Yli-innokkaat farmaseutit ärsyttävät
Apteekkien yli-innokas palvelu ärsyttää suunnattomasti. Noudin tänään uuden reseptilääkkeen ja lääkkeen oikeellisuuden varmistamiseksi farmaseutti oli minulle mitään puhumatta lukenut apteekkijärjestelmästä aiemman lääkehistoriani. Tämä paljastui, kun hän pohti, että onkohan lääkäri kirjoittanut reseptin oikein, kun anostusta oli aiemmin käyttämästäni lääkkeestä nostettu. Ihmetystä herättää ensinnäkin se, että farmaseutilla ylipäätään on oikeus lukea lääkehistoriaani. Mitä se hänelle kuuluu? Lääkehistorian perusteella potilaskertomusta tuntematta ei ole mahdollista päätellä, onko uusi lääkeresepti oikein kirjoitettu. Lisäksi asiakkaan taustaa ja terveydentilaa tuntematta on lähes vaarallista jakaa lääketieteellisiä neuvoja lääkkeeseen liittyvistä sairauksista ja lääkkeiden käytöstä niihin. Tämä on hyvin yleistä apteekeissa nykyään. Terveyteen liittyvät asiat ovat aina yksilöllisiä ja vääristä sekä tilanteeseen soveltumattomattomista neuvoista voi olla ikäviäkin seurauksia.
Terveydenhuollossa yleensä potilaalla on mahdollista niin halutessaan rajata potilastietojen lukuoikeuksia eri hoitoyksiköiden välillä. Tämä ilmeisesti ei koske apteekkeja, mikä hämmästyttää suuresti. Onko muilla asiasta tarkempaa tietoa tai vastaavia kokemuksia? Onko jotain, mitä asian hyväksi voisi tehdä?
Kommentit (267)
Olet ymmärtänyt jotakin väärin keskustelussasi Kelan virkailijan kanssa. Lääkkeitä toimitetaan kela-korvauksella korkeintaan 3 kk käyttöä vastavaa määrä. Jos kyse on epäsäännöllisesti käytettävästä lääkkeestä, niin potilaan pitää ilmoittaa arvioitu kolmen kuukauden käyttömäärä, jonka apteekki ilmoittaa Kelalle. Kela toki seuraa vuoden aikana tehtyjä lääkeostoja, jos sattuu menemään yli kattokorvausrajan, mutta mitään vuoden lääkkeita ei kela-korvattuina saa ainakaan apteekin kautta.
[/quote]
NIMENOMAAN, vaan kun tämä ei kelvannut apteekille. Kelassa tajusivat kyllä, että esim juuri kesäaikaan lääkkeitä voi mennä noin kolminkertainen määrä ja talvella sitten taas ei, mutta apteekille tämä selvitys EII kelvannut. Piti kuulemma olla sellaine resepti missä on määrät. No neurologi kirjoitti että SARJOITTAISEEN MIGREENIIN enintään 300mg vuorokaudessa, jos kohtauksia tulee useita vuorokaudessa uuden tabletin saa ottaa aikaisintaa n 1,5 tunnin kuluttua edellisestä.
Lääkärin määräämässä reseptissä 9 pakettia (3kk annos), vaan eipä kelvannut tämäkään apteekkiin. Toiseen apteekkiin kylläkin (mutta ainakin 2 apteekkia Treella jotka ei hyväksyneet).
