Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi lapsilla jo talvivaatteet päällä?

Vierailija
22.11.2012 |

Aamulla katsoin mittariin ja ulkona oli +8 astetta ja siitä huolimatta päiväkodin pihalla lapsilla oli toppavaatteet ja -kengät päällä! Miksi? Mitä ihmettä noille lapsille puetaan sitten kun on reilusti pakkasta? Meillä ainakin vielä käytössä välikausiasu (alla fleecetakki) ja välikausikengät (goretex-lenkkarit jossa vähän korkeampi varsi). Lapseni on liikkuvainen ja tukehtuisi jossain toppavaatteissa. Eikö mammat katso mittaria ollenkaan: kun on marraskuu niin on oltava talvivaatteet päällä??

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ihan uusi tieto, että toppavaate jotenkin "ohenee". Ihanko totta ostatte jokaiselle lapselle aina uudet toppavaatteet kun vanhat on ohentuneet? Miten usein sitten pesette toppapukuja vai käytössäkö ne ohenee? Itse ainakin kierrätän esikoiselta puvut kuopukselle enkä ajatellut etteikö niin voisi tehdä. Ei sitä (tummaa) pukua ole montaa kertaa tarvinnut pestä ja paksulta tuntuu. Kunnon pakkasella alle sitten villapuku. Tämä meni nyt OT, mutta alkoi kiinnostaa.

Vierailija
22/56 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

päällään takki joka kaupassa luokitellaan toppatakiksi mutta ei kuitenkaan ole mielestäni kovin lämmin.

Laskettelu/hiihtotakki

http://www.2117.se/?p=w&c=aw2012&a=aw2012ski&m=7512934

Ja sitten taas talveksi ostin

http://www.kappahl.fi/article/takki_324244

ja siihen kuuluvat housut.

On käyttänyt muutamana päivänä toppatakkia mutta pääasiassa tota toista. EIkä tarvita fleeseä alle.

Jonathanilta olen ostanut karvahupullisen takin joka käy kauppaan ja miksei kouluunkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta Goretex talvikengät on ollu kyllä jalassa, jaloille tulee helposti kuitenkin kylmä. Näin siis touhukkaalla 4-vuotiaalla. 1-vuotias on saanu mennä toppahaalarilla, se ei vielä juurikaan liiku niin tulis kylmä.

Vierailija
24/56 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelin kyllä kun katsoin pieniä koululaisia, joilla oli kenkinä paksut toppasaappaat, ja täällä tosiaan on +8. Sitten jos tulee -18, sitten samat saappaat jalkaan?

Meidän 2-vuotiaalla on tänäänkin toppahaalari. Sellainen useammalla ollut, kerran viikossa pestävä, malli eli oikeammin kevyt toppa. Mutta ei kai se päälle näy.

Kenkinä talvi-goretex kengät tai vuorelliset saappaat. Niillä ei pärjätä enää kunnon pakkasilla. Sitten on vuorossa tepsut ja huopikkaat.

Vierailija
25/56 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ihan uusi tieto, että toppavaate jotenkin "ohenee". Ihanko totta ostatte jokaiselle lapselle aina uudet toppavaatteet kun vanhat on ohentuneet? Miten usein sitten pesette toppapukuja vai käytössäkö ne ohenee? Itse ainakin kierrätän esikoiselta puvut kuopukselle enkä ajatellut etteikö niin voisi tehdä. Ei sitä (tummaa) pukua ole montaa kertaa tarvinnut pestä ja paksulta tuntuu. Kunnon pakkasella alle sitten villapuku. Tämä meni nyt OT, mutta alkoi kiinnostaa.

Eikö kukaan voi oikeasti tätä kommentoida? Ensin moni puhuu ohenemisesti, mutta sitten kysymykseen ei vastata. Ymmärrän, että esim. untuvatakki ohenee kun untuvia lähtee sisältä, mutta mihin se toppa oikein ohenee? Pesen toppatakkeja ehkä kerran kuussa.

