Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi raskaana ollessa pitäisi kerätä vararavintoa imetystä varten?

Vierailija
20.11.2012 |

En ymmärrä. Mulle tuli painoa raskausaikana vain 5 kg, vaikka oon lähtöpainoltani normaalipainoinen. Kaikki voivotteli, että "kyllä nyt ei tule imetyksestä mitään, kun et ole lihonut tarpeeksi". Nyt olen kaksi kuukautta onnistuneesti imettänyt vauvaa ja maitoa tulee ihan liiankin kanssa. Mihinkähän tuo väite perustuu, ettei imetys onnistuisi, jos ei ole kerännyt rasvaa kroppaansa raskausaikana?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuullutkaan moista väitettä! Taitaa olla vaan tekosyy herkkujen mättämiselle.

Vierailija
2/22 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä keräsin painoa raskauden aikana liki main 20 kiloa ja imetys ei onnistunut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä keräsin painoa raskauden aikana liki main 20 kiloa ja imetys ei onnistunut.

Vierailija
4/22 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosi reilusti vaikka söisi normaalisti/normaalia enemmän. Itse olen laihtunut molempien imetysten aikana 20 kiloa. Siis 20 kiloa kummallakin kerralla

Ennen ekaa raskautta olin normaalipainoinen, mutta hiukan pyöreä ja 20 kilon jälkeen tietysti tosi laiha! Toisen raskauden aikana lihoinkin aika paljon, ja oletan että se johtui juuri siitä, että laihdun imettäessä. Jos en olisi kerännyt yhtään ja silti laihtunut 20 kiloa olisin ollut hyvä jos 30 kiloinen....

Kaikkien kroppa ei toimi samalla tavalla. Joitain se imetys vaan laihduttaa hirveästi.

Jos olisin

Vierailija
5/22 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olennaisempaa kuin lähtöpainon normaalius on se normaalipainon määrä ja elimistön rasvaprosentti. Normaalipainoisellakin ihmisellä se paino voi muodostua lihas- tai rasvapainotteisesti. Itselläni lähtöpaino 50 kg (pituus 160 cm) ja painoa tuli lisää. Se ei myöskään lähtenyt imettämällä vaan heti täysimetyksen lopetettuani. Eli elimistö piti kiinni siitä riittävästi rasvavarannosta. Maito oli silti aika rasvatonta, kun kaverin kanssa pumpattuja maitoja seisottamisen jälkeen verrattiin.

Vierailija
6/22 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa tyhmä väite minkä olen kuullut, on että tissien koko vaikuttaa asiaan :D

Kun on isot hinkit, imetys onnistuu, pienillä ei xD

Jep ja juu.

Vierailija
7/22 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri selitti sen olevan hormonaalista, olin aika laiha ennen raskautta. Imetys onnistui hyvin.

Käsittääkseni aika iso osa rasvan hyödystä on sen kyky tasoittaa elimistössä olevia rasvaliukoisia myrkkyjäämiä.

Jos laiha ihminen imettää kovasti niin se rasva jonka elimistö valmistaa äidinmaitoon voi olla aika konsentroitunutta nykypäivänä.

Vierailija
8/22 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan se, miten syöt+juot lapsen synnyttyä. Pitäisi vaan juoda, juoda, juoda, jotta maitoa riittää ja muistaa syödä hyvin päivän mittaan. Se, miten raskausaikana tulee kiloja, ei vaikuta mihinkään! Mulla tuli päälle 20 kg raskausaikana, katosivat viikon sisällä synnytyksestä, imetys ei sujunut, koska stressasin liikaa ja syöminen sekä juominen tuppasi jäämään, kun piti hoitaa yksin koko asunto ja katsoa vielä miehen liat siihen päälle -_-

Vierailija
9/22 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se paino mitenkään vaikuta imetykseen!

se joissain tapauksissa. Jotkut tosiaan laihtuu niin ettei mikään syöminen riitä. Silloin on parempi olla varastoja joista ottaa. Normaalipainoisen ei toki tarvitse tietentahtoen raskaana lihottaa, mutta jos on kovin hoikka äiti niin suurempaa painonnousua suositellaan.

Vierailija
10/22 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä ole moista ikinä kuullutkaan. Päin vastoinhan sanotaan, että raskaana ollessa ei tarvitse syödä kahden edestä ja lisäenergian tarve on aika pieni.

Vierailija
11/22 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päin vastoinhan sanotaan, että raskaana ollessa ei tarvitse syödä kahden edestä ja lisäenergian tarve on aika pieni.

imetys on eri asia. Tässähän on jo muutamaan otteeseen tullut esille se syy: varmistaa lapsen ravinnonsaannin. Pulskat ja suurin osa normaalipainoisista voivat jättää huomiotta.