Hohhoijaa ihmisten käsityksiä huonosta palvelusta. Omasta mielestäni huonoa palvelua sattui äidilleni 80-luvun alussa pikkukunnan apteekissa: E-pillereitä myydessä vanhempi farmaseutti oli kovaan ääneen päivitellyt äidilleni miten lääkäri myöntää näitä yksin asuvalle naiselle. Sen jälkeen ei äitini enää ole siitä apteekista e-pillereitään hakenut. :D
Parasta tässä CIA-n tietojen urkkimisskandaalissa apteekeissa on se, että tällä hetkellä on paha mennä tsydeemii muuttaamaan, kun laki velvoittaa kovin vahvasti toimimaan tietyn kupletin mukaan.. Naurattaa toi et kyylätää tietoja. Ei niitä oikeesti kukaan jaksa kytätä ja mua ei ainakaan kostuta jotkut teksti rivit esim Kerma Jomppainen: Burana 600 tarvittaessa särkyyn. Ton tyylistä tietoo. Suosittelisin keräämään lössiä ja alkaa ajaa muutosta tohon hommaan. Heti kun sen saatte niin homma ok ja sillä mennää, mutta nyt kun se ei mee niin ette voi kieltää asiaa nimeltä lääkkityshistoria ja kylmä silmä "urkkii " :D teidän lääkityshistoriaa ihan sun omaks parhaaks. Luulempa et ei tuu wikiliiksiin ikin kyl annosohjeita vilkkumaan, sen verran maailmanpoliittisesti mitätön asia. Ja se, että on genitaaliherppes tai tehty abortti taustalla ei muuta ihmisarvoo. Menkää vieraaseen apteekkiin niin ei oo naamat tuttui ja se on ihan se ja sama kuka siel neuvoo. Ja huomautuksena niille jotka haukkuu farmasistei kassaneideiks, niin koulutksen aikana saadaan mittavasti tietoa farmakologiasta. Farmasian tiedekunnassa voi suorittaa alemman ja ylemmän korkeakoulututkinnon. Apteekeissa nyt vain osa työstä on asiakaspalvelua. Suuri ero on myös suoratoimitusapteekeissa ja ns "kivijalka-apteekeissa". Suoratoimitusapteekeissa on loossit joissa saa lääkeneuvonnan ja lääkkeen/lääkkeet. Sit maksamaan Kassalle teitä palvelee mitä todennäköisimmin tekninen apulainen. Kivijalka-apteekeissa taasen monasti farmasistit itse ajavat suurta ja mahtavaa kassakonetta, joka alentaa ihmisarvoa. Ps. Mulle sopii et osaatte käyttää lääkkeitä oikein, mut pitääkö siitäkin valittaa kun osaa jotain :D :D Mahtavaa provoo, jatketaan harjoituksia!
Kyllä ainakin edellisestä tekstistä huomasi että farmaseutti oli asialla. Oli meinaan niin hirveää ja epäselvää tekstiä että.
Niin itse lääkkeiden myymises ei oo mitään eroa minkään muunkaan tuotteen myymisen kanssa. Mutta valitettavasti lääkeneuvontaa ei saa antaa kuin erikseen määritellyt laillistetut terveydenhuollon ammattilaiset. Sen lisäksi myös tuo ahdistava lääkeneuvonta on kovin vahvasti sidoksissa lääkkeiden toimittamiseen. Myymisestä en kaikissa tapauksissa mene takuuseen, koska jo edellisessäkin komentissa on mainittu erot apteekkien välillä. Eli onko lääkepakkauksen ojentaminen tiskin yli, ilman rahan saamista vastineeksi myymistä ? siinäpä pulma. Apteekki on hyvä työpaikka, mutta luojan kiitos koulutus suo, että työskenly mahdollisuutena voi pitää lääketeollisuutta, tuota ihmisten riistoporvariseksikin toiminnaksi kutsumaa toimialaa. Ps. En minäkään ymmärrä mitä eroa on myydä lääkkeitä ja ruohonleikkureita. Eli nyt varmaan puhutaan fyysisesti kassakoneen paukuttamisesta(muistakaa apteekkien erot, et voi olla varma kuka kassa konetta paukuttaa milloinkin). Siinä ei oo eroo varmaan muuta kuin, että apteekeissa kassajärjestelmä on integroitu apteekin omaan tietojärjestelmään, jota tuskin leikkurinmyyntipaikassa on :D jotain eroja siis, huoh mitä pätemistä. Ja se, että farmasistit ovat laillistettuja