Sattuipa tänään bussissa...
Olin kahden lapseni kanssa liikenteessä.Ensimmäinen bussi oli täynnä
(kahdet rattaat).Kuski huusi " ei oteta rattaita enää" ,ovi pamahti
kiinni.Ok,ymmärrän että kolmet ovat liikaa,mutta saman asian
voi ilmaista ystävällisemminkin.Seuraava bussi tuli 20 min päästä.
Lähtiessäni bussista ovet pamahti kiinni ja käteni jäivät ovien väliin,rattaat jäi sisälle.Yritin huutaa sisälle että avaa oven,tai joku
matkustajista huutaisi kuskille.Ovet avautui,pääsimme pois.Kukaan
ei tullut kysymään miten voin,oliko kaikki ok? Käsiin sattui,mutta
onneksi mitään vakavaa ei sattunut.Jäin itkemään pysäkille,olin jotenkin paniikissa tapahtuneesta.Jäi tosi paha mieli.Kukaan ei välitä!
Miksi suomalaiset ovat näin välinpitämättömiä?
Kommentit (23)
t kokemusta on HKL palautteista( kun niiaava bussi ei niiannut ja vaunut kaatuivat lapsi mukanaan... yms yms. )
varmaan linkit löytynee YTV:n sivuilta?
Missään muualla maailmassa en ole törmännyt yhtä juntteihin ja
huonosti käyttäytyviin ihmisiin.
ap
bussista pois jotta rollaattori-mummo olisi mahtunut kyytiin. kävelin vaunujen kanssa ylimääräisen kilometrin kotiin. eipä ollt meillä kiire minnekään, tuntui reilulta mummoa kohtaan kun pyrytti luntakin.
t.pyhimys
Eikä ole ensimmäinen kerta kun vaunuilla liikkeellä olevia kohdellaan
töykeästi.Mieluummin vaikka maksaisin jos saisin inhimillistä kohtelua/palvelua
Vielä pari vuotta sitten epäkohtelias kuski oli harvinaisuus. Nykyään sattuu koko ajan jotain, että kuskeja saa jopa pelätä. Meilläkin on valitettu, kun kolmivuotiaan kanssa kuljen vaunujen kanssa - kuulemam liian vanha vaunuihin. Sitten joskus on meinannut jäädä puolet porukasta bussiin, kun kuljettaja ei ole viitsinyt odottaa, että pääsisimme ulos ja emme kuitenkaan kovin hitaasti ole liikkuneet. Erityisesti connexin kuljettajat ovat tosi vihamielisiä.
vaunuilijoille aikaa poistua? Tampereella ainakin pitää aina painaa sellaista sinistä nappia jos vaunujen kanssa on ttulossa tai lähdössä,silloin kuski ei voi liian aikaisin vetää ovia kiinni.
bussilla matkustamista niin paljon kun voin.Enemmän on näitä negatiivisia kokemuksia sattunut.Ulkomailla asuneena ei voi kun ihmetellä miten ihmiset ovat täällä kylmiä ja välinpitämättömiä (poikkeuksiakin löytyy).Olen myös huomannut busseilla matkustaessani että jotenkin lapset ärsyttävät suomalaisia.He eivät
saa näkyä eikä kuulua.Ääntä ei missään tapauksessa saa kuulua.Pitäisi
istua kuin kirkossa.Riehuminen on tietenkin erikseen.
No nyt meni jo aiheen vierestä...
ap
että kun nousee bussiin, niin kuski lähtee niin äkäisesti, että matkustaja lentää melkein bussin perälle ja pois jäädessä melkein tuulilasiin.
Sitten vielä se vaunujen nosteleminen. Kerran jouduin rytyyttämän vaunut portaista alas, koska kukaan ei pyynnöistäni huolimatta hievehtanutkaan penkistä.
Lukuisissa maissa käyneenä voi vilpttömästi sanoa, että näin voi käydä vain Suomessa.
kerran oli sellainen missä oli muutama porras. Painoin nappia että pysähtyy ja penkistä hyöhkäsi mies-luulin että tulee auttamaan minua mutta runnoikin vain ohitseni ulos.. ikävää käytöstä etuilla vielä vaunujen kanssa olevaa.
ja lapsia ei tosiaan siedetä. Sitä suuremmalla syyllä, laitetaan hyvä kiertämään, että saadaan vastusta näille elämäänsä kyllästyneille nilkeille. Tottahan vahinkojakin sattuu, mutta olisi opittava kohtaamaan vastuunsa ja auttaa paljon jos osataan suhtautua ystävällisesti edes anteeksi pyytäen.
Voimia ja rakkautta sulle perheineen ap!
väliinpitämättömiä. Kyllä pohjoisessa ihmiset välittävät toisistaan ihan erilailla. Jopa kadulla katsotaan toisia silmiin ja huomataan vastaantulijat. Olen asunut kummassakin ja tiedän mistä puhun. Helsingissä tuijotetaan vain omaa napaan, ihan sama mitä vieruskaverille tapahtuu. Sitten vielä kuvitellaan olevansa jotain parempia kuin muualla asuvat, vaikka tosiasiassa oikeat juntit asuu just Hesassa tai sen naapurissa.
Suureammassa kaupungissa totta kai anonyymiudella on kääntöpuolensa. Pienissä paikoissa välinpitämättömyys ja ilkeys on toisenlaista. Autellaan ja tervhdistään, mutta levitellään ilkeitä huhuja, kadehditaan ja juoruillaan. Itse en kestäisi hetkeäkään pienen paikkakunnan elämää vaan mielummin asun ' Hesassa' .
jossa varmasti voi olla tällaisia kääntöpuolia asioista, mutta tein vertailua pohjois-suomalainen kaupunki vs. Helsinki. Asun itse tällä hetkellä Oulussa, jossa on kuitenkin se 130 000 henkilöä eikä täällä enää mitään pikkupaikan juoruja kierrä, mutta ihmiset ovat erittäin ystävällisiä ja huomaavaisia kanssa ihmisiä kohtaan vaikkapa bussissa. t: 17
Varsinkin yksi joka aina tulee auttamaan vaunujen kanssa jos kukaan matkustaja ei pääse (lue:halua):)
en ole koskaan jäänyt ilman auttavia ihmisiä. En muista, että olisi tarvinut kuskin koskaan lähteä auttamaan, jos vain yksikään muu matkustaja on bussissa istunut. Varmasti on pyytämättä tai vähintään katseella saanut nostoavun.
Vanhoissa busseissa ei ole sitä sinistä nappia, joka antaa vaunukansalle enemmän aikaa poistumiseen. Tai siis se pakottaa kuskin sulkemaan ovet käsin, ne eivät mene automaattisesti kiinni.
Meillä vaunut jäivät oven väliin roikkumaan ja bussi lähti liikkeelle. Minä aloin huutaa ulkona ja joku nainen bussissa alkoi kirkua kuskille, että pitää pysähtyä. Bussi ehti liikkua muutaman metrin ja pysähtyi sitten. Ovia ei jostain syystä meinannut saada auki. Kun ovet lopulta aukesivat ja sain vaunut ulos, ne paukahtivat saman tien kiinni ja bussi lähti liikkeelle.
Onneksi ei käynyt kuinkaan. Kyllä silti pelotti pitkään matkustaa bussilla vaunujen kanssa. Nykyään laitankin vauvan useimmiten liinaan ja maksan matkan.
suomalaiset tosiaan ovat välillä ihan juntteja.