Anoppi ilmoitti, että miehen poikamiesveli tulee taas meille jouluksi!
Siis voi ELÄMÄ!! Miehen poikamiesveli 33V!!!!! on saamaton hissukka. Opiskelee ties monettako tutkintoa ja asuu opiskelijaboksissa. Lähes joka viikonloppu on vanhemmillaan ja pesettää pyykkinsä äidillään.
Hän on yhden lapsemme kummi eikä edes sitä saatanan yhtä lahjaa osaa ostaa. Anoppi soitti tänään, kertoi, että HÄN oli käynyt ostamassa poikansa puolesta kummisedän joululahjan! Näin oli jo viimevuonnakin ja sen asian kiukkusin silloin ja olin jo varautunut tähän, mutta tän vuoden kiukun aihe onkin seuraava:
Anoppi on kukkakauppias ja siksi todella kiireinen joulun alla. He tulevat joulun viettämään meille, koska anoppi ei ehdi valmistella omaa joulua. Kyselin anopilta lasten kummeille joulukukkia hänen kaupastaan ja sanoin, ettei varmaan hänen pojalleen joka siis on yksi kummeista sellasta kukkaa hommata, koska on joulun vanhempiensa luona ja siellä kukkia toki on. No ei todellakaan vastasi anoppi, ostatte te hänelle kuitenkin muita lahjoja! Kertoi heti 2-3 kirjaa ja yhden dvd:n mitä tuo AIKUINEN MIES oli toivonut. Samaan hengenvetoon sanoi, että poika tietysti tulee taas viettämään joulua kanssamme ja lahjoja hänkin tarvitsee!
Siis voi vee... Mies tulee MEILLE syömään MINUN tekemiäni ruokia, nauttimaan MINUN valmistamastani joulusta tuomatta tänne yhtään mitään avaten MINUN ostamiani lahjoja. Ei hän siis osta meille lahjaa, ei edes kummilapselleen eikä veljelleen (miehelleni) ja silti istuu tyytyväisenä iltaa täällä MEIDÄN joulussa!
Kommentit (52)
Ompa joulumieltä ilmassa..... yks haistattas anopille pitkät paskat, ja tuo ei osta lahjaa niin en minäkään.... mitä ihmeen pikku lapsia täällä kinastelee, ??
Ei ole ihme että jouluna tunteet kuumenee ja turvakodeille on kysyntää... on melkein 3 viikkoo jouluun ja nyt on jo pinna ihan tiukalla....
ottakaan huomioon ttä veli oli opiskelija joten tuksin hänellä on kovin paljon rahaa eikä autoakaan. jostain pientä voi häneltä pyytää tuomisiksi/lahjaksi!!
Töihin kyllä pitäisi kaikkien osallistua tasapuolisesti ja tottahan veli huolehtii veljensä lahjoista, ei tämän vaimo!
Miksi kuitenkin pomppia toisten pillin mukaan ja haukkua sitten selän takana?
Jos mun anoppi ilmoittaisi mulle tuolleen että ostat sille ja sille,sitä ja tätä niin sanoisin kyllä että haista sinä ämmä pitkä p...a.
Johan tuommoinen on röyhkeää.
AP sun ei todellakaan tarvitse eikä ole velvollisuus ostaa miehesi veljelle mitäään lahjoja,johan siinä hänelle tarpeeksi lahjaa kun istuu teillä valmiiseen pöytään.Miehesi tehtävä on huolehtia omien sukulaistensa lahjat.
Meillä on ainakin minä ostan omat lahjat sukulaisilleni,anopille ja apille ostan ainoastaan miehen sukulaisista.Mies ostakoon muille jos haluaa,mutta yleensä aika todennäköistä ettei osta.Ei sen mun mielestä ole mun velvollisuus ostella mun miehen sisaruksille lahjoja.
Syö mitä syö, jouluruokia yleensäkin laitetaan aina reilusti, vai mitä?
Mutta kyllä miehen pitäisi tietää, että kummiLAPSILLE ostetaan joululahja tai edes tuliainen kun tullaan ja tuodaan emännälle vaikka kukka jos mennään syömään jne.
Mutta tuo, että yli 3-kymppiselle pitäisi ostaa TOIVELISTAN mukaan lahja ja vielä ÄITI kertoo toiveista ympäri kylää niin huh huh... eiköhän ÄITI voi ostaa niitä lahjoja pojalleen jos haluaa, mutta sun tehtäväsi se ei ole. Siis ensinnäkään en voi tajuta, että aikuinen mies tekee jotain toivelistaa ELLEI sitä kysytä (esim. äiti kysyy, että mitä tarviit kuten meillä saattaa usein käydä). Tietysti on hyvä että on toiveita ettei tule ostettua ihan tyhmää lahjaa pakon vuoksi josta saaja ei pidä, mutta lahja pitäisi mielestäni tulla antajan tahdosta, eikä saajan. Siis että pakko ostaa.