terveyden huollon ammattilaisia joita moni leikkurin myyjä todnäk ei ole. (pyrin välttämään ei kukaan tai ei koskaan mainintoja) . Ja loppuun vielä kerran taasen. Laki velvoittaa karkottamaan asiakkaita rasittavalla lääkeneuvonnalla. Sisältö on eri farmasisteillä kovin erilaista riippuen millainen on luonteeltaan. Teoria ja käytäntö ei kohtaa sen tiedän itsekin, mutta mitään pahaa lääkeneuvonnalla ei haluta aiheuttaa vaikka moni ilmeisesti niin luuleekin. Ei siis ole olemassa mitään asikirjaa, joka erikseen mainitsee mielen pahoittamisen olevan osa lääkeneuvontaal Itse vierailen aika ajoin muissa kuin tutussa ja turavttomassa apteekissa ihan vain sen vuoksi että saan tehtyä vertailua omista toimistani ja muiden. Se on tullut huomattua, että asiakkaissa ja MYÖS ASIAKASPALVELIJOISSA(sii mitä, ei voi olla. Ei palvelun tarjoojas oo vikaa:D ON MEILLÄKIN VIKOJA :D:D) on kenkkuja ihmisiä, mutta se ei tule loppumaan koskaan maailmasta. Itsekin kirjoitttelen tänne suuresta ilosta ja riemusta joita postaukset ovat antaneet. Olen epätäydellinen ja tiedän sen. Ps. harvemmin varmaan ruohonleikkurin osston yhteydes tulee mietittyä sopiiko leikkuri yhteen mahalääkkeiden kanssa jne.. :D Ite olisin huolestunu enemmän terien kunnosta ja mahdollisesta tuorevoitelutankin öljystä :D ... ja viel loppuun .. Stiga oli aikoinaan minulle se aito ja alkuperäinen ja husqvarna geneerinen. Nykyään olen paljon tyytyväisempi, kun ajelen geneerisellä ruohon lyhentimellä, koska se on kätevämpi..
[quote author="Vierailija" time="24.02.2013 klo 23:40"]
Kyllä ainakin edellisestä tekstistä huomasi että farmaseutti oli asialla. Oli meinaan niin hirveää ja epäselvää tekstiä että.
[/quote]
Sekavaa tekstiä totta! Eipä tuo nyt mikään iso ihme ole huomata onko teksti farmasistin vai ei :) Ja btw mistäs tiedätte, että kysees on juurikin farmaseutti eikä proviisori esim tahi lupsakka apteekkari(proviisori vähintään mutta voi olla myös tohtorisihminen ihan hyvin). Myös tohtorishenkilöt voivat farmasistien mandaatilla kirjoitella .. Nyt tais jotain unohtua. No joo nyt ei saa enää tulla tänne foorumille sen verran hekotusta saa aikaan. Vähän turhan provosoitunutta osa teksteistä, mutt se kuuluu asiaan. Farmaseutti ei siis ole kuin yksi tutkinto eikä vastaa kaikkia farmasisteja. Kovin moni näinkin yksinkertaista asiaa ei vain tiedä.
Tuossa luesekelin ja huomasin, että lääkkeiden hinnat puhuttavat. Ilmeisesti osalla lukijoista on sekoittunut käsitykset siitä mitkä ovat lääkkeitä. Tuossa joitain määritelmiä ja viimeisenä maininta kuka määrittelee "lääkkeen" oikeaksi lääkkeeksi.
Lainaus suoraan finlexistä
Määritelmiä
3 § (4.11.2005/853)
Lääkkeellä tarkoitetaan valmistetta tai ainetta, jonka tarkoituksena on sisäisesti tai ulkoisesti käytettynä parantaa, lievittää tai ehkäistä sairautta tai sen oireita ihmisessä tai eläimessä.
Lääkkeeksi katsotaan myös sisäisesti tai ulkoisesti käytettävä aine tai aineiden yhdistelmä, jota voidaan käyttää ihmisen tai eläimen elintoimintojen palauttamiseksi, korjaamiseksi tai muuttamiseksi farmakologisen, immunologisen tai metabolisen vaikutuksen avulla taikka terveydentilan tai sairauden syyn selvittämiseksi.
Epäselvissä tapauksissa, joissa tuote voi kaikki sen ominaisuudet huomioon ottaen vastata lääkkeen ja muualla lainsäädännössä tai Euroopan unionin säädöksissä olevan muun valmisteen määritelmää, sovelletaan valmisteeseen ensi sijassa, mitä lääkkeestä on säädetty.
