja läheskään aina uusimpia tulokkaita ei ole laitettu pois. Kyllä ne perusteet ovat hieman monimutkaisempia yleensä.

Raskaus kuitenkin heikentäisi työntekijän asemaa jos hän on irtisanomisuhan alla.

Jos irtisanomisen syyksi ilmoitetaan tuotannolliset ja taloudelliset syyt, on irtisanominen ihan laillinen raskaudesta huolimatta.

Vierailija
12/52 |
23.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

riittää se että olet uusin työntekijä, olitpa sitten raskaana tai et, ei sen aukottomampaa selvitystä tarvita. Mikään ennustaja-eukko en taida olla mutta kyllä yleensä yt neuvotteluissa heikoimmilla ovat uudet tulokkaat, toki poikkeuksiakin löytyy..

Vierailija
13/52 |
23.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en muuten ne kymmenet yt:t kokeneena henkilökohtaisesti tiedä yhtään irtisanottua, joka olisi saanut potkut raskaana ollessaan. Ja olen itsekin ollut raskaana yt:en aikana.

http://www.ytn.fi/download.php?id=85&attach=0

"Perhevapailla tai raskaana olevan työntekijän irtisanominen

Työnantaja ei saa irtisanoa äitiys-, erityisäitiys-, isyys-, vanhempain- tai hoitovapaalla olevan työntekijän

työsopimusta taloudellisista ja tuotannollisista syistä. Poikkeuksena on vain tilanne, jossa

työnantajan toiminta päättyy kokonaan ja tällöin myös perhevapailla olevat työntekijät voidaan irtisanoa.

Jos työnantaja irtisanoo raskaana olevan työntekijän työsopimuksen taloudellisista ja tuotannollisista

syistä ennen äitiysvapaan alkua, työnantajan on osoitettava, ettei irtisanomisen kohdistuminen

raskaana olevaan ole johtunut työntekijän raskaudesta. Työnantajan on näytettävä, että irtisanomisperuste

on todellinen, eikä raskaana oleva valikoitunut irtisanottavaksi millään lailla sen johdosta,

että hän on raskaana tai aikoo käyttää perhevapaata. Työntekijällä on velvollisuus esittää

selvitys raskaudestaan, mikäli työnantaja sitä pyytää."

Vierailija
14/52 |
23.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos koko laitos lakkautetaan, äitiyslomalla olevat saavat kenkää myös. Jos esimies haluaa pitää sinut talossa, tuleva äitiys on hyvä syy selitellä muille, miksi sinut jätettiin. Älä hermoile turhaan. Muistan tuon ajan. Sitä on niin huolissaan työn saamisesta. Sitten kun olet lapset tehnyt saat töitä ihan hyvin, ei se raskaus ja vanhemmuus ole työnantajille niin kamalaa kuin julkisuudessa annetaan ymmärtää.

Vierailija
15/52 |
23.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olla kokonaan lakkauttamassa, enkä ole edes varma potkitaanko meidän osastolta ketään pois.

Kiinnostaisi siis tosiaan tuo, että kuinka hyvä turva tuo "perusteluvelvoite" raskaana olevan kohdalla on, kun mielestäni minun kohdalla sen perusteen voi kuitenkin helposti keksiä koska olen uusin.

ap

Vierailija
16/52 |
23.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka ovat kokeneet kymmenet yt:t ;) Tuttavani sai kenkää yt:n päätteeksi vaikka oli raskaana ja samantapaisia kohtaloita on useita, pitäisin siis raskauden salassa jos mahdollista.

Vierailija
17/52 |
23.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

riittää se että olet uusin työntekijä, olitpa sitten raskaana tai et, ei sen aukottomampaa selvitystä tarvita.

kun välillä tulee ristiriitaista tietoa, niin ei sitä tiedä mihin uskoa :(

ap

Vierailija
18/52 |
23.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sinut silti irtisanotaan ja peräät työnantajalta tarkempaa selvitystä, niin kyllä tosiaan se riittää perusteeksi että olet uusin työntekijä. Ja kaikki menee näin ihan laillisesti, tulepa kertomaan miten kävi ja päätitkö kertoa raskaudesta vai et.

Vierailija
19/52 |
23.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai saa nostaa syytteen ikärasismista. Puolin ja toisin. Eli kummastakin päästä lähtee.

Nuorimmat on halvimpia työntekijöitä, ne yleensä jää taloon, vaikka olisivat taidoiltaan huonoimpia.

Vierailija
20/52 |
23.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pomo sanoi suoraan yt-neuvotteluiden alussa, että jos joku on raskaana, niin tulee kertomaan, koska raskaana olevia ei voida irtisanoa.... Mietin mielessäni, että riittääkö sana? Sitähän voi tulla vaikka keskenmeno.:)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yksi