Vierailija
26/56 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kukaan voi oikeasti tätä kommentoida? Ensin moni puhuu ohenemisesti, mutta sitten kysymykseen ei vastata. Ymmärrän, että esim. untuvatakki ohenee kun untuvia lähtee sisältä, mutta mihin se toppa oikein ohenee? Pesen toppatakkeja ehkä kerran kuussa.

Puku on siis useamman vuoden vanha, tullut jo meidän esikoiselle käytettynä. Pidetty ns. pihapukuna, jota on pesty tarvittaessa, vaikka viikottain jos on ollut tarve. Eikä se todellakaan ole yhtä lämmin kuin se lapsen varsinainen toppapuku, joka on pesty kahdesti. Joten juu, mitä useammin pukua peset sitä ohuempi siitä tulee. Toki voi olla erikseen jotain thinsulatepukuja tms, joissa ei niin vaikuta, mutta kyllä tuossa vuosituhannen alun reiman haalarissa jo näkyy ja tuntuu useat pesut.

Vierailija
27/56 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän ne lapset siellä SEISOSKELE vaan juoksee ja leikkii! Aikuisella eri kun nököttää paikallaan. Tai ihan pienellä.

Todellakin seisoo ja töröttää! Oma 3-vuotiaani on ainakin niin suunnattoman kiinnostunut maailmasta ja muitten tekemisistä ettei muista likkua vaan seuraa ja seuraa ja seuraa muita. Itse on sitten se joka häärii siinä ja koittaa innostaa hommiin.

Ja koko "välikausi" on niin typerä käsite minusta. Kyllä toppahaalari on jo ihan kätevä tuolla kosteassa ilmassa ilman niitä talven kerroksia. Oikein hyvä itse asiassa. Ainakin kaikki päiväkodin tädit kiittelevät mitä vähemmän puettavaa. Miksi ostaa kolmekin pukua vuoden aikana, kevääksi välikausijoku ja taas syksyksi jos on kasvanut ja sitten vasta talvipuku. Ihan typerää!

Vierailija
28/56 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkoillaan päivittäin n.2x2-3h. Pääkaupunkiseudulla asutaan.

Toppavaatetta olen muutamasti laittanut nuoremmalle. Muuten päällä on vk-vaatteet ja villahaalarit. Jaloissa on talvi gore- texit

Vierailija
29/56 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin tuntuu tuulevan niin että toppahaalari on ihan hyvä varuste, varsinkin kun sit voi tosiaan jättää ylimääräiset kerrokset pois, pukeminen kun ei oo sitä hauskinta hupia alle 3-vuotiaiden mielestä...

Vierailija
30/56 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkoillaan päivittäin n.2x2-3h. Pääkaupunkiseudulla asutaan.

Toppavaatetta olen muutamasti laittanut nuoremmalle. Muuten päällä on vk-vaatteet ja villahaalarit. Jaloissa on talvi gore- texit

ei ole "ihan sama", koska on 4 puettavaa. Mieluummin pelkkä toppapuku kuin 2 kertaa enemmän kerroksia. Mutta siis tämähän riippuu monesta asiasta, meillä näin. Eli topat käytössä, mutta pakkasille on kyllä sitten paksummat topat. Eikä tosiaan varmaan näy päälle, minkäpaksuista ja -laatuista se toppa nyt sitten on.

Vierailija
31/56 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 3v lapsella on toppahaalarin alla vielä villahaalarikin. Ainakin täällä pohjoisessa meren rannalla käy niin kylmä tuulikin, että en voisi kuvitellakaan mitään välikausivaatteita.

Vierailija
32/56 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on vaikea pukeutua oikein, vaikka olisikin lämpöasteita niin kostea ilma tai tuulinen ilma tuntuu kylmemmältä mitä mittari antaa ymmärtää. Meilläkin topat käytössä jo jonkun aikaa, helppoa kun ei tarvitse monia eri kerroksia pukea ja kovalla pakkasella sitten lisätään kerroksia alle, yksinkertaista ja helppoa näin..