Lääkevalmisteella tarkoitetaan lääkettä:
1) joka on valmistettu tai maahantuotu tämän lain mukaisesti; ja
2) joka on tarkoitettu lääkkeenä käytettäväksi; sekä
3) jota myydään tai muutoin kulutukseen luovutetaan myyntipakkauksessa.
Lääkevalmisteeksi katsotaan myös ihmisestä peräisin oleva veriplasma, jonka valmistuksessa käytetään teollista prosessia. (4.11.2005/853)
Lääkeaine on kemiallisesti tai muuten tieteellisin menetelmin yksityiskohtaisesti määritelty elimistöön vaikuttava aine, jota käytetään lääkevalmisteen valmistuksessa tai lääkkeenä sellaisenaan.
5 a § (4.11.2005/853)
Perinteisellä kasvirohdosvalmisteella tarkoitetaan sellaista ihmiselle tarkoitettua lääkevalmistetta, joka sisältää vaikuttavina aineina yhtä tai useampaa kasviperäistä ainetta, yhtä tai useampaa kasvirohdostuotetta taikka niiden yhdistelmiä ja joka täyttää 22 §:n 1 momentissa säädetyt rekisteröinnin edellytykset. Perinteinen kasvirohdosvalmiste voi lisäksi sisältää vitamiineja tai kivennäisaineita, jos ne edistävät kasviperäisten vaikuttavien aineiden vaikutusta
6 § (16.10.2009/773)
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen tehtävänä on tarvittaessa päättää, onko ainetta tai valmistetta pidettävä lääkkeenä, perinteisenä kasvirohdosvalmisteena tai homeopaattisena valmisteena.
Eli määritelmien mukaisesti lääkkeiksi luokitellut tuotteet ovat saman hintaisia apteekista riippumatta. Hyvä esimerkki on paljon ostetty buranan 400 milligrammainen 30 tabletin pakkaus. Hinta on 9.99. Ainakin kaikissa niissä apteekeissa, joissa olen asioinut.
Mistä olette saaneet päähänne, että farmaseutit näkee teidän lääkityshistorian? Apteekissa näkyy vain sen verran historiaa, mitä kyseisestä apteekista on haettu. Ei mitään muuta.
Mistä päättelitte, että jotain farmaseuttia jaksaa kiinnostaa niiden tietojen katselu? Kun meille harvoin osuu hiljaisia hetkiä työpäivään, juoruilemme paljon mieluummin keskenämme omista asioistamme, vatvomme viikonlopun baarireissujamme ja haukumme pomoa.
Typeriä kysymyksiä kyselemme siksi, että laki niin vaatii tekemään. Ammattimme puolesta meidän tulee varmistua, että asiakas on perillä "lääkkeen turvallisesta ja oikeasta käytöstä". Henkilökohtaisesti mulle on aivan se ja sama mitä kukakin lääkkeillään tekee. Pääasia on, että hoidan oman tonttini, teen työni niin kuin määräykset vaatii ja saan siitä palkkaa.
Olisin niin mielelläni ihan kokonaan kertomatta lääkkeistä asiakkaille yhtään mitään, siinähän pääsisin paljon vähemmällä vaivalla.
Harmi vaan, että teidän v-tun aasiakkaiden joukkoon mahtuu liian paljon niitä holhouksen tarpeessa olevia idiotteja, jotka tulevat vinkumaan ja itkemään "miks ei oo missään sanottu", "miksei mulle sanottu että mun resepti meni vanhaksi puoli vuotta sitten", "miksei kukaan sanonu, että tätä ei saa käyttää kun blaa blaa blaa", "mä haluan palauttaa tän ku kukaan ei sanonu, että tää ei sovi jos blaa blaa blaa".
Mun puolesta saatte aivan rauhassa shoppailla yksinänne siellä hyllyjen välissä. Paljon mieluummin juoruilen työkavereiden kanssa muualla ja välttelen työntekoa, kun keskustelen jonkun läskin ämmän peräpukamista. Siellä kun pyöritte ihan rauhassa, evvk. Eikä sitten tarvi tulla itkemään, että "miks täällä ei saa palvelua", kun aikanne lymyiltyä keksittekin jonkun tyhmän kysymyksen.
