Miten makaronit pitää keittää että olisi irtonaista?
Mä en osaa keittää tavallista pikku makaronia. Aina ne menee yhdeksi köntyksi kun olen kaatanut veden pois.
Mitähän teen väärin?
Kommentit (18)
väljässä vedessä ja sekoittelet, kun olet laittanut makaronit veteen ja vesi alkaa uudelleen kiehua. Ei tarvitse kuin pari kertaa pyöräyttää kauhalla.
Odota että vesi kiehuu ennen kuin lisäät sen makaronin sinne.. :)
vaikka mitä tekisit, kyllä ne könttyyntyvät, kun veden kaataa pois ja ne hetken seisovat pöydällä.
Pointti onkin siinä, että makaroni tai mikään pasta ei saa seistä keittämisen jälkeen valmiin odottamassa syöjiä, vaan se pitää tarjoilla ja syödä heti.
Jos pasta on mennossa pöytään sellaisenaan, kaadetaan pastan sekaan oliiviöljyä, joka pitää pastan irtonaisena.
Usein pasta on tarkoitus sekoittaa kastikkeesee, jolloin kastike pitää pastan irtonaisena.
Kaikkea sitä oppii vielä melkein nelikymppisenä :)
- Liian vähän vettä, silloin pastasta irtoava tärkkelys liisteröittää koko keitettävän sotkun
- liian vähän suolaa, pastan keittäminen hyväksi vaatii runsaasti suolaa
- huonolaatuinen pasta - jotkut halpamerkit on sellaisia ettei niistä saa millään hyvää, se on joko tympeän kovaa tai liian pehmeää ei koskaan al dente
Ja vielä kuumalla/kiehuvalla vedellä. Mies huuhtelee siis aina makaronit keittämisenjälkeen ja on irtonaista,eikä klimppistä mömmöä. Mä en jaksa huuhdella,joten mun keittämä makaroni klimppiytyy suolasta,sekoittamisesta ja öljystä huolimatta. Miehen makaronissa ei ole suolaa ja öljyä. Meidän makaroni on ihan tavallista myllyn parasta (tummaa).
Kaikkea sitä oppii vielä melkein nelikymppisenä :)
Bingo, ja onneksi olkoon! Paljon suolaista, rivakasti kiehuvaa vettä on hyvän pastan edellytys.
Ja vielä kuumalla/kiehuvalla vedellä. Mies huuhtelee siis aina makaronit keittämisenjälkeen ja on irtonaista,eikä klimppistä mömmöä. Mä en jaksa huuhdella,joten mun keittämä makaroni klimppiytyy suolasta,sekoittamisesta ja öljystä huolimatta. Miehen makaronissa ei ole suolaa ja öljyä. Meidän makaroni on ihan tavallista myllyn parasta (tummaa).
mutta Myllyn Paras, ja vielä tumma (hyi hitto) on kyllä varma tie huonoon pastaruokaan ;) Vaikka de Ceccoa jota saa ainakin S-ryhmän kaupoista kun käyttää niin ei tarvi huuhdella.¨
Mutta toki aina pastaa sekoitetaan jotain kun se on keitetty heti, joko kastike, tai voita tai öljyä jos se odottaa hetken esim. laatikkoruokaan päätymistä.
- Liian vähän vettä, silloin pastasta irtoava tärkkelys liisteröittää koko keitettävän sotkun
- liian vähän suolaa, pastan keittäminen hyväksi vaatii runsaasti suolaa
- huonolaatuinen pasta - jotkut halpamerkit on sellaisia ettei niistä saa millään hyvää, se on joko tympeän kovaa tai liian pehmeää ei koskaan al dentePullavehnästä tehty pasta on paljon vaikeampi keittää al-denteksi kuin durumista tehty. Suomalainen perusmakaroni on nykyään durumia, joten se kyllä toimii. Vaikeimpia ovat itämaiset vehnänuudelit, joiden mössööntymistä pitää varoa sekuntikello kädessä.
Huonompilaatuinen pasta onnistuu. Öljyä laitetaan jos haluaa valmiiseen pastaan.
1) vettä täytyy olla tarpeeksi
2) keitinveteen suolaa
3) keitinveteen tilkka öljyä
4) älä sekoittele hulluna, muutama sekoitus riittää
5) älä kiehuta liikaa, tämä on yleisin syy klimppiintymiseen. Makaronin ei pidä olla lötköä ja turpeaa!
6) huuhtaise pikaisesti viileällä vedellä. Kyllä, kuulitte oikein. Silloin kuuma pasta lopettaa kypsymisensä, eikä klimppiinny. Tämän opin kokilta.
7) tarjoa heti.
1) vettä täytyy olla tarpeeksi
2) keitinveteen suolaa
3) keitinveteen tilkka öljyä
4) älä sekoittele hulluna, muutama sekoitus riittää
5) älä kiehuta liikaa, tämä on yleisin syy klimppiintymiseen. Makaronin ei pidä olla lötköä ja turpeaa!
6) huuhtaise pikaisesti viileällä vedellä. Kyllä, kuulitte oikein. Silloin kuuma pasta lopettaa kypsymisensä, eikä klimppiinny. Tämän opin kokilta.
7) tarjoa heti.
Kokkeja on hyviä ja ikävä kyllä huonoja.
vaikka mitä tekisit, kyllä ne könttyyntyvät, kun veden kaataa pois ja ne hetken seisovat pöydällä.
Pointti onkin siinä, että makaroni tai mikään pasta ei saa seistä keittämisen jälkeen valmiin odottamassa syöjiä, vaan se pitää tarjoilla ja syödä heti.
Mutta voi tehdä jotain ettei ne köntsääntyisi, nimittäin lorauttaa öljyä ja sekoittaa.
makaronit laitetaan vasta kiehuvaan veteen (runsaasti vettä), johon on lisätty suolaa, muutaman kerran kauhalla sekoitan ja annan kypsyä. Kun on kypsää niin vedet pois ja lisään vielä vähän öljyä kattilaan ennen tarjoilua.
Meillä käytetään täysjyväpastaa josta olen huomannut, että ei mene sellaiseen yhteiseksi mössöksi, kuin mun mielestä "tavallinen" vehnäpasta menee... tää on mun kokemus :)
Luultavasti käytät liian vähän suolaa keitinvedessä. Italialaisten mielestä pastavedessä pitää olla "Välimeren suola" eli kohtalaisen paljon.