Vierailija
12/22 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen 168 ja painoin 50 kg ennen raskautta. Raskauskiloja tuli 12. Nyt vauva 3kk ja lähtöpainossa ollaan. En ole liikkunut painoa pudottaakseni, päinvastoin, potenut sängyn pohjalla kaikki maailman tulehdukset sun muut. Syödä on pitänyt kahden tunnin välein. Jatkuvasti nälkä. Täysimetän. Syön siis noin neljä ruokaa päivässä, ja välipalat siihen päälle eli esim pari leipäpalaa. Syön isompia annoksia ku mieheni. Nälkä silti koko ajan. Eli siis mun tapauksessa oisin vähemmällä päässy ku ois kiloja tullu enemmän. Tää on hirvee riesa syödä koko ajan! Ihan sama mihin menee niin eväät mukaan jos ei ruokailumahdollisuutta ole. Yölläki syön vähintään kerran. Ja tää muuten alko jo raskausaikana, tää kahden tunnin välein tankkaaminen. Arvatkaa vaan onko hampaat kunnossa.... Ja niin, laihdun siis vaan vaikka syön ja syön. Siskollani vuoden ikäinen lapsi ja sama ralli niin kauan ku täysimetti. Vaikka mun vauva syö 4-5 krt päivässä niin minä asun ruokapöydässä. RASITTAVAA ku ei nälän takia voi syömättäkään jättää. Eikä oo kiva näyttää luurangolta...

Vierailija
13/22 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä mitä arvelet sen olevan jos täysimetät vauvaasi 6kk?

En mäkään ajattele, että imetys ei onnistuisi laihana, mutta jos on jo valmiiksi hoikka, ei ole varaa laihtua sekä raskausaikana (kuten sinä) että imetysaikana.

Vierailija
14/22 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti yöksi laittaa eväät valmiiksi yöpöydälle. Mieluummin kuitenkin näin kuin alkaa tieten tahtoen itseään lihottamaan.

Vierailija
15/22 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisen imetysaikana tulin erittäin alipainoiseksi, joten imetys piti lopulta lopettaa vauvan ollessa 6 kk koska laihduin koko ajan niin kovaa tahtia. Olin lopulta 43 kg ja 167 cm.

Kuopuksen kohdalla tajusin sitten lihottaa itseäni tarkoituksella raskausaikana. Siltikin paino tippui alle 50 kiloon imetyksen lopulla.

Tämä oli ihan kuin näppiksestäni. Piti oikein tarkistaa että olenko itse tarkistanut tämän joskus aiemmin.

Itse olen 168 ja painoin 50 kg ennen raskautta. ... En ole liikkunut painoa pudottaakseni, päinvastoin,... Syödä on pitänyt kahden tunnin välein. Jatkuvasti nälkä. Täysimetän. Syön siis noin neljä ruokaa päivässä, ja välipalat siihen päälle eli esim pari leipäpalaa. Syön isompia annoksia ku mieheni. Nälkä silti koko ajan. Eli siis mun tapauksessa oisin vähemmällä päässy ku ois kiloja tullu enemmän. Tää on hirvee riesa syödä koko ajan! Ihan sama mihin menee niin eväät mukaan jos ei ruokailumahdollisuutta ole. Yölläki syön vähintään kerran. Ja tää muuten alko jo raskausaikana, tää kahden tunnin välein tankkaaminen. Arvatkaa vaan onko hampaat kunnossa.... Ja niin, laihdun siis vaan vaikka syön ja syön. ... Eikä oo kiva näyttää luurangolta...

Vierailija
16/22 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmistaa tarvittavan energiavaraston. Viimeisellä kolmanneksella raskaana olevan naisen aineenvaihdunta muuttuu

Vierailija
17/22 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...että imetys ei onnistuisi ilman vararavintoa? Totta kai voi onnistua. Pakolaisleireillä nälkää näkevien ihmisten keskellä imetetyt vauvat ovat ainoita jotka eivät näe nälkää.

Mutta totta näyttää olevan, että joillain naisilla rasvaa kertyy raskausaikana vaikka eivät mitenkään sorutisi herkuttelemaan, ihan kuin aineenvaihdunta tosiaan muuttuisi (ja muuttuuhan se, sen verran ainakin tiedetään että ruoan kulkekutuminen suolistossa hidastuu puoleen entisestä). Luultavasti on ollut evolutionäärisesti hyödyllistä että osa väestöstä kerää vararavintoa raskaana ollessaan. Jos sitten sattuu nälänhätä kun vauvat ovat syntyneet niin on mistä ottaa!

Imetys kyllä laihduttaakin, useimpia, kunhan täys- tai enimmäkseen imettää sinne viiden-kuuden kuukauden pintaan ja jatkaa sen jälkeenkin runsaasti imettämistä. Johan alkaa rasvat sulaa.