Opetelkaa hoitamaan ihan itse omat asianne. Ei tartte tulla mun luukulle itkemään, miten elintärkeät reseptit meni vanhaksi ja lääkkeet loppui ja nyt olis ihan pakko saada lääkkeitä just nyt heti tai kuolema korjaa sillä sekunnilla.
PS. Valtioneuvoston asetus lääketaksasta http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021087 . Sieltä selviää, että ne vitun nappipurkit on ihan saatanan saman hintaisia joka perkeleen apteekissa samaan aikaan.
Hih, siinäpä on viestissä 175 asiakaspalveluasenne kohdillaan! Saatana tosiaankin kun niin monessa muussakin työssä ne vitun asiakkaat on kyllä se yks perkeleen vitsaus ja oikea helvetin mieliharmi. Tunnen tuskasi!
[quote author="Vierailija" time="23.02.2013 klo 15:31"]
En ymmärrä miksei sitä urkkimista saa kieltää? Ei kai siitä haittaakaan ole jos itse kantaa vastuun mahdollisesta päällekkäiskäytöstä.
En mene myöskään parhaan ystäväni vastaanotolle, vaikka onkin lääkäri. Tai kun menen terveyskeskukseen (vaikka sitten intiimiasioista), niin en halua myöskään sairaanhoitajaystäväni luo.
En halua ketään ylimääräisiä tutkimaan lääke-, sairaus- tai muita historioitani. Onko teidän niin vaikea käsittää sitä, että jotkut haluavat pitää yksityisasiat itsellään? En myöskään käsitä miksi farmaseuteilla on hirveä hinku väkisin katsoa niitä rekistereitä. Luulisi sen teillekin olevan ok, jos joku ei halua tietojaan antaa.
[/quote]
Voi luoja, kuinka monta kertaa se täytyy sanoa???! KUKAAN ei "urki" eikä "katso väkisin" YHTÄÄN MITÄÄN. Lääkityshistorian näyttävät ohjelmat on yleensä auki samalla tietokoneen ruudulla, jolla käsitellään reseptit. Ne nyt vaan näkee ilman että erikseen mitään asialle tekee. Ei pahalla, mutta älkää kuvitelko olevanne niin mieleenpainuvia ja erityisiä, että mua oikeasti kiinnostais tutkia teidän tietoja muistiinpanolehtiön kanssa. Ei kiinnosta. Jos nyt otetaan tähän tää vanha kunnon ruokakauppavertaus mukaan, niin sun bentsot ja peräpukamavoiteet on mulle ihan yhtä arkipäiväisiä kuin maito ja ruisleipä kaupankassalle. Sun lääkitys kiinnostaa vain ja ainoastaan siksi, että se olisi turvallinen ja tehokas. Ammatillisessa mielessä.
On mullakin käynyt asiakkaana hyviä(kin) tuttuja, mutta en todellakaan muista enää mitä olen niille toimittanut. Mun ammatilliset intressit kohdistuu siihen palvelutilanteeseen, enkä todellakaan muistele enää jälkeenpäin ihmisten vaivoja (ellei ne itse ota asiaa puheeksi).
Ottakaa nyt rauhallisesti, ihmiset. Ihan samalla tavalla sinne supermarketin bonuskorttijärjestelmään tallentuu, että ostitte sen maitopurkin lisäks xxs-kokoisia kortsuja, ja ihan elossa ootte edelleen (avautukaahan nyt vielä siitä, että teillä ei bonuskortteja ole, koska ne on vakoilulaitteita joita tullaan vielä käyttämään teitä vastaan ja että hallitus piilottaa mikrosiruja ja huumeita hampurilaisiin).
Ja ps. Sä et voi kantaa vastuuta minkäänlaisista lääkityksiin liittyvistä vaara- tai ongelmatilanteista, jos sulla ei ole siihen koulutusta. Et yksinkertaisesti kykene arvioimaan sitä riittävän monelta kantilta, kun et tiedä mitä pitää ottaa huomioon.