Kaiken tämän vuoksi meillä on sovittu jo useita vuosia sitten (kun lapsia alkoi sukuun tulla sisaruksille jne.) että aikuisten lahjat unohdetaan ja lapsille vaan lahjoja. Pääsee hankalasta " mitä ihmettä ostaisin" -piinasta ja lahjansaajan ei tarvii näyttää onnelliselta jostain tyhmästä kiposta joka pistetään kaapin perimmäiseen nurkkaan jne. Ite välillä teen herkkuja lasipurkkeihin ja koristelen ne ja annan niitä lahjaksi, mutta en mitään ostettua.
Voihan olla, ettei miehen veli tiedä tästä mitään, eikä siis itse niitä lahjoja edes odota.
että voisi myös hän tehdä jotain yhteisen joulunvieton hyväksi. Kyllä se kai voisi vielä oppia, vaikka aika vanhaksi onkin jo päässyt. Ehdota, että hän ottaisi vastuun jostain osa-alueesta joulun onnistumiseksi. Voi olla että hän on vaan semmonen tyyppi, jota pitää vähän potkia ennenkuin liikahtaa. Omassa veljessäni vähän sama vika, mutta tekee asioita, jos niistä sanoo ja antaa vähän omaa vastuuta. On vaan sen verran tottunut paasaukseen, ettei oikein aina tajua mitä pitäisi tehdä.
Sano et jos anoppi ei itse halua ostaa pojalleen lahjoja joita toivoo tämän saavan niin kannattaa kääntyä miehesi puoleen asiassa. Voit myös sanoa että ehkä olisi mukavaa joskus viettää joulua ihan vaan oman perheen kesken, myös ilman tosia appivanhempia tietty. Kokemuksena voi olla aika kiva ja stressitön joulu
Miksei se hoida noita veljensä ja muutenkin oman lapsuuden
perheensä lahjoja ja muuta viestintää sinne päin. Taidat ap ite
olla samanlainen matriarkka kun anoppiskin.
Samalla hän on myös lapseni kummi. Ei hänkään osaa vielä hirveästi lapseeni ottaa kontaktia ja viime vuonna kävi aatoaamuna ostamassa lahjaksi lelun, jonka äitini " käski" ostaa. Mutta eipä tulisi mieleenkään syrjiä häntä jouluna siitä syystä. Ok, tilanne on minulle tietysti helpompi, koska hän on minun veljeni eikä mieheni veli. Mutta silti. Veljeni on luonteeltaan vähän syrjäänvetäytyvä ja hänet on kotona passattu " pilalle" , mutta sellainen hän nyt vain on. Itse ainakin haluan, että jouluna kaikilla läheisilläni olisi hyvä olla. Siitä tulee hyvä olo itsellekin.
Joulu on rakkauden ja ANTAMISEN, ei saamisen lahja... Meille kutsuttiin usein lapsuuden kodissani yksinnäisiä naapureitakin käymään syömässä meillä, samoin lähimmät sukulaiset olivat yleensä paikalla. En ymmärrä ihmisiä jotka laskevat lahjoja, nillä ei ole merkitystä vaan sillä että ollaan yhdessä ja nautitaan joulun tunnelmasta. Ymmärtäisin ap:ta jos miehen veli olisi joku kännissä öykkäröivä hirviö, mutta miten hiljainen mies sohvan nurkassa voisi muka pilata joulun???
Oma veljenikin on hiljainen, aina hieman hukassa oleva. Ei hänkään osta lahjoja, vanhempiemme lahjoihin antaa osallistuu pyydetyllä summalla. Silti rakastan häntä, ja kotini ovet ovat AINA, eivät vain joulusin hänelle avoimet, niinkuin muillekkin rakkaille ystäville ja sukulaisille!:) Kaikki, varsinkaan miehet, eivät yksinkertaisesti osaa ostaa joululahjoja. Jos esittäisit hänelle suoran toiveen;Mikko/Maija tahtoisi sellaisen ----jutun joulupukilta, hän ehkä tauaisi sen ostaa.
Mutta et voi olla tosissasi, että mielummin antaisit miehesi veljen mädäntyä joulunpyhät opiskelija boksissaan yksinään, maksalaatikkoa syöden, koska hän ei osta kummilapselleen joululahjaa itse! ...Sitä paitsi jos on ressukka aikamiespoika, niin saattaapi olla, että anoppi on ihan kysymättä ottanut vastuulleen tämän lahjan oston... Ei olisi ensimmäinen tapaus, hyvin usein se on se äiti/sisko/vaimo/tyttöystävä joka ottaa lahjojen ostamisen kontolleen...!!!;)
lasten juhla, me ei oikeestaan osteta aikuisille mitään (tai jotain ihan pientä). Pääasia on lasten lahjat ja heidän juhla. Sano anopille että ette osta kellekkään aikuiselle mitään... ihan naurettavaa, että sun anoppis edes kehtaa vaatia teitä ostamaan vanhalle pojalle mitään. Teilläkin on suuri perhe, eikö siinä ole jo ihan tarpeeksi, että saatte hoidettua oman perheenne joululahjat... tiukkana vaan.. mä en ainakaan suostuis...
eiköhän siinä ole jo joulua tarpeeksi, että voi viettää valmiiksi laitetun joulun toisten kanssa.