Vierailija
18/22 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin esikoisen kanssa normaalipainon ylärajoilla/lievän ylipainon rajalla. Olin 163cm ja painoin 68kg. Raskaudessa painoa kertyi yhteensä 14kg ja mitäs sitten kävikään: 7kk synnytyksestä niin painoa oli lähtenyt 25kg! Minulla ei paino edes kerääntynyt mitenkään tasaisesti vaan lähes kaikki kerääntyi puolivälissä ja loppua kohden hidastui - lukuunottamatta lopputurvotusta.

Nyt olen uudelleen raskaana (viimeisilläni) ja lähtöpaino oli 58kg ja painoa on kertynyt yhteensä 21kg. Alussa taaskaan painoa ei tullut yhtään, vaikka todella pahoinvoivana jouduin syömään todella suolaisia ja epäterveellisiä ruokia. Sitten kun pahoinvointi loppui ja aloin syömään normaaleja ruokia (taas jälleen raskauden puoliväli) niin painoa tuli todella nopeaan tahtiin ja todella paljon! Toivon toki, että pääsisin nytkin kiloistani eroon ja aion syödä terveellisesti. Kehot nyt vain reagoivat eri lailla. Jotkut syövät normaaleja ruokia ja keräävät raskauskiloja vain sen 5kg eivätkä voi ymmärtää, miten jotkut voivat kerätä esim. 25kg raskauksissa. Jotkut toki hotkivat roskaruokaa ja lihovat sen vuoksi ylimääräisiä kiloja, mutta onu myös meitä, jotka keräävät niitä hormonaalisista syistä.

En tietenkään usko, että raskauskiloni olisivat noin hyvin lähteneet pois, ellen olisi myös syönyt terveellisesti imetyksen aikana. En siis tosiaan väitä, että söin suklaata ja pizzaa joka päivä ja laihduin 11 extra kiloa lähtöpainostani.

Vierailija
19/22 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut kolme kertaa raskaana. Lihoin ekassa raskaudessa 20 kg.

Esikoisen imetys loppui jo 4 kk iässä, koska laihduin alipainoiseksi ja maito loppui kuin seinään.

Otin tästä opikseni seuraavilla kerroilla ja lihotin itseäni 25-30 kg (!!!). Kummallakin kerralla maito riitti 10 kk ja olin sitten taas normaali bmi 19,5 imetyksen päätyttyä.

Nälkä oli sanoinkuvaamaton KOKO imetysajan, yötä päivää maha vaan kurni, kun imetin!

Esikoisen imetysaikana tulin erittäin alipainoiseksi, joten imetys piti lopulta lopettaa vauvan ollessa 6 kk koska laihduin koko ajan niin kovaa tahtia. Olin lopulta 43 kg ja 167 cm.

Kuopuksen kohdalla tajusin sitten lihottaa itseäni tarkoituksella raskausaikana. Siltikin paino tippui alle 50 kiloon imetyksen lopulla.

Tämä oli ihan kuin näppiksestäni. Piti oikein tarkistaa että olenko itse tarkistanut tämän joskus aiemmin.

Itse olen 168 ja painoin 50 kg ennen raskautta. ... En ole liikkunut painoa pudottaakseni, päinvastoin,... Syödä on pitänyt kahden tunnin välein. Jatkuvasti nälkä. Täysimetän. Syön siis noin neljä ruokaa päivässä, ja välipalat siihen päälle eli esim pari leipäpalaa. Syön isompia annoksia ku mieheni. Nälkä silti koko ajan. Eli siis mun tapauksessa oisin vähemmällä päässy ku ois kiloja tullu enemmän. Tää on hirvee riesa syödä koko ajan! Ihan sama mihin menee niin eväät mukaan jos ei ruokailumahdollisuutta ole. Yölläki syön vähintään kerran. Ja tää muuten alko jo raskausaikana, tää kahden tunnin välein tankkaaminen. Arvatkaa vaan onko hampaat kunnossa.... Ja niin, laihdun siis vaan vaikka syön ja syön. ... Eikä oo kiva näyttää luurangolta...

Vierailija
20/22 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo 5 kilon painonnousu nyt ei ole millään muotoa normaalia. Sellainen 12 kiloa on ihan normaali painonnousu ja siitä pääsee kyllä eroon.

Mulla ei ole imetys ainakaan hetkahtanut mihkään suuntaan vaikka on painoa tullut liiankin kanssa, enkä ole koskaan, koskaan kuullut kenenkään läskin niin väittävänkään. Enkä ylipäänsä kenenkään.

Mutten ymmärrä ihmisiäkään joiden elämän suurin saavutus on se, ettei lihonut raskausaikana. Kun ei se kuitenkaan ole läheskään aina omaa ansiota ;)