Olen farmaseuttina tutkinut asiakkaan ostohistoriaa useinkin. Lukemattomia kertoja olen löytänyt lääkkeessä annosvirheen. "Onko ollut puhetta, että annos vaihtuu tai vahvuus muuttuu?" Ei miten niin. Olen pahoillani josko ostoksien tutkimisesta on joskus ollut jotain haittaa tai se on tuntunut inhottavailta. Monen monta kertaa olen pelastanut asiakkaani hoitovirheeltä ja sen aiheuttamilta ikäviltä seuraamuksilta.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2013 klo 22:32"]
Toki tämä asiakkaiden tietojen tutkiminen on valitettava tosiasia. Samoin hintojen vaihtelevuus. Samoin kassatyttöjen tuputus ja jatkuva urkinta lääkkeistä.
Näköjään meitä tyytymättömiä asiakkaista on paljon. Olisi hienoa jos ottaisitte asiakaspalautteen rehdisti vastaan ettekä siirtäisi vastuuta muille tahoille (mm. eduskuntaan).
Noh, sellaista elämä on. Toivottavasti tämä surkea tilanne joskus kohentuu. Mikäli kilpailua olisi alalla, tuskin tämänlaatuista bisnestä olisi edes mahdollista tehdä. Eihän VR:nkään toiminta hyvää ole, mutta pakko sitä on käyttää kun muuta raideliikennettä Suomessa ei ole.
Ja hei, en tarkoittanut loukata myyjätyttö-nimityksellä, en vain ymmärrä mitä eroa on myydä lääkkeitä tai ruohonleikkureita.
[/quote]
Ei teitä tyytymättömiä asiakkaita kyllä kovin paljon ole. Kaikkien mahdollisten asiakastyytyväisyyskyselyiden tulosten mukaan apteekeilla on Suomen kaikikein tyytyväisimmät asiakkaat. Kirjoitustyylistä päätellen täällä on vain muutama samaa asiaa jankkaava henkilö. Totta kai otetaan "asiakaspalautteenne" vastaan, mutta valitettavasti me ei laille voida mitään. Jos et ole vielä ymmärtänyt, niin tuhannennen kerran: lääkitystietojasi katsotaan silloin kun se on tarpeellista, koska lääkelaki velvoittaa varmistumaan turvallisesta lääkityksestä. Se on velvollisuus, etkä sinä siihen jankuttamalla voi vaikuttaa - se ei ole pelkästään asiakkaalle kuuluva asia. Myöskin lääkkeiden hintamuutokset määrää laki, eikä siihenkään apteekeissa voi vaikuttaa (ota selvää, mikä ero on lääkkeiden ja muiden apteekissa myytävien tuotteiden välillä, en jaksa sitäkin alkaa vääntämään rautalangasta), ja sen takia joka ikinen lääke on samana päivänä kahden viikon jaksoissa jokaisessa Suomen apteekissa täysin saman hintainen. Tämän lääkkeiden yhteisvaikutusten ym. tarkastamisen tärkeyden todistat itsekin loppukaneetillasi: "en vain ymmärrä mitä eroa on myydä lääkkeitä tai ruohonleikkureita". Niinpä, etkä ymmärrä varmaankaan myöskään sitä, mikset voi juoda veden sijaan janojuomana pirtua. Tai monia muitakaan asioita.
Jos sulla on oikeasti jotain asiallista, kehittävää ja rakentavaa palautetta annettavana, niin anna se sille apteekille, jossa asioit. Minä en sinun lähiapteekkisi toimintamalleihin voi tämän keskustelupalstan välityksellä vaikuttaa, eivätkä varmasti voi sen apteekin henkilökuntaan kuuluvatkaan ilman että kerrot mikä mättää. Ja jos et vielä tajunnut: sille tietojen katselulle tai lääketaksojen päivittymiselle ei voi mitään minkään apteekin henkilökunta. Sen takia "siirretään vastuu" esim. niille kansanedustajille, joilla on mahdollisuus tuoda asiaa eduskunnassa esille.
http://www.epressi.com/tiedotteet/talous/apteekit-jyllaavat-jalleen-asiakastyytyvaisyydessa.html
Apteekkien asiakaspalvelu on aivan ylivertaista muihin verrattuna. Toki täytyy ottaa huomioon, että apteekissa asioi psyykkisesti sairaita henkilöitä, joille esim. vääränvärinen kynä aiheuttaa huonon palvelukokemuksen. He sitten purkavat tyytymättömyyttään anonyymeilla palstoilla ja oikeasti kuvittelevat, että apteekkien palveluihin on moni asiakas tyytymätön. Ei ole, mutta turhahan se on näille selittää.