Itse en edes sanoisi anopille mitään etukäteen, ja jos anoppi olisi niin idiootti, että asiasta jälkikäteen jotain sanoisi niin toteaisin vain, että en kokenut tarpeelliseksi/ eiköhän tässä jo joulua tarpeeksi tms.
Kyllä anoppi saa itse höösätä poikaansa jos haluaa, ei hänen tarvitse siihen muita valjastaa
Minunkin anoppini oli ilmoittamut tulevansa meille aatto-illaksi aikamiespoikansa (38v.) kanssa. Taitaa olla oma ukkonikin aika nahjus kun toivotti tervetulleeksi.
Huvittavinta on se, että ko. poika ei ole pitänyt mitään yhteyttä sen jälkeen, kun kesäkuussa ilmoitti, että meidän perheemme ei ole tervetullut juhannukseksi perikunnan yhteiselle kesämökille.
Minä ilmoitin miehelleni, että ei käy, niin riitaahan siitä vain tuli. Ilmeisesti ovat tänne tunkemassa.
siis te ette olleet tervetulleita juhannuksen viettoon, mutta teidän pitäisi kestitä vieraat jouluna?
En suostuisi moiseen ja luulisi miehesikin sen tajuavan.
Sillä miten tuo on muuten ymmärrettävissä?
Anoppi huolehtii pojastaan, joka on - ties mistä syystä - avuton käytännön asioissa. Mikä syy se on SINULLE sitä lankoasi vihata, asiahan on täysin anoppisi ja poikansa välinen?!!
Nyt siis anoppi on poikansa puolesta ostanut sinun lapsellesi lahjan. Koska he ovat tulossa luoksesi joulua viettämään, niin missä sen langon pitäisi jouluna olla? Yksin opiskelijaboksissaan?
Sinä oletit ilman muuta saavasi kukkia ilmaiseksi anopiltasi, anoppi taas oletti ilman muuta joulukutsun koskevan myös toista poikaansa.
Koko sakki olettaa aika lailla kaikenlaista.
Mahtoiko anoppisi edes tarkoittaa, että SINUN (eikä siis miehesi veljelleen) pitäisi ostaa joululahjoja langolle. Ainakaan kaikkia, joita anoppi lahjavinkkinä mainitsi?
Osta mitä ostat tai jätä kokonaan ostamatta. Mutta jotenkin rivien välistä kuultaa, että ei tuo ole se päävihanaiheesi. Mikä se tarkalleen ottaen on?
Riipiikö sinua ylipäänsä epätasapuolinen kohtelu miehesi ja lankosi välillä?
Itselläni on asperger-poika ja lanko. Langolla on koko ikänsä ollut juuri tuollaista käytöstä kuin sinun langollasi: saa kaiken kotoaan valmiina, ei osaa hoitaa käytännön asioita. Mutta vaikka häntä kuinka niihin patistettaisiin, niin jonkun pitäisi kuitenkin valvoa niiden asioiden sujuminen päältä.
Anoppisi käytös ei ole poikansa itsenäistymisen kannalta kamalan viisasta, mutta kukapa tietää, miksi hän noin toimii. Kannattaisiko sinun joskus kysellä HIENOVARAISESTI ja nätisti anopiltasi, miksi hän suojelee ja palvelee noin pitkälle aikuista lastaan... mutta jos tuohon keskusteluun ryhdyt, niin muista omaksua todella isosti kauniimpi asenne kuin tuossa aloituksessasi.
se on hänen vastuullaan mitä ostaa. Jos anoppi kysyy jotain, sanoit että annoit Matille (miehellesi) tehtäväksi hoitaa sen. Sittenpähän anoppi motkottaa omalle pojalle.
Ja todellakin ota yhteyttä velipoikaan ja kerro hänelle, mitä voi tuoda joulupöytään. Juomat ovat todellakin hyvä. Niihin menee rahaa, mutta ei tarttee osata mitään leivontajuttuja...
Lisäksi voit toivoa, että hän tänä vuonna toimisi joulupukkina?? (onnituisiko?) sano, että sehän olisi samalla vähän niinkuin joululahjasi lapsille, kun ei sinulla taida olla rahaa lahjoihin... tai voisiko hän ottaa huolekseen ulkotulet, joulukuusen haussa ja pystyttämisessä auttamisen, kynttilät haudalle, saunan lämmityksen ja koristelun??? tai mitä ikinä keksitkään. Lähinnä vaan osoituksena, ettei se joulu ihan itsestään taivaasta tipahda!! Tai pyydä häntä autokuskiksi jouluostoksille, jouluruokien haku reissulle, jos ei ole lapsen vahdiksi siksi aikaa.