Vierailija
33/56 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän ne lapset siellä SEISOSKELE vaan juoksee ja leikkii! Aikuisella eri kun nököttää paikallaan. Tai ihan pienellä.

Todellakin seisoo ja töröttää! Oma 3-vuotiaani on ainakin niin suunnattoman kiinnostunut maailmasta ja muitten tekemisistä ettei muista likkua vaan seuraa ja seuraa ja seuraa muita. Itse on sitten se joka häärii siinä ja koittaa innostaa hommiin. Ja koko "välikausi" on niin typerä käsite minusta. Kyllä toppahaalari on jo ihan kätevä tuolla kosteassa ilmassa ilman niitä talven kerroksia. Oikein hyvä itse asiassa. Ainakin kaikki päiväkodin tädit kiittelevät mitä vähemmän puettavaa. Miksi ostaa kolmekin pukua vuoden aikana, kevääksi välikausijoku ja taas syksyksi jos on kasvanut ja sitten vasta talvipuku. Ihan typerää!

Siis siirrytkö suoraan kesävaatteista toppapukuun? :D Häh, en tajua. Tottakai välikausiasua tarvitaan. Suomessa on neljä vuodenaikaa ja sen mukaan vaan on elettävä vaikka kalliiksi tulee. Ostan sitä paitsi aina sen verran ison välikausiasun, että menee vielä syksyllä/keväällä päälle, joskus kolmekin kautta. Ja kierrätän sitten kuopukselle vielä.

Tämän ketjun tuloksena olen sitä mieltä, että ihmiset vaan on erilaisia kylmän siedon suhteen. Olen itse (ja myös lapseni) aika lämminverisiä ja liikkuvaisia ja ajatuskin jostain toppavaatteista ja -kengistä turhan aikaisin päällä ahdistaa. Käytän mieluummin kevyitä vaatteita ja kenkiä ja helpoiten siinä toimii kunnon goretex-puku, jonne alle voi sitten laittaa sään mukaan vaatetta. Kylmällä fleece-takki ja housut ja vähän lämpimämmällä vaan fleece-takki. Ja vielä lämpimämmällä alle huppari. Meidän 4-vuotias pukee itse kaikki vaatteensa ja on pukenut jo 2-vuotiaasta, ehkä lapset on tässäkin erilaisia. En tajua, että jotain 3-vuotiasta vielä äiti pukee. Jotenkin tuntuu, että niitä talvivaatteita saa pitää sitten kuukausikaupalla taas, että pakkoko niitä on alkaa käyttää, kun ulkona on vielä lähes 10 astetta lämmintä. Mutta meitä on moneen junaan ja toiset on vissiin aikamoisia vilukissoja jos nyt on jo toppapuvun alla villahaalarikin! Tsemppiä vaan sitten niihin pakkaskelehin! :D

-ap

Vierailija
34/56 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nähnyt muutamilla lapsilla kuomat jaloissa ja mittari huitelee reilusti plussalla!! Mun lapsi nääntyis kuumuuteen ja onhan nuo vaatteet pilallakin jo talvea varten, kun tässä kurakelissä käytetään. Meillä lapsella lämpökumpparit ja välikausihaalari, jonka alla tarpeen mukaan joko pelkät sisävaatteet (kuten tänään) tai hiukan kylmemmällä kelillä fleecehaalari. Minun mielestä ihmisen pitää pukeutua sään, ei kalenterin mukaan. Vaikka kuinka onkin marraskuu, niin pakkasta ei silti ole asteen astetta.

Vierailija
35/56 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että sulla on vaan yksi lapsi, kun jaksat olla niin kiinnostunut toisten pukeutumisesta. Vai olenko väärässä. Mulla on kolme lasta, joita kaikkia puen. Johtuu siitä, että ovat kaksivuotiaat kolmoset, eivätkä vielä pue tarpeeksi hyvin ja nopeasti itse. Haluan että hanskat, vetskarit, pipot jne on kunnolla päällä/kiinni.