Lukekaapa huviksenne keskustelupalstoja, joissa on LUKEMATTOMIA ketjuja siitä kuinka yli-innokkaat farmaseutit ärsyttävät suunnattomasti. En ymmärrä miksette voi ottaa palautetta vastaan? Etenkin kun se ihan asiallisesti sanotaan.
Hienoa jos kaikki farmaseutit eivät urki tietoja. Harmi että joukkoon mahtuu aina paljon mätiä munia, osa sitä nimittäin tekee. Ihan niin kuin sairaaloissa osa ei tutki ja osa tutkii luvatta tietoja. Ikävä kyllä.
En ole onneksi törmännyt yli-innokkaisiin farmaseutteihin resepitlääkkeiden puolella, mutta ärsyttää kun joissakin apteekeissa tuntuu olevan tosi paljon henkilökuntaa seisoskelemassa siellä käsikauppalääkkeiden puolella. Yleensä kun apteekkiin menen, tiedän mitä sieltä haen, ja jos en haluamaani tuotetta löydä, pyydän apua.
Tiedän että mun ei pitäisi noloilla/hävetä, mutta silti olen tosi kiusaantunut kun pitää ostaa tiettyjä juttuja esim. intiimihygieniaan liittyen. Kuinkas ollakaan, apteekissa jossa käyn juuri se hylly on keskellä apteekkia ja ne ylimääräiset työntekijät päivystävät siinä hyllyn edessä. Jotenkin todella epämukavaa kun en haluaisi että kukaan näkee mitä ostan. Miksei ne voisi mieluummmin hengata jossain "neutraalilla" osastolla, vaikka särky- tai flunssalääkkeissä?
[quote author="Vierailija" time="28.02.2013 klo 11:04"]
En ole onneksi törmännyt yli-innokkaisiin farmaseutteihin resepitlääkkeiden puolella, mutta ärsyttää kun joissakin apteekeissa tuntuu olevan tosi paljon henkilökuntaa seisoskelemassa siellä käsikauppalääkkeiden puolella. Yleensä kun apteekkiin menen, tiedän mitä sieltä haen, ja jos en haluamaani tuotetta löydä, pyydän apua.
Tiedän että mun ei pitäisi noloilla/hävetä, mutta silti olen tosi kiusaantunut kun pitää ostaa tiettyjä juttuja esim. intiimihygieniaan liittyen. Kuinkas ollakaan, apteekissa jossa käyn juuri se hylly on keskellä apteekkia ja ne ylimääräiset työntekijät päivystävät siinä hyllyn edessä. Jotenkin todella epämukavaa kun en haluaisi että kukaan näkee mitä ostan. Miksei ne voisi mieluummmin hengata jossain "neutraalilla" osastolla, vaikka särky- tai flunssalääkkeissä?
[/quote]
Sama juttu! Kiusallista.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2013 klo 10:10"]
Lukekaapa huviksenne keskustelupalstoja, joissa on LUKEMATTOMIA ketjuja siitä kuinka yli-innokkaat farmaseutit ärsyttävät suunnattomasti. En ymmärrä miksette voi ottaa palautetta vastaan? Etenkin kun se ihan asiallisesti sanotaan.
Hienoa jos kaikki farmaseutit eivät urki tietoja. Harmi että joukkoon mahtuu aina paljon mätiä munia, osa sitä nimittäin tekee. Ihan niin kuin sairaaloissa osa ei tutki ja osa tutkii luvatta tietoja. Ikävä kyllä.
[/quote]
Keskustelupalstojen ongelma on siinä, että ei voida tarkasti tietää, kuinka moni on sitä mieltä, että apteekissa on huono palvelu. Tälläkin anonyymilla palstalla voi yksi ja sama ihminen kirjoittaa samankaltaisia mielipiteitä. Samaten voi kierrellä muilla palstoilla haukkumassa, ja vaikka olisi rekisteröitymistä vaativa palsta, niin äkkiäkös sitä tekee feikkiprofiileja. Ihan perus nettitoimintaa.
Asiakastyytyväisyyskyselyt taas on tehty ammattimaisesti, säännöllisin väliajoin ja luotettavasti. Olisin kuitenkin taipuvaisempi uskomaan asiasta tehtyä tutkimusta kuin höpöhöpö-palstojen mielipiteitä. Palautteen otan mieluusti vastaan, silloin kun se annetaan henkilökohtaisesti. Mikään nimettömän nettipalstan kirjoittelu ei ole palautetta, varsinkaan kun aiheena on lääkityshistorian tarkastelu, joka kuuluu farmaseutin työnkuvaan.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2013 klo 12:12"]
[quote author="Vierailija" time="28.02.2013 klo 10:10"]
[/quote]
Keskustelupalstojen ongelma on siinä, että ei voida tarkasti tietää, kuinka moni on sitä mieltä, että apteekissa on huono palvelu. Tälläkin anonyymilla palstalla voi yksi ja sama ihminen kirjoittaa samankaltaisia mielipiteitä. Samaten voi kierrellä muilla palstoilla haukkumassa, ja vaikka olisi rekisteröitymistä vaativa palsta, niin äkkiäkös sitä tekee feikkiprofiileja. Ihan perus nettitoimintaa.
Asiakastyytyväisyyskyselyt taas on tehty ammattimaisesti, säännöllisin väliajoin ja luotettavasti. Olisin kuitenkin taipuvaisempi uskomaan asiasta tehtyä tutkimusta kuin höpöhöpö-palstojen mielipiteitä. Palautteen otan mieluusti vastaan, silloin kun se annetaan henkilökohtaisesti. Mikään nimettömän nettipalstan kirjoittelu ei ole palautetta, varsinkaan kun aiheena on lääkityshistorian tarkastelu, joka kuuluu farmaseutin työnkuvaan.
[/quote]
Ihanko oikeasti ajattelet että yksi tai kaksi ihmistä kirjoittaa kaikki ne/nämä palautteet eri keskustelupalstoilla? Et voi olla tosissasi. Tämä jos mikä on huono palautteen vastaanottamiskykyä. Pääosinhan tässäkin ketjussa on puhuttu liiasta yli-innokkuudesta, ei reseptijärjestelmästä.
Otat palautteen vain henkilökohtaisesti vastaan, hieno juttu! Eli et voi luottaa muihinkaan asiakaspalautteisiin, siis julkisiin ja kirjallisiin. Suorastaan loistavaa toimintaa.
Voihan sitä uskotella itselleen vaikka mitä. Vaikka sitä kuinka on niiiiiin hyvä asiakaspalvelija ja tietää kaikesta kaiken. Työkin on äääääärettömän vaikeaa, haastavaa ja vastuullista. Salli mun nauraa....
Heippa viesti 215,
Harmi että olet kokenut apteekissa sekalaista palvelua. Ei muuta, mutta tuosta reseptiin kirjoittamisesta: jos lääke vaihdetaan johonkin toiseen kuin reseptissä mainittuun, pitäisi kyseinen valmiste ja pvm kirjoittaa ylös siihen. Näin voidaan tietää mitä on aiemmin toimitettu (tämä ei nimittäin näy mistään jos eri paikoista hakee). Kaikki eivät vain tätä vielä osaa/muista aina tehdä, en kyllä itsekään. Muuta tapauksen höpinää en kyllä ymmärrä.
Myös tuo 4 kalliin pienen pakkauksen toimittaminen kuulostaa oudolta. Kela nimittäirovasti aina toimittamaan edullisimman 3 kk hoitoa vastaavan pakkauskoon (tai niiden yhdistelmän). Muutamassa valmisteessa on kyllä niin, että 3x28 on edullisempi kuin 98 tabl. Se on aika outoa.
Toivottavasti asiat selviävät jatkossa ja saat asiallista ja sujuvaa palvelua apteekistasi tai jostain toisesta. :)
Tosi monella on kyllä jäänyt lääkkeet tänään ottamatta. Mua ei sais asiakaspalveluammattiin kirveelläkään. Mikei asiakkaatkin vois olla ihan asiallisia?