Vierailija
36/56 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nähnyt muutamilla lapsilla kuomat jaloissa ja mittari huitelee reilusti plussalla!! Mun lapsi nääntyis kuumuuteen ja onhan nuo vaatteet pilallakin jo talvea varten, kun tässä kurakelissä käytetään. Meillä lapsella lämpökumpparit ja välikausihaalari, jonka alla tarpeen mukaan joko pelkät sisävaatteet (kuten tänään) tai hiukan kylmemmällä kelillä fleecehaalari. Minun mielestä ihmisen pitää pukeutua sään, ei kalenterin mukaan. Vaikka kuinka onkin marraskuu, niin pakkasta ei silti ole asteen astetta.

on "sillä hiukan kylmemmällä kelillä" ne sisävaattet ja toppahaalari. Kun sun lapsilla on sisävaatteet, fleecehaalari ja välikausihaalari. Miten ihmeessä tällä voi olla jollekulle niin suuri merkitys, että oikein ihmetellään, kummastellaan, ja ollaan aivan äimänä.

Vierailija
37/56 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on aina "pilalla", mutta välikausihaalari ei? Kyllä meidän toppahaalari kestää vettä ja kulutusta.

Ja minä en myöskään voi ymmärtää, miten jotain voi kiinnostaa toisten lasten vaatetus näin paljon. Ja että miten on parempi olla kolme kerrosta kuin kaksi. Tai välikausihaalari ennemmin kuin toppahaalari tai toisinpäin. En ole tätä ennen edes tajunnut katsoa, mitä toisilla on päällään. Täytyy varmaan alka kytätä, että ai nuo on noita välikausityyppejä ja nuo toppistyyppejä.

Vierailija
38/56 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka onkin +8. Itselläni on myös talvitakki.

En ole kokenut ongelmaksi pitää leudommallakin säällä talvivaatteita. Ei ole pakko palella siksi, että mahdollisesti tulee kylmempää. Ei olisi poikkeuksellista, vaikka ei meillä Espoossa juuri -5 astetta kylmempää olisi koko talvena.

Vierailija
39/56 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiinnikö päiväkodin pihalla kuljet? En voinut olla huomaamatta, että lähes kaikilla lapsilla oli toppakengät jalassa ja osalla paksunnäköiset toppapuvut päällä vaikka ulkona oli 10 astetta lämmintä! Oma lapseni oli hyvin paljon kevyemmin pukeutunut ja kysyin tänään kahteen kertaan, että oliko kylmä ja kuulemma ei yhtään ollut. Että joko me ollaan tosi erilaisia ja sitten ne toiset lapsiparat hikoilee vaatteissaan. Olen aina ajatellut, että toppavaatteet- ja kengät kuuluu pakkaskeleille, mutta ilmeisesti vilukissoja löytyy paljon.

-ap

Vierailija
40/56 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin en sulje vetskaria. Mutta aivan ihanaa, en laita hanskoja enkä pipoa.

Ootko itse ollut pihalla pari tuntia? Mulla oli kevyttoppis + villatakki ja silti olin umpi jäässä parin tunnin seiskoskelun jälkeen. Se on toi kosteus mikä menee luihin ja ytimiin. Pakkaskelillä on paljon lämpimämpi.

Eihän ne lapset siellä SEISOSKELE vaan juoksee ja leikkii! Aikuisella eri kun nököttää paikallaan. Tai ihan pienellä. Itse käytän tennareita, farkkuja ja ohutta goretex-takkia, jossa alla huppari. Ja hyvin pärjään. 4-vuotias pärjää välikausiasulla ja lenkkareilla. Ne toppakengät on tosi raskaat ja painavatkin, en laittaisi niitä ennen kuin on pakko. Onhan lapsen mukavampi juosta välikausikengillä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kuusi